REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wyższa składka rentowa od 1 lutego 2012 r.

Joanna Stolarska

REKLAMA

Od 1 lutego 2012 r. do 8% wzrośnie stopa procentowa składki na ubezpieczenia rentowe. Dodatkowe 2% składki będą finansować płatnicy składek, czyli przedsiębiorcy.


Sejm uchwalił 21 grudnia 2011 r. ustawę o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, która już następnego dnia bez poprawek została przyjęta przez Senat. Ustawa została podpisana przez Prezydenta 28 grudnia 2011 r.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Na mocy nowelizacji stopa procentowa składki na ubezpieczenia rentowe, obecnie wynosząca 6%, zostaje od 1 lutego 2012 r. podwyższona do poziomu 8% (znowelizowany art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy systemowej). Podwyższenie składki rentowej obciąży płatników składek. Przedsiębiorcy opłacający składki sami za siebie odprowadzą do ZUS nie 6% obowiązującej ich podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia rentowe, ale 8% tej podstawy. Natomiast płatnicy rozliczający składki za ubezpieczonych sfinansują składkę rentową w części odpowiadającej 6,5% podstawy wymiaru, wobec 4,5% obowiązujących obecnie (znowelizowany art. 16 ust. 1b ustawy systemowej).

Dotyczy to płatników rozliczających składki m.in. za:

• pracowników,

REKLAMA

• nakładców,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• członków spółdzielni,

• zleceniobiorców (oraz za osoby z nimi współpracujące),

• osoby wykonujące odpłatnie pracę na podstawie skierowania do pracy, w czasie odbywania kary pozbawienia wolności lub tymczasowego aresztowania,

• funkcjonariuszy Służby Celnej,

• osoby odbywające służbę zastępczą.

Nie ulega zmianie wysokość składki na ubezpieczenia rentowe w części finansowanej przez ubezpieczonych - od 1 lutego 2012 r. nadal będzie to kwota odpowiadająca 1,5% podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Wysokość składki rentowej finansowanej przez płatników w 2012 r.

Płatnik finansujący składkę na ubezpieczenia rentowe

Wysokość składki do 31 stycznia 2012 r.

Wysokość składki od 1 lutego 2012 r.

Różnica kwotowo

kwotowo

procentowo

kwotowo

procentowo

Osoba prowadząca działalność pozarolniczą opłacająca składki od minimalnej podstawy wymiaru obowiązującej w 2012 r. - 2115,60 zł

126,94 zł

6% podstawy wymiaru

169,25 zł

8% podstawy wymiaru

42,31 zł

Przedsiębiorca opłacający składki od minimalnej podstawy wymiaru obowiązującej w 2012 r. na zasadach preferencyjnych - 450,00 zł

27,00 zł

6% podstawy wymiaru

36,00 zł

8% podstawy wymiaru

9,00 zł

Pracodawca opłacający składki za osobę zarabiającą kwotę minimalnego wynagrodzenia obowiązującą w 2012 r. - 1500 zł

67,50 zł

4,5% podstawy wymiaru

97,50 zł

6,5% podstawy wymiaru

30,00 zł

Pracodawca opłacający składki za osobę zarabiającą kwotę przeciętnego wynagrodzenia (przyjęto przeciętne miesięczne wynagrodzenie w III kwartale 2011 r. - 3416 zł)

153,72 zł

4,5% podstawy wymiaru

222,04 zł

6,5% podstawy wymiaru

68,32 zł

• ustawa z 21 grudnia 2011 r. o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych (w dniu oddania numeru do druku ustawa oczekiwała na publikację w Dzienniku Ustaw).

Joanna Stolarska

specjalista w zakresie ubezpieczeń społecznych

 

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

REKLAMA

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA