REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy nielegalnie zawyżają koszty

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nielegalny obrót fakturami na łączną kwotę ponad 40 mln zł wykrył Urząd Kontroli Skarbowej w Katowicach. W obrocie uczestniczyło kilkanaście firm budowlanych z terenu woj. śląskiego. Całość koordynowała właścicielka biura rachunkowego.

Jak wyjaśniła rzeczniczka Urzędu Kontroli Skarbowej Joanna Kruz, fikcyjne faktury na usługi i towary służyły zawyżaniu kosztów uczestniczących w procederze firm, co pozwalało im minimalizować odprowadzane podatki - przede wszystkim VAT, ale również podatek dochodowy.

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzone od 2008 r. kontrole skarbowe Urzędu doprowadziły do wydania decyzji nakazujących zapłatę należnych podatków na łączną kwotę ok. 20 mln zł. Większość przedsiębiorców skorzystała z możliwości złożenia korekt deklaracji, co pozwoliło im uniknąć odpowiedzialności karno-skarbowej i częściowo zrekompensowało budżetowi państwa poniesione straty.

Sprawa wyszła na jaw w 2008 r. w trakcie rutynowej kontroli skarbowej jednej ze śląskich firm prowadzącej pięć lat wcześniej inwestycję budowlaną o wartości ponad 3 mln zł. Kontrolerzy zorientowali się, że przedsiębiorca nie był w stanie samodzielnie wykonać takiej inwestycji i udowodnili, że część zawartych przezeń transakcji była fikcyjna, a on sam nie składał deklaracji do urzędu skarbowego i nie odprowadzał podatku wynikającego z faktur.

Organizatorką procederu okazała się właścicielka biura rachunkowego, która współpracowała z kilkoma powiązanymi rodzinnie i biznesowo firmami m.in. przy inwestycji, którą skontrolowali urzędnicy skarbowi. Wszystkim prowadziła księgi rachunkowe i w taki sposób wystawiała im nawzajem faktury na fikcyjne usługi i towary, by minimalizować wszelkie ciążące na nich należności podatkowe.

REKLAMA

"Opisany mechanizm przestępczy prosperował doskonale z uwagi na fakt, iż podmioty oddały do dyspozycji właścicielce biura rachunkowego pieczęcie firmowe oraz wszelką dokumentację, którą posługiwała się w celu szafowania kosztami i unikania w ten sposób płacenia podatków" - zaznaczyła Kruz.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Urząd Kontroli Skarbowej po tej sprawie wszczął szerszą kontrolę, która potwierdziła podobne nieprawidłowości w rozszerzającym się wraz z upływem czasu gronie współpracujących z właścicielką biura firm. Wystawiane przez kobietę faktury nie dokumentowały rzeczywistych transakcji i usług, a służyły tylko zwiększaniu kosztów uzyskania przychodów oraz podwyższaniu wartości wykonywanych prac.

Gromadzony od 2008 r. materiał pozwolił zakończyć dotąd postępowania kontrolne i wydać decyzję na kwotę 20 mln zł wobec właścicieli kilkunastu firm, które korzystały z przestępczego procederu, a następnie wszcząć postępowanie z kodeksu karnego skarbowego dot. narażenia na uszczuplenie podatku VAT.

Rzeczniczka katowickiego Urzędu Kontroli Skarbowej wyjaśniła, że nie podaje bliższych danych o uczestniczących w mechanizmie przedsiębiorstwach, ponieważ w najbliższym czasie rozpoczną się kontrole skarbowe w kilkunastu kolejnych firmach korzystających z fikcyjnych faktur organizowanych przez kreatywne biuro rachunkowe.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA