REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Lepszy układ niż upadłość

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Stworzenie zachęty dla wczesnego wdrażania procesów naprawczych (układ zamiast upadłości) – to pomysł resortów gospodarki i sprawiedliwości na ratowanie firm przed upadkiem. Rząd zdecyduje czy będą zmiany w prawie restrukturyzacyjnym. Przedsiębiorcy mówią – wreszcie – bo czekali na to bardzo długo. Gotowy projekt ustawy ma wpłynąć do Sejmu jeszcze w I kwartale 2014 roku.

Polska zajmuje obecnie 37 miejsce na świecie w rankingu Banku Światowego „Doing Business” pod względem uregulowań wynikających z postepowań upadłościowych. W ciągu ostatniego roku na skutek niewypłacalności, działalność gospodarczą w naszym kraju zakończyło 861 przedsiębiorstw.

REKLAMA

Autopromocja

Nowe przepisy mają stanowić zachętę dla przedsiębiorców do możliwie jak najwcześniejszego wszczęcia procesów naprawczych, kiedy istnieją jeszcze realne szanse na uratowanie firmy. Obecnie chętniej firmy ogłaszają bankructwa. Wystarczy tylko brak zapłaty dwóch wymagalnych faktur i już firmę uznaje się za niewypłacalną. Nowe przepisy, nad którymi właśnie debatuje rząd, mają to zmienić.

Przyjęto w nich, że przedsiębiorca staje się niewypłacalny, gdy wartość jego majątku jest mniejsza niż wysokość zobowiązań, ale stan ten musi się utrzymywać przez ponad 24 miesiące.

- Podniesienie poprzeczki może pomóc w ratowaniu dobrych firm - uważa Waldemar Sokołowski prezes Rzetelnej Firmy. - Ogłoszenie bankructwa będzie ostatecznością. Pomysły są dobre i niezwykle potrzebne. Mam nadzieję, że zmienią opinię, choć części przedsiębiorców na temat polskiego prawa, bowiem według 72 procent uczestników programu Rzetelna Firma nasz kraj jest nieprzyjazny biznesmenom. Trzeba pamiętać, że od słów do realizacji jest jednak daleka droga, myślę, że choć zapisy są trafione, nie ma gwarancji, że się sprawdzą. Problem bowiem tkwi głównie w mentalności przedsiębiorców wierzycieli, którzy już z góry zakładają, że z dłużnikiem układać się nie będą a wola musi być z obu stron - dodaje Sokołowski.

Proponowane przez resort zapisy zakładają 4 rozwiązania w przypadku, gdy firma stanie się niewypłacalna. To od zadłużonego przedsiębiorcy zależy, na które się zdecyduje.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Postępowanie w przedmiocie zatwierdzenia układu to najkrótsza, bo trwająca zaledwie dwa tygodnie sądowa procedura. Mogą z niej skorzystać ci przedsiębiorcy, którzy póki co są wypłacalni, ale spodziewają się kłopotów finansowych. Do nich będzie należała inicjatywa spotkania się z wierzycielami w celu zawarcia porozumienia.

Druga możliwość to przyspieszone postępowanie układowe  - zakłada zawarcie porozumienia podczas zwołanego przez sąd zgromadzeniu wierzycieli, możliwe też będzie zabezpieczenie majątku przez zawieszenie egzekucji - cały proces ma potrwać ok. 2 miesięcy.

Trzecie z możliwych rozwiązań to postępowanie układowe oparte na istniejących już przepisach dotyczących upadłości, z możliwością zawarcia układu. Ta procedura zostanie uruchomiona, gdy pojawią się sporne kwestie dotyczące wierzytelności i niewypłacalni dłużnicy.

Ostatecznością będzie nazwane przez autorów zmian postępowanie sanacyjne, formalnie najbardziej zbliżone do obecnego postępowania likwidacyjnego. Dłużnik będzie mógł dysponować majątkiem w bardzo ograniczonym zakresie, jeżeli ratowanie firmy się nie powiedzie, pozostanie już tylko upadłość. Nadzorcą tych procesów będzie sędzia komisarz, na rozstrzygnięcie spraw będzie miał 12 miesięcy.

- W proponowanych zmianach powinny znaleźć się zapisy, które regulowałyby wzajemne relacje dłużnika i wierzyciela - mówi Waldemar Sokołowski. - Dzisiejsza nierównowaga sił na korzyść tych drugich bardzo utrudnia sprawne przeprowadzanie procesów restrukturyzacyjnych. Tymczasem to właśnie uratowanie przedsiębiorstwa powinno stanowić nadrzędną wartość zarówno dla wierzycieli, pracowników jak i właścicieli  i to powinni brać pod uwagę autorzy reformy proponowanych regulacji - dodaje Sokołowski

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Polecamy: Zwrot VAT za materiały budowlane 2014

 

- Przedsiębiorcy nie są bez winy - zwraca jednak uwagę biznesmen z Gdyni Roman Wójcik. Kłopoty nie biorą się „z powietrza” a zwykle spowodowane są poważnymi błędami w zarządzaniu. W tym kontekście bardzo ważna jest realna ochrona wierzycieli, także w okresie poprzedzającym postępowanie upadłościowe, połączona z  próbą budowy instytucjonalnych gwarancji, ograniczających możliwość powtórnego budowania ryzykownych strategii i powielania błędów przez zarządzającego przedsiębiorstwem dłużnika - dodaje Wójcik.

 Polecamy: Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Prawo

Ułatwieniem dla każdej ze stron w procesie restrukturyzacji ma być Centralny Rejestr Upadłości, w którym będzie można sprawdzić, które postępowanie upadłościowe jest na jakim etapie, znajdziemy tam także wzory umów, bazę danych syndyków i biegłych.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatki 2025 - przegląd najważniejszych zmian

Rok 2025 przyniósł ze sobą dość znaczące zmiany w polskim systemie podatkowym. Aktualizacje te mają na celu dostosowanie polityki podatkowej do dynamicznie zmieniającego się otoczenia gospodarczego, zwiększenie przejrzystości procesów oraz zapewnienie większej sprawiedliwości finansowej. Poniżej przedstawiam najważniejsze zmiany, które weszły w życie od 1 stycznia 2025r.

Zakupy z Chin mocno podrożeją po likwidacji zasady de minimis. Nadchodzi ofensywa celna UE i USA wymierzona w chiński e-commerce

Granice Unii Europejskiej przekracza dziennie 12,6 mln tanich przesyłek zwolnionych z cła, z czego 91% pochodzi z Chin. W USA to ponad 3,7 mln paczek, w tym prawie 61% to produkty z Państwa Środka. W obu przypadkach to import w reżimie de minimis, który umożliwił chińskim serwisom podbój bogatych rynków e-commerce po obu stronach Atlantyku i stanowił istotny czynnik wzrostu w logistyce, zwłaszcza międzynarodowym w lotnictwie towarowym. Zbliża się jednak koniec zasady de minimis, co przemebluje nie tylko międzynarodowe dostawy, ale także transgraniczny e-handel i prowadzi do znaczącego wzrostu cen.

Ceny energii elektrycznej dla firm w 2025 roku. Aktualna sytuacja i prognozy

W 2025 roku polski rynek energii elektrycznej dla firm stoi przed szeregiem wyzwań i możliwości. Zrozumienie obecnej sytuacji cenowej oraz dostępnych form dofinansowania, zwłaszcza w kontekście inwestycji w fotowoltaikę, jest kluczowe dla przedsiębiorstw planujących optymalizację kosztów energetycznych.

Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

REKLAMA

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

Rozliczenie podatkowe 2025: Logowanie do Twój e-PIT. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

REKLAMA

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

Dość biurokratycznych absurdów! 14 kluczowych zmian, które uwolnią firmy od zbędnych ograniczeń

Mikro, małe i średnie firmy od lat duszą się pod ciężarem skomplikowanych przepisów i biurokratycznych wymagań. Rzecznik MŚP, Agnieszka Majewska, przekazała premierowi Donaldowi Tuskowi listę 14 postulatów, które mogą zrewolucjonizować prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce. Uproszczenia podatkowe, ograniczenie kontroli, mniej biurokracji i szybsze procedury inwestycyjne – te zmiany mogą zdecydować o przyszłości setek tysięcy przedsiębiorstw. Czy rząd odpowie na ten apel?

REKLAMA