REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Senat zdecydował w sprawie kasowego VAT

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Senat nie zgłosił poprawek do tzw. trzeciej ustawy deregulacyjnej. Zakłada ona m.in. wprowadzenie dla małych firm możliwości kasowego rozliczania VAT, co pozwala na odprowadzanie podatku dopiero po uzyskaniu płatności za fakturę.

W głosowaniu w sprawie przyjęcia ustawy bez poprawek wzięło udział 90 senatorów; za opowiedziało się 60, a 30 było przeciw.

REKLAMA

REKLAMA

Leszek Czarnobaj (PO), który przedstawiał sprawozdanie komisji z prac nad ustawą, powiedział podczas debaty nad projektem, że proponowane przez rząd i uchwalone przez Sejm rozwiązania m.in. ograniczą zatory płatnicze i poprawią płynność finansową firm oraz zmniejszą obowiązki biurokratyczne ciążące na przedsiębiorcach. Dodał, że zwiększą też transparentność w relacjach między podatnikami a organami skarbowymi oraz poprawią atmosferę wokół partnerstwa publiczno-prawnego. Czarnobaj podkreślił, że regulacje, które sprzyjają przedsiębiorczości są jednymi z najważniejszych.

Senator zaznaczył, że zmiany nie wywracają obowiązujących przepisów "do góry nogami", ale poprawiają je. Poinformował, że ustawa zakłada m.in. wprowadzenie tzw. kasowej metody rozliczenia VAT dla firm o rocznych obrotach do 1,2 mln euro. Firmy takie będą mogły odprowadzać VAT nie po wystawieniu faktury, ale dopiero po uzyskaniu za nią zapłaty. Czarnobaj zaznaczył, że podatnik, który obecnie korzysta z rozliczenia kasowego i nie otrzymał zapłaty, po 90 dniach i tak musi odprowadzić podatek.

"Ta propozycja ułatwia działalność, powoduje zmniejszenie zatorów płatniczych, ale również dyscyplinuje podatników w zakresie regulowania swoich zobowiązań zarówno wobec kontrahenta, jak i Skarbu Państwa" - tłumaczył senator. Dodał, że odbiorca faktury nie będzie mógł odliczyć podatku naliczonego z faktury przez niego niezapłaconej (nie będzie mógł także zaliczyć takiej faktury w koszty uzyskania przychodu).

REKLAMA


Więcej na temat zmian w VAT przeczytacie Państwo w Biuletynie VAT

Zamów prenumeratę Biuletynu VAT >>

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Jako istotną zmianę senator wskazał wprowadzenie możliwości odliczenia VAT od faktury zapłaconej częściowo, skrócenie terminu na rozliczenie tzw. złych długów z 180 dni do 150 dni oraz odformalizowania procesu korygowania deklaracji w związku ze złymi długami.

Ustawa zakłada, że przewidywany zwrot VAT dla firm z urzędu skarbowego będzie mógł służyć jako zabezpieczenie kredytu dla przedsiębiorcy. Zdaniem rządu chodzi o kwotę 70 mld zł rocznie, co powinno zachęcić do utworzenia nowych instrumentów kredytowych i zwiększyć zdolności kredytowe przedsiębiorców. "Te pieniądze mogą być dzisiaj elementem poprawy płynności każdej firmy" - ocenił Czarnobaj.

 

Ustawa przewiduje też skrócenie minimalnego czasu trwania leasingu nieruchomości z 10 do 5 lat czy objęcie leasingiem wieczystego użytkowania.

Marek Borowski (niezależny) powiedział podczas debaty, że ustawa zawiera wiele udogodnień i uproszczeń, które - zwłaszcza w warunkach spowolnienia gospodarczego - powinny ułatwić życie przedsiębiorcom. Zwrócił jednak uwagę, że firmy często nie płacą faktur w terminie nie dlatego, że nie chcą, ale z powodu problemów finansowych. Zdaniem Borowskiego pozbawienie takich firm - najczęściej dużych - możliwości zaliczania w koszty uzyskania przychodu niezapłaconych faktur wystawionych przez firmy korzystające z metody kasowej może mieć negatywne konsekwencje zarówno dla jednych, jak i drugich. Według niego trudności, z którymi borykają się duże firmy mogą się jeszcze pogłębić, w efekcie przedsiębiorstwa takie będą unikać kontraktów z firmami rozliczającymi się kasowo.

"Może to spowodować na jakimś odcinku (...) zmniejszenie zamówień dla tych firm, którym chcieliśmy pomóc" - ostrzegł. Dodał, że proponowane przez rząd przepisy są bardzo ryzykowne i mogą nie przynieść pozytywnych rezultatów.

Wiceminister finansów Maciej Grabowski poinformował, że metoda kasowa nie będzie obligatoryjna dla małych firm. Zgodził się, że istnieje ryzyko, iż nie będą one przechodzić na metodę kasową, by utrzymać kontrakty. Grabowski nie zgodził się, że zmiana, o której wspominał Borowski, może pogorszyć płynność dużych firm i pogłębić zatory płatnicze. "Lokaty przedsiębiorców zbliżają się do kwoty 200 mld zł. To jest wielka suma pieniędzy (...) Są przedsiębiorcy, w szczególności duże firmy, które mając znaczne zasoby gotówki, przeciągają zapłaty" - powiedział. Dodał, że rząd chciał wprowadzić do systemu podatkowego bodziec, który zachęcałby dłużników do wcześniejszych zapłat.

Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta. Nowe przepisy mają wejść w życie 1 stycznia 2013 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co zmieni się od lutego 2026 roku?

Od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

REKLAMA

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

REKLAMA