REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany VAT i akcyzy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Rozmowa z prof. dr. hab. Witoldem Modzelewskim, prezesem Instytutu Studiów Podatkowych
■ Od 1 czerwca br. obowiązuje większość przepisów znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług. Czy zmienione przepisy są korzystne dla podatników?

– Nowelizacja ustawy o VAT dobitnie uwidoczniła wady poprzednich przepisów. Okazało się, że było ich dużo. Nowelizacja poprawiła wiele unormowań, które były niejasne i budziły wątpliwości nie tylko podatników, ale również pracowników administracji skarbowej. Powstaje jednak pytanie o stan prawny obowiązujący przez poprzednie trzynaście miesięcy, gdy obowiązywały te zagmatwane unormowania.

Nowelizacja ustawy o VAT dobitnie uwidoczniła wady poprzednich przepisów.
■ O jakie przepisy konkretnie chodzi?

– Takich regulacji jest sporo. Zacznijmy od umów autorskich. Nowelizacja wprowadziła zmiany w art. 15 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Zgodnie z nowym punktem 3a, nie uznaje się za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą – usług twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Chodzi o prace wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw artystycznego wykonania albo ich wykonanie, w tym również wynagradzanych za pośrednictwem organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi. Oznacza to, że tego rodzaju usługi nie podlegają opodatkowaniu VAT. Powstaje pytanie, jak traktować umowy autorskie w okresie od 1 maja ub.r., kiedy weszła w życie nowa ustawa o podatku od towarów i usług, do 31 maja 2005 r., gdy były one usługą w rozumieniu tej ustawy. Przypomnijmy, że nowe przepisy, z których jednoznacznie wynika, że niektóre usługi twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych nie podlegają VAT, weszły w życie 1 czerwca br.

■ Jeżeli już mówimy o spornych przepisach zawartych w art. 15 ust. 3 ustawy, to warto przypomnieć, że z początkiem czerwca nastąpiły również zmiany w kontrowersyjnych przepisach, dotyczących m.in. umów zlecenia i o dzieło.

– Zgadza się. W art. 15 w ust. 3 uchylono pkt 2, z którego wynikało, że nie podlegają opodatkowaniu VAT umowy zlecenia albo o dzieło wykonywane na rzecz pracodawcy. Oprócz tego art. 15 w ust. 3 nadano nowe brzmienie niejasnym w poprzednim stanie prawnym regulacjom zawartym w pkt 3. Obecnie nie uznaje się za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą czynności, z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Warunek jest jednak taki, aby osoby te były „związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich”.

Podobnie interpretowano poprzedni stan prawny (z wyjątkiem kontraktów menedżerskich, które były zwolnione, a nie wyłączone z opodatkowania). Mimo że również do tej nowej regulacji można mieć zastrzeżenia, to z pewnością jest ona lepsza od unormowań, które obowiązywały od 1 maja ub.r. do 31 maja 2005 r. Sprawa jest więc łatwiejsza niż w przypadku wspomnianych usług twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów o prawie autorskim za ten okres.

■ W poprzednim stanie prawnym wiele kontrowersji wzbudzały również unormowania dotyczące podstawy opodatkowania w imporcie usług.

– Tak. Od 1 czerwca br. obowiązują nowe regulacje zawarte w art. 29 ust. 17. Wynika z nich, że podstawą opodatkowania w imporcie usług jest kwota, którą usługobiorca jest obowiązany zapłacić, z wyjątkiem gdy wartość usługi została wliczona do podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów zgodnie z art. 31 ust. 2 pkt 2 lub wartość usługi – na podstawie odrębnych przepisów – zwiększa wartość celną importowanego towaru albo w przypadku gdy podatek został rozliczony przez usługodawcę. Powstaje pytanie: a co z importem usług w przypadkach, gdy wartość usługi była doliczona do podstawy opodatkowania w nabyciu wewnątrzwspólnotowym? Dopiero od 1 czerwca br. tych usług, które są doliczone do ceny towaru, nie trzeba jeszcze raz fakturować jako import usług.

Chodzi w tym przypadku np. o transport. Nowy przepis należy traktować jako uściślający, gdyż chyba nikt nie wystawiał w tym przypadku po raz drugi faktury z tytułu importu usług.

■ Jak w takiej sytuacji należałoby postąpić?

– Raz jeszcze powtórzę – nowelizacja uwidoczniła wady poprzednich przepisów ustawy o VAT. Dobrze by było, gdyby minister finansów zajął w tej sprawie jednoznaczne stanowisko. W związku z wadliwymi i niejasnymi regulacjami obowiązującymi w okresie poprzednich trzynastu miesięcy, podatnicy, którzy stosowali racjonalne rozwiązania potwierdzone nowelizacją ustawy, nie będą ponosić z tego tytułu żadnych przykrych konsekwencji.

Rozmawiał  Krzysztof Tomaszewski
Prof. dr hab. Witold Modzelewski jest przewodniczącym Krajowej Rady Doradców Podatkowych
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA