REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Do 31 maja 2011 r. trzeba przekazać pierwszą ratę odpisów na zfśs za 2011 r.

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Pracodawcy, którzy obowiązkowo utworzyli w 2011 r. zfśs, powinni przekazać do 31 maja br. na wyodrębniony rachunek funduszu co najmniej 75% równowartości odpisu podstawowego ustalonego na cały rok.

Ustawa o zfśs wskazuje grupy pracodawców, którzy muszą utworzyć zfśs oraz pracodawców, którzy mogą dobrowolnie prowadzić działalność socjalną. Ci, którzy muszą utworzyć zfśs, powinni pamiętać o obowiązku przekazania części odpisów podstawowych do 31 maja br. Natomiast pracodawcy niezwiązani postanowieniami ustawy o zfśs mogą tego dokonać w ustalonym przez siebie terminie.

REKLAMA

Coroczny odpis podstawowy na zfśs pracodawca nalicza w stosunku do przeciętnej liczby zatrudnionych. W tej liczbie należy uwzględnić osoby zatrudnione zarówno w pełnym, jak i w niepełnym wymiarze czasu pracy (po przeliczeniu niepełnego wymiaru na pełny) pracujące na podstawie:

• umowy o pracę,

• wyboru,

• mianowania,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• spółdzielczej umowy o pracę.

Do przeciętnej liczby zatrudnionych należy również wliczyć osoby przebywające na urlopach macierzyńskich i wychowawczych.

WAŻNE!

Do celów naliczania odpisów na zfśs w liczbie zatrudnionych nie należy uwzględniaćchałupników, osób wykonujących pracę na podstawie umowy agencyjnej, umowy zlecenia i o dzieło.

REKLAMA

Przy obliczaniu przeciętnej liczby zatrudnionych w danym roku kalendarzowym dodaje się przeciętne liczby zatrudnionych w poszczególnych miesiącach i otrzymaną sumę dzieli przez 12. Ten sam sposób obliczania przeciętnego zatrudnienia należy stosować również w przypadku, gdy pracodawca działał w okresie krótszym niż jeden rok kalendarzowy albo naliczał odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych na niepełny rok kalendarzowy (§ 3 rozporządzenia z 9 marca 2009 r. w sprawie sposobu ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych).

Sposób ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w dużym stopniu zależy od ruchów kadrowych w firmie. W związku z tym, że przepisy nie wskazują żadnego rozwiązania w tym zakresie, za najwłaściwsze należy uznać metody wykorzystywane w statystyce sprawozdawczej, o których mowa w objaśnieniach do sprawozdań statystycznych, np. w Z-03 (o zatrudnieniu i wynagrodzeniach) czy w Z-06 (o pracujących, wynagrodzeniach i czasie pracy). Zatem w zależności od zmian kadrowych pracodawca może zastosować:

• metodę średniej arytmetycznej ze stanów dziennych w miesiącu (suma stanów zatrudnienia we wszystkich dniach danego miesiąca podzielona przez liczbę dni tego miesiąca) - metoda wykorzystywana w przypadku dużej płynności kadr lub natężenia zjawiska udzielania urlopów bezpłatnych; osób przebywających na urlopach bezpłatnych nie należy wliczać do stanów dziennych w czasie trwania tych urlopów,

• metoda uproszczona (suma dwóch stanów dziennych w pierwszym i w ostatnim dniu miesiąca podzielona przez dwa),

• metoda średniej chronologicznej (suma połowy stanu dziennego w pierwszym i w ostatnim dniu miesiąca oraz stanu zatrudnienia w 15. dniu miesiąca podzielona przez dwa).

Dwie ostatnie metody są najczęściej wykorzystywane w firmach o stabilnej sytuacji kadrowej i stosując je pracodawca nie wlicza do stanu zatrudnienia osób, które korzystały z urlopów bezpłatnych w wymiarze wyższym niż 14 dni.

Podstawę odpisów na zfśs stanowi określony procent przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej w roku poprzednim lub w drugim półroczu roku poprzedniego, jeżeli przeciętne wynagrodzenie z tego okresu stanowiło kwotę wyższą. Przeciętne miesięczne wynagrodzenie w 2010 r. wyniosło 2822,66 zł, a w drugim półroczu 2010 r. - 2917,14 zł. W związku z tym wynagrodzenie za drugie półrocze stanowi podstawę do obliczenia odpisu podstawowego na jednego zatrudnionego w 2011 r.

Wysokość odpisu podstawowego i zwiększeń (nieobowiązkowych) na zfśs w 2011 r.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przepisy ustawy o zfśs nakładają na zakład pracy, który tworzy fundusz obligatoryjnie, obowiązek przekazywania w dwóch ratach odpisu ustalonego na dany rok, w terminach i w wysokości odpowiednio:

• do 31 maja - co najmniej 75% odpisów podstawowych,

• do 30 września - pozostałą część odpisów podstawowych i tzw. odpisy zwiększające.

Naliczone odpisy, zarówno podstawowe, jak i zwiększające, tworzą u pracodawcy jeden fundusz, którego środki pracodawca powinien gromadzić na odrębnym rachunku bankowym.

WAŻNE!

Pracodawcy niezobowiązani do utworzenia zfśs, a którzy dobrowolnie go utworzyli, wysokość odpisów na fundusz ustalają w dowolnej wysokości i środki przekazują w ustalonym przez siebie terminie.

PRZYKŁAD

Spółka prywatna zobowiązana do utworzenia zfśs, która nie zwolniła się z tego obowiązku na 1 stycznia 2011 r., przyjęła następujące dane dotyczące przeciętnego zatrudnienia:

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Spółka do 31 maja br. powinna przekazać na rachunek funduszu równowartość co najmniej 75% odpisów, tj. 30 068,49 zł x 75% = 22 551,37 zł.

• art. 1 ust. 1, art. 5-6, art. 12 ust. 1 ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz.U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 ze zm.),

• rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 9 marca 2009 r. w sprawie sposobu ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (Dz.U. Nr 43, poz. 349),

• obwieszczenie Prezesa GUS z 18 lutego 2011 r. w sprawie przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej w 2010 r. i w drugim półroczu 2010 r. (M.P. Nr 15, poz. 156),

• załącznik do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 28 kwietnia 2010 r. w sprawie określenia wzorów formularzy sprawozdawczych, objaśnień co do sposobu ich wypełniania oraz wzorów kwestionariuszy i ankiet statystycznych stosowanych w badaniach statystycznych ustalonych w programie badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2010 (Dz.U. Nr 106, poz. 676 ze zm.).

Bożena Goliszewska

specjalista w zakresie kadr i płac

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

REKLAMA

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

REKLAMA

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

REKLAMA