REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Małe firmy poszkodowane przez powódź dostaną pożyczki

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Do 50 tys. zł wsparcia w formie pożyczki będą mogli otrzymać właściciele małych firm, które ucierpiały z powodu powodzi - zakłada rządowy projekt ustawy o wspieraniu przedsiębiorców dotkniętych skutkami klęski żywiołowej. W ubiegłym tygodniu odbyło się jego pierwsze czytanie w Sejmie.

"Pomoc skierowana jest do małych firm, zatrudniających do 50 osób, jak rodzinne sklepy, warsztaty usługowe, mające najczęściej charakter przedsiębiorstwa rodzinnego, stanowiącego jedyne źródło utrzymania rodziny. Często żywioł zabrał im dorobek całego życia" - powiedziała prezentując projekt wiceminister gospodarki Grażyna Henclewska.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Przepisy projektowanej ustawy skierowane są do firm prowadzących działalność gospodarczą wytwórczą, usługową lub handlową. Objęte są nią też m.in. gospodarstwa agroturystyczne. O pożyczkę mogą wystąpić te przedsiębiorstwa, które przed tegoroczną powodzią nie były w stanie upadłości.

"Na podstawie danych, jakie napłynęły od wojewodów do końca czerwca tego roku, szacuje się, że jest ok. 1,5 tys. poszkodowanych przez tegoroczną powódź firm i przedsiębiorców, a wyliczone dotąd straty wynoszą ponad 400 mln zł" - powiedziała Henclewska.

Jak wyjaśniła, pożyczki - w wysokości 50 tys. zł - będą udzielane przez wybrane fundusze pożyczkowe. Wnioski o ich udzielenie będą składane do wybranego funduszu w terminie do 6 miesięcy od daty wejścia w życie ustawy. Wsparcie ma być udzielane tylko raz.

REKLAMA

Zgodnie z projektem ustawy, pomoc nie może być przeznaczana na pokrycie szkód, na które przedsiębiorca wcześniej otrzymał inne środki publiczne, np. pomoc finansową na odbudowę domu, który jest jednocześnie miejscem prowadzenia działalności gospodarczej (prowadzi w nim warsztat lub sklep).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Aby otrzymać pożyczkę, poszkodowany będzie musiał zwrócić się do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta o wydanie zaświadczenia, że szkoda powstała w wyniku klęski powodzi. Zaświadczenie to będzie wydawane na druku, który stanowi załącznik do ustawy. Ponadto przedsiębiorca musi złożyć oświadczenie, że spełnia warunki uprawniające go do otrzymania wsparcia.

Zgodnie z projektem, szkoda powinna być oszacowana przez rzeczoznawcę, ale uwzględniany może być szacunek wykonany przez ubezpieczyciela, u którego poszkodowany był ubezpieczony. Wykorzystanie pożyczki musi nastąpić w terminie 6 miesięcy od daty podpisania umowy z funduszem (w szczególnych sytuacjach możliwe jest przedłużenie tego okresu o 3 miesiące). Rozliczenie pożyczki następuje na podstawie przedłożonych dokumentów: faktur, rachunków. Fundusz sprawdzi rzetelność wykorzystania pomocy.

 

W przypadku wykorzystania pożyczki na odtworzenie majątku trwałego i obrotowego oraz na pokrycie kosztów szacowania strat przez rzeczoznawcę - pożyczka będzie przez fundusz umarzana automatycznie.

Dla przedsiębiorców, którzy nie byli ubezpieczeni, przewidziano możliwość umorzenia 75 proc. kwoty pożyczki, czyli do spłaty pozostanie 25 proc. pożyczki (maks. 12,5 tys. zł). Pożyczki będą spłacane przez okres do 3 lat, z 9-miesięcznym okresem karencji. Pożyczka wykorzystana niezgodnie z przepisami musi zostać zwrócona wraz z odsetkami liczonymi od dnia podpisania umowy z funduszem.

Zwrot pożyczki, zgodnie z projektem ustawy, nastąpi także w sytuacji, gdy przedsiębiorca odmówi poddania się kontroli funduszu lub złoży nieprawdziwe oświadczenia.

Minister gospodarki wybierze fundusze w drodze konkursu ofert, bez stosowania przepisów ustawy o zamówieniach publicznych, co ma znacznie skrócić procedurę ich wyboru. Z wybranym funduszem minister gospodarki podpisze umowę. W celu maksymalnego przyspieszenia tempa udzielania pomocy, fundusze powinny rozpatrzyć złożony przez przedsiębiorcę wniosek w okresie nieprzekraczającym 14 dni.

Posłowie wszystkich klubów parlamentarnych podkreślili, że proponowany projekt jest bardzo oczekiwany przez przedsiębiorców i opowiedzieli się za dalszymi nad nim pracami w komisji. Marszałek skierował projekt do dalszych prac w komisji nadzwyczajnej.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA