REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Powodów do radości wciąż brak

REKLAMA

Przepisów utrudniających działanie urzędów jest dużo więcej, niż tych, które pracę ułatwiają. Sejm, który właśnie kończy kadencję, nie ułatwił życia ani przedsiębiorcom, ani urzędnikom.
W ciągu czterech lat kadencji obecnego Sejmu zostało uchwalonych prawie 900 ustaw. Do tej liczby należałoby dodać rozporządzenia i inne przepisy, które weszły w życie. Wpływają one w dużej mierze na funkcjonowanie administracji skarbowej. W rezultacie przybywa im nowych obowiązków. Które z przepisów ułatwiły, a które utrudniły pracę?
– W ostatnich latach nie pojawiło się zbyt wiele przepisów, które ułatwiałyby pracę urzędom skarbowym. Wręcz przeciwnie, przy braku zwiększania etatów obserwujemy stały przyrost obowiązków, przez co urzędy te stają się coraz bardziej obciążone – powiedział Mariusz Jędraszewski, rzecznik IS w Krakowie. – Przepisy, które dołożyły nowych obowiązków urzędom, to te, które obligują urząd do wydawania różnego typu zaświadczeń w celu przedstawienia ich w innych instytucjach. Wiele urzędów wydaje ich nawet po kilkadziesiąt tysięcy sztuk rocznie – ubolewa M. Jędraszewski. Przykładem takiego niekorzystnego przepisu jest art. 14a Ordynacji podatkowej, dotyczący wiążących interpretacji podatkowych, które urzędy wydają podatnikom. Jak powiedział nam rzecznik krakowskiej izby skarbowej, w województwie małopolskim miesięcznie wydaje się takich interpretacji ok. 800, co w znacznym stopniu obciąża urzędy.
Niekorzystnie na pracę urzędników wpływa art. 105 ustawy o podatku od towarów i usług, który zobowiązuje urzędy do wydawania zaświadczeń VAT-25. Urząd na tym druku informuje, czy od sprowadzonego z zagranicy samochodu powinien być zapłacony podatek. – Po co wydawać takie zaświadczenie, jeżeli generalnie samochody te zwolnione są z podatku od towarów i usług, ponieważ sprowadzają je osoby, które nie prowadzą działalności gospodarczej i nie są podatnikami VAT – zastanawia się Sylwester Kiełbiowski z Urzędu Skarbowego Warszawa Wola. Do przepisów utrudniających należy także ustawa o podatku od towarów i usług, a w niej art. 19 ust. 13 pkt 2 dotyczący obowiązku podatkowego w firmach budowlanych i transportowych. – Kontrola jednego miesiąca powoduje konieczność sprawdzenia i ustosunkowania się do dokumentów z miesiąca poprzedniego, co niepotrzebnie wydłuża czas kontroli – wyjaśnia Agnieszka Pawlak z Izby Skarbowej w Łodzi. – Najwięcej problemów przysparza prawo do obniżenia podatku należnego o naliczony przy zakupie paliw do samochodów, oraz stawki podatkowe w budownictwie. Wszystkie urzędy skarbowe (do których izba zwróciła się o wskazanie niekorzystnych przepisów) wskazywały na złożoność przepisów tej ustawy, zawiły i niezrozumiały język, objętość i liczne odesłania kaskadowe – dodaje. Do nielicznych przepisów, które ułatwiły pracę, należą art. 3a i 3b Ordynacji podatkowej, które wprowadzają możliwość składania deklaracji podatkowych drogą elektroniczną, a także rozporządzenie ministra finansów w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur drogą elektroniczną.
Korzystny dla urzędów, ale i dla podatników, jest też art. 274 Ordynacji podatkowej, który wprowadza możliwość poprawienia drobnych błędów przez urzędników. – Dzięki temu nie marnuje się cennego czasu podatników z błahych powodów, w sytuacjach gdy pomyłka jest czysto formalnym błędem – przyznaje Mariusz Jędraszewski.
PLUSY I MINUSY
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Łukasz Zalewski


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

e-Urząd Skarbowy w Twoim telefonie! Nowa aplikacja zmienia sposób korzystania z usług skarbowych

Ministerstwo Finansów wprowadza rewolucję w dostępie do usług skarbowych. Aplikacja e-Urząd Skarbowy pozwala na szybkie i bezpieczne załatwianie spraw urzędowych. To dopiero początek – kolejne aktualizacje przyniosą jeszcze więcej funkcji!

W 2025 roku oprocentowanie lokat bankowych mocno spadnie. Jak zadbać o oszczędności?

Banki przewidują mocny spadek stóp procentowych. Przykładowo BNP Paribas prognozuje, że na koniec 2025 roku podstawowa stopa procentowa NBP spadnie do 4%, czyli obniży się aż o 1,75 p.p. Z kolei PKO BP zakłada, że stopy procentowe spadną do 3,5%-4% do końca 2026 r. Te oczekiwania już teraz wpływają na oprocentowanie lokat bankowych. Rankomat.pl zwraca uwagę, że średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane NBP) wyniosło zaledwie 3,96% i w kolejnych miesiącach prawdopodobnie będzie dalej spadać. Między innymi dlatego w 2025 r. warto zmienić część swoich nawyków finansowych, do których przywykliśmy w ostatnich dwóch latach.

REKLAMA

Jak opodatkować przychody z najmu? Kluczowe zasady i przepisy

Przychody z najmu można opodatkować ryczałtem lub w ramach działalności gospodarczej. Wybór odpowiedniego sposobu zależy od rodzaju najmu i decyzji podatnika. Sprawdź, jakie zasady obowiązują, jakie stawki podatkowe mają zastosowanie oraz kiedy najem kwalifikuje się jako odrębne źródło przychodów.

9000 zł brutto średniej pensji w Polsce w 2025 r. Kiedy pęknie bariera psychologiczna 10 tys. zł miesięcznie?

Główny Urząd Statystyczny podał, że w grudniu 2024 r. przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 8.821,25 zł. Eksperci oceniają, że w 2025 roku na pewno przeciętne wynagrodzenie w przedsiębiorstwach przekroczy kwotę 9.000 zł brutto (ok. 6.450 zł netto). Natomiast zdaniem przedsiębiorców, granicą psychologiczną przeciętnej miesięcznej pensji w Polsce jest kwota 10 000 zł brutto (ok. 7.150 zł netto). Kiedy ta granica zostanie przełamana?

ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

REKLAMA

Zmiany w uldze na dziecko. Wyższe limity, do 120 i 60 tys. zł rocznie

Nowelizacja ustawy o PIT zakłada podwyższenie limitów dochodów uprawniających do ulgi na dziecko. Proponowane zmiany obejmują m.in. zwiększenie limitu przychodów dla rodzin z czwórką lub więcej dzieci do 120 tys. zł rocznie oraz wyższe progi dochodowe dla rodziców wychowujących jedno dziecko.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

REKLAMA