REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Największe wyzwania związane ze zmianami w VAT

Bogdan Zatorski
Bogdan Zatorski
Ekspert SAGE

REKLAMA

Od nowego roku wejdzie w życie zmieniona ustawa o podatku VAT. Dla przedsiębiorców niesie ona więcej wyzwań, niż to się wydaje na pierwszy rzut oka.

Spółka informatyczna Sage opracowała listę 7 największych wyzwań, jakie stoją przed przedsiębiorcami w związku ze zmianą ustawy o VAT.

REKLAMA

Autopromocja

„Poddaliśmy analizie kwestię zmiany stawek VAT próbując spojrzeć na nią okiem przedsiębiorcy. Okazuje się, że planowana przez Ministra Finansów nowelizacja ustawy o VAT niesie ze sobą wiele zagrożeń i prawdziwych wyzwań, których rozwiązanie uderzy po kieszeni każdego przedsiębiorcę. Wydaje się, że kilka naszych wniosków może być niezwykle ważnych. Po pierwsze, do nowych realiów nie da się przygotować firmy w krótkim okresie czasu. Po drugie, prace przygotowawcze dotyczą kilku obszarów i będą związane z kosztami, dlatego warto je umiejętnie zaplanować. Po trzecie, kluczową sprawą wydaje się być dostosowanie do planowanych zmian oprogramowania wspomagającego zarządzanie. Ponieważ VAT niemal na pewno będzie się zmieniał w okresie najbliższych kilku lat, warto pomyśleć o abonamencie na oprogramowanie, który zapewni każdemu przedsiębiorcy każdą aktualizację programowania za darmo” - Bogdan Zatorski, Kierownik Konsultingu w Sage.

7 największych wyzwań dla przedsiębiorców:

1. Harmonogram prac dostosowawczych

Przedsiębiorcy powinni dokonać przeglądu umów i porozumień cenowych zawartych z dostawcami oprogramowania wspomagającego zarządzanie. Bez aktualizacji systemów i dostosowania ich do nowych wymogów prawnych pracownicy działów finansowych oraz niektórzy pracownicy obszarów kadr, płac i gospodarki magazynowej nie będą mogli w ogóle wykonywać swojej pracy. Warto zaplanować prace dostosowawcze, uwzględniając testy nowych rozwiązań, szkolenia pracowników oraz pracę w okresie przejściowym. Przedsiębiorcy powinni pamiętać, że wraz z aktualizacją oprogramowania mogą oni wykupić u dostawcy abonament, który gwarantuje uzyskanie nowych wersji oprogramowania bez opłat.

2. Przegląd umów z kontrahentami

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prowadząc sprzedaż w segmencie B2B należy pamiętać o dostosowaniu umów i porozumień cenowych z kontrahentami. To istotny problem zarówno dla firm posiadających dużą liczbę klientów, jak również tych, które mają szeroką ofertę produktową. W trudnej sytuacji będą np. firmy telekomunikacyjne, które mają obowiązek informowania klientów o zmianie cenników. Wymóg ten oznacza dla nich istotny koszt.

3. Współpraca z urządzeniami fiskalnymi

Z reguły, kasy fiskalne (których w Polsce jest ponad 1,5 mln) mają wbudowany moduł drukujący paragony. Z kasą współpracuje drukarka fiskalna, która wymaga komputera z oprogramowaniem. Przedsiębiorcy, korzystający z kas fiskalnych, muszą dostosować je do nowych stawek VAT. Alternatywnym rozwiązaniem jest zakup nowych kas, jednak warto zwrócić uwagę, że oba możliwe rozwiązania wiążą się z kosztem i należy je zaplanować.

 

4. Aktualizacja cenników

Przed firmami handlowymi stoi konieczność uruchomienia nowych cenników od pierwszego dnia sprzedaży w 2011 roku. Nowy VAT ma istotny wpływ na politykę kształtowania ceny brutto dla klientów, choćby na „urywanie grosza” (stosowanie ceny z końcówką 99 gr.). Zmiany w cennikach pociągają za sobą konieczność działań przygotowawczych w działach handlowych.

5. Aktualizacja materiałów informacyjnych i cenników

Zmiana cen oznacza w praktyce produkcję nowych materiałów wspomagających sprzedaż. Dotyczy to zarówno drukowanych, jak i elektronicznych cenników, folderów, katalogów, metek i różnego rodzaju materiałów reklamowych.

6. Kłopotliwe niestandardowe przypadki

Pracownicy w działach księgowych i sprzedaży zmierzą się z przypadkami niestandardowymi, spędzającymi im sen z powiek. Dla przykładu: do dziś nie wiadomo, jak po nowym roku należy korygować faktury dotyczące sprzedaży w 2010 roku. Podobne problemy dotyczą kwestii wystawienia faktury po nowym roku do paragonu z okresu poprzednich stawek VAT. Jeszcze więcej problemów może być z rozliczeniem faktury zaliczkowej, płatnej częściowo w bieżącym roku a częściowo już w 2011. Pojawia się też pytanie o sposób fakturowania sprzedaży usług ciągłych, świadczonych np. przez firmy komunalne, energetyczne czy telekomunikacyjne.

7. Nowa sprawozdawczość podatkowa

Zmiana VAT oznacza konieczność utworzenia nowego układu rejestrów VAT, jak również wprowadza istotne zmiany w deklaracjach podatkowych. Użytkownicy niezaktualizowanych systemów nie będą mogli dokonywać korekt deklaracji podatkowych za okresy przed 2011 rokiem.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

e-Urząd Skarbowy w Twoim telefonie! Nowa aplikacja zmienia sposób korzystania z usług skarbowych

Ministerstwo Finansów wprowadza rewolucję w dostępie do usług skarbowych. Aplikacja e-Urząd Skarbowy pozwala na szybkie i bezpieczne załatwianie spraw urzędowych. To dopiero początek – kolejne aktualizacje przyniosą jeszcze więcej funkcji!

W 2025 roku oprocentowanie lokat bankowych mocno spadnie. Jak zadbać o oszczędności?

Banki przewidują mocny spadek stóp procentowych. Przykładowo BNP Paribas prognozuje, że na koniec 2025 roku podstawowa stopa procentowa NBP spadnie do 4%, czyli obniży się aż o 1,75 p.p. Z kolei PKO BP zakłada, że stopy procentowe spadną do 3,5%-4% do końca 2026 r. Te oczekiwania już teraz wpływają na oprocentowanie lokat bankowych. Rankomat.pl zwraca uwagę, że średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane NBP) wyniosło zaledwie 3,96% i w kolejnych miesiącach prawdopodobnie będzie dalej spadać. Między innymi dlatego w 2025 r. warto zmienić część swoich nawyków finansowych, do których przywykliśmy w ostatnich dwóch latach.

REKLAMA

Jak opodatkować przychody z najmu? Kluczowe zasady i przepisy

Przychody z najmu można opodatkować ryczałtem lub w ramach działalności gospodarczej. Wybór odpowiedniego sposobu zależy od rodzaju najmu i decyzji podatnika. Sprawdź, jakie zasady obowiązują, jakie stawki podatkowe mają zastosowanie oraz kiedy najem kwalifikuje się jako odrębne źródło przychodów.

9000 zł brutto średniej pensji w Polsce w 2025 r. Kiedy pęknie bariera psychologiczna 10 tys. zł miesięcznie?

Główny Urząd Statystyczny podał, że w grudniu 2024 r. przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 8.821,25 zł. Eksperci oceniają, że w 2025 roku na pewno przeciętne wynagrodzenie w przedsiębiorstwach przekroczy kwotę 9.000 zł brutto (ok. 6.450 zł netto). Natomiast zdaniem przedsiębiorców, granicą psychologiczną przeciętnej miesięcznej pensji w Polsce jest kwota 10 000 zł brutto (ok. 7.150 zł netto). Kiedy ta granica zostanie przełamana?

ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

REKLAMA

Zmiany w uldze na dziecko. Wyższe limity, do 120 i 60 tys. zł rocznie

Nowelizacja ustawy o PIT zakłada podwyższenie limitów dochodów uprawniających do ulgi na dziecko. Proponowane zmiany obejmują m.in. zwiększenie limitu przychodów dla rodzin z czwórką lub więcej dzieci do 120 tys. zł rocznie oraz wyższe progi dochodowe dla rodziców wychowujących jedno dziecko.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

REKLAMA