REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w sposobie wnoszenia i doręczania pism procesowych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W dniu 6 i 10 listopada 2009 r. Minister Sprawiedliwości w porozumieniu z Ministrem Spraw Wewnętrznych i Administracji wydał, na podstawie przysługującej mu delegacji ustawowej zawartej w art. 505 31 § 6 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. Nr 43, poz. 296, z późn. zm.,), dwa projekty rozporządzeń, które odnoszą się do komunikacji pomiędzy stroną a sądem (wnoszenie i doręczanie pism procesowych) w elektronicznym postępowaniu upominawczym.

Projekt z dnia 6 listopada 2009 r. przewiduje określone wymagania odnośnie doręczania pism za pośrednictwem systemu teleinformatycznego. Dla skutecznego doręczenia wymagane jest zamieszczenie doręczanego pisma w elektronicznych aktach sprawy oraz odbiór korespondencji przez użytkownika. Niezwłocznie po doręczeniu pisma system teleinformatyczny wytwarza elektroniczne potwierdzenie doręczenia i automatycznie umieszcza je w elektronicznych aktach sprawy.

REKLAMA

Dodatkowo, z chwilą zamieszczenia ww. pisma w aktach, użytkownikom uprawnionym do odbioru pisma może być wysyłane powiadomienie o zamieszczeniu pisma w sposób ustalony z użytkownikami.

Według projektu, za pośrednictwem systemu teleinformatycznego zarówno strona jak i jej przedstawiciel, może wskazać użytkowników uprawnionych do odbioru pism, a także dokonać zmian takiego wskazania.

REKLAMA

Co należy zaznaczyć, obowiązek poinformowania użytkownika o sposobie i skutkach dokonywania doręczeń w elektronicznym postępowaniu upominawczym powstaje przed uwierzytelnieniem, czyli uzyskaniem przez niego dostępu do konta w systemie teleinformatycznym.

Projekt z dnia 10 listopada 2009 r. określa procedurę wnoszenia pisma procesowego za pośrednictwem systemu teleinformatycznego. Procedura jest różna w zależności od podmiotu wnoszącego pismo. Może nim być użytkownik kwalifikowany, czyli przedstawiciel powoda, bądź inny użytkownik. Jeżeli pismo zechce wnieść inny użytkownik, zobowiązany będzie uwierzytelnić się, utworzyć pismo w systemie teleinformatycznym oraz zatwierdzić jego treść. Jeżeli konieczne będzie uiszczenie opłaty, użytkownik będzie musiał zainicjować procedury wniesienia jej za pomocą udostępnianego przez system mechanizmu zapewniającego identyfikację osoby opłacającej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli wnoszącym będzie użytkownik kwalifikowany, wystarczy, by pismo utworzył w oprogramowaniu przeznaczonym do komunikacji powoda z systemem teleinformatycznym sądu, uwierzytelnił użytkownika, a następnie wprowadził pismo do systemu teleinformatycznego.

Użytkownikowi, który jest radcą prawnym, adwokatem, rzecznikiem patentowym lub radcą prokuratorii generalnej Skarbu Państwa, przysługiwać będzie prawo wnoszenia pisma procesowego w obu ww. formach - jako użytkownik inny niż użytkownik kwalifikowany lub jako użytkownik kwalifikowany.

REKLAMA

W projekcie pojawia się również możliwość wnoszenia pism przez więcej niż jedną osobę. W takiej sytuacji jedna z osób będzie musiała złożyć w systemie oświadczenie o sposobie reprezentacji ze wskazaniem nazwy użytkowników dla pozostałych osób, uprawnionych do łącznego działania. Pismo takie zostanie następnie ujawnione użytkownikom, których dotyczy takie oświadczenie, w systemie teleinformatycznym. Kolejnym krokiem będzie zatwierdzenie pisma przez ww. użytkowników.

Konkludując, celem proponowanej regulacji jest określenie sposobu wnoszenia pism procesowych drogą elektroniczną oraz ich doręczania w elektronicznym postępowaniu upominawczym. W opinii projektodawcy, wdrożenie jej nie spowoduje innych kosztów, ponad te, które wiążą się z wyposażeniem sądów w system informatyczny i nośniki informatyczne. Projekt sam w sobie nie wpływa bezpośrednio na konkurencyjność gospodarki, funkcjonowanie przedsiębiorstw czy rynek pracy, a wejście w życie projektowanej regulacji nie wpłynie negatywnie na bezpieczeństwo sytemu, albowiem dostęp do archiwów elektronicznych będzie miał jedynie uprawniony do tego podmiot.

Maciej Szulikowski

 

Radca Prawny i Partner Zarządzający

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA