Sprawy w ZUS załatwimy przez internet
REKLAMA
ZUS i Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji (MSWiA) podpisały porozumienie dotyczące świadczenia usług ZUS za pośrednictwem platformy ePUAP.
REKLAMA
Podpisane porozumienie jest kolejnym krokiem mającym na celu ułatwienie klientom ZUS załatwianie spraw urzędowych przy wykorzystaniu internetu.
Osoby posiadające certyfikat kwalifikowany mogą złożyć w ZUS za pośrednictwem ePUAP następujące dokumenty:
ZUS-EWN - wniosek płatnika składek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek;
ZUS-EZS - wniosek płatnika składek o zwrot nadpłaconych składek;
ZUS-ERU - zgłoszenie reklamacji do informacji o stanie konta osoby ubezpieczonej;
ZUS-EWZ - wniosek ubezpieczonego o wydanie zaświadczenia o zgłoszeniu do ubezpieczenia zdrowotnego;
ZUS-EPW - wniosek o ustalenie przekroczenia rocznej granicy podstawy wymiaru składek (30-krotność).
Wymienione usługi są dostępne na stronie ZUS (www.eup.zus.pl).
Umieszczone na platformie ePUAP formularze posiadają mechanizmy, które ułatwiają wypełnianie wniosków oraz pozwalają na sprawdzanie wprowadzonych danych.
Jak informuje Przemysław Przybylski, rzecznik prasowy ZUS, elektroniczne przesyłanie dokumentów pomiędzy wnioskodawcą a ZUS-em odbywa się teraz sprawnie i szybko. Nie trzeba tracić zatem czasu na wizytę w urzędzie i stanie w kolejkach. Nie ponosi się także opłat komunikacyjnych i pocztowych. Przekazanie wniosków jest dokumentowane urzędowymi poświadczeniami przedłożenia i doręczenia.
ZUS otrzymał dotacje z UE na budowę elektronicznego sytemu obsługi. Dzięki unijnym pieniądzom ZUS ma ambitny plan w pełni zinformatyzować obsługę swoich klientów. Jesienią zamierza podpisać umowę na budowę platformy usług elektronicznych dla klientów. Nowa platforma pozwoli na składanie wniosków czy zadawanie pytań, klienci będą mogli również sprawdzać stan swojego konta emerytalnego w ZUS.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat