REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kredyt technologiczny dla małych i średnich firm - nowy nabór wniosków w październiku

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W październiku br. ogłoszony zostanie kolejny konkurs na dofinansowanie wdrożenia nowych technologii - będzie to zapewne ostatnia szansa na skorzystanie z premii technologicznej - poinformowali przedstawiciele Banku Gospodarstwa Krajowego na konferencji zorganizowanej wspólnie ze Związkiem Banków Polskich. Z informacji ZBP wynika, że zainteresowanie rynku instrumentem nie słabnie.


Fundusz Kredytu Technologicznego, zarządzany przez BGK, dysponuje dziś kwotą ponad 409 mln euro. Środki te są przeznaczone na wypłatę tzw. premii technologicznej. Stanowi ona dofinansowanie inwestycji w ramach działania 4.3 Kredyt technologiczny POIG na lata 2007-2013. Jak dotąd BGK udzielił wsparcia dla 472 inwestycji technologicznych na łączną kwotę 1,136 mld zł, z czego przedsiębiorcy zrealizowali 92 projekty.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

"Kredyt technologiczny, zarówno dla beneficjentów jak i dla instytucji zajmujących się wdrażaniem tego instrumentu stanowi pewnego rodzaju trening przed przyszłym okresem programowania. W latach 2014-2020 należy się spodziewać silniejszej tendencji do wykorzystywania instrumentów pozadotacyjnych, w tym instrumentów zwrotnych lub mieszanych. Tym bardziej zatem cieszy rosnące zainteresowanie tym działaniem, dające sygnał, że także w kolejnych latach i przy zmodyfikowanych zasadach korzystania, fundusze unijne będą wykorzystywane z sukcesem, przyczyniając się do rozwoju polskiej gospodarki" - powiedziała Iwona Wendel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego.

BGK, jako instytucja odpowiedzialna za wdrażanie tego instrumentu finansowego, w sierpniu zakończył ocenę aplikacji, które wpłynęły w grudniu 2011. Przedsiębiorcy złożyli wówczas rekordową liczbę 627 projektów, o wartości 1,6 mld zł z których 46% okazało się zgodne z kryteriami i uzyskało promesę premii technologicznej.

"Obecnie w Ministerstwie Gospodarki trwają prace nad dokonaniem zmiany planu finansowego Funduszu Kredytu Technologicznego na 2012 rok, mające na celu przesunięcie kwoty przeznaczonej na udzielanie przedsiębiorcom premii technologicznej w roku 2013 jeszcze na rok 2012 dzięki czemu zwiększy się ona z 470 mln zł do 900,5 mln zł. Zmiana ta pozwoli na zawarcie umów ze wszystkimi wnioskodawcami, których projekty zostały rekomendowane do wsparcia w ramach, grudniowego naboru" - zapowiedziała Ilona Antoniszyn-Klik, podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki.

REKLAMA

Kredyt technologiczny to instrument wsparcia dla małych i średnich przedsiębiorstw, które chcą się rozwijać i wdrażać innowacyjne rozwiązania technologiczne. Udzielany jest na warunkach rynkowych przez 20 banków komercyjnych współpracujących z BGK, zaś BGK udziela wsparcia przedsiębiorcom w formie premii technologicznej. Kredyt może być przeznaczony na realizację tzw. inwestycji technologicznej. Z technicznego punktu widzenia dotacja w działaniu 4.3 Kredyt technologiczny POIG to spłata części kapitału zaciągniętego kredytu. Beneficjentem pomocy mogą być podmioty gospodarcze mające siedzibę (osoby fizyczne - miejsce zamieszkania) na terenie Polski i spełniające kryteria mikro, małego lub średniego przedsiębiorcy, zgodnie z Rozporządzeniem Komisji (WE)800/2008 oraz posiadające zdolność kredytową.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

BGK w październiku uruchomi nowy konkurs. Ogłoszenie w tej sprawie zostanie opublikowane we wrześniu br. Z uwagi na ustawowy (graniczny) termin przyznawania promes premii technologicznej (15 września 2013 r.), planowany w IV kwartale br. konkurs będzie prawdopodobnie ostatnim już naborem wniosków do kredytu technologicznego.

Banki kredytujące współpracujące z BGK potwierdzają, że zainteresowanie kredytem technologicznym i premią technologiczną jest w dalszym ciągu bardzo duże. Jeśli przekroczy ono aktualnie dostępny budżet działania 4.3 POIG, istnieje szansa na dodatkowe środki.

"Banki są drugim, po środkach własnych, źródłem finansowania innowacji i stale rośnie zainteresowanie klientów usługami dla tego obszaru. To pokazuje pewien potencjał, ale i oczekiwania wobec banków. Banki stale muszą pracować nad swoją ofertą, rozwijać ją, dostosowywać do nowych wyzwań. Kredyt technologiczny jest bardzo udanym przykładem współpracy sektora publicznego i bankowego. Mam nadzieję, że doświadczenia te zostaną wykorzystane szerzej w nowej perspektywie finansowej" - powiedział Krzysztof Pietraszkiewicz, prezes Związku Banków Polskich.

Udzielanie kredytu technologicznego i premii regulują odpowiednie przepisy, przede wszystkim ustawa z dnia 30 maja 2008 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej. Ze względu na to, że wsparcie, o którym mowa, jest finansowane ze środków UE, mają zastosowanie także m.in. zapisy POIG. Ze wspomnianej ustawy wynika wprost, iż kredytem technologicznym finansowana może być inwestycja, której przedmiotem jest wdrożenie własnej lub nabytej nowej technologii, w postaci prawa własności przemysłowej, usługi badawczo-rozwojowej lub nieopatentowanej wiedzy technicznej. Technologia ma umożliwiać wytwarzanie nowych lub znacząco ulepszonych towarów, procesów lub usług. Ustawa pozwala na finansowanie wdrażania jedynie najnowszych rozwiązań - technologia nie może być stosowana na świecie dłużej niż 5 lat. Co ważne, nowość technologii musi być potwierdzona w opinii wydanej przez odpowiednią jednostkę badawczo-naukową.

Kredytem technologicznym można sfinansować maksymalnie 75% kosztów kwalifikowalnych inwestycji. Wsparcie z UE i budżetu państwa stanowi premia technologiczna, której wysokość zależy od wielkości przedsiębiorstwa oraz województwa, w którym zlokalizowana jest inwestycja. Dla inwestorów jest istotne, że wielkość premii jest uzależniona od lokalizacji inwestycji, a nie siedziby wnioskodawcy. Kwota premii wynosi odpowiednio: 70%, 60%, 50% lub 40% kwoty kosztów kwalifikowanych, ale nie więcej niż 4 mln zł. BGK wypłaca premię do banku kredytującego, jednorazowo, po zakończeniu inwestycji technologicznej.

Kredyt technologiczny już stał się właściwie jedynym instrumentem wsparcia dla małych i średnich firm. W schematach dotacyjnych dedykowanych MSP, finansowanych z pozostałych działań POIG oraz w ramach RPO zakontraktowano lub wkrótce zakontraktuje się wszystkie dostępne środki. Ten instrument pomocowy łączy w sobie 3 źródła finansowania inwestycji: środki prywatne beneficjenta (min. 25% kosztów), kredyt bankowy oraz dotację publiczną. Występuje tu klasyczny efekt dźwigni - wraz z uruchomieniem środków publicznych na realizację pewnych działań wzrasta również zaangażowanie sektora prywatnego w ich finansowanie. Jest to efekt bardzo pożądany z punktu widzenia interwencji funduszy strukturalnych.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nowy „podatek od smartfonów” od 2026 roku! Ceny elektroniki pójdą w górę, a Polacy zapłacą więcej za każdy telefon, laptop i telewizor

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA