REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Raportowanie informacji niefinansowych - zmiany w rachunkowości 2015

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zmiany dyrektywy 2013/34/UE, przyjęte przez Parlament Europejski, wprowadzają obowiązek raportowania informacji niefinansowych przez duże jednostki zainteresowania publicznego, zatrudniające powyżej 500 pracowników. Polska ma czas na implementację nowych przepisów w ustawie o rachunkowości do 20 lipca 2015 r.

Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet

REKLAMA

Autopromocja


Parlament Europejski w kwietniu 2014 r. przegłosował tekst projektu legislacyjnego dotyczącego dyrektywy w sprawie raportowania informacji niefinansowych, odzwierciedlający wstępne porozumienie Parlamentu i Rady UE. Do ostatecznego przyjęcia dyrektywy potrzebne jest jeszcze jej formalne zatwierdzenie przez Radę UE. Publikacja dyrektywy nastąpi prawdopodobnie w drugiej połowie 2014 r.. Nowa dyrektywa, zmieniająca dyrektywę 2013/34/UE w sprawie rachunkowości, spowoduje konieczność nowelizacji ustawy o rachunkowości.


Raportowanie informacji niefinansowych


Przyjęty przez Parlament Europejski projekt zmian przewiduje wprowadzenie obowiązkowego raportowania minimum informacji niefinansowych przez duże jednostki zainteresowania publicznego, mające powyżej 500 pracowników, w ramach sprawozdania z działalności lub w formie odrębnego raportu.

Raport dotyczący informacji niefinansowych powinien zawierać informacje w zakresie kwestii środowiskowych, społecznych i pracowniczych, poszanowania praw człowieka, przeciwdziałania korupcji i łapownictwu, a także:

- krótki opis modelu biznesowego jednostki;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

-  opis polityki stosowanej przez jednostkę odnośnie tych kwestii, w tym do wdrożonych procesów należytej staranności;

-  wynik tej polityki;

Likwidacja certyfikatu księgowego - zmiany w ustawie o rachunkowości

-  główne zagrożenia związane z tymi kwestiami, powiązane z operacjami jednostki, w tym - w stosownych przypadkach i na zasadzie proporcjonalności - jej stosunkami handlowymi, produktami lub usługami, które mogą wywierać niekorzystny wpływ w tych dziedzinach, oraz sposób zarządzania tymi zagrożeniami przez jednostkę;

- niefinansowe kluczowe wskaźniki wyników związane z daną działalnością.

Jeżeli jednostka nie będzie stosować polityki odnośnie przynajmniej jednej z wymienionych wyżej kwestii, w raporcie niefinansowym należy podać dokładne wyjaśnienie uzasadniające taką decyzję.

Według szacunków nowe regulacje będą dotyczyły około 6000 dużych jednostek działających na terenie Unii Europejskiej, głównie instytucji finansowych i dużych grup kapitałowych.

Od 2016 r. księgi podatkowe i dowody księgowe w standardzie XML


Ujawnianie polityki różnorodności


Zmiany zakładają również wprowadzenie obowiązku ujawniania polityki różnorodności w zakresie składu organów spółki przez duże spółki notowane na giełdach.

Polityka różnorodności w rozumieniu dyrektywy dotyczy np. wieku, płci, wykształcenia i doświadczenia zawodowego osób tworzących organy spółki. Duże spółki będą zobowiązane ujawniać tego typu informacje dotyczące polityki różnorodności, ale również informować, jak ta polityka jest wdrażana i jakie są rezultaty wdrażania przyjętej polityki. Natomiast w przypadku gdy dana spółka nie będzie prowadzić polityki w wyżej wymienionym zakresie, będzie musiała ten fakt ujawnić i wyjaśnić.

Zmiany w ustawie o rachunkowości 2014-2016

Uproszczone sprawozdania finansowe - zmiany w rachunkowości

 

 


Zmiany w ustawie o rachunkowości w 2015 r.


Dyrektywa zostanie opublikowana w drugiej połowie 2014 r., to konsolidacja jej z dyrektywą przez nią zmienianą (tj. 2013/34/UE w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek) nastąpi w terminie 3 miesięcy od daty jej wejścia w życie.

Państwa członkowskie Unii Europejskiej, w tym Polska, będą miały zapewne dość dużo czasu na wprowadzenie uregulowań tej dyrektywy do regulacji krajowych. Zmian w ustawie o rachunkowości w tym zakresie będą musiały zaistnieć najpóźniej do 20 lipca 2015 r.

Odpowiedzialność za rachunkowość

Zapraszamy na forum o Rachunkowości

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa funkcja w e-Urzędzie Skarbowym: Raport podatnika. Jakie informacje można otrzymać?

W komunikacie z 10 października 2024 r. Ministerstwo Finansów poinformowało o wprowadzeniu nowej funkcjonalności w e-Urzędzie Skarbowym – Raportu podatnika. Czym jest ten raport, który dotyczy przedsiębiorców i organizacji? Jakie informacje zawiera?

Globalny sektor logistyczny zakończy 2024 rok na dużym plusie

Wolumen towarowy transportowany przez światową flotę kontenerową zyska w tym roku 5-6%. Fracht lotniczy zaliczy wzrost na poziomie 5%, a rynek przesyłek ekspresowych i paczek urośnie o nawet 9,2%. Więcej i szybciej zarobią także operatorzy logistyczni, ponieważ obserwujemy właśnie niecodzienne przesunięcie szczytu transportowego na szlakach prowadzących z Chin do Europy i USA. Branża logistyczna pogodziła się również z kryzysem żeglugowym na Morzu Czerwonym, a nawet zamieniła konieczność opływania Afryki na wzrosty w poszczególnych obszarach rynku. Za sprawą rosnącej sprzedaży w e‑commerce to może być bardzo dobry rok dla logistyki, nawet w kulejącej gospodarczo Europie.

Opanowanie logistyki przez inteligentne algorytmy jeszcze nam nie grozi

Dotychczasowe doświadczenia firm próbujących wdrożyć inteligentne algorytmy w swoich łańcuchach dostaw pokazują, że jest to zadanie ekstremalnie trudne. Zgodnie z harmonogramem i pierwotnymi założeniami robi to zaledwie 16% organizacji. Niewielki jest także udział przedsiębiorstw, które stosują już sztuczną inteligencję w wybranych procesach logistycznych. Programom implementacji towarzyszy ponadto obszerny katalog czynników ryzyka i brak odpowiedniego know-how, ale w branży panuje przekonanie, że AI i tak zrewolucjonizuje globalne łańcuchy zaopatrzenia.

Nadgodziny w pracy – jak liczyć, limity, rodzaje, rekompensaty, wynagrodzenie

Czym są nadgodziny, jakie są ich rodzaje i zasady rozliczania? Jakie rekompensaty przysługują za godziny nadliczbowe? Wyjaśnia Karolina Woźniczka, specjalistka ds. kadr i płac w Meritoros SA.

REKLAMA

Zaświadczenie o dochodach: jak je uzyskać online w e-Urzędzie Skarbowym? Ile trwa procedura?

Ministerstwo Finansów informuje, że podatnicy coraz chętniej występują i częściej uzyskują zaświadczenia o dochodach on-line w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Trwa to z reguły kilka minut. Wydanie elektronicznego zaświadczenia o dochodach jest bezpłatne. Ma on taką samą moc prawną jak dokument papierowy. W całym 2023 roku wnioski o wydanie takich zaświadczeń w e-US złożyło prawie 160 tys. osób, a w pierwszej połowie 2024 r. już ponad 95 tys. 

Wycena aktuarialna wartości godziwej (fair value) instrumentów finansowych

Jaka jest rola aktuariusza oraz standardów międzynarodowych w wycenie aktuarialnej instrumentów finansowych? Elementy modelu wyceny aktuarialnej oraz jej raportowanie.

Przechowywanie dokumentów w firmie. Przepisy i zasady zarządzania dokumentacją

Średniej wielkości firma gromadzi olbrzymie ilości dokumentacji. W każdym przedsiębiorstwie są to dokumenty o charakterze ogólnym, ale też szereg dokumentów właściwych dla profilu działalności danej firmy. Niezależnie od ich ilości, dokumenty muszą być odpowiednio zarządzane, co wiąże się ze stworzeniem warunków do ich przechowywania, właściwym ich archiwizowaniem, niszczeniem, a w razie potrzeby digitalizacją. Sprawne zarządzanie dokumentami w firmie pozwala na szybki dostęp do potrzebnych informacji, co w konsekwencji wspiera procesy decyzyjne i operacyjne w przedsiębiorstwie. Konieczność właściwego zorganizowania dokumentacji wynika jednak nie tylko z potrzeby utrzymania porządku czy zredukowania czasu potrzebnego na poszukiwanie dokumentów, ale też z przepisów prawnych. 

Do 15 mln zł pożyczki dla mikro i małych firm na inwestycje. Stałe oprocentowanie 2% lub 1,5%

Bank Ochrony Środowiska uruchomił pod koniec września 2024 r. kolejny nabór wniosków o preferencyjne pożyczki unijne w województwie lubelskim. Nowa oferta BOŚ jest, tym razem, skierowana do mikro i małych przedsiębiorstw oraz spółek komunalnych. Pożyczki będzie można wykorzystać na zwiększenie efektywności energetycznej firm.

REKLAMA

Post-importowe kontrole celno skarbowe

W ostatnim czasie rośnie skuteczność kontroli celno skarbowych, a w tym kontrole post-importowe i post-eksportowe związane z obrotem międzynarodowym towarów. Pomagają w tym przepisy, które nakładają dodatkowe wymagania na eksporterów i importerów, takie jak środowiskowe, środki ochrony rynku, a w tym postępowania antydumpingowe czy antysubsydyjne, czy związane z sytuacją na świecie jak sankcje.

Przedsiębiorca ma konkretne korzyści finansowe z zatrudnienia studenta. Ekspert pokazuje jakie

Stały wzrost kosztów pracy sprawia, że przedsiębiorcy poszukują rozwiązań, które umożliwią im oszczędności w tym zakresie. Jednym z chętniej stosowanych pomysłów jest zatrudnianie studentów. Podpowiadamy, dlaczego warto zatrudniać młode osoby i jakie korzyści dla przedsiębiorcy to przyniesie.

REKLAMA