REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot podatku we Włoszech

REKLAMA

Polski przedsiębiorca, aby odzyskać VAT we Włoszech, musi spełnić wiele wymogów formalnych. Przede wszystkim powinien wypełnić odpowiedni wniosek i przesłać go do włoskiego urzędu skarbowego.
Wniosek musi dotyczyć jednego z kwartałów, półrocza lub całego roku. Dotyczący 2005 r. wypełniony formularz musi dotrzeć do urzędu do 30 czerwca 2006 r.
Regulacje VIII dyrektywy Rady nakazują wprowadzenie do przepisów krajów członkowskich możliwości zwrotu VAT zapłaconego przez przedsiębiorców z innych państw UE, w tym z Polski, przy dokonywaniu zakupów związanych z prowadzoną działalnością. Włoskie przepisy podatkowe także przewidują taką możliwość – wyjaśnili  Łukasz Lubicz oraz Robert Smoczyński, eksperci z firmy Deloitte, biuro we Wrocławiu.
Aby odzyskać włoski VAT, nazywany we Włoszech IVA, polski przedsiębiorca powinien spełnić kilka warunków: powinien być zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym w Polsce. Nie może mieć na terenie Włoch siedziby, oddziału ani miejsca zamieszkania. Nie może być zarejestrowanym podatnikiem VAT we Włoszech. Nie może realizować na terenie Włoch dostawy towarów ani świadczyć usług, z wyjątkiem: usług, w odniesieniu do których osobą zobowiązaną do zapłaty podatku jest usługobiorca, zgodnie z artykułem 21(1)(b) VI dyrektywy, usług transportowych i usług związanych z transportem, zwolnionych na podstawie artykułu 14(1)(i), 15 lub 16(1)(B), (C) i (D) VI dyrektywy.

WARTO WIEDZIEĆ

Włoski urząd skarbowy może odrzucić wniosek, jeżeli został on niewłaściwie lub niekompletnie wypełniony. W takim przypadku można złożyć odwołanie do sądu administracyjnego, jednak jest to procedura dosyć kosztowna i długotrwała.

Odzyskasz VAT, jak złożysz wniosek

Procedura odzyskiwania podatku we Włoszech polega na złożeniu wniosku na formularzu Mod. IVA 79 do włoskiego urzędu skarbowego.
Eksperci Deloitte podkreślili, że wniosek powinien być wypełniony w języku włoskim, drukowanymi literami lub na maszynie. Musi on dotyczyć jednego z kwartałów, półrocza lub całego roku. Wniosek złożony za 2005 r. musi dotrzeć do włoskiego urzędu do 30 czerwca 2006 r.
Warunkiem koniecznym uzyskania zwrotu jest dołączenie do wniosku oryginałów faktur (po sprawdzeniu zostaną one zwrócone wnioskodawcy).
Faktury muszą zawierać następujące dane: numer i datę wystawienia, nazwę, adres i numer podatkowy sprzedawcy, nazwę i adres nabywcy towaru lub usługi, określenie nazwy i ilości zakupionego towaru lub usługi, datę sprzedaży towaru lub usługi lub datę otrzymania zaliczki, cenę netto i kwotę udzielonych rabatów, stawki opodatkowania, kwotę naliczonego podatku do zapłaty. Do wniosku należy również dołączyć zaświadczenie wnioskodawcy o statusie podatnika w Polsce. Zaświadczenie takie konieczne jest tylko w przypadku ubiegania się o zwrot po raz pierwszy. Uzyskuje się je od właściwego miejscowo urzędu skarbowego i jest ono ważne jeden rok.

Wysokość i termin zwrotu

Minimalna kwota podatku do zwrotu wynosi od 25 euro w stosunku kwartalnym do 200 euro w stosunku rocznym.
Zwrot VAT nie dotyczy wydatków na noclegi, konsumpcję, rozrywkę, paliwo oraz transport. VAT zapłacony od wynajmu samochodów może być odzyskany w 10 proc. Zwrot podatku powinien nastąpić w ciągu 6 miesięcy od daty otrzymania wniosku. Praktyka pokazuje, że włoski fiskus ma pewne problemy z terminowym zwrotem podatku. Taki stan utrzymuje się, pomimo iż Komisja Europejska już dwa razy pozwała włoskie władze do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Pewnym pocieszeniem pozostaje fakt, że w przypadku nieotrzymania zwrotu w ciągu 6 miesięcy można się ubiegać o wypłatę odsetek za zwłokę.

Stawki VAT we Włoszech

20 proc. – stawka podstawowa
10 proc. i 4 proc. – stawki obniżone.

Ważne liczby

25 euro – minimalna kwota zwrotu VAT za kwartał
200 euro – minimalna kwota zwrotu VAT za cały rok.

Adres, na który należy wysłać wniosek o zwrot VAT

AGENZIA DELLA ENTRATE
CENTRO OPERATIVO
via Rio Sparto, 21
Rimborsi IVA ai non Residenti
65129 PESCARA
WŁOCHY

Ewa Matyszewska


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA