REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Małe firmy poszkodowane przez powódź dostaną pożyczki

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Do 50 tys. zł wsparcia w formie pożyczki będą mogli otrzymać właściciele małych firm, które ucierpiały z powodu powodzi - zakłada rządowy projekt ustawy o wspieraniu przedsiębiorców dotkniętych skutkami klęski żywiołowej. W ubiegłym tygodniu odbyło się jego pierwsze czytanie w Sejmie.

"Pomoc skierowana jest do małych firm, zatrudniających do 50 osób, jak rodzinne sklepy, warsztaty usługowe, mające najczęściej charakter przedsiębiorstwa rodzinnego, stanowiącego jedyne źródło utrzymania rodziny. Często żywioł zabrał im dorobek całego życia" - powiedziała prezentując projekt wiceminister gospodarki Grażyna Henclewska.

REKLAMA

Autopromocja

Przepisy projektowanej ustawy skierowane są do firm prowadzących działalność gospodarczą wytwórczą, usługową lub handlową. Objęte są nią też m.in. gospodarstwa agroturystyczne. O pożyczkę mogą wystąpić te przedsiębiorstwa, które przed tegoroczną powodzią nie były w stanie upadłości.

"Na podstawie danych, jakie napłynęły od wojewodów do końca czerwca tego roku, szacuje się, że jest ok. 1,5 tys. poszkodowanych przez tegoroczną powódź firm i przedsiębiorców, a wyliczone dotąd straty wynoszą ponad 400 mln zł" - powiedziała Henclewska.

Jak wyjaśniła, pożyczki - w wysokości 50 tys. zł - będą udzielane przez wybrane fundusze pożyczkowe. Wnioski o ich udzielenie będą składane do wybranego funduszu w terminie do 6 miesięcy od daty wejścia w życie ustawy. Wsparcie ma być udzielane tylko raz.

Zgodnie z projektem ustawy, pomoc nie może być przeznaczana na pokrycie szkód, na które przedsiębiorca wcześniej otrzymał inne środki publiczne, np. pomoc finansową na odbudowę domu, który jest jednocześnie miejscem prowadzenia działalności gospodarczej (prowadzi w nim warsztat lub sklep).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Aby otrzymać pożyczkę, poszkodowany będzie musiał zwrócić się do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta o wydanie zaświadczenia, że szkoda powstała w wyniku klęski powodzi. Zaświadczenie to będzie wydawane na druku, który stanowi załącznik do ustawy. Ponadto przedsiębiorca musi złożyć oświadczenie, że spełnia warunki uprawniające go do otrzymania wsparcia.

Zgodnie z projektem, szkoda powinna być oszacowana przez rzeczoznawcę, ale uwzględniany może być szacunek wykonany przez ubezpieczyciela, u którego poszkodowany był ubezpieczony. Wykorzystanie pożyczki musi nastąpić w terminie 6 miesięcy od daty podpisania umowy z funduszem (w szczególnych sytuacjach możliwe jest przedłużenie tego okresu o 3 miesiące). Rozliczenie pożyczki następuje na podstawie przedłożonych dokumentów: faktur, rachunków. Fundusz sprawdzi rzetelność wykorzystania pomocy.

 

W przypadku wykorzystania pożyczki na odtworzenie majątku trwałego i obrotowego oraz na pokrycie kosztów szacowania strat przez rzeczoznawcę - pożyczka będzie przez fundusz umarzana automatycznie.

Dla przedsiębiorców, którzy nie byli ubezpieczeni, przewidziano możliwość umorzenia 75 proc. kwoty pożyczki, czyli do spłaty pozostanie 25 proc. pożyczki (maks. 12,5 tys. zł). Pożyczki będą spłacane przez okres do 3 lat, z 9-miesięcznym okresem karencji. Pożyczka wykorzystana niezgodnie z przepisami musi zostać zwrócona wraz z odsetkami liczonymi od dnia podpisania umowy z funduszem.

Zwrot pożyczki, zgodnie z projektem ustawy, nastąpi także w sytuacji, gdy przedsiębiorca odmówi poddania się kontroli funduszu lub złoży nieprawdziwe oświadczenia.

Minister gospodarki wybierze fundusze w drodze konkursu ofert, bez stosowania przepisów ustawy o zamówieniach publicznych, co ma znacznie skrócić procedurę ich wyboru. Z wybranym funduszem minister gospodarki podpisze umowę. W celu maksymalnego przyspieszenia tempa udzielania pomocy, fundusze powinny rozpatrzyć złożony przez przedsiębiorcę wniosek w okresie nieprzekraczającym 14 dni.

Posłowie wszystkich klubów parlamentarnych podkreślili, że proponowany projekt jest bardzo oczekiwany przez przedsiębiorców i opowiedzieli się za dalszymi nad nim pracami w komisji. Marszałek skierował projekt do dalszych prac w komisji nadzwyczajnej.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA