REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

List ostrzegawczy - sposób na ograniczenie oszustw w VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mateusz Potocki

REKLAMA

W Pakiecie Działań Podatkowych Ministerstwo Finansów przedstawia nową koncepcję na to jak uporać się z wyłudzeniami na gruncie ustawy o VAT, tzw. list ostrzegawczy. Pomysł zakłada, że takie listy ostrzegawcze będą opracowywane w formie komunikatów ostrzegawczych dotyczących branż najbardziej narażonych na oszustwa w podatku VAT.

Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


Minister Finansów współpracując z resortem gospodarki szuka nowych metod walki ze „znikającymi podatnikami”- podmiotami gospodarczymi specjalizującymi się w wyłudzaniu podatku od towarów i usług. Jako nowe narzędzie do walki z nieuczciwymi podatnikami ma posłużyć „list ostrzegawczy”.

Portal Podatkowy Ministerstwa Finansów


Jedna Europa, jeden problem


Podatki pośrednie stanowią gros dochodów budżetowych. Zjawiskiem, z którym borykają się organy podatkowe w całej Unii Europejskiej są wyłudzenia na gruncie podatku od towarów i usług oraz akcyzy, które zostały zharmonizowane na szczeblu dawnych Wspólnot co jest źródłem transgranicznych przestępstw drenujących obrót gospodarczy o niemałym wpływie na stan finansów poszczególnych krajów członkowskich.

REKLAMA


Jak oszukać oszusta


W Polsce zjawisko omijania opodatkowania jest dość powszechne, jeśli popatrzeć na skalę problemu szarej strefy powstałej wskutek oszustw na gruncie VAT i akcyzy. Lewe faktury, wielokrotne odsprzedawanie tego samego towaru „słupom” w celu zatarcia śladów i odpisania podatku naliczonego (ostatecznie podatek ma zapłacić konsument- ostatni podmiot w obiegu, który nie wykorzystuje go bezpośrednio w celach gospodarczych) to tylko niektóre z wymyślnych sposobów, które wykorzystują poszczególne branże do oszukiwania fiskusa. Do walki z nieuczciwymi przedsiębiorcami stosowano już między innymi kontrole krzyżowe, czy chociażby instytucję reverse charge (płaci pierwszy w kolejności, a nie ostatni). Teraz Ministerstwo Finansów zdecydowało się na działanie na tyłach wroga, a znaczy to mniej więcej tyle, że obok walki z popełniającymi przestępstwo chce zniechęcić potencjalnych kontrahentów nieuczciwych transakcji do wchodzenia w konflikt z prawem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pojazdy specjalne w VAT - jak interpretować przepisy


Apel do uczciwych


W ramach Pakietu Działań Podatkowych ministerstwo zapowiada wprowadzenie „listu ostrzegawczego”. W branżach najbardziej dotkniętych prawdopodobieństwem oszustw, przedsiębiorcy narażeni na ryzyko wejścia na drogę przestępczą otrzymywaliby informację zawierającą opis charakterystycznych znamion oszustwa, pouczenie o konieczności dochowania należytej staranności oraz prośbę o podjęcie wszelkich środków ostrożności w doborze dostawców w celu uniknięcia posądzenia o zamierzonym uczestnictwie w procederze wyłudzenia VAT.

Ministerstwo planuje to przedsięwzięcie jako działanie długofalowe. Docelowo komunikaty mają być wysyłane po zdiagnozowaniu występowania oszustwa z udziałem „znikającego podatnika”. Forma w jakiej miałby się ukazywać to publikacja na stronach ministerstwa.

Przedawnienie zobowiązań podatkowych - zmiany w Ordynacji podatkowej

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Thermomix w kosztach prowadzonej działalności gospodarczej? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy je zna

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych osób prowadzących działalność gospodarczą nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

REKLAMA

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

REKLAMA

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

REKLAMA