REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zmienią się zasady fakturowania w 2013 r.

REKLAMA

Zmiany VAT dotyczące m.in. fakturowania, czy momentu powstania obowiązku podatkowego wejdą w życie 1 lipca 2013 r., więc firmy zdążą się do nich przygotować - poinformowała rzeczniczka prasowa resortu finansów Wiesława Dróżdż.

Pierwsze czytanie rządowego projektu nowelizacji ustawy o VAT odbyło się pod koniec października, tymczasem nowelizacja ma wejść w życie 1 stycznia 2013 r. Rodzi to obawy, że - nawet, jeśli parlament zdąży uchwalić zmiany i zostaną one opublikowane przed tym terminem - firmy będą miały za mało czasu na przygotowanie się do nowych przepisów.

REKLAMA

Autopromocja

Menadżer z firmy doradczej Accreo Magdalena Jaworska proponowane przez MF zmiany ocenia pozytywnie, jednak ostrzega, że ze względu na krótkie vacatio legis wielu podatników może mieć poważne problemy z ich szybkim opanowaniem. Zwróciła uwagę, że część zmian dotyczących sposobu fakturowania transakcji będzie miało charakter techniczny.

- Zmiany takie powodują więc potrzebę dostosowania systemów finansowo-księgowych i handlowych oraz odpowiedniego przeszkolenia pracowników działu księgowości. Obawiam się więc, że tak późne ogłoszenie nowych przepisów VAT spowoduje niemałe zamieszanie oraz dodatkowe koszty dla podatników, których można było uniknąć, gdyby tylko nowelizacja wprowadzona została z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem - uważa Jaworska.

Ministerstwo Finansów wyjaśniło, że projekt, którym obecnie zajmuje się Sejm przewiduje m.in. wprowadzenie bloku zmian dotyczących momentu powstania obowiązku podatkowego, podstawy opodatkowania i odliczeń VAT. Resort zaproponował także zmiany dotyczące fakturowania, które mają na celu implementację przepisów unijnej dyrektywy oraz kompleksowe uregulowanie w ustawie zagadnień dotyczących obowiązków związanych z fakturowaniem.


Praktyczne warsztaty - Akcja Bilans 2012. Sprawdź termin warsztatów w Twoim mieście

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA


- Projektowane zmiany, zwłaszcza w zakresie fakturowania, w przeważającej części wiążą się z uproszczeniem rozliczania VAT, jednakże w niektórych przypadkach mogą oznaczać dla podatników konieczność dostosowania systemów informatycznych. W celu zapewnienia odpowiedniego vacatio legis oraz w odpowiedzi na zgłaszane postulaty w trakcie uzgodnień, zaproponowano w projekcie ustawy, że zmiany w zakresie obowiązku podatkowego podstawy opodatkowania oraz odliczeń wejdą w życie z dniem 1 lipca 2013 r. - poinformowała Dróżdż.

- W projekcie przewiduje się, że również z dniem 1 lipca 2013 r. wejdą w życie przepisy kompleksowo regulujące w ustawie fakturowanie. Jest to związane z faktem, że przepisy te są powiązane z regulacjami dotyczącymi momentu powstania obowiązku podatkowego i zasadne jest ich wejście w życie w tym samym czasie - dodała. Według niej firmy będą miały wystarczająco dużo czasu, by przygotować się do nowych regulacji.

MF wskazuje, że wyjątek dotyczy implementowanych z unijnej dyrektywy przepisów dotyczących obowiązku podatkowego w transakcjach wewnątrzwspólnotowych, które wejdą w życie 1 stycznia 2013 r. Dróżdż zwróciła uwagę, że w związku z tym konieczne jest wydanie odpowiednich rozporządzeń, które mają wejść w życie także 1 stycznia 2013 r.

- Zmiany zawarte w projektowanych rozporządzeniach generalnie upraszczają zasady fakturowania i m.in. polegają na zmniejszeniu obowiązkowych danych na fakturze lub na wprowadzeniu możliwości podawania niektórych danych innych niż obecnie wymagane - w miejsce tych obecnie obowiązujących - powiedziała.

 

Zaznaczyła, że podatnicy, mimo zniesienia obowiązku podawania niektórych danych w fakturze, nadal będą mogli oznaczać faktury np. wyrazami "faktura VAT", czy zawierać na nich inne dane, które nie będą już wymagane od 1 stycznia 2013 r.

- Grupą podatników, którzy będą obowiązani do modyfikacji swoich systemów księgowych dotyczących wystawianych faktur będą podatnicy stosujący metodę kasową oraz rozliczający VAT według procedury marży. Ale nawet ci podatnicy mogą zachować dotychczasowe oznaczenia faktur, pod warunkiem, że naniosą dodatkowe oznaczenia np. wyrazy "metoda kasowa" czy "procedura marży dla biur podróży" - dodała.

Jej zdaniem wejście w życie rozporządzeń od 1 stycznia 2013 r. także nie powinno powodować konieczności istotnych zmian w systemach księgowych firm.

Projekt przewiduje przyjęcie generalnej zasady, że obowiązek podatkowy będzie powstawał z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi. Oznacza to, że co do zasady podatek będzie wymagalny w miesiącu dokonania dostawy lub wykonania usługi. Wśród najważniejszych propozycji zmian znalazły się:

- podniesienie stawki VAT z 8 do 23 proc. na wyroby sztuki ludowej, rękodzieła oraz rzemiosła ludowego i artystycznego,

- opodatkowanie stawką podstawową 23 proc. usług pocztowych niepowszechnych świadczonych przez operatora publicznego.

Uproszczeniu mają ulec procedury pobierania VAT w przypadku budowy i utrzymania wspólnych odcinków dróg transgranicznych. Nowe przepisy mają też wprowadzić definicję terenów budowlanych. MF zaproponowało także przeniesienie regulacji dotyczących fakturowania z rozporządzenia do ustawy; zlikwidowanie obowiązku wystawiania faktur, które dokumentują sprzedaż produktu bądź usługi zwolnionych z VAT; faktury będą wystawiać wszyscy podatnicy, również podatnicy dotychczas wystawiający rachunki; na fakturach dokumentujących sprzedaż paliwa do pojazdów samochodowych nie będzie zamieszczany numer rejestracyjny.

Ponadto w przypadku, gdy kwota transakcji nie przekroczy 450 zł albo 100 euro możliwe będzie wystawianie faktur uproszczonych. Wydłużeniu ulegnie też termin wystawienia faktury do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano transakcji. W projekcie wprowadzono też możliwość wystawiania faktur zbiorczych, obejmujących transakcje z całego miesiąca.


Więcej na temat VAT przeczytacie Państwo w Biuletynie VAT

Zamów prenumeratę Biuletynu VAT >>

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

e-Urząd Skarbowy w Twoim telefonie! Nowa aplikacja zmienia sposób korzystania z usług skarbowych

Ministerstwo Finansów wprowadza rewolucję w dostępie do usług skarbowych. Aplikacja e-Urząd Skarbowy pozwala na szybkie i bezpieczne załatwianie spraw urzędowych. To dopiero początek – kolejne aktualizacje przyniosą jeszcze więcej funkcji!

W 2025 roku oprocentowanie lokat bankowych mocno spadnie. Jak zadbać o oszczędności?

Banki przewidują mocny spadek stóp procentowych. Przykładowo BNP Paribas prognozuje, że na koniec 2025 roku podstawowa stopa procentowa NBP spadnie do 4%, czyli obniży się aż o 1,75 p.p. Z kolei PKO BP zakłada, że stopy procentowe spadną do 3,5%-4% do końca 2026 r. Te oczekiwania już teraz wpływają na oprocentowanie lokat bankowych. Rankomat.pl zwraca uwagę, że średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane NBP) wyniosło zaledwie 3,96% i w kolejnych miesiącach prawdopodobnie będzie dalej spadać. Między innymi dlatego w 2025 r. warto zmienić część swoich nawyków finansowych, do których przywykliśmy w ostatnich dwóch latach.

REKLAMA

Jak opodatkować przychody z najmu? Kluczowe zasady i przepisy

Przychody z najmu można opodatkować ryczałtem lub w ramach działalności gospodarczej. Wybór odpowiedniego sposobu zależy od rodzaju najmu i decyzji podatnika. Sprawdź, jakie zasady obowiązują, jakie stawki podatkowe mają zastosowanie oraz kiedy najem kwalifikuje się jako odrębne źródło przychodów.

9000 zł brutto średniej pensji w Polsce w 2025 r. Kiedy pęknie bariera psychologiczna 10 tys. zł miesięcznie?

Główny Urząd Statystyczny podał, że w grudniu 2024 r. przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 8.821,25 zł. Eksperci oceniają, że w 2025 roku na pewno przeciętne wynagrodzenie w przedsiębiorstwach przekroczy kwotę 9.000 zł brutto (ok. 6.450 zł netto). Natomiast zdaniem przedsiębiorców, granicą psychologiczną przeciętnej miesięcznej pensji w Polsce jest kwota 10 000 zł brutto (ok. 7.150 zł netto). Kiedy ta granica zostanie przełamana?

ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

REKLAMA

Zmiany w uldze na dziecko. Wyższe limity, do 120 i 60 tys. zł rocznie

Nowelizacja ustawy o PIT zakłada podwyższenie limitów dochodów uprawniających do ulgi na dziecko. Proponowane zmiany obejmują m.in. zwiększenie limitu przychodów dla rodzin z czwórką lub więcej dzieci do 120 tys. zł rocznie oraz wyższe progi dochodowe dla rodziców wychowujących jedno dziecko.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

REKLAMA