REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe przepisy dotyczące zwrotu VAT oraz faktur

REKLAMA

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia w sprawie zwrotu podatku VAT, wystawiania faktur oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku VAT. To nowe rozporządzenie wejdzie w życie już od 1 kwietnia 2011 r.

Projektowane rozporządzenie wejdzie w życie 1 kwietnia 2011 r., a jego wprowadzenie wynika z konieczności dostosowania zapisów tego rozporządzenia, m.in. do przepisów ustawy z dnia 18 marca 2011 r. zmieniającej ustawę o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach, która wejdzie w życie również z dniem 1 kwietnia 2011 r.

REKLAMA

Autopromocja

Zobacz: Sejm uchwalił nowelizację ustawy o VAT. Niektóre zmiany już od 1 kwietnia

Ponadto projekt rozporządzenia uwzględnia zmiany wprowadzone przepisami rozporządzenia z dnia 17 grudnia 2010 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej (Dz. U. Nr 249, poz. 1661).

Jednakże przeważająca część regulacji zawartych w niniejszym rozporządzeniu, jest kontynuacją obecnych rozwiązań zawartych w rozporządzeniu z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie zwrotu podatku od towarów i usług niektórym podmiotom (Dz. U. Nr 224, poz. 1801 z późn. zm.).

Rozporządzenie zawiera 5 rozdziałów oraz dwa załączniki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozdział 1

Zawiera przepisy ogólne, które określają przedmiot regulacji zawartych w rozporządzeniu oraz zawierają „słowniczek pojęć”, który ma przede wszystkim uprościć i ułatwić podatnikom posługiwanie się przepisami tego rozporządzenia (np. „zwrot podatku”, „podmiot uprawniony z państw członkowskich Unii Europejskiej”, „podmiot uprawniony z państw trzecich” czy „państwo członkowskie siedziby”...) Regulacje w tym zakresie (§ 2 rozporządzenia) stanowią powtórzenie przepisów zawartych w rozporządzeniu z dnia 24 grudnia 2009 r.

Rozdział 2

Przepisy zawarte w tym rozdziale określają przypadki dokonywania zwrotu podatku. Przepis § 3 ust 1 rozporządzenia wskazuje podmioty uprawnione oraz warunki, jakie te podmioty muszą spełnić aby mogły ubiegać się o zwrot podatku od towarów i usług w Polsce. Przepis ten jest, poza kilkoma zmianami, powtórzeniem zapisów zawartych w rozporządzeniu z dnia 24 grudnia 2009 r.

REKLAMA

W projektowanym rozporządzeniu proponuje się rezygnację z zapisu w zakresie spełnienia warunku, zgodnie z którym zwrot podatku dla podmiotów zagranicznych w trybie przewidzianym tym przepisem dotyczy wyłącznie podmiotów niezarejestrowanych na potrzeby podatku. Zmiana ta która jest wynikiem usunięcia ww. zapisu z art. 89 ust. 1 pkt 3 - art. 1 pkt 19 ww. ustawy z dnia 18 marca 2011 r. Celem tej zmiany jest bardziej precyzyjne odzwierciedlenie przepisów dyrektywy Rady 2008/9/WE z dnia 12 lutego 2008 r., która to dyrektywa nie wiąże prawa do zwrotu z brakiem rejestracji podmiotu zagranicznego dla celów podatku w państwie członkowskim, w którym podmiot ten występuje o zwrot. W tym zakresie dyrektywa wskazuje na spełnienie warunku niedokonywania przez podmiot zagraniczny sprzedaży w tym państwie członkowskim.

Ponadto zaproponowane w ust. 1 pkt 2 brzmienie lit. b, c, d, e, i związane jest ze zmianą brzmienia pkt 7, 8, 9, 9a i 16 w art. 83 w ust. 1 - art. 1 pkt 15 ww. ustawy z dnia 18 marca 2011 r. i polega na zamianie wyrazów „przewoźników powietrznych oraz innych podmiotów” na wyrazy „przewoźników lotniczych” oraz reguluje kwestie świadczenia usług na obszarze portów morskich a także związanych z transportem międzynarodowym, polegających na obsłudze środków transportu morskiego, lądowego oraz żeglugi śródlądowej lub służących bezpośrednim potrzebom ich ładunków. Zmiany wynikają z dostosowania przepisów krajowych do przepisów dyrektywy 2006/112/WE.

 

Ponadto w celu pełniejszego odzwierciedlenia przepisów dyrektywy Rady 2008/9/WE uzupełniono katalog usług, o których mowa w § 3 ust. 2 projektu rozporządzenia poprzez dodanie lit j) - pozostałych usług świadczonych na rzecz armatorów morskich lub innych podmiotów wykonujących przewozy środkami transportu morskiego służących bezpośrednim potrzebom środków transportu morskiego, rybołówstwa morskiego i statków ratowniczych morskich, o których mowa w art. 83 ust 1 pkt 1 ustawy lub ich ładunków.

Przepisy od § 3 ust. 2 do § 5 włącznie stanowią odzwierciedlenie tych samych zapisów z rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2009 r. i wskazują:

- na podmioty, którym przysługuje zwrot podatku z tytułu świadczonych na terytorium kraju usług elektronicznych (§ 3 ust. 2 - 3),

- po spełnieniu jakich warunków dokonywany będzie zwrot podatku podmiotom uprawnionym z państw trzecich (§ 4),

- okres uprawniający podatnika do występowania z wnioskami o zwrot podatku w odniesieniu do nabywanych towarów lub usług lub importowanych towarów na terytorium kraju oraz wysokość kwoty wnioskowanego zwrotu podatku, jak również sposób przeliczania kwot wyrażonych w euro na PLN (§ 5).

Rozdział 3

Stanowi zasadniczo kontynuacją obecnie obowiązujących uregulowań i określa warunki dokonywania zwrotu podatku na podstawie wniosku składanego za pomocą środków komunikacji elektronicznej przez podmioty uprawnione z państw członkowskich Unii Europejskiej. Zatem regulacje te:

- wskazują, że zwrot podatku następował będzie na wniosek podmiotu uprawnionego z państwa członkowskiego Unii Europejskiej, przekazany przez administrację podatkową państwa członkowskiego siedziby za pomocą środków komunikacji elektronicznej w określonym terminie oraz wskazują na informacje jakie taki wniosek powinien zawierać (§ 6 ust. 1 - 4),

- określają przypadki, w których podmiot uprawniony ma obowiązek przedkładania dokumentów złożonych wraz z wnioskiem oraz wskazują sposób przeliczania kwot wyrażanych w euro w tych dokumentach (§ 6 ust. 5 do 7),

- zobowiązują naczelnika urzędu skarbowego do niezwłocznego potwierdzenia otrzymania wniosku w formie elektronicznej (§ 6 ust. 8),

- regulują postępowanie w sytuacji, gdy podmiot uprawniony składa korektę wniosku o zwrot podatku, o której mowa w art. 89 ust. 1e pkt 2 ustawy (§ 6 ust. 9 i 10),

Dodatkowo, w związku ze zmianami wprowadzonymi przepisami ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2010 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej, zaistniała konieczność umożliwienia, w § 6 ust. 6, przekazywania również dokumentów elektronicznych.

Rozdział 4

Przepisy zawarte w rozdziale regulują warunki dokonywania zwrotu podatku na podstawie wniosku składanego na piśmie podmiotom uprawnionym z państw trzecich, co stanowi kontynuację zapisów rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2009 r. Przepisy tego rozdziału dodatkowo zawierają regulacje umożliwiające, poza składaniem dokumentów papierowych, przesyłanie, w tym udostępnianie, dokumentów w formie elektronicznej.

 

Zatem przepisy w tym obszarze:

- określają termin i sposób w jaki podmiot uprawniony z państw trzecich winien występować o zwrot podatku (§ 7 ust. 1 - 3),

- określają rodzaj dokumentów, które wraz z wnioskiem o zwrot podatku winien dołączać podmiot uprawniony składający wniosek o zwrot podatku (§ 7 ust. 4 - 7),

- regulują postępowanie w sytuacji, gdy podmiot uprawniony składa korektę wniosku o zwrot podatku, o której mowa w art. 89 ust. 1e pkt 2 ustawy (§ 7 ust. 8),

- obligują urząd skarbowy do zwrócenia podmiotowi uprawnionemu, po dokonaniu zwrotu podatku, oryginałów dokumentów przedłożonych przez podmiot uprawniony wraz z wnioskiem o zwrot podatku (§ 8).

Rozdział 5

Stanowi kontynuację obecnie obowiązujących uregulowań, czyli określa terminy i tryb dokonywania zwrotu podatku, zarówno podmiotom uprawnionym z państw członkowskich Unii Europejskiej na podstawie wniosku składanego za pomocą środków komunikacji elektronicznej, jak i podmiotom uprawnionym z państw trzecich na podstawie wniosku składanego na piśmie. Przepisy te:

- nakładają na naczelnika urzędu skarbowego obowiązek wydania decyzji o wysokości uznanej kwoty zwrotu podatku w terminie 4 miesięcy od dnia otrzymania wniosku wraz ze wszystkimi wymaganymi dokumentami (§ 9 ust. 1),

- umożliwiają naczelnikowi urzędu skarbowego wystąpienie z żądaniem dostarczenia dodatkowych lub dalszych dodatkowych informacji, które sporządzone w języku polskim winny być złożone w określonym terminie (w § 9 ust. 2 - 4),

- określają termin do wydania decyzji o wysokości uznanej kwoty zwrotu podatku w przypadku żądania dostarczenia dodatkowych informacji i dalszych dodatkowych informacji oraz ustalają termin zwrotu uznanej kwoty podatku na 10 dni roboczych od dnia wydania decyzji (§ 9 ust. 5 - 6),

- określają walutę w jakiej dokonywany jest zwrot podatku, jak również regulują kwestię kosztów związanych z dokonywaniem tego zwrotu (§ 10),

- regulują kwestię odsetek naliczanych od kwot podatku niezwróconych przez urząd skarbowy w terminie określonym w rozporządzeniu (§ 11).

Załącznik nr 1

Zawiera szczegółowe informacje jakie powinien zawierać wniosek o zwrot podatku od towarów i usług w wersji elektronicznej wraz ze sposobem opisu niektórych informacji.

Załącznik nr 2

Zawiera wzór wniosku o zwrot podatku w wersji papierowej wraz z zaświadczeniem o rejestracji podatnika podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze w kraju siedziby.

oprac. Adam Kuchta

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Kasowy PIT 2025

Praktyczny webinar „Kasowy PIT 2025” poprowadzi Monika Brzostowska, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Podczas webinaru omówione zostaną zasady rozliczania kasowego PIT wchodzące od 2025 r.

Czy większość nabywców towarów i usług, na których wystawiane będą obowiązkowo faktury ustrukturyzowane, zrezygnuje z posiadania tych dokumentów?

Dla większości adresatów czynności wykonanych przez podatników VAT czynnych faktura ustrukturyzowana jako dokument będzie czymś nieznanym – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Zdaniem Profesora faktura ustrukturyzowana nie jest obiektywnie jakimkolwiek dokumentem księgowym, bo brak jest jej „doręczenia” dłużnikowi. W drodze wyjątku faktury te można uznać za „doręczone” innym podatnikom VAT czynnym, ale owo podatkowe „doręczenie” nie wywołuje ex lege skutków cywilnoprawnych. 

Nie wszyscy wnioskujący otrzymali dotację A2.1.1. Jakie dalsze kroki może podjąć przedsiębiorca, którego wniosek nie został objęty wsparciem?

W końcu po trzykrotnym przedłużaniu terminu oceny wniosków 26 września 2024 r. Ministerstwo Aktywów Państwowych opublikowało listę rankingową projektów zgłoszonych w ramach inwestycji A2.1.1 Inwestycje wspierające robotyzację i cyfryzację w przedsiębiorstwach z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności. 

Zwolnienie z podatku przychodów po umorzeniu kredytu frankowego. Ministerstwo Sprawiedliwości chce rozszerzyć zakres zwolnienia

Ministerstwo Sprawiedliwości chce rozszerzyć zakres zwolnienia z podatku przychodów, uzyskanych wskutek umorzenia kredytów hipotecznych we frankach - podał resort w uwagach do projektu rozporządzenia, wydłużającego zwolnienie do końca 2026 r.

REKLAMA

Zmiany w prawie upadłościowym od 2025 roku: jak wpłyną na wierzycieli i dłużników?

W opublikowanym 18 października 2024 projekcie nowelizacji ustawy – Prawo restrukturyzacyjne i ustawy – Prawo upadłościowe (nr z wykazu: UC43) znajdziemy szereg znaczących zmian, które mają na celu implementację Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1023 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie ram restrukturyzacji zapobiegawczej, zwanej „dyrektywą drugiej szansy”. Nowe przepisy mają wejść w życie w 2025 roku. Wprowadzają one regulacje, które mogą znacząco wpłynąć na procesy restrukturyzacyjne oraz na sytuację przedsiębiorstw borykających się z problemami finansowymi.

Do jakiej kwoty darowizna bez podatku w 2025 roku?

Jak nie zapłacić podatku od darowizn w 2025 roku? Kiedy darowizna będzie zwolniona z podatku? Jakie grypy podatkowe zostały określone przez ustawodawcę? Jakie kwoty wolne w przyszłym roku, a także, jakie stawki podatku od darowizn?

Filmowi księgowi – znasz ich historie? Rozwiąż quiz!
Księgowi na ekranie to nie tylko liczby i dokumenty, ale też intrygi, emocje i zaskakujące zwroty akcji. Jak dobrze znasz filmy, w których bohaterowie związani są z tym zawodem? Rozwiąż quiz i sprawdź swoją wiedzę o najciekawszych produkcjach z księgowymi w roli głównej!
Zmiany w podatku od nieruchomości od 2025 roku. Czy wydane wcześniej interpretacje nadal będą chronić podatników?

Projekt ustawy zmieniającej przepisy dotyczące podatku od nieruchomości został skierowany do prac w Sejmie, druk nr 741. Zmiany przepisów planowo mają wejść w życie od 1 stycznia 2025 roku.  Co te zmiany oznaczają dla podatników, którzy posiadają interpretacje indywidualne? Czy interpretacje indywidualne uzyskane na podstawie obecnie obowiązujących przepisów zachowają moc ochronną od 1 stycznia 2025 roku?

REKLAMA

Integracja kas rejestrujących online z terminalami płatniczymi od 2025 roku. Obowiązek odroczony do 31 marca

Ministerstwo Finansów poinformowało 20 listopada 2024 r., że uchwalono przepisy odraczające do 31 marca 2025 r. obowiązku integracji kas rejestrujących z terminalami płatniczymi. Ale Minister Finansów chce w ogóle zrezygnować z wprowadzenia tego obowiązku. Podjął w tym celu prace legislacyjne. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o VAT i niektórych innych ustaw (UD125). Ta nowelizacja jest obecnie przedmiotem rządowych prac legislacyjnych.

KSeF obowiązkowy: najnowszy projekt ustawy okiem doradcy podatkowego. Plusy, minusy i niewiadome

Ministerstwo Finansów przygotowało 5 listopada 2024 r. długo wyczekiwany projekt ustawy o rozwiązaniach w obowiązkowym KSeF. Spróbujmy zatem ocenić przedstawiony projekt: co jest na plus, co jest na minus, a co nadal jest niewiadomą. 

REKLAMA