REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot podatku we Włoszech

REKLAMA

Polski przedsiębiorca, aby odzyskać VAT we Włoszech, musi spełnić wiele wymogów formalnych. Przede wszystkim powinien wypełnić odpowiedni wniosek i przesłać go do włoskiego urzędu skarbowego.
Wniosek musi dotyczyć jednego z kwartałów, półrocza lub całego roku. Dotyczący 2005 r. wypełniony formularz musi dotrzeć do urzędu do 30 czerwca 2006 r.
Regulacje VIII dyrektywy Rady nakazują wprowadzenie do przepisów krajów członkowskich możliwości zwrotu VAT zapłaconego przez przedsiębiorców z innych państw UE, w tym z Polski, przy dokonywaniu zakupów związanych z prowadzoną działalnością. Włoskie przepisy podatkowe także przewidują taką możliwość – wyjaśnili  Łukasz Lubicz oraz Robert Smoczyński, eksperci z firmy Deloitte, biuro we Wrocławiu.
Aby odzyskać włoski VAT, nazywany we Włoszech IVA, polski przedsiębiorca powinien spełnić kilka warunków: powinien być zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym w Polsce. Nie może mieć na terenie Włoch siedziby, oddziału ani miejsca zamieszkania. Nie może być zarejestrowanym podatnikiem VAT we Włoszech. Nie może realizować na terenie Włoch dostawy towarów ani świadczyć usług, z wyjątkiem: usług, w odniesieniu do których osobą zobowiązaną do zapłaty podatku jest usługobiorca, zgodnie z artykułem 21(1)(b) VI dyrektywy, usług transportowych i usług związanych z transportem, zwolnionych na podstawie artykułu 14(1)(i), 15 lub 16(1)(B), (C) i (D) VI dyrektywy.

WARTO WIEDZIEĆ

Włoski urząd skarbowy może odrzucić wniosek, jeżeli został on niewłaściwie lub niekompletnie wypełniony. W takim przypadku można złożyć odwołanie do sądu administracyjnego, jednak jest to procedura dosyć kosztowna i długotrwała.

Odzyskasz VAT, jak złożysz wniosek

Procedura odzyskiwania podatku we Włoszech polega na złożeniu wniosku na formularzu Mod. IVA 79 do włoskiego urzędu skarbowego.
Eksperci Deloitte podkreślili, że wniosek powinien być wypełniony w języku włoskim, drukowanymi literami lub na maszynie. Musi on dotyczyć jednego z kwartałów, półrocza lub całego roku. Wniosek złożony za 2005 r. musi dotrzeć do włoskiego urzędu do 30 czerwca 2006 r.
Warunkiem koniecznym uzyskania zwrotu jest dołączenie do wniosku oryginałów faktur (po sprawdzeniu zostaną one zwrócone wnioskodawcy).
Faktury muszą zawierać następujące dane: numer i datę wystawienia, nazwę, adres i numer podatkowy sprzedawcy, nazwę i adres nabywcy towaru lub usługi, określenie nazwy i ilości zakupionego towaru lub usługi, datę sprzedaży towaru lub usługi lub datę otrzymania zaliczki, cenę netto i kwotę udzielonych rabatów, stawki opodatkowania, kwotę naliczonego podatku do zapłaty. Do wniosku należy również dołączyć zaświadczenie wnioskodawcy o statusie podatnika w Polsce. Zaświadczenie takie konieczne jest tylko w przypadku ubiegania się o zwrot po raz pierwszy. Uzyskuje się je od właściwego miejscowo urzędu skarbowego i jest ono ważne jeden rok.

Wysokość i termin zwrotu

Minimalna kwota podatku do zwrotu wynosi od 25 euro w stosunku kwartalnym do 200 euro w stosunku rocznym.
Zwrot VAT nie dotyczy wydatków na noclegi, konsumpcję, rozrywkę, paliwo oraz transport. VAT zapłacony od wynajmu samochodów może być odzyskany w 10 proc. Zwrot podatku powinien nastąpić w ciągu 6 miesięcy od daty otrzymania wniosku. Praktyka pokazuje, że włoski fiskus ma pewne problemy z terminowym zwrotem podatku. Taki stan utrzymuje się, pomimo iż Komisja Europejska już dwa razy pozwała włoskie władze do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Pewnym pocieszeniem pozostaje fakt, że w przypadku nieotrzymania zwrotu w ciągu 6 miesięcy można się ubiegać o wypłatę odsetek za zwłokę.

Stawki VAT we Włoszech

20 proc. – stawka podstawowa
10 proc. i 4 proc. – stawki obniżone.

Ważne liczby

25 euro – minimalna kwota zwrotu VAT za kwartał
200 euro – minimalna kwota zwrotu VAT za cały rok.

Adres, na który należy wysłać wniosek o zwrot VAT

AGENZIA DELLA ENTRATE
CENTRO OPERATIVO
via Rio Sparto, 21
Rimborsi IVA ai non Residenti
65129 PESCARA
WŁOCHY

Ewa Matyszewska


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

e-Urząd Skarbowy w Twoim telefonie! Nowa aplikacja zmienia sposób korzystania z usług skarbowych

Ministerstwo Finansów wprowadza rewolucję w dostępie do usług skarbowych. Aplikacja e-Urząd Skarbowy pozwala na szybkie i bezpieczne załatwianie spraw urzędowych. To dopiero początek – kolejne aktualizacje przyniosą jeszcze więcej funkcji!

W 2025 roku oprocentowanie lokat bankowych mocno spadnie. Jak zadbać o oszczędności?

Banki przewidują mocny spadek stóp procentowych. Przykładowo BNP Paribas prognozuje, że na koniec 2025 roku podstawowa stopa procentowa NBP spadnie do 4%, czyli obniży się aż o 1,75 p.p. Z kolei PKO BP zakłada, że stopy procentowe spadną do 3,5%-4% do końca 2026 r. Te oczekiwania już teraz wpływają na oprocentowanie lokat bankowych. Rankomat.pl zwraca uwagę, że średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane NBP) wyniosło zaledwie 3,96% i w kolejnych miesiącach prawdopodobnie będzie dalej spadać. Między innymi dlatego w 2025 r. warto zmienić część swoich nawyków finansowych, do których przywykliśmy w ostatnich dwóch latach.

REKLAMA

Jak opodatkować przychody z najmu? Kluczowe zasady i przepisy

Przychody z najmu można opodatkować ryczałtem lub w ramach działalności gospodarczej. Wybór odpowiedniego sposobu zależy od rodzaju najmu i decyzji podatnika. Sprawdź, jakie zasady obowiązują, jakie stawki podatkowe mają zastosowanie oraz kiedy najem kwalifikuje się jako odrębne źródło przychodów.

9000 zł brutto średniej pensji w Polsce w 2025 r. Kiedy pęknie bariera psychologiczna 10 tys. zł miesięcznie?

Główny Urząd Statystyczny podał, że w grudniu 2024 r. przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 8.821,25 zł. Eksperci oceniają, że w 2025 roku na pewno przeciętne wynagrodzenie w przedsiębiorstwach przekroczy kwotę 9.000 zł brutto (ok. 6.450 zł netto). Natomiast zdaniem przedsiębiorców, granicą psychologiczną przeciętnej miesięcznej pensji w Polsce jest kwota 10 000 zł brutto (ok. 7.150 zł netto). Kiedy ta granica zostanie przełamana?

ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

REKLAMA

Zmiany w uldze na dziecko. Wyższe limity, do 120 i 60 tys. zł rocznie

Nowelizacja ustawy o PIT zakłada podwyższenie limitów dochodów uprawniających do ulgi na dziecko. Proponowane zmiany obejmują m.in. zwiększenie limitu przychodów dla rodzin z czwórką lub więcej dzieci do 120 tys. zł rocznie oraz wyższe progi dochodowe dla rodziców wychowujących jedno dziecko.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

REKLAMA