REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Powodów do radości wciąż brak

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Przepisów utrudniających działanie urzędów jest dużo więcej, niż tych, które pracę ułatwiają. Sejm, który właśnie kończy kadencję, nie ułatwił życia ani przedsiębiorcom, ani urzędnikom.
W ciągu czterech lat kadencji obecnego Sejmu zostało uchwalonych prawie 900 ustaw. Do tej liczby należałoby dodać rozporządzenia i inne przepisy, które weszły w życie. Wpływają one w dużej mierze na funkcjonowanie administracji skarbowej. W rezultacie przybywa im nowych obowiązków. Które z przepisów ułatwiły, a które utrudniły pracę?
– W ostatnich latach nie pojawiło się zbyt wiele przepisów, które ułatwiałyby pracę urzędom skarbowym. Wręcz przeciwnie, przy braku zwiększania etatów obserwujemy stały przyrost obowiązków, przez co urzędy te stają się coraz bardziej obciążone – powiedział Mariusz Jędraszewski, rzecznik IS w Krakowie. – Przepisy, które dołożyły nowych obowiązków urzędom, to te, które obligują urząd do wydawania różnego typu zaświadczeń w celu przedstawienia ich w innych instytucjach. Wiele urzędów wydaje ich nawet po kilkadziesiąt tysięcy sztuk rocznie – ubolewa M. Jędraszewski. Przykładem takiego niekorzystnego przepisu jest art. 14a Ordynacji podatkowej, dotyczący wiążących interpretacji podatkowych, które urzędy wydają podatnikom. Jak powiedział nam rzecznik krakowskiej izby skarbowej, w województwie małopolskim miesięcznie wydaje się takich interpretacji ok. 800, co w znacznym stopniu obciąża urzędy.
Niekorzystnie na pracę urzędników wpływa art. 105 ustawy o podatku od towarów i usług, który zobowiązuje urzędy do wydawania zaświadczeń VAT-25. Urząd na tym druku informuje, czy od sprowadzonego z zagranicy samochodu powinien być zapłacony podatek. – Po co wydawać takie zaświadczenie, jeżeli generalnie samochody te zwolnione są z podatku od towarów i usług, ponieważ sprowadzają je osoby, które nie prowadzą działalności gospodarczej i nie są podatnikami VAT – zastanawia się Sylwester Kiełbiowski z Urzędu Skarbowego Warszawa Wola. Do przepisów utrudniających należy także ustawa o podatku od towarów i usług, a w niej art. 19 ust. 13 pkt 2 dotyczący obowiązku podatkowego w firmach budowlanych i transportowych. – Kontrola jednego miesiąca powoduje konieczność sprawdzenia i ustosunkowania się do dokumentów z miesiąca poprzedniego, co niepotrzebnie wydłuża czas kontroli – wyjaśnia Agnieszka Pawlak z Izby Skarbowej w Łodzi. – Najwięcej problemów przysparza prawo do obniżenia podatku należnego o naliczony przy zakupie paliw do samochodów, oraz stawki podatkowe w budownictwie. Wszystkie urzędy skarbowe (do których izba zwróciła się o wskazanie niekorzystnych przepisów) wskazywały na złożoność przepisów tej ustawy, zawiły i niezrozumiały język, objętość i liczne odesłania kaskadowe – dodaje. Do nielicznych przepisów, które ułatwiły pracę, należą art. 3a i 3b Ordynacji podatkowej, które wprowadzają możliwość składania deklaracji podatkowych drogą elektroniczną, a także rozporządzenie ministra finansów w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur drogą elektroniczną.
Korzystny dla urzędów, ale i dla podatników, jest też art. 274 Ordynacji podatkowej, który wprowadza możliwość poprawienia drobnych błędów przez urzędników. – Dzięki temu nie marnuje się cennego czasu podatników z błahych powodów, w sytuacjach gdy pomyłka jest czysto formalnym błędem – przyznaje Mariusz Jędraszewski.
PLUSY I MINUSY
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Łukasz Zalewski


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

REKLAMA

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

REKLAMA

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA