REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od 1 marca wzrastają stawki diet za podróże służbowe

Szymborska-Sutton Agata
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 marca 2013 r. rosną – niezmieniane już od 6 lat - stawki diet na podróże służbowe. Wyższe diety przekładają się na niższe zobowiązania podatkowe przedsiębiorców. Są także korzystniejsze podatkowo dla pracowników.

Godzina z VAT 2013. Słuchaj codziennie o godz. 12.00 w Radio INFOR.PL

REKLAMA

Autopromocja

Zobacz stawki: Podróże służbowe w kraju

Zobacz wskaźnik: Podróże służbowe poza granicami kraju

Od marca 2013 r. wzrastają stawki diet za podróże służbowe. W przypadku podróży krajowych stawka rośnie o 30,4%: z 23 zł do 30 zł za dobę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej


Wysokość diety w przypadku podróży krajowych nieprzekraczających doby

Podróż do 8 godzin

Podróż od 8 do 12 godzin (50% diety)

Podróż powyżej 12 godzin

Do końca lutego 2013 r.

dieta nie przysługuje

11,50 zł

23 zł

Od 1 marca 2013 r.

dieta nie przysługuje

15 zł

30 zł

Wysokość diety w przypadku podróży krajowych trwających dłużej niż dobę

Każda pełna doba

Niepełna, ale rozpoczęta doba do 8 godzin (50% diety)

Niepełna, ale rozpoczęta doba ponad 8 godzin (100% diety)

Do końca lutego 2013 r.

23 zł

11,5 zł

23 zł

Od 1 marca 2013 r.

30 zł

15 zł

30 zł

Oznacza to, że na przykład w przypadku trzydniowej podróży służbowej pracownik otrzyma po zmianach 90 zł diety zamiast obecnych 69 złotych. Należy jednak pamiętać, że dieta nie będzie przysługiwała, jeżeli pracownikowi zapewniono bezpłatne całodzienne wyżywienie. W tej kwestii nic się nie zmieniło, ale od marca będzie obowiązywał przepis, którego do tej pory nie było - w przypadku, gdy pracownikowi w krajowej podróży służbowej zapewniono bezpłatne posiłki tylko częściowo (na przykład jeden lub dwa bezpłatne posiłki), nie straci prawa do całej diety, jak to ma miejsce obecnie, tylko do określonej jej części. W rozporządzeniu o dietach przyjęto, że śniadanie stanowi 25% diety, obiad 50%, natomiast kolacja 25%. W efekcie, jeśli pracownikowi zapewniono na przykład w pakiecie z noclegiem bezpłatne śniadanie, wysokość diety zmniejszy się o 7,5 zł za dobę.

Zwiększenie diet przekłada się również na kwotowe zwiększenie ryczałtów za noclegi i przejazdy środkami komunikacji miejscowej, które procentowo stanowią 150% w przypadku noclegów i 20% za przejazdy.

Kwoty ryczałtów na noclegi i dojazdy

Ryczałt za nocleg (150% diety)

Ryczałt za dojazdy środkami komunikacji miejscowej (20% diety)

Do końca lutego 2013 r.

34,50 zł

4,60 zł

Od 1 marca 2013 r.

45 zł

6 zł

REKLAMA

W rozporządzeniu o dietach określono także limit noclegowy - zwrot kosztów udokumentowanego rachunkiem noclegu będzie następował do 20-krotności stawki diety za jedną dobę (do 600 zł). Przepisy pozostawiają jednak furtkę - w uzasadnionych przypadkach zwrot kosztów noclegu będzie możliwy w wysokości przekraczającej przyznany limit (np. w przypadku braku miejsc hotelowych o średnim standardzie). Jeśli zaś pracownik nie przedłoży rachunku za nocleg, a jednocześnie nie ma zapewnionego bezpłatnego nocowania, obowiązywać go będzie wspomniany wyżej ryczałt noclegowy w wysokości 150% diety.

W przepisach wymieniono także inne udokumentowane wydatki, których zwrot będzie możliwy, jeśli ich poniesienie było ściśle związane z podróżą służbową. Należą do nich m.in. opłaty za bagaż, opłaty za przejazdy płatnymi autostradami czy postój w strefie płatnego parkowania.

Kodeks pracy 2013 z komentarzem

Co warto wiedzieć o rozliczaniu zagranicznych podróży służbowych

Jak rozliczyć się z przejechanych kilometrów?


Limity generalnie dla budżetówki, ale nie tylko


Przepisy wchodzącego w życie od marca rozporządzenia dotyczą pracowników sfery budżetowej (państwowej i samorządowej) i żołnierzy - firmy spoza sfery budżetowej mogą ustalać wysokości diet dowolne, nie mogą one jednak być niższe niż te, które zostały określone dla pracowników sfery budżetowej. Jeśli prywatny pracodawca nie określił stawek diet (w układzie zbiorowym pracy, regulaminie wynagradzania lub umowie o pracę), pracownikowi przysługuje dieta w kwocie nie niższej jak w rozporządzeniu dla sfery budżetowej.

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (wchodzi w życie 1 marca 2013 r.) zastąpi dwa obowiązujące obecnie rozporządzenia w sprawie diet - jedno z nich reguluje kwestie służbowych podróży krajowych, a drugie - zagranicznych. W nowym rozporządzeniu połączono przepisy wynikające z obydwu obecnych rozporządzeń. Stawki diet i kwoty limitów za nocleg przy podróżach zagranicznych także zostały podwyższone, ale w tym przypadku podwyżka zależy od danego kraju. Przykładowo dieta za podróż służbową do Niemiec wzrosła z 42 do 49 euro, a kwota limitu na nocleg - ze 103 do 150 euro. Z kolei diety za podróż służbową do Wielkiej Brytanii wzrosły z 32 funtów brytyjskich do 35 funtów, natomiast limit za nocleg w tym kraju - ze 140 do 200 funtów.


Przedsiębiorca w podróży służbowej zaoszczędzi na podatku


Zwiększenie stawek diet ma także wpływ na osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą oraz osób z nimi współpracujących. Jeśli w podróż służbową wybiera się sam przedsiębiorca lub osoba z nim współpracująca (np. żona), do kosztów podatkowych, pozwalających na zmniejszenie zobowiązań wobec fiskusa, mogą zostać zaliczone kwoty wydatków nieprzekraczające limitów diet określonych w rozporządzeniu dla sfery budżetowej (w przypadku pracowników kosztem podatkowym są wszystkie wydatki, niezależnie od wyznaczonych limitów). Wyższe stawki diet oznaczają zatem większe korzyści podatkowe. W przypadku na przykład pięciodniowej krajowej podróży przedsiębiorcy (5 pełnych dób) będzie możliwe zaliczenie w koszty z tytułu diet 150 zł, dzięki czemu prowadzący działalność zaoszczędzi na podatku 28,50 zł (zakładając, że rozlicza się z fiskusem według 19-proc. stawki liniowej). Obecnie przy pięciodniowej podróży może zaliczyć w koszty z tytułu diet 115 zł , co daje oszczędność na podatku w wysokości 21,85 zł.

Wyższe diety są także korzystne podatkowo dla pracowników. Otóż z diet przekraczających wyznaczone przez przepisy limity pracownik musi zapłacić podatek dochodowy. Podwyższenie diety sprawia więc, że opodatkowana zostanie dopiero dieta powyżej 30 złotych.

Agata Szymborska-Sutton

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA