ZUS już nie przyjmie bez e-podpisu
REKLAMA
Upłyną termin ważności niekwalifikowanych podpisów elektronicznych. Korespondencja i przesyłanie dokumentów ubezpieczeniowych opatrzone tym podpisem nie będą już przyjmowane przez ZUS.
REKLAMA
Chodzi o niekwalifikowane certyfikaty elektroniczne wystawiane za pośrednictwem Punktów Rejestracji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych pod dokumentacją rozliczeniową przesyłaną drogą elektroniczną, a także o związane z nimi klucze publiczne i prywatne, które zostają zastąpione przez bezpieczny podpis elektroniczny.
Do korzystania z bezpiecznego podpisu elektronicznego po 21 lipca br. zobowiązani są wszyscy przedsiębiorcy zgłaszający do ubezpieczeń powyżej pięciu osób. Podpis ten będzie weryfikowany za pomocą ważnego certyfikatu kwalifikowanego.
Na dzień dzisiejszy bezpiecznym podpisem elektronicznym posługuje się już blisko 900 tys. polskich firm. Jak informuje ZUS - tylko w maju płatnicy przekazali do ZUS ponad 1,6 mln przesyłek opatrzonych bezpiecznym podpisem elektronicznym. Do wydawania e-podpisów uprawnione są trzy firmy, które sprzedają go przedsiębiorstwom w cenie od 200 do 400 zł za jeden.
Tak zwany e-podpis umożliwia przesyłanie dokumentów ubezpieczeniowych, ich korektę przy pomocy programu "Płatnik" oraz korzystanie z szeregu innych usług. Dzięki niemu można m.in. złożyć elektroniczny wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek w Elektronicznym Urzędzie Podawczym.
Podpis elektroniczny jest przypisany do konkretnej osoby i daje możliwość pełnej weryfikacji osoby, która go złożyła.
Adam Kuchta
adam.kuchta@infor.pl
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat