REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pakiet propozycji dla firm dotkniętych przez powódź

REKLAMA

Ministerstwo Gospodarki ma pakiet propozycji dla przedsiębiorców, których dotknęły skutki tegorocznej powodzi. Część z nich została już zaakceptowana przez rząd, inne mają wejść pod obrady we wtorek - zapowiedział wiceminister gospodarki Rafał Baniak.

Baniak odpowiadał w Sejmie na pytania posłów PO Bogdana Bojko i Marka Cebuli dotyczące sytuacji przedsiębiorców poszkodowanych przez powódź. Wiceminister podkreślał, że resort przygotował pomoc dla tych, dla których po powodzi ponowne uruchomienie dotychczasowej działalności może być trudne i kosztowne.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Wszyscy poszkodowani przedsiębiorcy, którzy mają problem z finansowaniem wynagrodzeń pracowników, będą mogli korzystać z rozwiązań zawartych w ustawie z lipca 2009 r. o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego dla pracowników i przedsiębiorców - poinformował Baniak. Ustawa jest obecnie nowelizowana - podał.

Pomoc polega na pokryciu z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych części kosztów wynagrodzeń pracowniczych za czas przestoju, zrekompensowanie obniżenia wymiaru czasu pracy, opłacenia składek na ubezpieczenie społeczne pracowników w części opłacanej przez pracodawcę.

Oprócz tego z Funduszu Pracy mogą być opłacane koszty szkoleń i studiów podyplomowych oraz wypłata stypendiów dla pracowników - dodał.

REKLAMA

Warunkiem uzyskania tej pomocy jest wykazanie spadku obrotów gospodarczych - rozumianych jako spadek sprzedaży o co najmniej 15 proc. (liczony ilością lub wartością) w ciągu miesiąca po 1 maja 2010 r., w porównaniu z tym samym miesiącem z okresu od 1 maja do 31 lipca 2009 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Środki na to wsparcie będą pochodziły z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, który otrzymał kwotę 960 mln zł na zadania wynikające z ustawy o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego.

Przedsiębiorca, któremu będzie brakowało środków na wypłatę wynagrodzeń, będzie mógł uzyskać z FGŚP nieoprocentowaną pożyczkę na wypłatę pensji pracownikom, którzy nie mogli świadczyć pracy w związku z powodzią oraz wykonywali prace polegające na ochronie zakładu pracy przed powodzią lub usuwaniu jej skutków.

Pożyczki z FGŚP do wysokości przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia będą udzielane przedsiębiorcom, którzy w wyniku powodzi czasowo przerwali prowadzenie działalności gospodarczej lub ją istotnie ograniczyli. Na wniosek ministra gospodarki pożyczki te będą umarzane, jeśli przedsiębiorca wykaże, że jest w szczególnie niekorzystnej sytuacji finansowej.

To rozwiązanie znajduje się już w przyjętym przez rząd we wtorek projekcie ustawy o przeciwdziałaniu skutkom tegorocznej powodzi - zaznaczył Baniak.

Średnie i duże firmy będą mogły naprawić szkody i przywrócić normalną pracę zakładów dzięki środkom Agencji Rozwoju Przemysłu - mówił wiceminister. Agencja wykorzysta do tego program pomocy przedsiębiorstwom w regionach najbardziej zagrożonych kryzysem gospodarczym. Zostanie rozszerzony zakres pomocy i obejmie on firmy w miastach i gminach, które objęła powódź - wyjaśnił.

Na realizację tej formy interwencji przewidziane jest 500 mln zł - podał wiceminister. Poinformował, że projekt takich zmian minister gospodarki chce przedstawić rządowi na posiedzeniu w przyszły wtorek - 15 czerwca, by jak najszybciej wprowadzić go w życie.

W ocenie resortu najtrudniej będzie odzyskać możliwości produkcyjne małym przedsiębiorcom dotkniętym powodzią - podkreślił Baniak. Dla nich ministerstwo opracowało projekt ustawy o wspieraniu przedsiębiorców dotkniętych skutkami klęsk żywiołowych - poinformował. Projekt ma na celu wprowadzenie mechanizmu wsparcia dla mikro- i małych przedsiębiorstw, które w wyniku klęski żywiołowej poniosły straty.

"W ramach tego mechanizmu wsparcia przedsiębiorca będzie mógł uzyskać nieoprocentowaną pożyczkę w wysokości poniesionych szkód na odbudowę majątku trwałego lub obrotowego, zniszczonego lub uszkodzonego w wyniku klęski żywiołowej w miejscu faktycznego wykonywania działalności gospodarczej" - mówił.

Przedsiębiorca będzie mógł wystąpić o umorzenie pożyczki w ciągu 6 miesięcy od daty podpisania umowy z funduszem pożyczkowym. "Ci, którzy ubezpieczyli firmę od szkód w wyniku klęsk żywiołowych, będą mogli otrzymać umorzenie w wysokości 100 proc. zaciągniętej pożyczki, a nieubezpieczeni - do 75 proc. wartości pożyczki" - podał.

Prace legislacyjne powinny być jak najszybciej zakończone - zadeklarował Baniak, nie precyzując jednak terminu.

Powiedział, że resort zbiera dokładne dane dotyczące poniesionych strat. Każdy z poszkodowanych przedsiębiorców otrzyma informację o możliwości uzyskania pomocy z funduszu pożyczkowego - zadeklarował.

Podał, że po pierwszej fali powodziowej w Małopolsce powodzią dotkniętych było ponad 220 przedsiębiorstw, a w woj. świętokrzyskim 170. MG czeka na aktualne dane od wojewodów i marszałków województw - zaznaczył Baniak.

 

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA