REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kupuj teraz, remontuj w nowym roku

REKLAMA

Zamiast zajmować się szukaniem fachowca, który przeprowadzi remont, najpierw zrób zakupy związane z remontem. Z wykonaniem prac można przecież poczekać do wiosny. Wydatków premiowanych ulgą remontową można dokonać tylko do końca roku. Potem ulga ostatecznie zniknie.

Rok 2005 jest ostatnim, w którym na podstawie przepisów przejściowych obowiązuje tzw. ulga remontowa. Trudno się dziwić, że podatnicy z większym niż dotychczas zapałem zabierali się do remontów mieszkań i domów. Prawdziwy boom remontowy przypada właśnie teraz.

REKLAMA

REKLAMA

Nie brakuje chętnych do wymiany okien. Bardzo dużo zamówień – i to od początku sezonu – ma firma Sokółka, producent okien i drzwi. – Klienci coraz częściej pytają, czy zdążymy z produkcją okien do końca grudnia – wyjaśnił Marek Aniszka z działu sprzedaży Sokółki. Nawał pracy mają też inne przedsiębiorstwa. Współwłaściciel siedleckiej firmy Budrexpol, Waldemar Złoch, również odnotowuje wzmożone zainteresowanie klientów.

– Zdarza się nawet, że nie możemy zrealizować wszystkich zamówień i odsyłamy klientów do firm zaprzyjaźnionych – podkreśla Waldemar Złoch. Na razie Budrexpol stara się dostarczać klientom i towar, i fakturę. Ale jej współwłaściciel nie ukrywa, że bliżej końca roku będą zdarzały się przypadki zapłaty za fakturę z oddaloną w czasie dostawą okien. Zaraz dodaje jednak, że nie wszyscy producenci okien zgadzają się na praktykę wystawiania faktur nawet przy 100-proc. wpłacie.

Duży ruch, zwłaszcza w weekendy, można zaobserwować w hipermarketach budowlanych. – Odnotowujemy wzrost sprzedaży, na który z pewnością częściowo ma wpływ zakończenie możliwości korzystania z ulgi budowlanej wraz z końcem bieżącego roku – mówi Weronika Rychlik z działu rozwoju personalnego sieci OBI. Inna duża sieć budowlana, Praktiker, ulgę remontową wykorzystała w działaniach promocyjnych, organizując loterię dla klientów „Ostatni rok ulgi remontowej”.

REKLAMA

Podstawowe warunki

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wydatki remontowe odlicza się od podatku. Mogą tego dokonać tylko osoby, które podlegają nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, czyli ci, którzy mieszkają i płacą podatek w kraju. Wydatki na remont i modernizację muszą dotyczyć mieszkania lub domu zajmowanego na podstawie tytułu prawnego oraz wpłat na fundusz remontowy spółdzielni czy wspólnoty. Podatnikom tytuł prawny kojarzy się często tylko z aktem notarialnym. Faktycznie tytułem prawnym może być w zasadzie każdy dokument potwierdzający prawo do korzystania z mieszkania czy domu, m.in. umowa użyczenia, najmu lub dzierżawy, inny stosunek zobowiązaniowy (zobacz pismo MF nr PB5/MC-068-528-2125/03, publikowane: www.mf.gov.pl). Nie ma przeszkód do rozliczenia wydatków na wykończenie nowego mieszkania już od chwili podpisania protokołu zdawczo-odbiorczego.

Oszczędności nie powiększy jednak remont domu we Francji czy Hiszpanii. Dom czy mieszkanie muszą być w Polsce. Ulga została też ograniczona kwotowo. Ważny jest zwłaszcza tzw. dolny limit. Jest to minimalny wydatek, jaki trzeba ponieść, żeby zacząć korzystać z odliczenia. Wydatki muszą mieć pokrycie w fakturach VAT, dowodach odprawy celnej, lub dowodach wpłaty na fundusz remontowy. Jak wyjaśnia Adam Mariuk, doradca podatkowy w Deloitte, faktura musi dokumentować faktyczne wydatki. Podatnik może jednak skorzystać z odliczenia, nawet jeżeli usługa nią objęta zostanie wykonana dopiero w przyszłym roku.

Rodzaje wydatków odliczane od podatku określa rozporządzenie ministra gospodarki przestrzennej i budownictwa z dnia 21 grudnia 1996 r. (Dz.U. nr 156, poz. 788 w brzmieniu obowiązującym w 2003 r.). Lista wydatków jest określona w załącznikach osobno dla domu, mieszkania i instalacji gazowych.

Potrzebne pieniądze

Remont to często duży wydatek. Wiele osób, żeby skorzystać z ulgi, sięga po kredyt. PKO Bank Polski osobom zainteresowanym pozyskaniem środków na cele remontowe oferuje kredyt mieszkaniowy. – Kredyt ten cieszy się rosnącym zainteresowaniem klientów, zwłaszcza, że w przypadku przeznaczenia go na remont klient nie musi mieć wkładu własnego – wyjaśnia Marek Kłuciński, rzecznik prasowy PKO BP.

Możliwość wykorzystania kredytu hipotecznego na remont, modernizację czy rozbudowę oferuje także bank Millennium. Jak podkreśla Justyna Przybylska z banku Millennium, cieszy się on dużym zainteresowaniem z uwagi na bardzo niskie oprocentowanie od 1,4 proc. CHF i od 4,99 proc. przy kredycie złotówkowym.

Na różnice kosztów kredytów hipotecznych i konsumenckich zwraca też uwagę Tomasz Gryn, dyrektor departamentu kredytów hipotecznych ING Bank Śląski.

Są one co najmniej dwu- trzykrotnie droższe niż kredyty hipoteczne. Ich realne oprocentowanie może wynieść w zależności od banku od kilkunastu do dwudziestu kilku procent. Także ING Bank Śląski w ramach kredytu hipotecznego powyżej 20 tys. zł może sfinansować remont mieszkania.

Aleksandra Tarka

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. – MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA