Zmiany w dyrektywie dotyczącej audytu sprawozań finansowych
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
W dniu 3 kwietnia 2014 r. Parlament Europejski przegłosował na sesji plenarnej wstępne porozumienie w zakresie pakietu legislacyjnego dotyczącego audytu (dyrektywa zmieniająca dyrektywę 2006/43/WE ws. ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych oraz nowe rozporządzenie ws. szczegółowych wymogów dotyczących ustawowych badań sprawozdań finansowych jednostek interesu publicznego).
Do ostatecznego przyjęcia znowelizowanych przepisów potrzebne było jeszcze ich formalne zatwierdzenie przez Radę UE, które nastąpiło 14 kwietnia 2014 r.
W dniu 14 kwietnia 2014 roku Rada Unii Europejskiej oficjalnie przyjęła pakiet legislacyjny ws. reformy rynku rewizji finansowej w Unii Europejskiej.
Wspomniany pakiet składa się z:
- Rozporządzenia ws. szczególnych wymogów dotyczących badań sprawozdań finansowych jednostek zainteresowania publicznego (rozporządzenie oraz oświadczenie LV i PT), oraz
- Dyrektywy ws badania rocznych sprawdzań finansowych (dyrektywa).
Publikacji nowych zasad należy spodziewać się jeszcze w drugiej połowie 2014 r.
Propozycja pakietu legislacyjnego reformującego dotychczasowe przepisy wspólnotowe o audycie została przedstawiona przez Komisję Europejską 30 listopada 2011 r. jako jeden z elementów kompleksowej reformy regulacyjnej w różnych dziedzinach sektora finansowego w reakcji na globalny kryzys finansowy w latach 2008-2009, zmierzającej do przywrócenia zaufania do rynków i instytucji finansowych oraz wzmocnienia stabilności systemu finansowego.
Podyskutuj o tym na naszym FORUM
Polecamy: INFORLEX.PL Księgowość i Kadry
Polecamy: Monitor Księgowego
Niektóre proponowane zmiany:
- biegli rewidenci, firmy audytorskie oraz ich pracownicy powinni w szczególności powstrzymywać się od przeprowadzania badania ustawowego, jeżeli mają w danej jednostce interes ekonomiczny lub interes finansowy;
- uszczegółowienie wymagań co do organizacji i mechanizmów kontroli wewnętrznej firm audytorskich - odpowiednia organizacja wewnętrzna biegłych rewidentów i firm audytorskich powinna przyczynić się do przeciwdziałania ewentualnym zagrożeniom dla ich niezależności. Tym samym właściciele lub wspólnicy firmy audytorskiej, jak również osoby nią zarządzające, nie powinni ingerować w przeprowadzanie badania ustawowego w żaden sposób zagrażający niezależności i obiektywizmowi biegłego rewidenta, który przeprowadza je w imieniu firmy audytorskiej;
- przeprowadzając badanie ustawowe, biegły rewident lub firma audytorska powinni zachowywać zawodowy sceptycyzm przez cały okres badania, uznając możliwość zaistnienia istotnych zniekształceń wskutek faktów lub zachowań wskazujących na nieprawidłowości, w tym nadużycia lub błędy, bez względu na wcześniejsze doświadczenia biegłego rewidenta lub firmy audytorskiej dotyczące uczciwości i etyki kierownictwa jednostki badanej oraz osób odpowiedzialnych za zarządzanie tą jednostką („zawodowy sceptycyzm” oznacza postawę polegającą na krytycznym nastawieniu, czujności wobec warunków mogących wskazywać ewentualne zniekształcenia spowodowane błędem lub nadużyciem oraz krytyczną ocenę dowodów wykorzystywanych w badaniu).
Procedura legislacyjna w Parlamencie Europejskim
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat