REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Za szerokie uprawnienia wywiadu skarbowego

REKLAMA

Trybunał Konstytucyjny uznał za niezgodne z konstytucją przepisy rozszerzające uprawnienia wywiadu skarbowego. Zakwestionowane przepisy stracą jednak moc obowiązującą dopiero 30 czerwca 2006 r. Jakie konsekwencje może mieć takie rozwiązanie i czy jest ono słuszne?

dr Irena Ożóg, Kancelaria Ożóg i Stolarek

Trybunał Konstytucyjny nie zakwestionował powołania Wojewódzkich Kolegiów Skarbowych oraz utworzenia urzędów skarbowych dla niektórych kategorii podatników. Jako niezgodne z konstytucją uznał natomiast określenie przez ustawodawcę zbyt szerokiego zakresu uprawnień wywiadu skarbowego, przy równoczesnym braku dostatecznych zabezpieczeń w tym zakresie. Niekonstytucyjne jest – zdaniem Trybunału – zbyt ogólne, pozwalające na nadmierną swobodę wkraczania w sferę prywatności obywateli, uprawnienie organów skarbowych do uzyskiwania, gromadzenia przetwarzania i wykorzystywania informacji o osobach, do filmowania i nagrywania obywateli w miejscach publicznych, a także identyfikacji połączeń abonentów sieci telekomunikacyjnych (telefony, internet) oraz niejawnego kontrolowania treści korespondencji i zawartości przesyłek.

REKLAMA

Autopromocja

Zakwestionowane przepisy stracą jednak moc obowiązującą dopiero z dniem 30 czerwca 2006 r. W moim przekonaniu nie ma uzasadnienia do tak długiego obowiązywania spornych przepisów, gdyż utrata przez nie mocy obowiązującej np. z dniem publikacji orzeczenia nie naruszałaby interesów nie tylko obywateli, ale także demokratycznego państwa prawnego, tym bardziej że nie wiadomo, co ostatecznie stanie się z informacjami zebranymi przez organy kontroli skarbowej do tego czasu. Wypada mieć nadzieję, że zostaną zniszczone i nie posłużą do innych celów.

Stanisław Stec, podsekretarz stanu, generalny inspektor kontroli skarbowej

Trybunał dał nam czas na nowelizację zaskarżonych przepisów. W tym parlamencie nie ma już możliwości dokonania zmian, natomiast przyszły rząd i parlament będą potrzebowali czasu, żeby dostosować te przepisy do wymogów konstytucyjnych. Na tym etapie więc przeanalizujemy szczegółowo wyrok i jego uzasadnienie i podejmiemy odpowiednie działania, żeby nie stosować zaskarżonych przepisów. Jeżeli uprawnienia wywiadu mają służyć do walki z przestępczością, to uważam, że nie są one za szerokie. Te mechanizmy są potrzebne. Istota tkwi tylko w tym, żeby tych uprawnień nie nadużywać. Na spotkaniach z przedsiębiorcami jestem utwierdzany w przekonaniu, że działania wywiadu ukierunkowane na walkę z szarą strefą są ze wszech miar słuszne. Jak podkreślają przedsiębiorcy, szara strefa powoduje niekonkurencyjność dla tych, którzy się uczciwie rozliczają z podatków. Działania wywiadu skarbowego są ukierunkowane na przestępców, a nie uczciwych podatników. Uczciwy podatnik nie musi obawiać się, że będzie inwigilowany. Dbam o to, żeby moje służby koncentrowały się przede wszystkim na walce z szarą strefą.

Notowała  Wiesława Moczydłowska
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zarobki księgowych na jesieni 2024 r. Jakie pensje oferują pracodawcy?

Ile zarabiają księgowe i księgowi na jesieni 2024 roku? Jakie wynagrodzenie zasadnicze oferują pracodawcy głównym księgowym, samodzielnym księgowym, młodszym księgowym, czy praktykantom w dziale księgowości? Zestawienie to nie uwzględnia premii i pozapłacowych bonusów pracowniczych. 

Księgowy w małej firmie. A może lepiej (szybciej, taniej) przedsiębiorcy rozliczać się samemu?

Dane z PARP nie pozostawiają złudzeń – zapotrzebowanie na specjalistów ds. rachunkowości rośnie w zastraszającym tempie. Wzrost liczby ofert pracy w tej branży o ponad 43% rok do roku to sygnał, że na rynku dzieje się coś niezwykłego. Jednym z głównych czynników napędzających ten trend jest rosnąca popularność outsourcingu księgowości. Coraz więcej firm, zarówno dużych korporacji, jak i małych, jednoosobowych działalności, decyduje się powierzyć prowadzenie księgowości specjalistom. Czy zawsze to niezbędny krok?

Księgowy w firmie 2024: to nie buchalter, ale kreatywny analityk i doradca, także w budowaniu relacji biznesowych. Sztuczna inteligencja w tym go nie zastąpi

Za co księgowi lubią swój zawód? Za możliwość rozwoju, pensje, różnorodność. Lubią to więc sami intensywnie się dokształcają – a prawie 60 proc. robi to przynajmniej raz na kwartał, a jednak 20 proc. z nich nie jest w stanie określić zalet płynących ze swojej pracy.

Nowa funkcja w e-Urzędzie Skarbowym: Raport podatnika. Jakie informacje można otrzymać?

W komunikacie z 10 października 2024 r. Ministerstwo Finansów poinformowało o wprowadzeniu nowej funkcjonalności w e-Urzędzie Skarbowym – Raportu podatnika. Czym jest ten raport, który dotyczy przedsiębiorców i organizacji? Jakie informacje zawiera?

REKLAMA

Globalny sektor logistyczny zakończy 2024 rok na dużym plusie

Wolumen towarowy transportowany przez światową flotę kontenerową zyska w tym roku 5-6%. Fracht lotniczy zaliczy wzrost na poziomie 5%, a rynek przesyłek ekspresowych i paczek urośnie o nawet 9,2%. Więcej i szybciej zarobią także operatorzy logistyczni, ponieważ obserwujemy właśnie niecodzienne przesunięcie szczytu transportowego na szlakach prowadzących z Chin do Europy i USA. Branża logistyczna pogodziła się również z kryzysem żeglugowym na Morzu Czerwonym, a nawet zamieniła konieczność opływania Afryki na wzrosty w poszczególnych obszarach rynku. Za sprawą rosnącej sprzedaży w e‑commerce to może być bardzo dobry rok dla logistyki, nawet w kulejącej gospodarczo Europie.

Opanowanie logistyki przez inteligentne algorytmy jeszcze nam nie grozi

Dotychczasowe doświadczenia firm próbujących wdrożyć inteligentne algorytmy w swoich łańcuchach dostaw pokazują, że jest to zadanie ekstremalnie trudne. Zgodnie z harmonogramem i pierwotnymi założeniami robi to zaledwie 16% organizacji. Niewielki jest także udział przedsiębiorstw, które stosują już sztuczną inteligencję w wybranych procesach logistycznych. Programom implementacji towarzyszy ponadto obszerny katalog czynników ryzyka i brak odpowiedniego know-how, ale w branży panuje przekonanie, że AI i tak zrewolucjonizuje globalne łańcuchy zaopatrzenia.

Nadgodziny w pracy – jak liczyć, limity, rodzaje, rekompensaty, wynagrodzenie

Czym są nadgodziny, jakie są ich rodzaje i zasady rozliczania? Jakie rekompensaty przysługują za godziny nadliczbowe? Wyjaśnia Karolina Woźniczka, specjalistka ds. kadr i płac w Meritoros SA.

Zaświadczenie o dochodach: jak je uzyskać online w e-Urzędzie Skarbowym? Ile trwa procedura?

Ministerstwo Finansów informuje, że podatnicy coraz chętniej występują i częściej uzyskują zaświadczenia o dochodach on-line w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Trwa to z reguły kilka minut. Wydanie elektronicznego zaświadczenia o dochodach jest bezpłatne. Ma on taką samą moc prawną jak dokument papierowy. W całym 2023 roku wnioski o wydanie takich zaświadczeń w e-US złożyło prawie 160 tys. osób, a w pierwszej połowie 2024 r. już ponad 95 tys. 

REKLAMA

Wycena aktuarialna wartości godziwej (fair value) instrumentów finansowych

Jaka jest rola aktuariusza oraz standardów międzynarodowych w wycenie aktuarialnej instrumentów finansowych? Elementy modelu wyceny aktuarialnej oraz jej raportowanie.

Przechowywanie dokumentów w firmie. Przepisy i zasady zarządzania dokumentacją

Średniej wielkości firma gromadzi olbrzymie ilości dokumentacji. W każdym przedsiębiorstwie są to dokumenty o charakterze ogólnym, ale też szereg dokumentów właściwych dla profilu działalności danej firmy. Niezależnie od ich ilości, dokumenty muszą być odpowiednio zarządzane, co wiąże się ze stworzeniem warunków do ich przechowywania, właściwym ich archiwizowaniem, niszczeniem, a w razie potrzeby digitalizacją. Sprawne zarządzanie dokumentami w firmie pozwala na szybki dostęp do potrzebnych informacji, co w konsekwencji wspiera procesy decyzyjne i operacyjne w przedsiębiorstwie. Konieczność właściwego zorganizowania dokumentacji wynika jednak nie tylko z potrzeby utrzymania porządku czy zredukowania czasu potrzebnego na poszukiwanie dokumentów, ale też z przepisów prawnych. 

REKLAMA