REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot podatku we Włoszech

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Polski przedsiębiorca, aby odzyskać VAT we Włoszech, musi spełnić wiele wymogów formalnych. Przede wszystkim powinien wypełnić odpowiedni wniosek i przesłać go do włoskiego urzędu skarbowego.
Wniosek musi dotyczyć jednego z kwartałów, półrocza lub całego roku. Dotyczący 2005 r. wypełniony formularz musi dotrzeć do urzędu do 30 czerwca 2006 r.
Regulacje VIII dyrektywy Rady nakazują wprowadzenie do przepisów krajów członkowskich możliwości zwrotu VAT zapłaconego przez przedsiębiorców z innych państw UE, w tym z Polski, przy dokonywaniu zakupów związanych z prowadzoną działalnością. Włoskie przepisy podatkowe także przewidują taką możliwość – wyjaśnili  Łukasz Lubicz oraz Robert Smoczyński, eksperci z firmy Deloitte, biuro we Wrocławiu.
Aby odzyskać włoski VAT, nazywany we Włoszech IVA, polski przedsiębiorca powinien spełnić kilka warunków: powinien być zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym w Polsce. Nie może mieć na terenie Włoch siedziby, oddziału ani miejsca zamieszkania. Nie może być zarejestrowanym podatnikiem VAT we Włoszech. Nie może realizować na terenie Włoch dostawy towarów ani świadczyć usług, z wyjątkiem: usług, w odniesieniu do których osobą zobowiązaną do zapłaty podatku jest usługobiorca, zgodnie z artykułem 21(1)(b) VI dyrektywy, usług transportowych i usług związanych z transportem, zwolnionych na podstawie artykułu 14(1)(i), 15 lub 16(1)(B), (C) i (D) VI dyrektywy.

WARTO WIEDZIEĆ

Włoski urząd skarbowy może odrzucić wniosek, jeżeli został on niewłaściwie lub niekompletnie wypełniony. W takim przypadku można złożyć odwołanie do sądu administracyjnego, jednak jest to procedura dosyć kosztowna i długotrwała.

Odzyskasz VAT, jak złożysz wniosek

Procedura odzyskiwania podatku we Włoszech polega na złożeniu wniosku na formularzu Mod. IVA 79 do włoskiego urzędu skarbowego.
Eksperci Deloitte podkreślili, że wniosek powinien być wypełniony w języku włoskim, drukowanymi literami lub na maszynie. Musi on dotyczyć jednego z kwartałów, półrocza lub całego roku. Wniosek złożony za 2005 r. musi dotrzeć do włoskiego urzędu do 30 czerwca 2006 r.
Warunkiem koniecznym uzyskania zwrotu jest dołączenie do wniosku oryginałów faktur (po sprawdzeniu zostaną one zwrócone wnioskodawcy).
Faktury muszą zawierać następujące dane: numer i datę wystawienia, nazwę, adres i numer podatkowy sprzedawcy, nazwę i adres nabywcy towaru lub usługi, określenie nazwy i ilości zakupionego towaru lub usługi, datę sprzedaży towaru lub usługi lub datę otrzymania zaliczki, cenę netto i kwotę udzielonych rabatów, stawki opodatkowania, kwotę naliczonego podatku do zapłaty. Do wniosku należy również dołączyć zaświadczenie wnioskodawcy o statusie podatnika w Polsce. Zaświadczenie takie konieczne jest tylko w przypadku ubiegania się o zwrot po raz pierwszy. Uzyskuje się je od właściwego miejscowo urzędu skarbowego i jest ono ważne jeden rok.

Wysokość i termin zwrotu

Minimalna kwota podatku do zwrotu wynosi od 25 euro w stosunku kwartalnym do 200 euro w stosunku rocznym.
Zwrot VAT nie dotyczy wydatków na noclegi, konsumpcję, rozrywkę, paliwo oraz transport. VAT zapłacony od wynajmu samochodów może być odzyskany w 10 proc. Zwrot podatku powinien nastąpić w ciągu 6 miesięcy od daty otrzymania wniosku. Praktyka pokazuje, że włoski fiskus ma pewne problemy z terminowym zwrotem podatku. Taki stan utrzymuje się, pomimo iż Komisja Europejska już dwa razy pozwała włoskie władze do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Pewnym pocieszeniem pozostaje fakt, że w przypadku nieotrzymania zwrotu w ciągu 6 miesięcy można się ubiegać o wypłatę odsetek za zwłokę.

Stawki VAT we Włoszech

20 proc. – stawka podstawowa
10 proc. i 4 proc. – stawki obniżone.

Ważne liczby

25 euro – minimalna kwota zwrotu VAT za kwartał
200 euro – minimalna kwota zwrotu VAT za cały rok.

Adres, na który należy wysłać wniosek o zwrot VAT

AGENZIA DELLA ENTRATE
CENTRO OPERATIVO
via Rio Sparto, 21
Rimborsi IVA ai non Residenti
65129 PESCARA
WŁOCHY

Ewa Matyszewska


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA