REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe przepisy dotyczące zwrotu VAT oraz faktur

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia w sprawie zwrotu podatku VAT, wystawiania faktur oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku VAT. To nowe rozporządzenie wejdzie w życie już od 1 kwietnia 2011 r.

Projektowane rozporządzenie wejdzie w życie 1 kwietnia 2011 r., a jego wprowadzenie wynika z konieczności dostosowania zapisów tego rozporządzenia, m.in. do przepisów ustawy z dnia 18 marca 2011 r. zmieniającej ustawę o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach, która wejdzie w życie również z dniem 1 kwietnia 2011 r.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zobacz: Sejm uchwalił nowelizację ustawy o VAT. Niektóre zmiany już od 1 kwietnia

Ponadto projekt rozporządzenia uwzględnia zmiany wprowadzone przepisami rozporządzenia z dnia 17 grudnia 2010 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej (Dz. U. Nr 249, poz. 1661).

Jednakże przeważająca część regulacji zawartych w niniejszym rozporządzeniu, jest kontynuacją obecnych rozwiązań zawartych w rozporządzeniu z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie zwrotu podatku od towarów i usług niektórym podmiotom (Dz. U. Nr 224, poz. 1801 z późn. zm.).

REKLAMA

Rozporządzenie zawiera 5 rozdziałów oraz dwa załączniki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozdział 1

Zawiera przepisy ogólne, które określają przedmiot regulacji zawartych w rozporządzeniu oraz zawierają „słowniczek pojęć”, który ma przede wszystkim uprościć i ułatwić podatnikom posługiwanie się przepisami tego rozporządzenia (np. „zwrot podatku”, „podmiot uprawniony z państw członkowskich Unii Europejskiej”, „podmiot uprawniony z państw trzecich” czy „państwo członkowskie siedziby”...) Regulacje w tym zakresie (§ 2 rozporządzenia) stanowią powtórzenie przepisów zawartych w rozporządzeniu z dnia 24 grudnia 2009 r.

Rozdział 2

Przepisy zawarte w tym rozdziale określają przypadki dokonywania zwrotu podatku. Przepis § 3 ust 1 rozporządzenia wskazuje podmioty uprawnione oraz warunki, jakie te podmioty muszą spełnić aby mogły ubiegać się o zwrot podatku od towarów i usług w Polsce. Przepis ten jest, poza kilkoma zmianami, powtórzeniem zapisów zawartych w rozporządzeniu z dnia 24 grudnia 2009 r.

W projektowanym rozporządzeniu proponuje się rezygnację z zapisu w zakresie spełnienia warunku, zgodnie z którym zwrot podatku dla podmiotów zagranicznych w trybie przewidzianym tym przepisem dotyczy wyłącznie podmiotów niezarejestrowanych na potrzeby podatku. Zmiana ta która jest wynikiem usunięcia ww. zapisu z art. 89 ust. 1 pkt 3 - art. 1 pkt 19 ww. ustawy z dnia 18 marca 2011 r. Celem tej zmiany jest bardziej precyzyjne odzwierciedlenie przepisów dyrektywy Rady 2008/9/WE z dnia 12 lutego 2008 r., która to dyrektywa nie wiąże prawa do zwrotu z brakiem rejestracji podmiotu zagranicznego dla celów podatku w państwie członkowskim, w którym podmiot ten występuje o zwrot. W tym zakresie dyrektywa wskazuje na spełnienie warunku niedokonywania przez podmiot zagraniczny sprzedaży w tym państwie członkowskim.

Ponadto zaproponowane w ust. 1 pkt 2 brzmienie lit. b, c, d, e, i związane jest ze zmianą brzmienia pkt 7, 8, 9, 9a i 16 w art. 83 w ust. 1 - art. 1 pkt 15 ww. ustawy z dnia 18 marca 2011 r. i polega na zamianie wyrazów „przewoźników powietrznych oraz innych podmiotów” na wyrazy „przewoźników lotniczych” oraz reguluje kwestie świadczenia usług na obszarze portów morskich a także związanych z transportem międzynarodowym, polegających na obsłudze środków transportu morskiego, lądowego oraz żeglugi śródlądowej lub służących bezpośrednim potrzebom ich ładunków. Zmiany wynikają z dostosowania przepisów krajowych do przepisów dyrektywy 2006/112/WE.

 

Ponadto w celu pełniejszego odzwierciedlenia przepisów dyrektywy Rady 2008/9/WE uzupełniono katalog usług, o których mowa w § 3 ust. 2 projektu rozporządzenia poprzez dodanie lit j) - pozostałych usług świadczonych na rzecz armatorów morskich lub innych podmiotów wykonujących przewozy środkami transportu morskiego służących bezpośrednim potrzebom środków transportu morskiego, rybołówstwa morskiego i statków ratowniczych morskich, o których mowa w art. 83 ust 1 pkt 1 ustawy lub ich ładunków.

Przepisy od § 3 ust. 2 do § 5 włącznie stanowią odzwierciedlenie tych samych zapisów z rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2009 r. i wskazują:

- na podmioty, którym przysługuje zwrot podatku z tytułu świadczonych na terytorium kraju usług elektronicznych (§ 3 ust. 2 - 3),

- po spełnieniu jakich warunków dokonywany będzie zwrot podatku podmiotom uprawnionym z państw trzecich (§ 4),

- okres uprawniający podatnika do występowania z wnioskami o zwrot podatku w odniesieniu do nabywanych towarów lub usług lub importowanych towarów na terytorium kraju oraz wysokość kwoty wnioskowanego zwrotu podatku, jak również sposób przeliczania kwot wyrażonych w euro na PLN (§ 5).

Rozdział 3

Stanowi zasadniczo kontynuacją obecnie obowiązujących uregulowań i określa warunki dokonywania zwrotu podatku na podstawie wniosku składanego za pomocą środków komunikacji elektronicznej przez podmioty uprawnione z państw członkowskich Unii Europejskiej. Zatem regulacje te:

- wskazują, że zwrot podatku następował będzie na wniosek podmiotu uprawnionego z państwa członkowskiego Unii Europejskiej, przekazany przez administrację podatkową państwa członkowskiego siedziby za pomocą środków komunikacji elektronicznej w określonym terminie oraz wskazują na informacje jakie taki wniosek powinien zawierać (§ 6 ust. 1 - 4),

- określają przypadki, w których podmiot uprawniony ma obowiązek przedkładania dokumentów złożonych wraz z wnioskiem oraz wskazują sposób przeliczania kwot wyrażanych w euro w tych dokumentach (§ 6 ust. 5 do 7),

- zobowiązują naczelnika urzędu skarbowego do niezwłocznego potwierdzenia otrzymania wniosku w formie elektronicznej (§ 6 ust. 8),

- regulują postępowanie w sytuacji, gdy podmiot uprawniony składa korektę wniosku o zwrot podatku, o której mowa w art. 89 ust. 1e pkt 2 ustawy (§ 6 ust. 9 i 10),

Dodatkowo, w związku ze zmianami wprowadzonymi przepisami ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2010 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej, zaistniała konieczność umożliwienia, w § 6 ust. 6, przekazywania również dokumentów elektronicznych.

Rozdział 4

Przepisy zawarte w rozdziale regulują warunki dokonywania zwrotu podatku na podstawie wniosku składanego na piśmie podmiotom uprawnionym z państw trzecich, co stanowi kontynuację zapisów rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2009 r. Przepisy tego rozdziału dodatkowo zawierają regulacje umożliwiające, poza składaniem dokumentów papierowych, przesyłanie, w tym udostępnianie, dokumentów w formie elektronicznej.

 

Zatem przepisy w tym obszarze:

- określają termin i sposób w jaki podmiot uprawniony z państw trzecich winien występować o zwrot podatku (§ 7 ust. 1 - 3),

- określają rodzaj dokumentów, które wraz z wnioskiem o zwrot podatku winien dołączać podmiot uprawniony składający wniosek o zwrot podatku (§ 7 ust. 4 - 7),

- regulują postępowanie w sytuacji, gdy podmiot uprawniony składa korektę wniosku o zwrot podatku, o której mowa w art. 89 ust. 1e pkt 2 ustawy (§ 7 ust. 8),

- obligują urząd skarbowy do zwrócenia podmiotowi uprawnionemu, po dokonaniu zwrotu podatku, oryginałów dokumentów przedłożonych przez podmiot uprawniony wraz z wnioskiem o zwrot podatku (§ 8).

Rozdział 5

Stanowi kontynuację obecnie obowiązujących uregulowań, czyli określa terminy i tryb dokonywania zwrotu podatku, zarówno podmiotom uprawnionym z państw członkowskich Unii Europejskiej na podstawie wniosku składanego za pomocą środków komunikacji elektronicznej, jak i podmiotom uprawnionym z państw trzecich na podstawie wniosku składanego na piśmie. Przepisy te:

- nakładają na naczelnika urzędu skarbowego obowiązek wydania decyzji o wysokości uznanej kwoty zwrotu podatku w terminie 4 miesięcy od dnia otrzymania wniosku wraz ze wszystkimi wymaganymi dokumentami (§ 9 ust. 1),

- umożliwiają naczelnikowi urzędu skarbowego wystąpienie z żądaniem dostarczenia dodatkowych lub dalszych dodatkowych informacji, które sporządzone w języku polskim winny być złożone w określonym terminie (w § 9 ust. 2 - 4),

- określają termin do wydania decyzji o wysokości uznanej kwoty zwrotu podatku w przypadku żądania dostarczenia dodatkowych informacji i dalszych dodatkowych informacji oraz ustalają termin zwrotu uznanej kwoty podatku na 10 dni roboczych od dnia wydania decyzji (§ 9 ust. 5 - 6),

- określają walutę w jakiej dokonywany jest zwrot podatku, jak również regulują kwestię kosztów związanych z dokonywaniem tego zwrotu (§ 10),

- regulują kwestię odsetek naliczanych od kwot podatku niezwróconych przez urząd skarbowy w terminie określonym w rozporządzeniu (§ 11).

Załącznik nr 1

Zawiera szczegółowe informacje jakie powinien zawierać wniosek o zwrot podatku od towarów i usług w wersji elektronicznej wraz ze sposobem opisu niektórych informacji.

Załącznik nr 2

Zawiera wzór wniosku o zwrot podatku w wersji papierowej wraz z zaświadczeniem o rejestracji podatnika podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze w kraju siedziby.

oprac. Adam Kuchta

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

Czy prawo stoi po stronie wierzyciela? Termin 60 dni, odsetki, rekompensaty, windykacja na koszt dłużnika, sąd

Nieterminowe płatności potrafią sparaliżować każdą firmę. Jest to dokuczliwe szczególnie w branży TSL, gdzie koszty rosną z dnia na dzień, a marże są minimalne. Każdy dzień zwłoki to realne ryzyko utraty płynności. Pytanie brzmi: czy prawo faktycznie stoi po stronie wierzyciela, a jeśli tak – jak z niego skutecznie korzystać?

KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

REKLAMA

KSeF tuż za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę. Jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

REKLAMA