REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie mniej niż 225 euro na kwartał

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Prawo do zwrotu VAT w Belgii mają poza przedsiębiorcami belgijskimi również przedsiębiorcy ze wszystkich krajów członkowskich Unii Europejskiej, nawet jeśli nie są zarejestrowanymi podatnikami VAT w Belgii. Jednak przedsiębiorcy z UE, by móc ubiegać się o zwrot podatku, nie mogą posiadać w tym kraju miejsca prowadzenia działalności. Nie mogą też zajmować się wykonywaniem usług i dostawą towarów.
Prawo ubiegania się o zwrot VAT w Belgii dają przedsiębiorcom z UE przepisy VIII oraz XIII dyrektywy. VAT w Belgii określony jest w dwóch językach: BTW (holenderski: Belasting over de Toegevoegde) lub TVA (francuski: Taxes sur la Valeur Ajouttee).

Stawka podstawowa podatku wynosi 21 proc., natomiast stawka obniżona – 6 proc.

Na co wydać, by otrzymać zwrot

Bartosz Rasz, doradca podatkowy z Deloitte w biurze w Gdańsku podkreślił, że, aby móc uzyskać zwrot VAT w Belgii, należy ponieść pewne wydatki, gdyż nie od wszystkich zakupów można otrzymać zwrot podatku. Do wydatków, od których przysługuje zwrot, należą m.in.: koszty transportu publicznymi środkami komunikacji (autobus, pociąg, samolot), wynajem samochodu (w 50 proc.), koszty paliwa i napraw (w 50 proc.), koszty taksówek, opłaty związane z uczestnictwem w targach handlowych i konferencjach, koszty wystawiennicze na targach handlowych i konferencjach, koszty uczestnictwa w kursach szkoleniowych, artykuły biurowe, koszty parkingowe (w 50 proc.), periodyki, gazety, książki (jeśli związane są z prowadzoną działalnością).

Z kolei zwrotowi VAT nie podlegają zakupy związane z: zakwaterowaniem (np. hotele), wyżywieniem i napojami, reprezentacją (np. posiłki osób pracujących poza stałym miejscem wykonywania pracy, kolacja z klientem, wspólne posiłki z pracownikami).

Urzędem właściwym do ubiegania się o zwrot VAT w Belgii jest
Bureau Central de TVA pour Assujettis
Etrangers/Centraal BTW Kantoor voor Buitenlandse
Belastingplichtigen
Dienst teruggave Zaveltoren
J. Stevensstraat 7
B-1000 Brussels, Belgium
Tel. +32 (2) 5525982

Gdzie złożyć wniosek

Wypełniony wniosek o zwrot VAT w Belgii należy złożyć do odpowiedniego urzędu (patrz ramka). Katarzyna Berbeć, członek zespołu Deloitte biuro w Poznaniu podkreśliła, że przedsiębiorcy uzyskają w tym urzędzie odpowiednie formularze wniosków (w języku francuskim, niemieckim lub holenderskim). – Niestety formularze te nie są dostępne na stronie internetowej, w celu ich uzyskania konieczny jest zatem kontakt telefoniczny z tym urzędem, z którym można porozumieć się również w języku angielskim. Co więcej, akceptowane jest również samo wypełnienie wniosku w języku angielskim – dodała Katarzyna Berbeć.

Bartosz Rasz dodał także, że złożone wnioski muszą być poparte odpowiednimi oryginałami dokumentów, czyli fakturami oraz dokumentami celnymi, jak również dokumentem potwierdzającym status podatnika VAT w innym kraju członkowskim, np. w Polsce. Dokumenty należy wysłać pocztą na wskazany w ramce adres. – Po zakończeniu procedury dokumenty zostaną zwrócone. Złożony wniosek musi dotyczyć zakupów dokonanych w okresie co najmniej 3-miesięcznym, ale nie dłuższym niż rok kalendarzowy. Wnioski o zwrot VAT mogą zostać złożone do końca trzeciego roku kalendarzowego następującego po roku, w którym VAT został uiszczony. Oznacza to, że dla wydatków dokonanych w 2004 r. mamy czas na złożenie wniosku o zwrot VAT do końca 2007 r. Wniosek składany do właściwego urzędu nie powinien obejmować kwot niższych niż 225 euro w stosunku kwartalnym oraz 25 euro w skali roku – wyjaśnił Bartosz Rasz.

W jakim terminie zwrot pieniędzy

Na podstawie VIII dyrektywy urząd belgijski jest zobowiązany zwrócić podatek w ciągu 6 miesięcy od momentu zakończenia roku kalendarzowego, którego wnioskowana kwota dotyczy. W praktyce jednak rozpatrzenie wniosku oraz zwrot wnioskowanej kwoty VAT zapłaconego w Belgii następują w ciągu 6 miesięcy od dnia otrzymania przez urząd wniosku, a w okresie pozawakacyjnym nawet w ciągu 4 miesięcy.

– Zwrot zostanie dokonany w euro, przelewem bankowym. W przypadku opóźnień ze strony urzędu przedsiębiorcy przysługują odsetki od wnioskowanej kwoty. W razie negatywnego rozstrzygnięcia wniosku o zwrot VAT przedsiębiorca ma prawo odwołać się od tej decyzji, jednak powinien to uczynić w terminie nie przekraczającym 3 lat od momentu wydania odmowy – powiedziała Katarzyna Berbeć, członek zespołu Deloitte biuro w Poznaniu.

Oprac. Ewa Matyszewska


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA