REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Akcyza zależna od cen ropy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Minister finansów Mirosław Gronicki ostrzega przyszłą koalicję rządową przed obniżką akcyzy na paliwa, gdyż może to spowodować znaczny ubytek wpływów. Przedstawiciele PiS oraz PO decyzje o wysokości akcyzy uzależniają od cen ropy naftowej na świecie. Opowiadają się jednak za obniżką tego podatku.
Mirosław Gronicki uważa, że jeśli przyszła koalicja PiS i PO zrezygnuje z podwyżek akcyzy na paliwa w 2006 r. w łącznej wysokości 16 groszy na litr, dochody budżetu państwa zmniejszą się około 1,4-1,6 mld zł. Warto przypomnieć, że ostatnia obniżka akcyzy na benzyny o 25 groszy na litrze zostanie wycofana 31 grudnia 2005 r.
Zarówno PiS, jak i PO w swoich zapowiedziach przedwyborczych obiecywały, że będą dążyć do obniżania akcyzy na paliwa, w sytuacji gdy rosnące ceny ropy naftowej na świecie mogłyby zagrozić spowolnieniem wzrostu gospodarczego w Polsce.

Obie partie zapowiedzi te podtrzymują. Zdaniem Zbigniewa Chlebowskiego z PO obawy ministra M. Gronickiego są nieuzasadnione. W sytuacji drastycznej podwyżki cen paliw minister finansów musi ratować sytuację, obniżając akcyzę. – Nadal planujemy obniżanie akcyzy, jednak nie mamy jeszcze przygotowanych konkretnych rozwiązań, bo to zależy od cen paliw na rynkach światowych – powiedział Zbigniew Chlebowski.

Natomiast Artur Zawisza z PiS powiedział, że analizy przedstawione przez ministra Gronickiego będą brane pod uwagę. Każda taka analiza jest cenna i na pewno będzie studiowana. – Nie chcemy tych analiz traktować jako ostrzeżeń, bo wierzymy, że są one składane w dobrej wierze. Zapowiadaliśmy obniżkę akcyzy w przypadku wzrostu cen ropy na świecie – a w konsekwencji cen paliw w kraju – i tę zapowiedź podtrzymujemy. Jednak trzeba podkreślić, że nasza zapowiedź została już w pewnym stopniu zrealizowana przez ten rząd, bo obniżył on akcyzę na paliwa o 25 groszy. Nie byłoby tej obniżki, gdyby nie nasze naciski – argumentował Artur Zawisza.

Jednocześnie dodał, że obecnie nie można zadeklarować, że akcyza zostanie obniżona jeszcze bardziej, bo nie można przewidzieć przyszłej sytuacji rynkowej. PiS dopuszcza jednak możliwość dalszej obniżki. – Mniejsza akcyza będzie konieczna w sytuacji spowolnienia wzrostu gospodarczego. Wszystko zależy od cen na rynkach światowych i temu trzeba się przyglądać – wyjaśnił.

Planowane przez obecny rząd zmiany akcyzy na paliwa
• 31 grudnia 2005 r. – wycofanie obniżki o 25 groszy na litrze.
• 1 stycznia 2006 r. – wzrost o 2 grosze na litrze.
• II kwartał 2006 r. – wzrost o 8 groszy na litrze.
• każdy następny kwartał – wzrost o 3 grosze na litrze.
W sumie na koniec 2006 r. akcyza miałaby wzrosnąć o 16 groszy na litrze.

Ewa Matyszewska


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak uzyskać dofinansowanie z urzędu pracy do zatrudnienia pracownika - zasady w 2025 roku

Zatrudnienie pracownika przeważnie wiążę się z dużymi kosztami. Trudno się dziwić, że przedsiębiorcy szukają oszczędności i szukają rozwiązań, aby móc zapłacić jak najmniej. Istnieją różne formy wsparcia przedsiębiorców, np. dofinansowanie na zatrudnienie pracownika z Urzędu Pracy. Jak wygląda proces ubiegania się o takie dofinansowanie? Poniżej opiszę kilka możliwych dofinansowań, o które może się starać przedsiębiorca.

KSeF już za rogiem. Tysiące firm nieprzygotowanych – cyfrowe wykluczenie może kosztować fortunę

Cyfrowy obowiązek, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców – od 2026 r. e-fakturowanie stanie się przymusem. Problem? Rząd uznał, że „wykluczenie cyfrowe” dotyczy wyłącznie najmniejszych firm. W praktyce zagrożeni są także starsi przedsiębiorcy, mikrofirmy bez dostępu do IT, a nawet ci, którzy nie mają stabilnego internetu. Brak przygotowania oznacza paraliż działalności, karne odsetki i utratę klientów. Czas ucieka – a system nie wybacza błędów.

ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

REKLAMA

Zwierzęta w firmie a koszty uzyskania przychodu. Jak argumentować przed urzędem skarbowym? Interpretacje fiskusa: pies, akwarium i inne przypadki

Czy pies w firmie może być kosztem uzyskania przychodu? A akwarium – elementem budującym wizerunek? Coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie te pytania, zwłaszcza w czasach, gdy granica między przestrzenią zawodową a prywatną bywa płynna. Praktyka i interpretacje podatkowe pokazują, że... to zależy.

Będzie likwidacja JPK VAT? Prof. Modzelewski: nieoficjalnie mówi się o redukcji obowiązków

Od samego początku (można sprawdzić) byłem krytykiem wprowadzenia powszechnych „jotpeków”, czyli zmuszania ogółu podatników do systematycznego wysyłania urzędom skarbowym ich ewidencji podatkowych. Po co zaśmiecać archiwa tych organów bilionami zbędnych informacji, do których nigdy nie sięgnie i nie można ich racjonalnie zinterpretować?

Księgowi nie spodziewają się w najbliższej przyszłości wielkich rewolucji w wynagrodzeniu i systemie swojej pracy

Co księgowi naprawdę myślą o kondycji swojej branży? Ukazał się pierwszy w Polsce barometr nastrojów księgowych. Jak oceniają oni miniony rok, czego oczekują po 2025. Odpowiedzi badanych księgowych pokazują prawdziwy obraz branży.

Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Ulga na ekspansje a koszty marketingowe – jak szeroki jest katalog wydatków?

Niedawna interpretacja podatkowa (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.66.2025.2.ED) dla producenta opakowań z tworzyw sztucznych rozstrzyga tę kwestię, wskazując, które wydatki targowe i promocyjne podlegają odliczeniu, a które - mimo argumentacji podatnika - pozostają poza zakresem ulgi. Organ zastosował ścisłą wykładnię językową, potwierdzając kwalifikowalność jedynie części ponoszonych przez przedsiębiorców kosztów.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

REKLAMA