REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Słuzba Celna. Będzie i taniej, i szybciej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Celnicy będą mogli niszczyć towary pochodzące z przemytu, jeśli sąd orzeknie ich przepadek na rzecz Skarbu Państwa - takie zmiany przewiduje nowelizacja kodeksu karnego skarbowego. Teraz likwidacja tego typu towarów jest kosztowna i często nie przynosi pożądanych efektów.
7 lipca 2005 r. Sejm uchwalił ustawę o zmianie ustawy – Kodeks karny skarbowy oraz niektórych innych ustaw. Teraz ustawa czeka na rozpatrzenie przez Senat. Po jej wejściu w życie celnicy będą mogli niszczyć towary pochodzące z przemytu, co do których sąd orzekł przepadek na rzecz Skarbu Państwa. W stosunku do wyrobów tytoniowych nowelizacja wprowadza jeszcze dalej idące przepisy przewidujące obligatoryjne ich niszczenie.
W świetle dotychczasowych przepisów towary przejęte na rzecz Skarbu Państwa podlegają likwidacji w trybie i na zasadach określonych w przepisach o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Zgodnie z nimi likwidacja towarów, wobec których orzeczono przepadek na rzecz Skarbu Państwa, może nastąpić w pierwszej kolejności poprzez sprzedaż bądź nieodpłatne ich przekazanie. Zniszczenie towaru stanowiącego własność Skarbu Państwa może nastąpić dopiero wtedy, gdy jego sprzedaż czy nieodpłatne przekazanie nie dojdą do skutku. Ponadto, jak wskazuje Ministerstwo Finansów, sprzedaż papierosów pochodzących z przestępstwa ze wskazaniem ich wywiezienia poza granice Polski okazała się kryminogenna, gdyż papierosy albo w ogóle nie opuszczały kraju, albo ponownie próbowano je przemycić do Polski.
Obecnie – jak wyjaśniła „GP” Maria Hiż z Ministerstwa Finansów – proces likwidacji towarów stanowiących własność Skarbu Państwa jest długotrwały i kosztowny. – Organy likwidacyjne w stosunku do każdego towaru muszą podejmować próbę jego sprzedaży lub nieodpłatnego przekazania. Dotyczy to również przypadków, gdy towary, takie jak np. papierosy, w momencie podjęcia tego typu próby nie spełniają wymogów dopuszczenia do obrotu handlowego w kraju – argumentowała Maria Hiż. Jednocześnie stwierdziła, że jeśli nowelizacja kodeksu karnego skarbowego weszłaby w życie, sytuacja uległaby znacznej poprawie, gdyż wyroby tytoniowe podlegałyby obligatoryjnemu niszczeniu na podstawie zarządzenia sądu, który orzekł przepadek. Zmienione przepisy umożliwią, w stosunkowo szerokim zakresie, zarządzanie zniszczenia przez sąd również co do pozostałych grup towarowych, np. płyt CD, DVD.
Nasza rozmówczyni zwróciła również uwagę na fakt, że planowane zmiany w przepisach kodeksu karnego skarbowego mają duże znaczenie dla Służby Celnej, albowiem w znacznym stopniu uproszczą procedury i skrócą tryb postępowania z towarami, których przepadek orzekł sąd. Dla Skarbu Państwa oznaczać to będzie zmniejszenie zbędnych wydatków, które obecnie są przeznaczane na przechowywanie takich towarów w magazynach. Trzeba przyznać, że koszty magazynowania takich towarów są spore. Z danych MF wynika, że w magazynach izb celnych w marcu br. przechowywanych było ponad 1 miliard 800 mln sztuk papierosów pochodzących z przestępstwa. Koszty utrzymania i ochrony tych magazynów to ok. 2 mln zł rocznie. A przecież koszty te ponoszą wszyscy podatnicy.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

REKLAMA

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

REKLAMA