REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w sposobie wnoszenia i doręczania pism procesowych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W dniu 6 i 10 listopada 2009 r. Minister Sprawiedliwości w porozumieniu z Ministrem Spraw Wewnętrznych i Administracji wydał, na podstawie przysługującej mu delegacji ustawowej zawartej w art. 505 31 § 6 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. Nr 43, poz. 296, z późn. zm.,), dwa projekty rozporządzeń, które odnoszą się do komunikacji pomiędzy stroną a sądem (wnoszenie i doręczanie pism procesowych) w elektronicznym postępowaniu upominawczym.

Projekt z dnia 6 listopada 2009 r. przewiduje określone wymagania odnośnie doręczania pism za pośrednictwem systemu teleinformatycznego. Dla skutecznego doręczenia wymagane jest zamieszczenie doręczanego pisma w elektronicznych aktach sprawy oraz odbiór korespondencji przez użytkownika. Niezwłocznie po doręczeniu pisma system teleinformatyczny wytwarza elektroniczne potwierdzenie doręczenia i automatycznie umieszcza je w elektronicznych aktach sprawy.

REKLAMA

Autopromocja

Dodatkowo, z chwilą zamieszczenia ww. pisma w aktach, użytkownikom uprawnionym do odbioru pisma może być wysyłane powiadomienie o zamieszczeniu pisma w sposób ustalony z użytkownikami.

Według projektu, za pośrednictwem systemu teleinformatycznego zarówno strona jak i jej przedstawiciel, może wskazać użytkowników uprawnionych do odbioru pism, a także dokonać zmian takiego wskazania.

Co należy zaznaczyć, obowiązek poinformowania użytkownika o sposobie i skutkach dokonywania doręczeń w elektronicznym postępowaniu upominawczym powstaje przed uwierzytelnieniem, czyli uzyskaniem przez niego dostępu do konta w systemie teleinformatycznym.

Projekt z dnia 10 listopada 2009 r. określa procedurę wnoszenia pisma procesowego za pośrednictwem systemu teleinformatycznego. Procedura jest różna w zależności od podmiotu wnoszącego pismo. Może nim być użytkownik kwalifikowany, czyli przedstawiciel powoda, bądź inny użytkownik. Jeżeli pismo zechce wnieść inny użytkownik, zobowiązany będzie uwierzytelnić się, utworzyć pismo w systemie teleinformatycznym oraz zatwierdzić jego treść. Jeżeli konieczne będzie uiszczenie opłaty, użytkownik będzie musiał zainicjować procedury wniesienia jej za pomocą udostępnianego przez system mechanizmu zapewniającego identyfikację osoby opłacającej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli wnoszącym będzie użytkownik kwalifikowany, wystarczy, by pismo utworzył w oprogramowaniu przeznaczonym do komunikacji powoda z systemem teleinformatycznym sądu, uwierzytelnił użytkownika, a następnie wprowadził pismo do systemu teleinformatycznego.

Użytkownikowi, który jest radcą prawnym, adwokatem, rzecznikiem patentowym lub radcą prokuratorii generalnej Skarbu Państwa, przysługiwać będzie prawo wnoszenia pisma procesowego w obu ww. formach - jako użytkownik inny niż użytkownik kwalifikowany lub jako użytkownik kwalifikowany.

W projekcie pojawia się również możliwość wnoszenia pism przez więcej niż jedną osobę. W takiej sytuacji jedna z osób będzie musiała złożyć w systemie oświadczenie o sposobie reprezentacji ze wskazaniem nazwy użytkowników dla pozostałych osób, uprawnionych do łącznego działania. Pismo takie zostanie następnie ujawnione użytkownikom, których dotyczy takie oświadczenie, w systemie teleinformatycznym. Kolejnym krokiem będzie zatwierdzenie pisma przez ww. użytkowników.

Konkludując, celem proponowanej regulacji jest określenie sposobu wnoszenia pism procesowych drogą elektroniczną oraz ich doręczania w elektronicznym postępowaniu upominawczym. W opinii projektodawcy, wdrożenie jej nie spowoduje innych kosztów, ponad te, które wiążą się z wyposażeniem sądów w system informatyczny i nośniki informatyczne. Projekt sam w sobie nie wpływa bezpośrednio na konkurencyjność gospodarki, funkcjonowanie przedsiębiorstw czy rynek pracy, a wejście w życie projektowanej regulacji nie wpłynie negatywnie na bezpieczeństwo sytemu, albowiem dostęp do archiwów elektronicznych będzie miał jedynie uprawniony do tego podmiot.

Maciej Szulikowski

 

Radca Prawny i Partner Zarządzający

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA