REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pakiet propozycji dla firm dotkniętych przez powódź

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Ministerstwo Gospodarki ma pakiet propozycji dla przedsiębiorców, których dotknęły skutki tegorocznej powodzi. Część z nich została już zaakceptowana przez rząd, inne mają wejść pod obrady we wtorek - zapowiedział wiceminister gospodarki Rafał Baniak.

Baniak odpowiadał w Sejmie na pytania posłów PO Bogdana Bojko i Marka Cebuli dotyczące sytuacji przedsiębiorców poszkodowanych przez powódź. Wiceminister podkreślał, że resort przygotował pomoc dla tych, dla których po powodzi ponowne uruchomienie dotychczasowej działalności może być trudne i kosztowne.

REKLAMA

Autopromocja

Wszyscy poszkodowani przedsiębiorcy, którzy mają problem z finansowaniem wynagrodzeń pracowników, będą mogli korzystać z rozwiązań zawartych w ustawie z lipca 2009 r. o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego dla pracowników i przedsiębiorców - poinformował Baniak. Ustawa jest obecnie nowelizowana - podał.

Pomoc polega na pokryciu z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych części kosztów wynagrodzeń pracowniczych za czas przestoju, zrekompensowanie obniżenia wymiaru czasu pracy, opłacenia składek na ubezpieczenie społeczne pracowników w części opłacanej przez pracodawcę.

Oprócz tego z Funduszu Pracy mogą być opłacane koszty szkoleń i studiów podyplomowych oraz wypłata stypendiów dla pracowników - dodał.

Warunkiem uzyskania tej pomocy jest wykazanie spadku obrotów gospodarczych - rozumianych jako spadek sprzedaży o co najmniej 15 proc. (liczony ilością lub wartością) w ciągu miesiąca po 1 maja 2010 r., w porównaniu z tym samym miesiącem z okresu od 1 maja do 31 lipca 2009 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Środki na to wsparcie będą pochodziły z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, który otrzymał kwotę 960 mln zł na zadania wynikające z ustawy o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego.

Przedsiębiorca, któremu będzie brakowało środków na wypłatę wynagrodzeń, będzie mógł uzyskać z FGŚP nieoprocentowaną pożyczkę na wypłatę pensji pracownikom, którzy nie mogli świadczyć pracy w związku z powodzią oraz wykonywali prace polegające na ochronie zakładu pracy przed powodzią lub usuwaniu jej skutków.

Pożyczki z FGŚP do wysokości przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia będą udzielane przedsiębiorcom, którzy w wyniku powodzi czasowo przerwali prowadzenie działalności gospodarczej lub ją istotnie ograniczyli. Na wniosek ministra gospodarki pożyczki te będą umarzane, jeśli przedsiębiorca wykaże, że jest w szczególnie niekorzystnej sytuacji finansowej.

To rozwiązanie znajduje się już w przyjętym przez rząd we wtorek projekcie ustawy o przeciwdziałaniu skutkom tegorocznej powodzi - zaznaczył Baniak.

Średnie i duże firmy będą mogły naprawić szkody i przywrócić normalną pracę zakładów dzięki środkom Agencji Rozwoju Przemysłu - mówił wiceminister. Agencja wykorzysta do tego program pomocy przedsiębiorstwom w regionach najbardziej zagrożonych kryzysem gospodarczym. Zostanie rozszerzony zakres pomocy i obejmie on firmy w miastach i gminach, które objęła powódź - wyjaśnił.

Na realizację tej formy interwencji przewidziane jest 500 mln zł - podał wiceminister. Poinformował, że projekt takich zmian minister gospodarki chce przedstawić rządowi na posiedzeniu w przyszły wtorek - 15 czerwca, by jak najszybciej wprowadzić go w życie.

W ocenie resortu najtrudniej będzie odzyskać możliwości produkcyjne małym przedsiębiorcom dotkniętym powodzią - podkreślił Baniak. Dla nich ministerstwo opracowało projekt ustawy o wspieraniu przedsiębiorców dotkniętych skutkami klęsk żywiołowych - poinformował. Projekt ma na celu wprowadzenie mechanizmu wsparcia dla mikro- i małych przedsiębiorstw, które w wyniku klęski żywiołowej poniosły straty.

"W ramach tego mechanizmu wsparcia przedsiębiorca będzie mógł uzyskać nieoprocentowaną pożyczkę w wysokości poniesionych szkód na odbudowę majątku trwałego lub obrotowego, zniszczonego lub uszkodzonego w wyniku klęski żywiołowej w miejscu faktycznego wykonywania działalności gospodarczej" - mówił.

Przedsiębiorca będzie mógł wystąpić o umorzenie pożyczki w ciągu 6 miesięcy od daty podpisania umowy z funduszem pożyczkowym. "Ci, którzy ubezpieczyli firmę od szkód w wyniku klęsk żywiołowych, będą mogli otrzymać umorzenie w wysokości 100 proc. zaciągniętej pożyczki, a nieubezpieczeni - do 75 proc. wartości pożyczki" - podał.

Prace legislacyjne powinny być jak najszybciej zakończone - zadeklarował Baniak, nie precyzując jednak terminu.

Powiedział, że resort zbiera dokładne dane dotyczące poniesionych strat. Każdy z poszkodowanych przedsiębiorców otrzyma informację o możliwości uzyskania pomocy z funduszu pożyczkowego - zadeklarował.

Podał, że po pierwszej fali powodziowej w Małopolsce powodzią dotkniętych było ponad 220 przedsiębiorstw, a w woj. świętokrzyskim 170. MG czeka na aktualne dane od wojewodów i marszałków województw - zaznaczył Baniak.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA