REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od 1 maja kasy fiskalne u prawników

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Resort finansów fiskalizuje prawników. Od 1 maja na tę grupę zawodową nałożony zostanie obowiązek ewidencjonowania sprzedaż swoich usług przy pomocy kasy rejestrującej.

Obowiązek posiadania kas rejestrujących dotyczy prawników, u których obrót z usług świadczonych dla osób fizycznych był w 2010 r. większy niż 40 tys zł. Ministerstwo Finansów chce pełnej dokumentacji tych dochodów. Zakup kas będzie refundowany, rząd przewiduje wydatki na ten cel rzędu 250 mln zł.

REKLAMA

Autopromocja

Resort finansów rozporządzeniem z 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2010 r. Nr 138, poz. 930), zlikwidował ulgi fiskalne nie tylko dla prawników, ale także dla lekarzy. Szacuje się, że podatnicy będą musieli zainstalować nawet 300 tys. nowych kas fiskalnych, przy czym refundacja obejmie 90 proc. ich zakupu, ale nie więcej niż 700 zł.

Prawnicy muszą zawiadomić Urząd Skarbowy o powstałym obowiązku ewidencji i podać ile urządzeń fiskalizujących chcą uruchomić w swojej kancelarii. Mają na to czas do 30 kwietnia br. Te podmioty, które przekroczą obrót 20 tys. zł w bieżącym roku, muszą być gotowe na zainstalowanie urządzenia fiskalnego na 2 miesiące po końcu miesiąca, w którym to nastąpiło. Podatnicy, którzy rozpoczęli działalność w tym roku - z chwilą przekroczenia progu 20 tys. Dotyczy to 2011 i 2012 roku.

Kto zapłaci najwięcej?

Pytanie czy rzeczywiście usprawni to pracę prawników pozostaje otwarte. Szacuje się, że fiskalizacja może wpłynąć na wzrost kosztów usług prawniczych, czym obciążeni zostaną klienci. Tym bardziej, że fiskalizacja obejmie adwokatów obsługujących osoby fizyczne. Kwota dochodu z działalności, od której prawnicy będą ewidencjonowani, dotyczy także dochodów ze spraw z urzędu.

REKLAMA

Rozporządzenie nie dotyczy dużych kancelarii obsługujących tylko firmy. W mniejszym stopniu odczują je też radcy prawni, którzy najczęściej świadczą usługi na rzecz instytucji. Prawnicy obsługujący klientów biznesowych pozostają przy fakturowaniu. Obowiązek fiskalizacji omija również notariuszy, którzy i tak muszą stosować pełen rejestr na podstawie ustawy o notariacie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Zamierzam zaopatrzyć się w potrzebny sprzęt, jednak mam pewne wątpliwości. Przychód od klientów indywidualnych to w moim wypadku może 10 %. Zdarzało mi się nie ewidencjonować przychodów od drobnych opinii prawnych, ale im bardziej kancelaria się rozwija tym więcej rejestruję. Wiem, że niektórzy koledzy dla wygody fakturują wszystkich albo zarabiają sporo na czarno - mówi adwokat z jednej z wrocławskich kancelarii.

Fiskalizacja w praktyce

Każdy klient indywidualny dostanie paragon, który będzie zawierać oznaczenie „usługa prawnicza”, a także dane lub nazwę podatnika oraz unikatowy numer urządzenia fiskalizującego.

Prawnicy mogą skorzystać ze standardowej kasy fiskalnej albo wystawiać paragon poprzez oprogramowanie wspierające zarządzanie kancelarią, które będzie zintegrowane z drukarką fiskalną. Zaletą tego drugiego rozwiązania jest mobilność: paragon można wystawić mają do dyspozycji laptopa i podłączoną do niego niewielką drukarkę.

- Dzięki sprawnym i przemyślanym technologiom, fiskalizacja wcale nie musi wywołać utrudnień w pracy kancelarii. Wręcz przeciwnie: przyczyni się do przejrzystości i większego zaufania wobec całej grupy zawodowej - przekonuje Marcin Mordak, dyrektor handlowy spółki zajmującej się dystrybucją marki LEGALOffice PL dostarczającej rozwiązania techniczne na potrzeby kancelarii prawniczych. - System oprogramowania umożliwia archiwizację wszystkich spraw dla klientów indywidualnych, a drukarka fiskalna zachowuje w formie elektronicznej, na karcie pamięci dokumenty kasowe przez cały okres wymagany w ustawie o podatku od towarów i usług - dodaje.

Trudno przewidzieć, ile pieniędzy rzeczywiście wpłynie do budżetu państwa w związku z nowymi przepisami. Nie ulega jednak wątpliwości, że obowiązek fiskalizacji może pozytywnie wpłynąć na wizerunek prawników w społeczeństwie, a rozliczanie świadczonych przez nich usług stanie się bardziej przejrzyste. Fiskalizacja może być impulsem do wdrożenia systemów optymalizacji pracy kancelarii prawniczych, co w konsekwencji może się przełożyć na usprawnienie ich pracy oraz obniżenie kosztów funkcjonowania.

Źródło: LegalOffice PL

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odwołać się od wyników kontroli projektu unijnego? 5 zasadniczych kroków

Realizacja projektu unijnego to duże wyzwanie – wymaga nie tylko zaangażowania i dobrej organizacji, ale także skrupulatnego przestrzegania przepisów i wytycznych. Kontrole projektów są standardową praktyką, której celem jest sprawdzenie, czy środki publiczne są wykorzystywane zgodnie z przepisami i pierwotnymi założeniami projektu. Co jednak zrobić, gdy wynik kontroli jest niekorzystny? Jakie kroki podjąć, by skutecznie się odwołać?

Transport do Serbii – strategiczny rynek w regionie Bałkanów

Transport towarów do Serbii wymaga szczególnego przygotowania logistycznego i znajomości lokalnych uwarunkowań. Państwo to nadal pozostaje poza Unią Europejską i strefą Schengen, dlatego konieczne jest sprostanie wielu wymogom z zakresu obsługi celnej i dokumentacji transportowej. Jak skutecznie wejść na ten perspektywiczny rynek?

Nowe regulacje dla rynku kryptoaktywów w UE: Co musisz wiedzieć, aby uniknąć kar do 5 mln złotych?

Firmy działające na rynku kryptoaktywów w Polsce mają czas do 30 czerwca 2025 r., aby uzyskać licencję CASP, która zastępuje dotychczasowy rejestr VASP. Działalność bez odpowiedniej licencji może skutkować karą finansową do 5 mln zł i nawet 5 lat pozbawienia wolności. Dowiedz się, jakie wymagania muszą spełnić podmioty, by uniknąć druzgoczących konsekwencji prawnych, i jak przygotować się do nadchodzących zmian w regulacjach MiCA.

Podatek cyfrowy od big tech-ów w Polsce. Przyszły ambasador USA: Odwołajcie podatek, aby uniknąć konsekwencji!

Ministerstwo Cyfryzacji w najbliższych miesiącach zaprezentuje model podatku cyfrowego od przychodów lub zysków big techów w Polsce - poinformował 10 marca 2025 r. PAP Biznes wicepremier, szef resortu cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Środki, które zasiliłyby budżet z tytułu nowego podatku miałyby wesprzeć rozwój firm i startupów z sektora cyfrowo-technologicznego i media. Wprowadzenie podatku cyfrowego zaszkodzi Polsce i relacji z USA, a prezydent Trump dokona odwetu - napisał tego samego dnia Tom Rose - nominowany przez Donalda Trumpa na stanowisko ambasadora USA w Polsce. Ministerstwo Cyfryzacji (MC) nie zamierza wycofywać się z prac przygotowujących podatek cyfrowy - zapewnił 11 marca 2025 r. wicepremier, szef resortu Krzysztof Gawkowski. Ale Ministerstwo Finansów poinformowało, że nie prowadzi prac nad podatkiem cyfrowym i podkreśliło, że wyłącznie minister finansów odpowiada za polską politykę podatkową.

REKLAMA

Czy sprzedaż towarów używanych kupionych przed 2004 r. można rozliczyć przy zastosowaniu procedury VAT marża?

Pytanie zadane w tytule niniejszego tekstu nie dotyczy bynajmniej problemu marginalnego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Podatnicy wciąż sprzedają elementy majątkowe, zwłaszcza środki trwałe, które mają swoją historię sięgającą czasów „przedunijnych”. Są to towary, które nabył bezpośrednio sam sprzedawca lub dokonał tego ich poprzednik prawny, bo sprzedawca powstał w wyniku przekształcenia podmiotu istniejącego w 2004 r. a przekształcenie rodzi sukcesję prawnopodatkową.

Czy wydatki na kary umowne mogą podlegać opodatkowaniu estońskim CIT?

To pytanie zadała jedna ze spółek z o.o., która w wyniku nieprzewidzianych opóźnień w realizacji kontraktów została zobowiązana do ich zapłaty. Wątpliwości dotyczyły tego, czy takie wydatki powinny być uznane za niezwiązane z działalnością gospodarczą i podlegać opodatkowaniu na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.

Doradcy podatkowi w togach, jak adwokaci i radcowie prawni? Rewolucja w sądach

Doradcy podatkowi pójdą do sądu w togach. To nie fikcja – rządowy projekt nowelizacji ustawy przewiduje obowiązek noszenia stroju urzędowego podczas rozpraw sądowych. Nowe przepisy mają podkreślić prestiż zawodu, zwiększyć zaufanie do doradców oraz wzmocnić ich pozycję jako profesjonalnych pełnomocników.

Nowe przepisy w handlu detalicznym w 2025 r. System kaucyjny, recykling, przejrzystość cen. Jak przygotować sklepy do zmian?

Prawa konsumenta, oczekiwania pracowników czy troska o środowisko naturalne – to główne kwestie, które wpłyną w niedalekim czasie na kolejne zmiany prawne w obszarze handlu detalicznego. W ostatnim kwartale 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Według wyliczeń Deloitte (Raport z 2024 r.: „System kaucyjny - koszty, perspektywy, szanse”, s. 55) koszty inwestycyjne związane ze startem tego systemu w naszym kraju mogą wynieść nawet 14,2 mld złotych. Przedsiębiorcy już teraz powinni się przygotowywać do tego, by w niedalekiej przyszłości móc sprostać wymogom określonym w nowych regulacjach unijnych dotyczących recyklingu opakowań. O tym, jak odnaleźć się w regulacyjnym chaosie i jak przygotować firmę od strony technologicznej na nadchodzące zmiany, opowiadają eksperci INEOGroup – jednego z polskich liderów w zakresie dostarczania zaawansowanych systemów dla branży retail.

REKLAMA

Praktyka płacenia pracownikom „pod stołem”, to ciągły problem w firmach transportowych. Jakie są tego skutki dla przewoźników i całej branży?

Nielegalne praktyki wynagradzania nadal stanowią poważne trudności dla polskiego sektora transportowego. Jak wynika z najnowszego raportu TLP („Raport drogowy w Polsce 2024/2025” - styczeń 2025 r.), aż 75 proc. firm działających na rynku spotyka się z wypłatami wynagrodzenia poza oficjalnym obiegiem. Zjawisko to znalazło się także na drugim miejscu w zestawieniu największych wyzwań, które stoją przed przewoźnikami. Choć może wydawać się to jedynie kwestią rozliczeń, skutki sięgają znacznie dalej - od nierównej konkurencji, przez destabilizację rynku pracy, aż po konsekwencje podatkowe i wizerunkowe dla całej branży. Czy transport ma szansę uwolnić się od szarej strefy?

Ulga na dziecko nie dla każdego rodzica. Jakie limity i warunki trzeba spełnić?

Ulga prorodzinna (zwana też ulgą na dziecko) w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) to jedna z najpopularniejszych ulg wśród podatników. Jest to preferencja podatkowa, która pozwala rodzicom podreperować domowe budżety poprzez odliczenie od podatku kwot wskazanych w ustawie. Nie każdy jednak spełnia warunki, które pozwalają na skorzystanie z ulgi.

REKLAMA