REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od 1 marca wzrastają stawki diet za podróże służbowe

Szymborska-Sutton Agata
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 marca 2013 r. rosną – niezmieniane już od 6 lat - stawki diet na podróże służbowe. Wyższe diety przekładają się na niższe zobowiązania podatkowe przedsiębiorców. Są także korzystniejsze podatkowo dla pracowników.

Godzina z VAT 2013. Słuchaj codziennie o godz. 12.00 w Radio INFOR.PL

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz stawki: Podróże służbowe w kraju

Zobacz wskaźnik: Podróże służbowe poza granicami kraju

REKLAMA

Od marca 2013 r. wzrastają stawki diet za podróże służbowe. W przypadku podróży krajowych stawka rośnie o 30,4%: z 23 zł do 30 zł za dobę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej


Wysokość diety w przypadku podróży krajowych nieprzekraczających doby

Podróż do 8 godzin

Podróż od 8 do 12 godzin (50% diety)

Podróż powyżej 12 godzin

Do końca lutego 2013 r.

dieta nie przysługuje

11,50 zł

23 zł

Od 1 marca 2013 r.

dieta nie przysługuje

15 zł

30 zł

Wysokość diety w przypadku podróży krajowych trwających dłużej niż dobę

Każda pełna doba

Niepełna, ale rozpoczęta doba do 8 godzin (50% diety)

Niepełna, ale rozpoczęta doba ponad 8 godzin (100% diety)

Do końca lutego 2013 r.

23 zł

11,5 zł

23 zł

Od 1 marca 2013 r.

30 zł

15 zł

30 zł

Oznacza to, że na przykład w przypadku trzydniowej podróży służbowej pracownik otrzyma po zmianach 90 zł diety zamiast obecnych 69 złotych. Należy jednak pamiętać, że dieta nie będzie przysługiwała, jeżeli pracownikowi zapewniono bezpłatne całodzienne wyżywienie. W tej kwestii nic się nie zmieniło, ale od marca będzie obowiązywał przepis, którego do tej pory nie było - w przypadku, gdy pracownikowi w krajowej podróży służbowej zapewniono bezpłatne posiłki tylko częściowo (na przykład jeden lub dwa bezpłatne posiłki), nie straci prawa do całej diety, jak to ma miejsce obecnie, tylko do określonej jej części. W rozporządzeniu o dietach przyjęto, że śniadanie stanowi 25% diety, obiad 50%, natomiast kolacja 25%. W efekcie, jeśli pracownikowi zapewniono na przykład w pakiecie z noclegiem bezpłatne śniadanie, wysokość diety zmniejszy się o 7,5 zł za dobę.

Zwiększenie diet przekłada się również na kwotowe zwiększenie ryczałtów za noclegi i przejazdy środkami komunikacji miejscowej, które procentowo stanowią 150% w przypadku noclegów i 20% za przejazdy.

Kwoty ryczałtów na noclegi i dojazdy

Ryczałt za nocleg (150% diety)

Ryczałt za dojazdy środkami komunikacji miejscowej (20% diety)

Do końca lutego 2013 r.

34,50 zł

4,60 zł

Od 1 marca 2013 r.

45 zł

6 zł

W rozporządzeniu o dietach określono także limit noclegowy - zwrot kosztów udokumentowanego rachunkiem noclegu będzie następował do 20-krotności stawki diety za jedną dobę (do 600 zł). Przepisy pozostawiają jednak furtkę - w uzasadnionych przypadkach zwrot kosztów noclegu będzie możliwy w wysokości przekraczającej przyznany limit (np. w przypadku braku miejsc hotelowych o średnim standardzie). Jeśli zaś pracownik nie przedłoży rachunku za nocleg, a jednocześnie nie ma zapewnionego bezpłatnego nocowania, obowiązywać go będzie wspomniany wyżej ryczałt noclegowy w wysokości 150% diety.

W przepisach wymieniono także inne udokumentowane wydatki, których zwrot będzie możliwy, jeśli ich poniesienie było ściśle związane z podróżą służbową. Należą do nich m.in. opłaty za bagaż, opłaty za przejazdy płatnymi autostradami czy postój w strefie płatnego parkowania.

Kodeks pracy 2013 z komentarzem

Co warto wiedzieć o rozliczaniu zagranicznych podróży służbowych

Jak rozliczyć się z przejechanych kilometrów?


Limity generalnie dla budżetówki, ale nie tylko


Przepisy wchodzącego w życie od marca rozporządzenia dotyczą pracowników sfery budżetowej (państwowej i samorządowej) i żołnierzy - firmy spoza sfery budżetowej mogą ustalać wysokości diet dowolne, nie mogą one jednak być niższe niż te, które zostały określone dla pracowników sfery budżetowej. Jeśli prywatny pracodawca nie określił stawek diet (w układzie zbiorowym pracy, regulaminie wynagradzania lub umowie o pracę), pracownikowi przysługuje dieta w kwocie nie niższej jak w rozporządzeniu dla sfery budżetowej.

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (wchodzi w życie 1 marca 2013 r.) zastąpi dwa obowiązujące obecnie rozporządzenia w sprawie diet - jedno z nich reguluje kwestie służbowych podróży krajowych, a drugie - zagranicznych. W nowym rozporządzeniu połączono przepisy wynikające z obydwu obecnych rozporządzeń. Stawki diet i kwoty limitów za nocleg przy podróżach zagranicznych także zostały podwyższone, ale w tym przypadku podwyżka zależy od danego kraju. Przykładowo dieta za podróż służbową do Niemiec wzrosła z 42 do 49 euro, a kwota limitu na nocleg - ze 103 do 150 euro. Z kolei diety za podróż służbową do Wielkiej Brytanii wzrosły z 32 funtów brytyjskich do 35 funtów, natomiast limit za nocleg w tym kraju - ze 140 do 200 funtów.


Przedsiębiorca w podróży służbowej zaoszczędzi na podatku


Zwiększenie stawek diet ma także wpływ na osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą oraz osób z nimi współpracujących. Jeśli w podróż służbową wybiera się sam przedsiębiorca lub osoba z nim współpracująca (np. żona), do kosztów podatkowych, pozwalających na zmniejszenie zobowiązań wobec fiskusa, mogą zostać zaliczone kwoty wydatków nieprzekraczające limitów diet określonych w rozporządzeniu dla sfery budżetowej (w przypadku pracowników kosztem podatkowym są wszystkie wydatki, niezależnie od wyznaczonych limitów). Wyższe stawki diet oznaczają zatem większe korzyści podatkowe. W przypadku na przykład pięciodniowej krajowej podróży przedsiębiorcy (5 pełnych dób) będzie możliwe zaliczenie w koszty z tytułu diet 150 zł, dzięki czemu prowadzący działalność zaoszczędzi na podatku 28,50 zł (zakładając, że rozlicza się z fiskusem według 19-proc. stawki liniowej). Obecnie przy pięciodniowej podróży może zaliczyć w koszty z tytułu diet 115 zł , co daje oszczędność na podatku w wysokości 21,85 zł.

Wyższe diety są także korzystne podatkowo dla pracowników. Otóż z diet przekraczających wyznaczone przez przepisy limity pracownik musi zapłacić podatek dochodowy. Podwyższenie diety sprawia więc, że opodatkowana zostanie dopiero dieta powyżej 30 złotych.

Agata Szymborska-Sutton

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA