REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Małe firmy poszkodowane przez powódź dostaną pożyczki

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Do 50 tys. zł wsparcia w formie pożyczki będą mogli otrzymać właściciele małych firm, które ucierpiały z powodu powodzi - zakłada rządowy projekt ustawy o wspieraniu przedsiębiorców dotkniętych skutkami klęski żywiołowej. W ubiegłym tygodniu odbyło się jego pierwsze czytanie w Sejmie.

"Pomoc skierowana jest do małych firm, zatrudniających do 50 osób, jak rodzinne sklepy, warsztaty usługowe, mające najczęściej charakter przedsiębiorstwa rodzinnego, stanowiącego jedyne źródło utrzymania rodziny. Często żywioł zabrał im dorobek całego życia" - powiedziała prezentując projekt wiceminister gospodarki Grażyna Henclewska.

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy projektowanej ustawy skierowane są do firm prowadzących działalność gospodarczą wytwórczą, usługową lub handlową. Objęte są nią też m.in. gospodarstwa agroturystyczne. O pożyczkę mogą wystąpić te przedsiębiorstwa, które przed tegoroczną powodzią nie były w stanie upadłości.

"Na podstawie danych, jakie napłynęły od wojewodów do końca czerwca tego roku, szacuje się, że jest ok. 1,5 tys. poszkodowanych przez tegoroczną powódź firm i przedsiębiorców, a wyliczone dotąd straty wynoszą ponad 400 mln zł" - powiedziała Henclewska.

Jak wyjaśniła, pożyczki - w wysokości 50 tys. zł - będą udzielane przez wybrane fundusze pożyczkowe. Wnioski o ich udzielenie będą składane do wybranego funduszu w terminie do 6 miesięcy od daty wejścia w życie ustawy. Wsparcie ma być udzielane tylko raz.

REKLAMA

Zgodnie z projektem ustawy, pomoc nie może być przeznaczana na pokrycie szkód, na które przedsiębiorca wcześniej otrzymał inne środki publiczne, np. pomoc finansową na odbudowę domu, który jest jednocześnie miejscem prowadzenia działalności gospodarczej (prowadzi w nim warsztat lub sklep).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Aby otrzymać pożyczkę, poszkodowany będzie musiał zwrócić się do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta o wydanie zaświadczenia, że szkoda powstała w wyniku klęski powodzi. Zaświadczenie to będzie wydawane na druku, który stanowi załącznik do ustawy. Ponadto przedsiębiorca musi złożyć oświadczenie, że spełnia warunki uprawniające go do otrzymania wsparcia.

Zgodnie z projektem, szkoda powinna być oszacowana przez rzeczoznawcę, ale uwzględniany może być szacunek wykonany przez ubezpieczyciela, u którego poszkodowany był ubezpieczony. Wykorzystanie pożyczki musi nastąpić w terminie 6 miesięcy od daty podpisania umowy z funduszem (w szczególnych sytuacjach możliwe jest przedłużenie tego okresu o 3 miesiące). Rozliczenie pożyczki następuje na podstawie przedłożonych dokumentów: faktur, rachunków. Fundusz sprawdzi rzetelność wykorzystania pomocy.

 

W przypadku wykorzystania pożyczki na odtworzenie majątku trwałego i obrotowego oraz na pokrycie kosztów szacowania strat przez rzeczoznawcę - pożyczka będzie przez fundusz umarzana automatycznie.

Dla przedsiębiorców, którzy nie byli ubezpieczeni, przewidziano możliwość umorzenia 75 proc. kwoty pożyczki, czyli do spłaty pozostanie 25 proc. pożyczki (maks. 12,5 tys. zł). Pożyczki będą spłacane przez okres do 3 lat, z 9-miesięcznym okresem karencji. Pożyczka wykorzystana niezgodnie z przepisami musi zostać zwrócona wraz z odsetkami liczonymi od dnia podpisania umowy z funduszem.

Zwrot pożyczki, zgodnie z projektem ustawy, nastąpi także w sytuacji, gdy przedsiębiorca odmówi poddania się kontroli funduszu lub złoży nieprawdziwe oświadczenia.

Minister gospodarki wybierze fundusze w drodze konkursu ofert, bez stosowania przepisów ustawy o zamówieniach publicznych, co ma znacznie skrócić procedurę ich wyboru. Z wybranym funduszem minister gospodarki podpisze umowę. W celu maksymalnego przyspieszenia tempa udzielania pomocy, fundusze powinny rozpatrzyć złożony przez przedsiębiorcę wniosek w okresie nieprzekraczającym 14 dni.

Posłowie wszystkich klubów parlamentarnych podkreślili, że proponowany projekt jest bardzo oczekiwany przez przedsiębiorców i opowiedzieli się za dalszymi nad nim pracami w komisji. Marszałek skierował projekt do dalszych prac w komisji nadzwyczajnej.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System ICS2 w 11 krajach UE już od września 2025 r. – polscy przewoźnicy muszą dostosować procedury

Nierównomierne wdrażanie systemu Import Control System 2 w Unii Europejskiej tworzy złożoną sytuację dla polskich firm transportowych. Podczas gdy jedenaście państw członkowskich uruchamia nowe wymogi już od września 2025 roku, Polska ma czas do maja 2026. To oznacza konieczność stosowania różnych procedur w zależności od trasy przewozu.

KSeF 2.0. Jak wystawić fakturę po 1 lutego 2026 r.: 5 podstawowych kroków – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów opublikowało we wrześniu 2025 r. cztery części Podręcznika KSeF 2.0, w których omawia zasady korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur w modelu obowiązkowym od 1 lutego 2026 roku. W części II tego podręcznika omówione zostały zasady wystawiania oraz otrzymywania faktur wg stanu prawnego obowiązującego od 1 lutego 2026 r.

Ukryte zyski w estońskim CIT. Przykład: samochody firmowe wykorzystywanych w użytku mieszanym

System opodatkowania w formie estońskiego CIT stanowi wyjątkowo korzystną alternatywę dla przedsiębiorców. Z jednej strony umożliwia odroczenie bieżącego opodatkowania zysku, z drugiej zaś, aby zapobiec nadmiernym wypłatom na rzecz wspólników czy udziałowców (ponad poziom podzielonego zysku), ustawodawca wprowadził szereg ograniczeń. Jednym z kluczowych rozwiązań w tym zakresie jest wyodrębnienie kategorii dochodów tzw. „ukrytych zysków” podlegających opodatkowaniu ryczałtem. Ten artykuł omawia dochód z tytułu ukrytych zysków na przykładzie samochodów wykorzystywanych w użytku mieszanym.

7 form faktur VAT w 2026 r. Czy dokument „udostępniony w sposób uzgodniony” w rozumieniu art. 106gb ust. 4 ustawy o VAT będzie fakturą czy jej kopią?

Podatnicy VAT, którzy tracą nadzieję (nie wszyscy), że ominie ich dopust boży faktur ustrukturyzowanych w 2026 r., zaczynają powoli czytać przepisy dotyczące tych faktur i włosy im stają na głowie, bo ich nie sposób zrozumieć, a przede wszystkim nawet nie będzie wiadomo, co będzie w sensie prawnym „fakturą” w przyszłym roku. W przypadku tradycyjnej postaci tych faktur, czyli papierowej i elektronicznej jest to jasne, a w przypadku nowych potworków – już nie - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Eksport bez odprawy celnej – czy możliwe jest zgłoszenie po wywozie towaru?

W codziennej praktyce handlu zagranicznego przedsiębiorcy przywiązują ogromną wagę do dokumentacji celnej. To ona daje gwarancję bezpieczeństwa podatkowego, prawa do zastosowania stawki 0% VAT i pewność, że transakcja została prawidłowo rozliczona. Zdarzają się jednak sytuacje wyjątkowe, w których samolot z towarem już odleciał, statek odpłynął, a zgłoszenie eksportowe… nie zostało złożone. Czy w takiej sytuacji eksporter ma jeszcze szansę naprawić błąd?

Kto nie musi wystawiać faktur w KSeF?

KSeF ma być docelowo powszechnym systemem e-fakturowania. W 2026 r. rozpocznie się wystawianie faktur w KSeF przez przedsiębiorców. Jednak ustawodawca przewidział katalog wyłączeń. Warto wiedzieć, kto w praktyce nie będzie musiał korzystać z KSeF.

Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

REKLAMA

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA