REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Do 31 maja 2011 r. trzeba przekazać pierwszą ratę odpisów na zfśs za 2011 r.

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Pracodawcy, którzy obowiązkowo utworzyli w 2011 r. zfśs, powinni przekazać do 31 maja br. na wyodrębniony rachunek funduszu co najmniej 75% równowartości odpisu podstawowego ustalonego na cały rok.

Ustawa o zfśs wskazuje grupy pracodawców, którzy muszą utworzyć zfśs oraz pracodawców, którzy mogą dobrowolnie prowadzić działalność socjalną. Ci, którzy muszą utworzyć zfśs, powinni pamiętać o obowiązku przekazania części odpisów podstawowych do 31 maja br. Natomiast pracodawcy niezwiązani postanowieniami ustawy o zfśs mogą tego dokonać w ustalonym przez siebie terminie.

REKLAMA

Autopromocja

Coroczny odpis podstawowy na zfśs pracodawca nalicza w stosunku do przeciętnej liczby zatrudnionych. W tej liczbie należy uwzględnić osoby zatrudnione zarówno w pełnym, jak i w niepełnym wymiarze czasu pracy (po przeliczeniu niepełnego wymiaru na pełny) pracujące na podstawie:

• umowy o pracę,

• wyboru,

• mianowania,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• spółdzielczej umowy o pracę.

Do przeciętnej liczby zatrudnionych należy również wliczyć osoby przebywające na urlopach macierzyńskich i wychowawczych.

WAŻNE!

Do celów naliczania odpisów na zfśs w liczbie zatrudnionych nie należy uwzględniaćchałupników, osób wykonujących pracę na podstawie umowy agencyjnej, umowy zlecenia i o dzieło.

Przy obliczaniu przeciętnej liczby zatrudnionych w danym roku kalendarzowym dodaje się przeciętne liczby zatrudnionych w poszczególnych miesiącach i otrzymaną sumę dzieli przez 12. Ten sam sposób obliczania przeciętnego zatrudnienia należy stosować również w przypadku, gdy pracodawca działał w okresie krótszym niż jeden rok kalendarzowy albo naliczał odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych na niepełny rok kalendarzowy (§ 3 rozporządzenia z 9 marca 2009 r. w sprawie sposobu ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych).

Sposób ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w dużym stopniu zależy od ruchów kadrowych w firmie. W związku z tym, że przepisy nie wskazują żadnego rozwiązania w tym zakresie, za najwłaściwsze należy uznać metody wykorzystywane w statystyce sprawozdawczej, o których mowa w objaśnieniach do sprawozdań statystycznych, np. w Z-03 (o zatrudnieniu i wynagrodzeniach) czy w Z-06 (o pracujących, wynagrodzeniach i czasie pracy). Zatem w zależności od zmian kadrowych pracodawca może zastosować:

• metodę średniej arytmetycznej ze stanów dziennych w miesiącu (suma stanów zatrudnienia we wszystkich dniach danego miesiąca podzielona przez liczbę dni tego miesiąca) - metoda wykorzystywana w przypadku dużej płynności kadr lub natężenia zjawiska udzielania urlopów bezpłatnych; osób przebywających na urlopach bezpłatnych nie należy wliczać do stanów dziennych w czasie trwania tych urlopów,

• metoda uproszczona (suma dwóch stanów dziennych w pierwszym i w ostatnim dniu miesiąca podzielona przez dwa),

• metoda średniej chronologicznej (suma połowy stanu dziennego w pierwszym i w ostatnim dniu miesiąca oraz stanu zatrudnienia w 15. dniu miesiąca podzielona przez dwa).

Dwie ostatnie metody są najczęściej wykorzystywane w firmach o stabilnej sytuacji kadrowej i stosując je pracodawca nie wlicza do stanu zatrudnienia osób, które korzystały z urlopów bezpłatnych w wymiarze wyższym niż 14 dni.

Podstawę odpisów na zfśs stanowi określony procent przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej w roku poprzednim lub w drugim półroczu roku poprzedniego, jeżeli przeciętne wynagrodzenie z tego okresu stanowiło kwotę wyższą. Przeciętne miesięczne wynagrodzenie w 2010 r. wyniosło 2822,66 zł, a w drugim półroczu 2010 r. - 2917,14 zł. W związku z tym wynagrodzenie za drugie półrocze stanowi podstawę do obliczenia odpisu podstawowego na jednego zatrudnionego w 2011 r.

Wysokość odpisu podstawowego i zwiększeń (nieobowiązkowych) na zfśs w 2011 r.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przepisy ustawy o zfśs nakładają na zakład pracy, który tworzy fundusz obligatoryjnie, obowiązek przekazywania w dwóch ratach odpisu ustalonego na dany rok, w terminach i w wysokości odpowiednio:

• do 31 maja - co najmniej 75% odpisów podstawowych,

• do 30 września - pozostałą część odpisów podstawowych i tzw. odpisy zwiększające.

Naliczone odpisy, zarówno podstawowe, jak i zwiększające, tworzą u pracodawcy jeden fundusz, którego środki pracodawca powinien gromadzić na odrębnym rachunku bankowym.

WAŻNE!

Pracodawcy niezobowiązani do utworzenia zfśs, a którzy dobrowolnie go utworzyli, wysokość odpisów na fundusz ustalają w dowolnej wysokości i środki przekazują w ustalonym przez siebie terminie.

PRZYKŁAD

Spółka prywatna zobowiązana do utworzenia zfśs, która nie zwolniła się z tego obowiązku na 1 stycznia 2011 r., przyjęła następujące dane dotyczące przeciętnego zatrudnienia:

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Spółka do 31 maja br. powinna przekazać na rachunek funduszu równowartość co najmniej 75% odpisów, tj. 30 068,49 zł x 75% = 22 551,37 zł.

• art. 1 ust. 1, art. 5-6, art. 12 ust. 1 ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz.U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 ze zm.),

• rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 9 marca 2009 r. w sprawie sposobu ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (Dz.U. Nr 43, poz. 349),

• obwieszczenie Prezesa GUS z 18 lutego 2011 r. w sprawie przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej w 2010 r. i w drugim półroczu 2010 r. (M.P. Nr 15, poz. 156),

• załącznik do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 28 kwietnia 2010 r. w sprawie określenia wzorów formularzy sprawozdawczych, objaśnień co do sposobu ich wypełniania oraz wzorów kwestionariuszy i ankiet statystycznych stosowanych w badaniach statystycznych ustalonych w programie badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2010 (Dz.U. Nr 106, poz. 676 ze zm.).

Bożena Goliszewska

specjalista w zakresie kadr i płac

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA