REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Lepszy układ niż upadłość

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Stworzenie zachęty dla wczesnego wdrażania procesów naprawczych (układ zamiast upadłości) – to pomysł resortów gospodarki i sprawiedliwości na ratowanie firm przed upadkiem. Rząd zdecyduje czy będą zmiany w prawie restrukturyzacyjnym. Przedsiębiorcy mówią – wreszcie – bo czekali na to bardzo długo. Gotowy projekt ustawy ma wpłynąć do Sejmu jeszcze w I kwartale 2014 roku.

Polska zajmuje obecnie 37 miejsce na świecie w rankingu Banku Światowego „Doing Business” pod względem uregulowań wynikających z postepowań upadłościowych. W ciągu ostatniego roku na skutek niewypłacalności, działalność gospodarczą w naszym kraju zakończyło 861 przedsiębiorstw.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Nowe przepisy mają stanowić zachętę dla przedsiębiorców do możliwie jak najwcześniejszego wszczęcia procesów naprawczych, kiedy istnieją jeszcze realne szanse na uratowanie firmy. Obecnie chętniej firmy ogłaszają bankructwa. Wystarczy tylko brak zapłaty dwóch wymagalnych faktur i już firmę uznaje się za niewypłacalną. Nowe przepisy, nad którymi właśnie debatuje rząd, mają to zmienić.

Przyjęto w nich, że przedsiębiorca staje się niewypłacalny, gdy wartość jego majątku jest mniejsza niż wysokość zobowiązań, ale stan ten musi się utrzymywać przez ponad 24 miesiące.

- Podniesienie poprzeczki może pomóc w ratowaniu dobrych firm - uważa Waldemar Sokołowski prezes Rzetelnej Firmy. - Ogłoszenie bankructwa będzie ostatecznością. Pomysły są dobre i niezwykle potrzebne. Mam nadzieję, że zmienią opinię, choć części przedsiębiorców na temat polskiego prawa, bowiem według 72 procent uczestników programu Rzetelna Firma nasz kraj jest nieprzyjazny biznesmenom. Trzeba pamiętać, że od słów do realizacji jest jednak daleka droga, myślę, że choć zapisy są trafione, nie ma gwarancji, że się sprawdzą. Problem bowiem tkwi głównie w mentalności przedsiębiorców wierzycieli, którzy już z góry zakładają, że z dłużnikiem układać się nie będą a wola musi być z obu stron - dodaje Sokołowski.

REKLAMA

Proponowane przez resort zapisy zakładają 4 rozwiązania w przypadku, gdy firma stanie się niewypłacalna. To od zadłużonego przedsiębiorcy zależy, na które się zdecyduje.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Postępowanie w przedmiocie zatwierdzenia układu to najkrótsza, bo trwająca zaledwie dwa tygodnie sądowa procedura. Mogą z niej skorzystać ci przedsiębiorcy, którzy póki co są wypłacalni, ale spodziewają się kłopotów finansowych. Do nich będzie należała inicjatywa spotkania się z wierzycielami w celu zawarcia porozumienia.

Druga możliwość to przyspieszone postępowanie układowe  - zakłada zawarcie porozumienia podczas zwołanego przez sąd zgromadzeniu wierzycieli, możliwe też będzie zabezpieczenie majątku przez zawieszenie egzekucji - cały proces ma potrwać ok. 2 miesięcy.

Trzecie z możliwych rozwiązań to postępowanie układowe oparte na istniejących już przepisach dotyczących upadłości, z możliwością zawarcia układu. Ta procedura zostanie uruchomiona, gdy pojawią się sporne kwestie dotyczące wierzytelności i niewypłacalni dłużnicy.

Ostatecznością będzie nazwane przez autorów zmian postępowanie sanacyjne, formalnie najbardziej zbliżone do obecnego postępowania likwidacyjnego. Dłużnik będzie mógł dysponować majątkiem w bardzo ograniczonym zakresie, jeżeli ratowanie firmy się nie powiedzie, pozostanie już tylko upadłość. Nadzorcą tych procesów będzie sędzia komisarz, na rozstrzygnięcie spraw będzie miał 12 miesięcy.

- W proponowanych zmianach powinny znaleźć się zapisy, które regulowałyby wzajemne relacje dłużnika i wierzyciela - mówi Waldemar Sokołowski. - Dzisiejsza nierównowaga sił na korzyść tych drugich bardzo utrudnia sprawne przeprowadzanie procesów restrukturyzacyjnych. Tymczasem to właśnie uratowanie przedsiębiorstwa powinno stanowić nadrzędną wartość zarówno dla wierzycieli, pracowników jak i właścicieli  i to powinni brać pod uwagę autorzy reformy proponowanych regulacji - dodaje Sokołowski

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Polecamy: Zwrot VAT za materiały budowlane 2014

 

- Przedsiębiorcy nie są bez winy - zwraca jednak uwagę biznesmen z Gdyni Roman Wójcik. Kłopoty nie biorą się „z powietrza” a zwykle spowodowane są poważnymi błędami w zarządzaniu. W tym kontekście bardzo ważna jest realna ochrona wierzycieli, także w okresie poprzedzającym postępowanie upadłościowe, połączona z  próbą budowy instytucjonalnych gwarancji, ograniczających możliwość powtórnego budowania ryzykownych strategii i powielania błędów przez zarządzającego przedsiębiorstwem dłużnika - dodaje Wójcik.

 Polecamy: Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Prawo

Ułatwieniem dla każdej ze stron w procesie restrukturyzacji ma być Centralny Rejestr Upadłości, w którym będzie można sprawdzić, które postępowanie upadłościowe jest na jakim etapie, znajdziemy tam także wzory umów, bazę danych syndyków i biegłych.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA