REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kredyt technologiczny dla małych i średnich firm - nowy nabór wniosków w październiku

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W październiku br. ogłoszony zostanie kolejny konkurs na dofinansowanie wdrożenia nowych technologii - będzie to zapewne ostatnia szansa na skorzystanie z premii technologicznej - poinformowali przedstawiciele Banku Gospodarstwa Krajowego na konferencji zorganizowanej wspólnie ze Związkiem Banków Polskich. Z informacji ZBP wynika, że zainteresowanie rynku instrumentem nie słabnie.

REKLAMA


Fundusz Kredytu Technologicznego, zarządzany przez BGK, dysponuje dziś kwotą ponad 409 mln euro. Środki te są przeznaczone na wypłatę tzw. premii technologicznej. Stanowi ona dofinansowanie inwestycji w ramach działania 4.3 Kredyt technologiczny POIG na lata 2007-2013. Jak dotąd BGK udzielił wsparcia dla 472 inwestycji technologicznych na łączną kwotę 1,136 mld zł, z czego przedsiębiorcy zrealizowali 92 projekty.

REKLAMA

"Kredyt technologiczny, zarówno dla beneficjentów jak i dla instytucji zajmujących się wdrażaniem tego instrumentu stanowi pewnego rodzaju trening przed przyszłym okresem programowania. W latach 2014-2020 należy się spodziewać silniejszej tendencji do wykorzystywania instrumentów pozadotacyjnych, w tym instrumentów zwrotnych lub mieszanych. Tym bardziej zatem cieszy rosnące zainteresowanie tym działaniem, dające sygnał, że także w kolejnych latach i przy zmodyfikowanych zasadach korzystania, fundusze unijne będą wykorzystywane z sukcesem, przyczyniając się do rozwoju polskiej gospodarki" - powiedziała Iwona Wendel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego.

BGK, jako instytucja odpowiedzialna za wdrażanie tego instrumentu finansowego, w sierpniu zakończył ocenę aplikacji, które wpłynęły w grudniu 2011. Przedsiębiorcy złożyli wówczas rekordową liczbę 627 projektów, o wartości 1,6 mld zł z których 46% okazało się zgodne z kryteriami i uzyskało promesę premii technologicznej.

REKLAMA

"Obecnie w Ministerstwie Gospodarki trwają prace nad dokonaniem zmiany planu finansowego Funduszu Kredytu Technologicznego na 2012 rok, mające na celu przesunięcie kwoty przeznaczonej na udzielanie przedsiębiorcom premii technologicznej w roku 2013 jeszcze na rok 2012 dzięki czemu zwiększy się ona z 470 mln zł do 900,5 mln zł. Zmiana ta pozwoli na zawarcie umów ze wszystkimi wnioskodawcami, których projekty zostały rekomendowane do wsparcia w ramach, grudniowego naboru" - zapowiedziała Ilona Antoniszyn-Klik, podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki.

Kredyt technologiczny to instrument wsparcia dla małych i średnich przedsiębiorstw, które chcą się rozwijać i wdrażać innowacyjne rozwiązania technologiczne. Udzielany jest na warunkach rynkowych przez 20 banków komercyjnych współpracujących z BGK, zaś BGK udziela wsparcia przedsiębiorcom w formie premii technologicznej. Kredyt może być przeznaczony na realizację tzw. inwestycji technologicznej. Z technicznego punktu widzenia dotacja w działaniu 4.3 Kredyt technologiczny POIG to spłata części kapitału zaciągniętego kredytu. Beneficjentem pomocy mogą być podmioty gospodarcze mające siedzibę (osoby fizyczne - miejsce zamieszkania) na terenie Polski i spełniające kryteria mikro, małego lub średniego przedsiębiorcy, zgodnie z Rozporządzeniem Komisji (WE)800/2008 oraz posiadające zdolność kredytową.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

BGK w październiku uruchomi nowy konkurs. Ogłoszenie w tej sprawie zostanie opublikowane we wrześniu br. Z uwagi na ustawowy (graniczny) termin przyznawania promes premii technologicznej (15 września 2013 r.), planowany w IV kwartale br. konkurs będzie prawdopodobnie ostatnim już naborem wniosków do kredytu technologicznego.

Banki kredytujące współpracujące z BGK potwierdzają, że zainteresowanie kredytem technologicznym i premią technologiczną jest w dalszym ciągu bardzo duże. Jeśli przekroczy ono aktualnie dostępny budżet działania 4.3 POIG, istnieje szansa na dodatkowe środki.

"Banki są drugim, po środkach własnych, źródłem finansowania innowacji i stale rośnie zainteresowanie klientów usługami dla tego obszaru. To pokazuje pewien potencjał, ale i oczekiwania wobec banków. Banki stale muszą pracować nad swoją ofertą, rozwijać ją, dostosowywać do nowych wyzwań. Kredyt technologiczny jest bardzo udanym przykładem współpracy sektora publicznego i bankowego. Mam nadzieję, że doświadczenia te zostaną wykorzystane szerzej w nowej perspektywie finansowej" - powiedział Krzysztof Pietraszkiewicz, prezes Związku Banków Polskich.

Udzielanie kredytu technologicznego i premii regulują odpowiednie przepisy, przede wszystkim ustawa z dnia 30 maja 2008 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej. Ze względu na to, że wsparcie, o którym mowa, jest finansowane ze środków UE, mają zastosowanie także m.in. zapisy POIG. Ze wspomnianej ustawy wynika wprost, iż kredytem technologicznym finansowana może być inwestycja, której przedmiotem jest wdrożenie własnej lub nabytej nowej technologii, w postaci prawa własności przemysłowej, usługi badawczo-rozwojowej lub nieopatentowanej wiedzy technicznej. Technologia ma umożliwiać wytwarzanie nowych lub znacząco ulepszonych towarów, procesów lub usług. Ustawa pozwala na finansowanie wdrażania jedynie najnowszych rozwiązań - technologia nie może być stosowana na świecie dłużej niż 5 lat. Co ważne, nowość technologii musi być potwierdzona w opinii wydanej przez odpowiednią jednostkę badawczo-naukową.

Kredytem technologicznym można sfinansować maksymalnie 75% kosztów kwalifikowalnych inwestycji. Wsparcie z UE i budżetu państwa stanowi premia technologiczna, której wysokość zależy od wielkości przedsiębiorstwa oraz województwa, w którym zlokalizowana jest inwestycja. Dla inwestorów jest istotne, że wielkość premii jest uzależniona od lokalizacji inwestycji, a nie siedziby wnioskodawcy. Kwota premii wynosi odpowiednio: 70%, 60%, 50% lub 40% kwoty kosztów kwalifikowanych, ale nie więcej niż 4 mln zł. BGK wypłaca premię do banku kredytującego, jednorazowo, po zakończeniu inwestycji technologicznej.

Kredyt technologiczny już stał się właściwie jedynym instrumentem wsparcia dla małych i średnich firm. W schematach dotacyjnych dedykowanych MSP, finansowanych z pozostałych działań POIG oraz w ramach RPO zakontraktowano lub wkrótce zakontraktuje się wszystkie dostępne środki. Ten instrument pomocowy łączy w sobie 3 źródła finansowania inwestycji: środki prywatne beneficjenta (min. 25% kosztów), kredyt bankowy oraz dotację publiczną. Występuje tu klasyczny efekt dźwigni - wraz z uruchomieniem środków publicznych na realizację pewnych działań wzrasta również zaangażowanie sektora prywatnego w ich finansowanie. Jest to efekt bardzo pożądany z punktu widzenia interwencji funduszy strukturalnych.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

REKLAMA

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

REKLAMA