REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Powodów do radości wciąż brak

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Przepisów utrudniających działanie urzędów jest dużo więcej, niż tych, które pracę ułatwiają. Sejm, który właśnie kończy kadencję, nie ułatwił życia ani przedsiębiorcom, ani urzędnikom.
W ciągu czterech lat kadencji obecnego Sejmu zostało uchwalonych prawie 900 ustaw. Do tej liczby należałoby dodać rozporządzenia i inne przepisy, które weszły w życie. Wpływają one w dużej mierze na funkcjonowanie administracji skarbowej. W rezultacie przybywa im nowych obowiązków. Które z przepisów ułatwiły, a które utrudniły pracę?
– W ostatnich latach nie pojawiło się zbyt wiele przepisów, które ułatwiałyby pracę urzędom skarbowym. Wręcz przeciwnie, przy braku zwiększania etatów obserwujemy stały przyrost obowiązków, przez co urzędy te stają się coraz bardziej obciążone – powiedział Mariusz Jędraszewski, rzecznik IS w Krakowie. – Przepisy, które dołożyły nowych obowiązków urzędom, to te, które obligują urząd do wydawania różnego typu zaświadczeń w celu przedstawienia ich w innych instytucjach. Wiele urzędów wydaje ich nawet po kilkadziesiąt tysięcy sztuk rocznie – ubolewa M. Jędraszewski. Przykładem takiego niekorzystnego przepisu jest art. 14a Ordynacji podatkowej, dotyczący wiążących interpretacji podatkowych, które urzędy wydają podatnikom. Jak powiedział nam rzecznik krakowskiej izby skarbowej, w województwie małopolskim miesięcznie wydaje się takich interpretacji ok. 800, co w znacznym stopniu obciąża urzędy.
Niekorzystnie na pracę urzędników wpływa art. 105 ustawy o podatku od towarów i usług, który zobowiązuje urzędy do wydawania zaświadczeń VAT-25. Urząd na tym druku informuje, czy od sprowadzonego z zagranicy samochodu powinien być zapłacony podatek. – Po co wydawać takie zaświadczenie, jeżeli generalnie samochody te zwolnione są z podatku od towarów i usług, ponieważ sprowadzają je osoby, które nie prowadzą działalności gospodarczej i nie są podatnikami VAT – zastanawia się Sylwester Kiełbiowski z Urzędu Skarbowego Warszawa Wola. Do przepisów utrudniających należy także ustawa o podatku od towarów i usług, a w niej art. 19 ust. 13 pkt 2 dotyczący obowiązku podatkowego w firmach budowlanych i transportowych. – Kontrola jednego miesiąca powoduje konieczność sprawdzenia i ustosunkowania się do dokumentów z miesiąca poprzedniego, co niepotrzebnie wydłuża czas kontroli – wyjaśnia Agnieszka Pawlak z Izby Skarbowej w Łodzi. – Najwięcej problemów przysparza prawo do obniżenia podatku należnego o naliczony przy zakupie paliw do samochodów, oraz stawki podatkowe w budownictwie. Wszystkie urzędy skarbowe (do których izba zwróciła się o wskazanie niekorzystnych przepisów) wskazywały na złożoność przepisów tej ustawy, zawiły i niezrozumiały język, objętość i liczne odesłania kaskadowe – dodaje. Do nielicznych przepisów, które ułatwiły pracę, należą art. 3a i 3b Ordynacji podatkowej, które wprowadzają możliwość składania deklaracji podatkowych drogą elektroniczną, a także rozporządzenie ministra finansów w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur drogą elektroniczną.
Korzystny dla urzędów, ale i dla podatników, jest też art. 274 Ordynacji podatkowej, który wprowadza możliwość poprawienia drobnych błędów przez urzędników. – Dzięki temu nie marnuje się cennego czasu podatników z błahych powodów, w sytuacjach gdy pomyłka jest czysto formalnym błędem – przyznaje Mariusz Jędraszewski.
PLUSY I MINUSY
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Łukasz Zalewski


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA