REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot podatku we Włoszech

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Polski przedsiębiorca, aby odzyskać VAT we Włoszech, musi spełnić wiele wymogów formalnych. Przede wszystkim powinien wypełnić odpowiedni wniosek i przesłać go do włoskiego urzędu skarbowego.
Wniosek musi dotyczyć jednego z kwartałów, półrocza lub całego roku. Dotyczący 2005 r. wypełniony formularz musi dotrzeć do urzędu do 30 czerwca 2006 r.
Regulacje VIII dyrektywy Rady nakazują wprowadzenie do przepisów krajów członkowskich możliwości zwrotu VAT zapłaconego przez przedsiębiorców z innych państw UE, w tym z Polski, przy dokonywaniu zakupów związanych z prowadzoną działalnością. Włoskie przepisy podatkowe także przewidują taką możliwość – wyjaśnili  Łukasz Lubicz oraz Robert Smoczyński, eksperci z firmy Deloitte, biuro we Wrocławiu.
Aby odzyskać włoski VAT, nazywany we Włoszech IVA, polski przedsiębiorca powinien spełnić kilka warunków: powinien być zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym w Polsce. Nie może mieć na terenie Włoch siedziby, oddziału ani miejsca zamieszkania. Nie może być zarejestrowanym podatnikiem VAT we Włoszech. Nie może realizować na terenie Włoch dostawy towarów ani świadczyć usług, z wyjątkiem: usług, w odniesieniu do których osobą zobowiązaną do zapłaty podatku jest usługobiorca, zgodnie z artykułem 21(1)(b) VI dyrektywy, usług transportowych i usług związanych z transportem, zwolnionych na podstawie artykułu 14(1)(i), 15 lub 16(1)(B), (C) i (D) VI dyrektywy.

WARTO WIEDZIEĆ

Włoski urząd skarbowy może odrzucić wniosek, jeżeli został on niewłaściwie lub niekompletnie wypełniony. W takim przypadku można złożyć odwołanie do sądu administracyjnego, jednak jest to procedura dosyć kosztowna i długotrwała.

Odzyskasz VAT, jak złożysz wniosek

Procedura odzyskiwania podatku we Włoszech polega na złożeniu wniosku na formularzu Mod. IVA 79 do włoskiego urzędu skarbowego.
Eksperci Deloitte podkreślili, że wniosek powinien być wypełniony w języku włoskim, drukowanymi literami lub na maszynie. Musi on dotyczyć jednego z kwartałów, półrocza lub całego roku. Wniosek złożony za 2005 r. musi dotrzeć do włoskiego urzędu do 30 czerwca 2006 r.
Warunkiem koniecznym uzyskania zwrotu jest dołączenie do wniosku oryginałów faktur (po sprawdzeniu zostaną one zwrócone wnioskodawcy).
Faktury muszą zawierać następujące dane: numer i datę wystawienia, nazwę, adres i numer podatkowy sprzedawcy, nazwę i adres nabywcy towaru lub usługi, określenie nazwy i ilości zakupionego towaru lub usługi, datę sprzedaży towaru lub usługi lub datę otrzymania zaliczki, cenę netto i kwotę udzielonych rabatów, stawki opodatkowania, kwotę naliczonego podatku do zapłaty. Do wniosku należy również dołączyć zaświadczenie wnioskodawcy o statusie podatnika w Polsce. Zaświadczenie takie konieczne jest tylko w przypadku ubiegania się o zwrot po raz pierwszy. Uzyskuje się je od właściwego miejscowo urzędu skarbowego i jest ono ważne jeden rok.

Wysokość i termin zwrotu

Minimalna kwota podatku do zwrotu wynosi od 25 euro w stosunku kwartalnym do 200 euro w stosunku rocznym.
Zwrot VAT nie dotyczy wydatków na noclegi, konsumpcję, rozrywkę, paliwo oraz transport. VAT zapłacony od wynajmu samochodów może być odzyskany w 10 proc. Zwrot podatku powinien nastąpić w ciągu 6 miesięcy od daty otrzymania wniosku. Praktyka pokazuje, że włoski fiskus ma pewne problemy z terminowym zwrotem podatku. Taki stan utrzymuje się, pomimo iż Komisja Europejska już dwa razy pozwała włoskie władze do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Pewnym pocieszeniem pozostaje fakt, że w przypadku nieotrzymania zwrotu w ciągu 6 miesięcy można się ubiegać o wypłatę odsetek za zwłokę.

Stawki VAT we Włoszech

20 proc. – stawka podstawowa
10 proc. i 4 proc. – stawki obniżone.

Ważne liczby

25 euro – minimalna kwota zwrotu VAT za kwartał
200 euro – minimalna kwota zwrotu VAT za cały rok.

Adres, na który należy wysłać wniosek o zwrot VAT

AGENZIA DELLA ENTRATE
CENTRO OPERATIVO
via Rio Sparto, 21
Rimborsi IVA ai non Residenti
65129 PESCARA
WŁOCHY

Ewa Matyszewska


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

REKLAMA