REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Słuzba Celna. Będzie i taniej, i szybciej

REKLAMA

Celnicy będą mogli niszczyć towary pochodzące z przemytu, jeśli sąd orzeknie ich przepadek na rzecz Skarbu Państwa - takie zmiany przewiduje nowelizacja kodeksu karnego skarbowego. Teraz likwidacja tego typu towarów jest kosztowna i często nie przynosi pożądanych efektów.
7 lipca 2005 r. Sejm uchwalił ustawę o zmianie ustawy – Kodeks karny skarbowy oraz niektórych innych ustaw. Teraz ustawa czeka na rozpatrzenie przez Senat. Po jej wejściu w życie celnicy będą mogli niszczyć towary pochodzące z przemytu, co do których sąd orzekł przepadek na rzecz Skarbu Państwa. W stosunku do wyrobów tytoniowych nowelizacja wprowadza jeszcze dalej idące przepisy przewidujące obligatoryjne ich niszczenie.
W świetle dotychczasowych przepisów towary przejęte na rzecz Skarbu Państwa podlegają likwidacji w trybie i na zasadach określonych w przepisach o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Zgodnie z nimi likwidacja towarów, wobec których orzeczono przepadek na rzecz Skarbu Państwa, może nastąpić w pierwszej kolejności poprzez sprzedaż bądź nieodpłatne ich przekazanie. Zniszczenie towaru stanowiącego własność Skarbu Państwa może nastąpić dopiero wtedy, gdy jego sprzedaż czy nieodpłatne przekazanie nie dojdą do skutku. Ponadto, jak wskazuje Ministerstwo Finansów, sprzedaż papierosów pochodzących z przestępstwa ze wskazaniem ich wywiezienia poza granice Polski okazała się kryminogenna, gdyż papierosy albo w ogóle nie opuszczały kraju, albo ponownie próbowano je przemycić do Polski.
Obecnie – jak wyjaśniła „GP” Maria Hiż z Ministerstwa Finansów – proces likwidacji towarów stanowiących własność Skarbu Państwa jest długotrwały i kosztowny. – Organy likwidacyjne w stosunku do każdego towaru muszą podejmować próbę jego sprzedaży lub nieodpłatnego przekazania. Dotyczy to również przypadków, gdy towary, takie jak np. papierosy, w momencie podjęcia tego typu próby nie spełniają wymogów dopuszczenia do obrotu handlowego w kraju – argumentowała Maria Hiż. Jednocześnie stwierdziła, że jeśli nowelizacja kodeksu karnego skarbowego weszłaby w życie, sytuacja uległaby znacznej poprawie, gdyż wyroby tytoniowe podlegałyby obligatoryjnemu niszczeniu na podstawie zarządzenia sądu, który orzekł przepadek. Zmienione przepisy umożliwią, w stosunkowo szerokim zakresie, zarządzanie zniszczenia przez sąd również co do pozostałych grup towarowych, np. płyt CD, DVD.
Nasza rozmówczyni zwróciła również uwagę na fakt, że planowane zmiany w przepisach kodeksu karnego skarbowego mają duże znaczenie dla Służby Celnej, albowiem w znacznym stopniu uproszczą procedury i skrócą tryb postępowania z towarami, których przepadek orzekł sąd. Dla Skarbu Państwa oznaczać to będzie zmniejszenie zbędnych wydatków, które obecnie są przeznaczane na przechowywanie takich towarów w magazynach. Trzeba przyznać, że koszty magazynowania takich towarów są spore. Z danych MF wynika, że w magazynach izb celnych w marcu br. przechowywanych było ponad 1 miliard 800 mln sztuk papierosów pochodzących z przestępstwa. Koszty utrzymania i ochrony tych magazynów to ok. 2 mln zł rocznie. A przecież koszty te ponoszą wszyscy podatnicy.
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

REKLAMA

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To implementacja dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują, czyli co to jest GloBE, IIR, UTPR i QDMTT

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od państwa, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

REKLAMA

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdawanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA