REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ujednolicone zasady rachunkowości zarządczej

REKLAMA

Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie wesprze dwie najważniejsze międzynarodowe organizacje zrzeszające specjalistów rachunkowości w celu przygotowania zbioru ujednoliconych zasad rachunkowości zarządczej. Nowy system norm rachunkowości zarządczej będzie miał wymiar globalny. W wypracowaniu nowych standardów uczestniczyć będzie 177 krajów.

 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

 

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2013/2014

 

REKLAMA


Globalny system norm rachunkowości zarządczej


Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie wraz z Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) oraz American Institute of Certified Public Accountants (AICPA) włączy się w proces opracowania całościowego systemu norm rachunkowości zarządczej. Głównym celem projektu będzie ujednolicenie i promocja najlepszych praktyk. Konsultacje obejmą 177 państw. Instytuty połączyły w Polsce siły z GPW, aby podjąć działania na rzecz promocji rachunkowości zarządczej jako ważnego elementu budowy wartości firm i zaufania na rynku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pośród planowanych działań znajdują się  wydarzenia na szczeblu krajowym, w tym debaty pracodawców „przy okrągłym stole” oraz spotkania z czołowymi teoretykami biznesu wszystkich regionów świata. Projekt zbioru nowych zasad, zatytułowany „Global Management Accounting Principles: Driving better business through improved performance” (Globalne Zasady Rachunkowości Zarządczej: optymalizacja biznesu poprzez zwiększanie efektywności), zostanie przedstawiony do konsultacji firmom i instytucjom, zarówno publicznym, jak i prywatnym, dużym i małym.

Globalne zasady rachunkowości zarządczej

Krajowy Standard Rachunkowości nr 6 - nowelizacja

„Rachunkowość zarządcza stanowi narzędzie do podejmowania obiektywnych i jednocześnie etycznych decyzji, które uwzględnią interes publiczny. Jednak jakość tych usług postaje zmienna. Opracowane przez nas Globalne Zasady umożliwiają pełniejsze wykorzystanie danych finansowych i pozafinansowych. Kształtują długofalową perspektywę działania, która łączy różne obszary działania organizacji.” - mówi Charles TilleyDyrektor Generalny CIMA - „Do konsultacji, organizowanych wspólnie z Giełdą Papierów Wartościowych, chcemy zaprosić przedstawicieli biznesu, ekspertów akademickich oraz instytucje publiczne by wskazali, w których obszarach nasze ramowe opracowanie zasad należy dopasować do dynamicznie zmieniających się potrzeb rynku. Jestem głęboko przekonany, że te konsultacje przyczynią się do stworzenia komplementarnego systemu, który będzie stanowił odpowiedź na wyzwania okresu niepewności i uczyni prowadzenie firmy łatwiejszym.”


Co będzie zawierał system?


Zasady będą zawierać wytyczne dotyczące opracowywania niezbędnych informacji, modelowania procesu tworzenia wartości, skutecznej komunikacji oraz ustanawiania wartości etycznych zawodu specjalisty ds. rachunkowości zarządczej. Prace obejmą także wdrożenie narzędzi diagnostycznych, które pozwolą przedsiębiorstwom i instytucjom wykorzystywać kluczowe informacje w najbardziej efektywny sposób.

Uproszczone zasady sprawozdawczości finansowej

„Rozwój gospodarki, zwłaszcza w Polsce, powinien w większym stopniu opierać się na źródłach finansowania oferowanych przez rynek kapitałowy. Przedsiębiorstwa obecne na tym rynku powinny podlegać nie tylko najwyższym normom, ale powinny też stosować systemy zarządzania zapewniające wysoką efektywność działania, obejmujące także rachunkowość zarządczą.” - mówi Adam Maciejewski, Prezes Zarządu Giełdy Papierów Wartościowych. „Wprowadzenie międzynarodowego systemu dobrych praktyk i globalnych standardów działania będzie nie tylko służyć podnoszeniu jakości norm i efektywności spółek, ale dodatkowo przełoży się na wzrost zaufania ze strony inwestorów, co jest jednym z kluczowych czynników rozwoju rynków kapitałowych.

Konsultacje dotyczące nowego systemu norm zakończą się 10 maja 2014 r. Zachęcamy do odwiedzenia strony http://www.cimaglobal.com/principles, za pośrednictwem której można uzyskać więcej informacji, a także wziąć udział w procesie konsultacji norm.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

 

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA