REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe przepisy dotyczące zwrotu VAT oraz faktur

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia w sprawie zwrotu podatku VAT, wystawiania faktur oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku VAT. To nowe rozporządzenie wejdzie w życie już od 1 kwietnia 2011 r.

Projektowane rozporządzenie wejdzie w życie 1 kwietnia 2011 r., a jego wprowadzenie wynika z konieczności dostosowania zapisów tego rozporządzenia, m.in. do przepisów ustawy z dnia 18 marca 2011 r. zmieniającej ustawę o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach, która wejdzie w życie również z dniem 1 kwietnia 2011 r.

REKLAMA

Zobacz: Sejm uchwalił nowelizację ustawy o VAT. Niektóre zmiany już od 1 kwietnia

REKLAMA

Ponadto projekt rozporządzenia uwzględnia zmiany wprowadzone przepisami rozporządzenia z dnia 17 grudnia 2010 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej (Dz. U. Nr 249, poz. 1661).

Jednakże przeważająca część regulacji zawartych w niniejszym rozporządzeniu, jest kontynuacją obecnych rozwiązań zawartych w rozporządzeniu z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie zwrotu podatku od towarów i usług niektórym podmiotom (Dz. U. Nr 224, poz. 1801 z późn. zm.).

Rozporządzenie zawiera 5 rozdziałów oraz dwa załączniki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozdział 1

Zawiera przepisy ogólne, które określają przedmiot regulacji zawartych w rozporządzeniu oraz zawierają „słowniczek pojęć”, który ma przede wszystkim uprościć i ułatwić podatnikom posługiwanie się przepisami tego rozporządzenia (np. „zwrot podatku”, „podmiot uprawniony z państw członkowskich Unii Europejskiej”, „podmiot uprawniony z państw trzecich” czy „państwo członkowskie siedziby”...) Regulacje w tym zakresie (§ 2 rozporządzenia) stanowią powtórzenie przepisów zawartych w rozporządzeniu z dnia 24 grudnia 2009 r.

Rozdział 2

REKLAMA

Przepisy zawarte w tym rozdziale określają przypadki dokonywania zwrotu podatku. Przepis § 3 ust 1 rozporządzenia wskazuje podmioty uprawnione oraz warunki, jakie te podmioty muszą spełnić aby mogły ubiegać się o zwrot podatku od towarów i usług w Polsce. Przepis ten jest, poza kilkoma zmianami, powtórzeniem zapisów zawartych w rozporządzeniu z dnia 24 grudnia 2009 r.

W projektowanym rozporządzeniu proponuje się rezygnację z zapisu w zakresie spełnienia warunku, zgodnie z którym zwrot podatku dla podmiotów zagranicznych w trybie przewidzianym tym przepisem dotyczy wyłącznie podmiotów niezarejestrowanych na potrzeby podatku. Zmiana ta która jest wynikiem usunięcia ww. zapisu z art. 89 ust. 1 pkt 3 - art. 1 pkt 19 ww. ustawy z dnia 18 marca 2011 r. Celem tej zmiany jest bardziej precyzyjne odzwierciedlenie przepisów dyrektywy Rady 2008/9/WE z dnia 12 lutego 2008 r., która to dyrektywa nie wiąże prawa do zwrotu z brakiem rejestracji podmiotu zagranicznego dla celów podatku w państwie członkowskim, w którym podmiot ten występuje o zwrot. W tym zakresie dyrektywa wskazuje na spełnienie warunku niedokonywania przez podmiot zagraniczny sprzedaży w tym państwie członkowskim.

Ponadto zaproponowane w ust. 1 pkt 2 brzmienie lit. b, c, d, e, i związane jest ze zmianą brzmienia pkt 7, 8, 9, 9a i 16 w art. 83 w ust. 1 - art. 1 pkt 15 ww. ustawy z dnia 18 marca 2011 r. i polega na zamianie wyrazów „przewoźników powietrznych oraz innych podmiotów” na wyrazy „przewoźników lotniczych” oraz reguluje kwestie świadczenia usług na obszarze portów morskich a także związanych z transportem międzynarodowym, polegających na obsłudze środków transportu morskiego, lądowego oraz żeglugi śródlądowej lub służących bezpośrednim potrzebom ich ładunków. Zmiany wynikają z dostosowania przepisów krajowych do przepisów dyrektywy 2006/112/WE.

 

Ponadto w celu pełniejszego odzwierciedlenia przepisów dyrektywy Rady 2008/9/WE uzupełniono katalog usług, o których mowa w § 3 ust. 2 projektu rozporządzenia poprzez dodanie lit j) - pozostałych usług świadczonych na rzecz armatorów morskich lub innych podmiotów wykonujących przewozy środkami transportu morskiego służących bezpośrednim potrzebom środków transportu morskiego, rybołówstwa morskiego i statków ratowniczych morskich, o których mowa w art. 83 ust 1 pkt 1 ustawy lub ich ładunków.

Przepisy od § 3 ust. 2 do § 5 włącznie stanowią odzwierciedlenie tych samych zapisów z rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2009 r. i wskazują:

- na podmioty, którym przysługuje zwrot podatku z tytułu świadczonych na terytorium kraju usług elektronicznych (§ 3 ust. 2 - 3),

- po spełnieniu jakich warunków dokonywany będzie zwrot podatku podmiotom uprawnionym z państw trzecich (§ 4),

- okres uprawniający podatnika do występowania z wnioskami o zwrot podatku w odniesieniu do nabywanych towarów lub usług lub importowanych towarów na terytorium kraju oraz wysokość kwoty wnioskowanego zwrotu podatku, jak również sposób przeliczania kwot wyrażonych w euro na PLN (§ 5).

Rozdział 3

Stanowi zasadniczo kontynuacją obecnie obowiązujących uregulowań i określa warunki dokonywania zwrotu podatku na podstawie wniosku składanego za pomocą środków komunikacji elektronicznej przez podmioty uprawnione z państw członkowskich Unii Europejskiej. Zatem regulacje te:

- wskazują, że zwrot podatku następował będzie na wniosek podmiotu uprawnionego z państwa członkowskiego Unii Europejskiej, przekazany przez administrację podatkową państwa członkowskiego siedziby za pomocą środków komunikacji elektronicznej w określonym terminie oraz wskazują na informacje jakie taki wniosek powinien zawierać (§ 6 ust. 1 - 4),

- określają przypadki, w których podmiot uprawniony ma obowiązek przedkładania dokumentów złożonych wraz z wnioskiem oraz wskazują sposób przeliczania kwot wyrażanych w euro w tych dokumentach (§ 6 ust. 5 do 7),

- zobowiązują naczelnika urzędu skarbowego do niezwłocznego potwierdzenia otrzymania wniosku w formie elektronicznej (§ 6 ust. 8),

- regulują postępowanie w sytuacji, gdy podmiot uprawniony składa korektę wniosku o zwrot podatku, o której mowa w art. 89 ust. 1e pkt 2 ustawy (§ 6 ust. 9 i 10),

Dodatkowo, w związku ze zmianami wprowadzonymi przepisami ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2010 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej, zaistniała konieczność umożliwienia, w § 6 ust. 6, przekazywania również dokumentów elektronicznych.

Rozdział 4

Przepisy zawarte w rozdziale regulują warunki dokonywania zwrotu podatku na podstawie wniosku składanego na piśmie podmiotom uprawnionym z państw trzecich, co stanowi kontynuację zapisów rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2009 r. Przepisy tego rozdziału dodatkowo zawierają regulacje umożliwiające, poza składaniem dokumentów papierowych, przesyłanie, w tym udostępnianie, dokumentów w formie elektronicznej.

 

Zatem przepisy w tym obszarze:

- określają termin i sposób w jaki podmiot uprawniony z państw trzecich winien występować o zwrot podatku (§ 7 ust. 1 - 3),

- określają rodzaj dokumentów, które wraz z wnioskiem o zwrot podatku winien dołączać podmiot uprawniony składający wniosek o zwrot podatku (§ 7 ust. 4 - 7),

- regulują postępowanie w sytuacji, gdy podmiot uprawniony składa korektę wniosku o zwrot podatku, o której mowa w art. 89 ust. 1e pkt 2 ustawy (§ 7 ust. 8),

- obligują urząd skarbowy do zwrócenia podmiotowi uprawnionemu, po dokonaniu zwrotu podatku, oryginałów dokumentów przedłożonych przez podmiot uprawniony wraz z wnioskiem o zwrot podatku (§ 8).

Rozdział 5

Stanowi kontynuację obecnie obowiązujących uregulowań, czyli określa terminy i tryb dokonywania zwrotu podatku, zarówno podmiotom uprawnionym z państw członkowskich Unii Europejskiej na podstawie wniosku składanego za pomocą środków komunikacji elektronicznej, jak i podmiotom uprawnionym z państw trzecich na podstawie wniosku składanego na piśmie. Przepisy te:

- nakładają na naczelnika urzędu skarbowego obowiązek wydania decyzji o wysokości uznanej kwoty zwrotu podatku w terminie 4 miesięcy od dnia otrzymania wniosku wraz ze wszystkimi wymaganymi dokumentami (§ 9 ust. 1),

- umożliwiają naczelnikowi urzędu skarbowego wystąpienie z żądaniem dostarczenia dodatkowych lub dalszych dodatkowych informacji, które sporządzone w języku polskim winny być złożone w określonym terminie (w § 9 ust. 2 - 4),

- określają termin do wydania decyzji o wysokości uznanej kwoty zwrotu podatku w przypadku żądania dostarczenia dodatkowych informacji i dalszych dodatkowych informacji oraz ustalają termin zwrotu uznanej kwoty podatku na 10 dni roboczych od dnia wydania decyzji (§ 9 ust. 5 - 6),

- określają walutę w jakiej dokonywany jest zwrot podatku, jak również regulują kwestię kosztów związanych z dokonywaniem tego zwrotu (§ 10),

- regulują kwestię odsetek naliczanych od kwot podatku niezwróconych przez urząd skarbowy w terminie określonym w rozporządzeniu (§ 11).

Załącznik nr 1

Zawiera szczegółowe informacje jakie powinien zawierać wniosek o zwrot podatku od towarów i usług w wersji elektronicznej wraz ze sposobem opisu niektórych informacji.

Załącznik nr 2

Zawiera wzór wniosku o zwrot podatku w wersji papierowej wraz z zaświadczeniem o rejestracji podatnika podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze w kraju siedziby.

oprac. Adam Kuchta

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA