REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kredyt technologiczny dla małych i średnich firm - nowy nabór wniosków w październiku

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W październiku br. ogłoszony zostanie kolejny konkurs na dofinansowanie wdrożenia nowych technologii - będzie to zapewne ostatnia szansa na skorzystanie z premii technologicznej - poinformowali przedstawiciele Banku Gospodarstwa Krajowego na konferencji zorganizowanej wspólnie ze Związkiem Banków Polskich. Z informacji ZBP wynika, że zainteresowanie rynku instrumentem nie słabnie.


Fundusz Kredytu Technologicznego, zarządzany przez BGK, dysponuje dziś kwotą ponad 409 mln euro. Środki te są przeznaczone na wypłatę tzw. premii technologicznej. Stanowi ona dofinansowanie inwestycji w ramach działania 4.3 Kredyt technologiczny POIG na lata 2007-2013. Jak dotąd BGK udzielił wsparcia dla 472 inwestycji technologicznych na łączną kwotę 1,136 mld zł, z czego przedsiębiorcy zrealizowali 92 projekty.

REKLAMA

REKLAMA

"Kredyt technologiczny, zarówno dla beneficjentów jak i dla instytucji zajmujących się wdrażaniem tego instrumentu stanowi pewnego rodzaju trening przed przyszłym okresem programowania. W latach 2014-2020 należy się spodziewać silniejszej tendencji do wykorzystywania instrumentów pozadotacyjnych, w tym instrumentów zwrotnych lub mieszanych. Tym bardziej zatem cieszy rosnące zainteresowanie tym działaniem, dające sygnał, że także w kolejnych latach i przy zmodyfikowanych zasadach korzystania, fundusze unijne będą wykorzystywane z sukcesem, przyczyniając się do rozwoju polskiej gospodarki" - powiedziała Iwona Wendel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego.

BGK, jako instytucja odpowiedzialna za wdrażanie tego instrumentu finansowego, w sierpniu zakończył ocenę aplikacji, które wpłynęły w grudniu 2011. Przedsiębiorcy złożyli wówczas rekordową liczbę 627 projektów, o wartości 1,6 mld zł z których 46% okazało się zgodne z kryteriami i uzyskało promesę premii technologicznej.

REKLAMA

"Obecnie w Ministerstwie Gospodarki trwają prace nad dokonaniem zmiany planu finansowego Funduszu Kredytu Technologicznego na 2012 rok, mające na celu przesunięcie kwoty przeznaczonej na udzielanie przedsiębiorcom premii technologicznej w roku 2013 jeszcze na rok 2012 dzięki czemu zwiększy się ona z 470 mln zł do 900,5 mln zł. Zmiana ta pozwoli na zawarcie umów ze wszystkimi wnioskodawcami, których projekty zostały rekomendowane do wsparcia w ramach, grudniowego naboru" - zapowiedziała Ilona Antoniszyn-Klik, podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki.

Kredyt technologiczny to instrument wsparcia dla małych i średnich przedsiębiorstw, które chcą się rozwijać i wdrażać innowacyjne rozwiązania technologiczne. Udzielany jest na warunkach rynkowych przez 20 banków komercyjnych współpracujących z BGK, zaś BGK udziela wsparcia przedsiębiorcom w formie premii technologicznej. Kredyt może być przeznaczony na realizację tzw. inwestycji technologicznej. Z technicznego punktu widzenia dotacja w działaniu 4.3 Kredyt technologiczny POIG to spłata części kapitału zaciągniętego kredytu. Beneficjentem pomocy mogą być podmioty gospodarcze mające siedzibę (osoby fizyczne - miejsce zamieszkania) na terenie Polski i spełniające kryteria mikro, małego lub średniego przedsiębiorcy, zgodnie z Rozporządzeniem Komisji (WE)800/2008 oraz posiadające zdolność kredytową.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

BGK w październiku uruchomi nowy konkurs. Ogłoszenie w tej sprawie zostanie opublikowane we wrześniu br. Z uwagi na ustawowy (graniczny) termin przyznawania promes premii technologicznej (15 września 2013 r.), planowany w IV kwartale br. konkurs będzie prawdopodobnie ostatnim już naborem wniosków do kredytu technologicznego.

Banki kredytujące współpracujące z BGK potwierdzają, że zainteresowanie kredytem technologicznym i premią technologiczną jest w dalszym ciągu bardzo duże. Jeśli przekroczy ono aktualnie dostępny budżet działania 4.3 POIG, istnieje szansa na dodatkowe środki.

"Banki są drugim, po środkach własnych, źródłem finansowania innowacji i stale rośnie zainteresowanie klientów usługami dla tego obszaru. To pokazuje pewien potencjał, ale i oczekiwania wobec banków. Banki stale muszą pracować nad swoją ofertą, rozwijać ją, dostosowywać do nowych wyzwań. Kredyt technologiczny jest bardzo udanym przykładem współpracy sektora publicznego i bankowego. Mam nadzieję, że doświadczenia te zostaną wykorzystane szerzej w nowej perspektywie finansowej" - powiedział Krzysztof Pietraszkiewicz, prezes Związku Banków Polskich.

Udzielanie kredytu technologicznego i premii regulują odpowiednie przepisy, przede wszystkim ustawa z dnia 30 maja 2008 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej. Ze względu na to, że wsparcie, o którym mowa, jest finansowane ze środków UE, mają zastosowanie także m.in. zapisy POIG. Ze wspomnianej ustawy wynika wprost, iż kredytem technologicznym finansowana może być inwestycja, której przedmiotem jest wdrożenie własnej lub nabytej nowej technologii, w postaci prawa własności przemysłowej, usługi badawczo-rozwojowej lub nieopatentowanej wiedzy technicznej. Technologia ma umożliwiać wytwarzanie nowych lub znacząco ulepszonych towarów, procesów lub usług. Ustawa pozwala na finansowanie wdrażania jedynie najnowszych rozwiązań - technologia nie może być stosowana na świecie dłużej niż 5 lat. Co ważne, nowość technologii musi być potwierdzona w opinii wydanej przez odpowiednią jednostkę badawczo-naukową.

Kredytem technologicznym można sfinansować maksymalnie 75% kosztów kwalifikowalnych inwestycji. Wsparcie z UE i budżetu państwa stanowi premia technologiczna, której wysokość zależy od wielkości przedsiębiorstwa oraz województwa, w którym zlokalizowana jest inwestycja. Dla inwestorów jest istotne, że wielkość premii jest uzależniona od lokalizacji inwestycji, a nie siedziby wnioskodawcy. Kwota premii wynosi odpowiednio: 70%, 60%, 50% lub 40% kwoty kosztów kwalifikowanych, ale nie więcej niż 4 mln zł. BGK wypłaca premię do banku kredytującego, jednorazowo, po zakończeniu inwestycji technologicznej.

Kredyt technologiczny już stał się właściwie jedynym instrumentem wsparcia dla małych i średnich firm. W schematach dotacyjnych dedykowanych MSP, finansowanych z pozostałych działań POIG oraz w ramach RPO zakontraktowano lub wkrótce zakontraktuje się wszystkie dostępne środki. Ten instrument pomocowy łączy w sobie 3 źródła finansowania inwestycji: środki prywatne beneficjenta (min. 25% kosztów), kredyt bankowy oraz dotację publiczną. Występuje tu klasyczny efekt dźwigni - wraz z uruchomieniem środków publicznych na realizację pewnych działań wzrasta również zaangażowanie sektora prywatnego w ich finansowanie. Jest to efekt bardzo pożądany z punktu widzenia interwencji funduszy strukturalnych.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA