REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Struktura podatników PIT

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W poprzednich latach nieznacznie wzrastał odsetek osób podlegających 30- i 40-proc. stawce PIT, czyli mieszczących się w drugim i trzecim przedziale podatkowym. Na razie jednak nie ma pewności, czy po rozliczeniu dochodów za 2004 r. po raz kolejny zwiększy się udział podatników podlegających wyższemu PIT.

Według obecnej skali i progów podatkowych rozliczyliśmy już dochody za 2001 r. (potem zmieniała się w określonych latach jedynie kwota zmniejszająca podatek w pierwszym przedziale skali). I tak według danych Ministerstwa Finansów 95,18 proc. osób osiągnęło w 2001 r. dochody mieszczące się w pierwszym przedziale podatkowym podlegającym 19-proc. PIT. W drugim przedziale objętym 30-proc. stawką było 3,83 proc. podatników. W trzecim natomiast, podlegającym 40-proc. PIT, znalazło się 0,99 proc. rozliczających się wówczas osób.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Z kolei w rozliczeniach za 2002 r. pierwszy przedział dotyczył 95,09 proc. podatników. Zmniejszył się również udział podatników w drugim przedziale. Było ich 3,78 proc. Zwiększył się za to do 1,13 proc. odsetek osób podlegających najwyższemu PIT.

Dane MF dotyczące rozliczeń za 2003 r. świadczą o dalszym zmniejszaniu się udziału podatników podlegających najniższej stawce PIT. Było ich 94,73 proc. Wzrósł natomiast odsetek osób w drugim przedziale podatkowym – do 4,11 proc., a także w trzecim – do 1,16 proc.

Przyczynę zwiększania się odsetka podatników podlegających wyższym stawkom PIT upatrywano m.in. w zamrożeniu progów podatkowych. Powstaje pytanie, czy tendencja ta pogłębi się po podsumowaniu rozliczeń za 2004 r.

Radosław Hancewicz, rzecznik prasowy Izby Skarbowej w Białymstoku, uważa, ze jednoznaczne stwierdzenie, że zamrożone progi podatkowe skutkują przechodzeniem większej liczby podatników do wyższych progów podatkowych, jest bardzo trudne. – Po pierwsze, nie wszystkie zeznania złożone za 2004 r. zostały już przez urzędy wprowadzone do systemu komputerowego, co uniemożliwia wiarygodne porównywanie 2004 r. z latami wcześniejszymi. Po drugie, z zebranych przez nas danych wynika, że sytuacja wygląda bardzo różnie w różnych urzędach naszego województwa – wyjaśnił „GP” Radosław Hancewicz. Jak podkreślił, są urzędy, gdzie delikatny przyrost podatników w II i III grupie jest widoczny. Niemniej na pewno bardziej jest to widoczne w grupie przedsiębiorców składających PIT-36 niż w grupie osób fizycznych nie prowadzących działalności i składających PIT-37. Są także urzędy, w których podatników w II i III grupie podatkowej z roku na rok jest coraz mniej. Porównanie z 2004 r. dodatkowo utrudni fakt, iż część podatników prowadzących działalność gospodarczą i uzyskujących wysokie dochody (a dokładniej – podatników, których dochody opodatkowane byłyby według wyższych stawek skali niż 19 proc.) wybrało w 2004 r. podatek liniowy wynoszący 19 proc. Tam, gdzie przyrost liczby podatników w II i III grupie podatkowej dał się zauważyć, urzędnicy wśród przyczyn tego zjawiska wymieniają nie tylko zamrożenie skali podatkowej, ale także takie przyczyny jak: likwidacja lub zmniejszanie wysokości odliczeń od dochodu i podatku, wzrost gospodarczy wpływający na zwiększenie dochodów, wprowadzenie podatku liniowego (przedsiębiorcy o najwyższych dochodach wybrali tę formę rozliczenia), wzrost wynagrodzeń, rozwój współpracy z krajami UE (swobodny przepływ towarów), podjęcie zatrudnienia u pracodawców z krajów UE. – Na podstawie danych posiadanych przez Izbę Skarbową w Lublinie mogę stwierdzić, że rzeczywiście mieliśmy w ostatnim czasie do czynienia ze zmianą liczby podatników PIT w poszczególnych progach podatkowych. Z uwagi na to, że dane te obejmują jedynie lata 2002 – 2003, natomiast nie posiadam jeszcze informacji dotyczącej 2004 r. – trudno jest mi odpowiedzieć na pytanie, czy ta tendencja ma charakter trwały, czy też było to zjawisko incydentalne – wyjaśnił „GP” Mariusz Olech z Izby Skarbowej w Lublinie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Krzysztof Tomaszewski, Ewa Matyszewska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Zmiany w podatku Belki już gotowe. Czekają tylko na ogłoszenie

Rozwiązania dotyczące zmian w podatku Belki zostały opracowane i są gotowe do wdrożenia – poinformował Dariusz Adamski z Instytutu Finansów. Jak podkreślił podczas Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie, decyzja o ich ogłoszeniu leży teraz w rękach ministra Andrzeja Domańskiego.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

REKLAMA

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

REKLAMA