REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Do 31 maja 2011 r. trzeba przekazać pierwszą ratę odpisów na zfśs za 2011 r.

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Pracodawcy, którzy obowiązkowo utworzyli w 2011 r. zfśs, powinni przekazać do 31 maja br. na wyodrębniony rachunek funduszu co najmniej 75% równowartości odpisu podstawowego ustalonego na cały rok.

Ustawa o zfśs wskazuje grupy pracodawców, którzy muszą utworzyć zfśs oraz pracodawców, którzy mogą dobrowolnie prowadzić działalność socjalną. Ci, którzy muszą utworzyć zfśs, powinni pamiętać o obowiązku przekazania części odpisów podstawowych do 31 maja br. Natomiast pracodawcy niezwiązani postanowieniami ustawy o zfśs mogą tego dokonać w ustalonym przez siebie terminie.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Coroczny odpis podstawowy na zfśs pracodawca nalicza w stosunku do przeciętnej liczby zatrudnionych. W tej liczbie należy uwzględnić osoby zatrudnione zarówno w pełnym, jak i w niepełnym wymiarze czasu pracy (po przeliczeniu niepełnego wymiaru na pełny) pracujące na podstawie:

• umowy o pracę,

• wyboru,

REKLAMA

• mianowania,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• spółdzielczej umowy o pracę.

Do przeciętnej liczby zatrudnionych należy również wliczyć osoby przebywające na urlopach macierzyńskich i wychowawczych.

WAŻNE!

Do celów naliczania odpisów na zfśs w liczbie zatrudnionych nie należy uwzględniaćchałupników, osób wykonujących pracę na podstawie umowy agencyjnej, umowy zlecenia i o dzieło.

Przy obliczaniu przeciętnej liczby zatrudnionych w danym roku kalendarzowym dodaje się przeciętne liczby zatrudnionych w poszczególnych miesiącach i otrzymaną sumę dzieli przez 12. Ten sam sposób obliczania przeciętnego zatrudnienia należy stosować również w przypadku, gdy pracodawca działał w okresie krótszym niż jeden rok kalendarzowy albo naliczał odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych na niepełny rok kalendarzowy (§ 3 rozporządzenia z 9 marca 2009 r. w sprawie sposobu ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych).

Sposób ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w dużym stopniu zależy od ruchów kadrowych w firmie. W związku z tym, że przepisy nie wskazują żadnego rozwiązania w tym zakresie, za najwłaściwsze należy uznać metody wykorzystywane w statystyce sprawozdawczej, o których mowa w objaśnieniach do sprawozdań statystycznych, np. w Z-03 (o zatrudnieniu i wynagrodzeniach) czy w Z-06 (o pracujących, wynagrodzeniach i czasie pracy). Zatem w zależności od zmian kadrowych pracodawca może zastosować:

• metodę średniej arytmetycznej ze stanów dziennych w miesiącu (suma stanów zatrudnienia we wszystkich dniach danego miesiąca podzielona przez liczbę dni tego miesiąca) - metoda wykorzystywana w przypadku dużej płynności kadr lub natężenia zjawiska udzielania urlopów bezpłatnych; osób przebywających na urlopach bezpłatnych nie należy wliczać do stanów dziennych w czasie trwania tych urlopów,

• metoda uproszczona (suma dwóch stanów dziennych w pierwszym i w ostatnim dniu miesiąca podzielona przez dwa),

• metoda średniej chronologicznej (suma połowy stanu dziennego w pierwszym i w ostatnim dniu miesiąca oraz stanu zatrudnienia w 15. dniu miesiąca podzielona przez dwa).

Dwie ostatnie metody są najczęściej wykorzystywane w firmach o stabilnej sytuacji kadrowej i stosując je pracodawca nie wlicza do stanu zatrudnienia osób, które korzystały z urlopów bezpłatnych w wymiarze wyższym niż 14 dni.

Podstawę odpisów na zfśs stanowi określony procent przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej w roku poprzednim lub w drugim półroczu roku poprzedniego, jeżeli przeciętne wynagrodzenie z tego okresu stanowiło kwotę wyższą. Przeciętne miesięczne wynagrodzenie w 2010 r. wyniosło 2822,66 zł, a w drugim półroczu 2010 r. - 2917,14 zł. W związku z tym wynagrodzenie za drugie półrocze stanowi podstawę do obliczenia odpisu podstawowego na jednego zatrudnionego w 2011 r.

Wysokość odpisu podstawowego i zwiększeń (nieobowiązkowych) na zfśs w 2011 r.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przepisy ustawy o zfśs nakładają na zakład pracy, który tworzy fundusz obligatoryjnie, obowiązek przekazywania w dwóch ratach odpisu ustalonego na dany rok, w terminach i w wysokości odpowiednio:

• do 31 maja - co najmniej 75% odpisów podstawowych,

• do 30 września - pozostałą część odpisów podstawowych i tzw. odpisy zwiększające.

Naliczone odpisy, zarówno podstawowe, jak i zwiększające, tworzą u pracodawcy jeden fundusz, którego środki pracodawca powinien gromadzić na odrębnym rachunku bankowym.

WAŻNE!

Pracodawcy niezobowiązani do utworzenia zfśs, a którzy dobrowolnie go utworzyli, wysokość odpisów na fundusz ustalają w dowolnej wysokości i środki przekazują w ustalonym przez siebie terminie.

PRZYKŁAD

Spółka prywatna zobowiązana do utworzenia zfśs, która nie zwolniła się z tego obowiązku na 1 stycznia 2011 r., przyjęła następujące dane dotyczące przeciętnego zatrudnienia:

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Spółka do 31 maja br. powinna przekazać na rachunek funduszu równowartość co najmniej 75% odpisów, tj. 30 068,49 zł x 75% = 22 551,37 zł.

• art. 1 ust. 1, art. 5-6, art. 12 ust. 1 ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz.U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 ze zm.),

• rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 9 marca 2009 r. w sprawie sposobu ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (Dz.U. Nr 43, poz. 349),

• obwieszczenie Prezesa GUS z 18 lutego 2011 r. w sprawie przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej w 2010 r. i w drugim półroczu 2010 r. (M.P. Nr 15, poz. 156),

• załącznik do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 28 kwietnia 2010 r. w sprawie określenia wzorów formularzy sprawozdawczych, objaśnień co do sposobu ich wypełniania oraz wzorów kwestionariuszy i ankiet statystycznych stosowanych w badaniach statystycznych ustalonych w programie badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2010 (Dz.U. Nr 106, poz. 676 ze zm.).

Bożena Goliszewska

specjalista w zakresie kadr i płac

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF od A do Z: słownik najważniejszych pojęć

Przedsiębiorcy od kilku lat żyją w niepewności związanej z reformą w fakturowaniu, jaką jest Krajowy System e-Faktur. Rewolucja w wystawianiu faktur kojarzy im się z drastycznymi zmianami i obowiązkami, których woleliby uniknąć. Czy jednak wystawianie dokumentów w Krajowym Systemie e-Faktur rzeczywiście jest takie skomplikowane? Materiały szkoleniowe, zarówno komercyjne, jak i te opracowywane przez rząd, często napisane są bardzo skomplikowanym, nieprzystępnym językiem, przez co dla wielu osób bywają trudne do przyswojenia. A przecież ważne, żeby definicje były dla wszystkich jasne i zrozumiałe. Poniżej znajduje się wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z reformą.

Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

REKLAMA

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA