REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaliczyć w koszty wynagrodzenie pracownika

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Od 1 stycznia 2005 r. wydatki na wynagrodzenia pracownicze oraz wydatki z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne w części finansowanej przez płatnika składek (pracodawcę) mogą być zaliczane w koszty uzyskania przychodów tylko według tzw. metody kasowej, czyli dopiero z chwilą ich faktycznego poniesienia (wypłaty), nie zaś - jak to było do końca 2004 r. - już z chwilą ich zarachowania.
Na pierwszy rzut oka rozwiązanie jest proste: wydatek zaliczamy w koszty w chwili jego poniesienia. Tymczasem niektórzy przedsiębiorcy wciąż mają trudności z jego stosowaniem w praktyce, ponieważ wynagrodzenie brutto pracownika obejmuje – obok kwoty wypłacanej mu bezpośrednio – także zaliczkę na podatek dochodowy oraz składkę na ubezpieczenia społeczne finansowane przez pracownika, a elementy tego wynagrodzenia płatne są w różnych miesiącach.

Wątpliwości budzi moment zaliczania w koszty tych wydatków pracodawcy, które stanowią wprawdzie część wynagrodzenia brutto pracownika, ale faktycznie – jako tzw. składki na ubezpieczenie społeczne finansowane przez pracowników (ubezpieczonych) – odprowadzane są przez pracodawcę bezpośrednio do ZUS w innym terminie niż wypłata wynagrodzenia. Czy pracodawca może więc zaliczyć w koszty uzyskania przychodów wynagrodzenie pracownika od razu w kwocie brutto, mimo że najpierw w jednym miesiącu wypłaca pracownikowi bezpośrednio tylko część wynagrodzenia (w kwocie netto), a dopiero w kolejnym miesiącu realizuje pozostałą część wynagrodzenia (zaliczkę na podatek dochodowy oraz składkę na ubezpieczenie finansowaną przez pracownika).

Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 55a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 16 ust. 1 pkt 57a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za koszty uzyskania przychodów nie uważa się nieopłaconych do ZUS składek określonych w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych, w części finansowanej przez płatnika składek. Przepis ten należy interpretować ściśle, w związku z czym nie ma przeszkód, by pracodawcy stosowali rozwiązanie dla nich korzystniejsze i zaliczali do kosztów uzyskania przychodów wydatki na wynagrodzenia pracownicze od razu w kwotach brutto, a więc łącznie ze składkami na ubezpieczenie pracownika stanowiącymi element tego wynagrodzenia. Przepisy podatkowe nie traktują bowiem odmiennie poszczególnych składników wynagrodzenia (robią tak natomiast ze składkami na ubezpieczenia społeczne), a więc należy uznać, iż kosztem uzyskania przychodów są wszelkie elementy wynagrodzenia (w kwotach brutto) w dacie wypłaty lub postawienia go do dyspozycji pracownika.

Jeżeli przykładowo pracodawca wypłacił pracownikom wynagrodzenie za sierpień na początku września, zaś składki na ubezpieczenie społeczne od tych wynagrodzeń przekaże do ZUS dopiero w październiku – to wydatki na wynagrodzenia pracowników w kwotach brutto zaliczy w koszty już we wrześniu, mimo że część tego wynagrodzenia w postaci składek na ubezpieczenie społeczne finansowane przez pracownika przekaże do ZUS dopiero w październiku.

Mariusz Ziaja
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rewolucja w podatkach: Kasowy PIT obejmie tysiące nowych firm! Sprawdź, czy skorzystasz

Od 1 stycznia 2026 roku wejdą w życie przepisy, które podniosą limit przychodów uprawniających do stosowania kasowego PIT z 1 mln zł do 2 mln zł. Zmiana wynika z projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na postulaty przedsiębiorców.

Kasowy PIT - zmiany od 2026 r. Limit przychodów wzrośnie do 2 mln zł

Ministerstwo Finansów chce, by dotychczasowy limit przychodów pozwalający na skorzystanie z kasowego PIT został podniesiony z 1 mln zł do 2 mln zł. Tak wynika z projektu nowelizacji ustawy o PIT opublikowanego 19 sierpnia 2025 r. Zmiana ta ma pozwolić większej grupie przedsiębiorców wybranie tej formy rozliczeń podatku dochodowego.

Faktura elektroniczna w rozumieniu art. 106nda ustawy o VAT nie jest fakturą ustrukturyzowaną. Prof. W. Modzelewski: wewnętrznie sprzeczne nowe przepisy ustawy o VAT trzeba zmienić

Profesor Witold Modzelewski z Instytutu Studiów Podatkowych zwraca uwagę na wewnętrzną sprzeczność niedawno uchwalonych nowych przepisów ustawy o VAT dot. nowego rodzaju faktury elektronicznej, która będzie mogła skutecznie zastąpić obowiązkowo wystawianą fakturę ustrukturyzowaną.

Czy pożyczka dla podmiotu powiązanego to ukryty zysk? Spór o interpretację przepisów estońskiego CIT

Kwestia opodatkowania pożyczek udzielanych przez spółki rozliczające się estońskim CIT na rzecz podmiotów powiązanych budzi wątpliwości interpretacyjne. Ostateczne stanowisko w tej sprawie może przesądzić o kształcie stosowania estońskiego CIT w praktyce.

REKLAMA

Podatek od smartfonów i komputerów? FWG ostrzega przed nową opłatą

Resort kultury planuje opłatę reprograficzną na telefony, komputery i telewizory. Fundacja Wolności Gospodarczej ostrzega, że podwyżki cen uderzą w konsumentów i polskie firmy, a regulacja jest nieadekwatna w erze streamingu i nowoczesnej cyfryzacji.

Rewolucja w dopłatach dla rolników: Rząd szykuje ustawę o aktywnym rolniku – koniec wsparcia dla fikcyjnych gospodarstw

Rząd przygotowuje rewolucyjne zmiany w dopłatach unijnych. Nowy projekt ustawy o rolnikach aktywnych zawodowo ma wyeliminować fikcyjne gospodarstwa i sprawić, że pieniądze z Wspólnej Polityki Rolnej trafią wyłącznie do osób faktycznie prowadzących działalność rolniczą.

Zmiana rozporządzenia w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Nowa wersja instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń Ministerstwa Finansów

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował o wejściu w życie rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Ponadto Ministerstwo opublikowało nową wersję Instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń INTRASTAT.

Deklaracje PDS do 31 maja 2026 r. na dotychczasowych zasadach. Nowe wytyczne Komisji Europejskiej dot. systemów ICS2 o NCTS Faza 6

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował w komunikacie, w związku ze zbliżającym się obowiązkiem stosowania w Unii Europejskiej systemu ICS2 przez przewoźników drogowych oraz kolejowych, że Komisja Europejska wydała nowe wytyczne w zakresie stosowania systemu ICS2 oraz NCTS2.

REKLAMA

Można legalnie płacić niższe podatki i nie bać się fiskusa. Doradca podatkowy daje kilka przykładów optymalizacji podatkowej

Podatnicy stale poszukują skutecznych i zgodnych z przepisami prawa sposobów na zmniejszenie swoich zobowiązań wobec fiskusa. Wiele osób i firm nie jest jednak pewnych, z których ulg i odliczeń podatkowych mogą skorzystać oraz które rozwiązania są dla nich najbardziej opłacalne. Prezentujemy najpopularniejsze metody na obniżenie wysokości danin publicznych, pomagając zrozumieć, jakie działania warto podjąć, by płacić niższe podatki.

Pewność taryfowa w handlu międzynarodowym – rola wiążących informacji taryfowych (WIT)

Wiążąca informacja taryfowa (WIT) to instytucja, która może zadecydować o przewidywalności kosztów importu i eksportu towarów w Unii Europejskiej. Choć jej zakres jest ściśle ograniczony, dla przedsiębiorcy oznacza gwarancję, że określony towar zostanie zaklasyfikowany według wskazanej pozycji taryfowej, a wysokość należności celnych będzie znana z wyprzedzeniem. W praktyce WIT to połączenie prawnej pewności i praktycznego ułatwienia w codziennym handlu transgranicznym.

REKLAMA