REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Państwo spłaca kredyt, a bezrobotny skorzysta z ulgi w PIT

Anna Grabowska
Anna Grabowska
CFO - Omega Code

REKLAMA

Nawet jeśli za bezrobotnego kredyt mieszkaniowy będzie spłacało państwo, to on sam skorzysta z ulgi odsetkowej w PIT. Takie rozwiązanie eksperci oceniają jako wpadkę ustawodawcy i niezwykłą hojność budżetu.

 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

 

"Otrzymanie pomocy państwa pozostaje bez wpływu na prawo do korzystania przez te osoby z ulgi odsetkowej" - poinformowała PAP rzeczniczka prasowa ministerstwa finansów Magdalena Kobos.

Zaznaczyła, że ubiegający się o ulgę, musi spełnić warunki określone w przepisach o PIT. "Pomoc udzielana na podstawie ustawy z 19 czerwca 2009 r. (o pomocy państwa bezrobotnym w spłacie kredytów hipotecznych, PAP) ma charakter zwrotny, jest rodzajem nieoprocentowanej pożyczki udzielanej osobom, które utraciły pracę" - dodała rzeczniczka.

REKLAMA

"Rozwiązanie umożliwiające korzystanie z pomocy państwa w spłacie kredytu i jednocześnie z ulgi odsetkowej w PIT jest niewątpliwie wpadką ustawodawcy. Niemożliwe, by ustawodawca chciał aby podatnik jednocześnie mógł korzystać z pomocy państwa i ulgi podatkowej. Dlatego uważam, że ustawodawca, po prostu nie dostrzegł, jakie będą konsekwencje połączenia ze sobą tych przepisów" - powiedziała PAP doradca podatkowy z Gdańska Kalina Kunowska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od 5 sierpnia osoby bezrobotne, które mają kredyt hipoteczny zaciągnięty na swoje jedynie mieszkanie, mogą korzystać z pomocy państwa w jego spłacie. Warunkiem otrzymania pomocy jest, utrata zatrudnienia po 1 lipca 2008 r., zarejestrowanie się w urzędzie pracy i złożenie wniosku o pomoc do starosty.

Państwo będzie im spłacało raty kredytu przez rok - maksymalnie po 1200 zł miesięcznie. Potem nastąpi dwuletni okres karencji, po którym kredyt będzie zwracany w ciągu 8 lat, w równych ratach, płatnych na rachunek bankowy Funduszu Pracy. Pożyczka państwa nie będzie oprocentowania, ani obciążona żadnymi dodatkowymi opłatami. Jeśli bezrobotny będzie nadal w trudnej sytuacji finansowej, pożyczka może mu zostać umorzona. Po 2010 r. ustawa o pomocy przestanie obowiązywać.

Jednocześnie obowiązujące przepisy o PIT pozwalają korzystać z tzw. ulgi odsetkowej osobom, które w latach 2002-2006 zaciągnęły kredyt mieszkaniowy i nadal go spłacają. Ulga polega na odliczaniu od dochodu - w rocznym rozliczeniu z PIT - odsetek płaconych bankowi od takiego kredytu. Przestanie ona obowiązywać dopiero od 1 stycznia 2028 r.

Bezrobotni, którzy spełnią warunki do korzystania z ulgi odsetkowej, będą mogli odliczyć ją sobie w zeznaniu podatkowym składanym za 2009 i 2010 r. Jeżeli ich dochody, np. z zasiłku dla bezrobotnych, okażą się niższe niż odliczenie, zgodnie z przepisami o PIT, będą mieli prawo do zwrotu podatku.

Zdaniem eksperta w spółce doradczej KPMG Andrzeja Marczaka, umożliwiając bezrobotnym korzystanie ze wsparcia państwa dwa razy "ustawodawca okazał się bardzo hojny".

"Rozwiązanie takie jest dla podatników korzystne, więc nie chciałbym go potępiać. Niewątpliwie jednak, patrząc na podatki systemowo, trzeba zauważyć, że z ulgi związanej z danym przedmiotem lub czynnością powinno się korzystać tylko raz. Być może ustawodawca nie zauważył, że w wypadku powiązania pożyczki udzielanej bezrobotnym z Funduszu Pracy z ulgą odsetkową wsparcie finansowe podatnika jest podwójne. Będzie to szczególnie widoczne, gdy pożyczka zostanie bezrobotnemu umorzona" - powiedział Marczak.

 

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA