REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Lepszy układ niż upadłość

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Stworzenie zachęty dla wczesnego wdrażania procesów naprawczych (układ zamiast upadłości) – to pomysł resortów gospodarki i sprawiedliwości na ratowanie firm przed upadkiem. Rząd zdecyduje czy będą zmiany w prawie restrukturyzacyjnym. Przedsiębiorcy mówią – wreszcie – bo czekali na to bardzo długo. Gotowy projekt ustawy ma wpłynąć do Sejmu jeszcze w I kwartale 2014 roku.

Polska zajmuje obecnie 37 miejsce na świecie w rankingu Banku Światowego „Doing Business” pod względem uregulowań wynikających z postepowań upadłościowych. W ciągu ostatniego roku na skutek niewypłacalności, działalność gospodarczą w naszym kraju zakończyło 861 przedsiębiorstw.

REKLAMA

REKLAMA

Nowe przepisy mają stanowić zachętę dla przedsiębiorców do możliwie jak najwcześniejszego wszczęcia procesów naprawczych, kiedy istnieją jeszcze realne szanse na uratowanie firmy. Obecnie chętniej firmy ogłaszają bankructwa. Wystarczy tylko brak zapłaty dwóch wymagalnych faktur i już firmę uznaje się za niewypłacalną. Nowe przepisy, nad którymi właśnie debatuje rząd, mają to zmienić.

Przyjęto w nich, że przedsiębiorca staje się niewypłacalny, gdy wartość jego majątku jest mniejsza niż wysokość zobowiązań, ale stan ten musi się utrzymywać przez ponad 24 miesiące.

- Podniesienie poprzeczki może pomóc w ratowaniu dobrych firm - uważa Waldemar Sokołowski prezes Rzetelnej Firmy. - Ogłoszenie bankructwa będzie ostatecznością. Pomysły są dobre i niezwykle potrzebne. Mam nadzieję, że zmienią opinię, choć części przedsiębiorców na temat polskiego prawa, bowiem według 72 procent uczestników programu Rzetelna Firma nasz kraj jest nieprzyjazny biznesmenom. Trzeba pamiętać, że od słów do realizacji jest jednak daleka droga, myślę, że choć zapisy są trafione, nie ma gwarancji, że się sprawdzą. Problem bowiem tkwi głównie w mentalności przedsiębiorców wierzycieli, którzy już z góry zakładają, że z dłużnikiem układać się nie będą a wola musi być z obu stron - dodaje Sokołowski.

REKLAMA

Proponowane przez resort zapisy zakładają 4 rozwiązania w przypadku, gdy firma stanie się niewypłacalna. To od zadłużonego przedsiębiorcy zależy, na które się zdecyduje.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Postępowanie w przedmiocie zatwierdzenia układu to najkrótsza, bo trwająca zaledwie dwa tygodnie sądowa procedura. Mogą z niej skorzystać ci przedsiębiorcy, którzy póki co są wypłacalni, ale spodziewają się kłopotów finansowych. Do nich będzie należała inicjatywa spotkania się z wierzycielami w celu zawarcia porozumienia.

Druga możliwość to przyspieszone postępowanie układowe  - zakłada zawarcie porozumienia podczas zwołanego przez sąd zgromadzeniu wierzycieli, możliwe też będzie zabezpieczenie majątku przez zawieszenie egzekucji - cały proces ma potrwać ok. 2 miesięcy.

Trzecie z możliwych rozwiązań to postępowanie układowe oparte na istniejących już przepisach dotyczących upadłości, z możliwością zawarcia układu. Ta procedura zostanie uruchomiona, gdy pojawią się sporne kwestie dotyczące wierzytelności i niewypłacalni dłużnicy.

Ostatecznością będzie nazwane przez autorów zmian postępowanie sanacyjne, formalnie najbardziej zbliżone do obecnego postępowania likwidacyjnego. Dłużnik będzie mógł dysponować majątkiem w bardzo ograniczonym zakresie, jeżeli ratowanie firmy się nie powiedzie, pozostanie już tylko upadłość. Nadzorcą tych procesów będzie sędzia komisarz, na rozstrzygnięcie spraw będzie miał 12 miesięcy.

- W proponowanych zmianach powinny znaleźć się zapisy, które regulowałyby wzajemne relacje dłużnika i wierzyciela - mówi Waldemar Sokołowski. - Dzisiejsza nierównowaga sił na korzyść tych drugich bardzo utrudnia sprawne przeprowadzanie procesów restrukturyzacyjnych. Tymczasem to właśnie uratowanie przedsiębiorstwa powinno stanowić nadrzędną wartość zarówno dla wierzycieli, pracowników jak i właścicieli  i to powinni brać pod uwagę autorzy reformy proponowanych regulacji - dodaje Sokołowski

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Polecamy: Zwrot VAT za materiały budowlane 2014

 

- Przedsiębiorcy nie są bez winy - zwraca jednak uwagę biznesmen z Gdyni Roman Wójcik. Kłopoty nie biorą się „z powietrza” a zwykle spowodowane są poważnymi błędami w zarządzaniu. W tym kontekście bardzo ważna jest realna ochrona wierzycieli, także w okresie poprzedzającym postępowanie upadłościowe, połączona z  próbą budowy instytucjonalnych gwarancji, ograniczających możliwość powtórnego budowania ryzykownych strategii i powielania błędów przez zarządzającego przedsiębiorstwem dłużnika - dodaje Wójcik.

 Polecamy: Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Prawo

Ułatwieniem dla każdej ze stron w procesie restrukturyzacji ma być Centralny Rejestr Upadłości, w którym będzie można sprawdzić, które postępowanie upadłościowe jest na jakim etapie, znajdziemy tam także wzory umów, bazę danych syndyków i biegłych.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA