REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nagrodą dzielimy się z fiskusem

REKLAMA

Udział w loteriach promocyjnych nie pozostaje bez wpływu na obowiązki podatkowe tych osób, którym udaje się zdobyć nagrody. Niestety, podatnicy często przypominają sobie o tym dopiero wtedy, gdy o swoją część nagrody upomina się fiskus.
Organizacja loterii nie jest wcale łatwym zadaniem. Warunki urządzania gier i loterii określa ustawa z dnia 29 lipca 1992 r. o grach i zakładach wzajemnych (t.j. Dz.U. z 2004 r. nr 4, poz. 27 z późn. zm.). Z jej przepisów jasno wynika, że grami losowymi są gry o wygrane pieniężne lub rzeczowe, których wynik w szczególności zależy od przypadku, a warunki gry określa regulamin. Nie ma więc wątpliwości, że loteria jest grą losową.
W loterii promocyjnej uczestniczy się przez nabycie towaru, usługi lub innego dowodu udziału w grze. W loterii uczestniczy się zawsze nieodpłatnie, podmiot urządzający loterię oferuje wygrane pieniężne lub rzeczowe.

Potrzebne zezwolenie

Z art. 6 ust. 1 ustawy o grach i zakładach wzajemnych wynika, że loterie promocyjne urządzane mogą być, co do zasady, przez osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jedynie na podstawie udzielonego zezwolenia.
Zezwolenia na urządzanie i prowadzenie działalności w zakresie gier losowych udziela minister finansów. Na podstawie delegacji ustawowej minister finansów, w rozporządzeniu w sprawie upoważnienia dyrektorów izb skarbowych do wykonywania niektórych czynności w zakresie gier i zakładów wzajemnych (Dz.U. z 2003 r. nr 152, poz. 1486), upoważnił dyrektorów izb skarbowych do wydawania zezwoleń na urządzanie m.in. loterii promocyjnej organizowanej na obszarze jednego województwa, na którym znajduje się równocześnie miejsce losowania nagród.
Dyrektor izby skarbowej, który udzielił zezwolenia na urządzanie gier, zatwierdza regulaminy oraz zmiany w tych regulaminach, a także sprawuje nadzór i kontrolę w zakresie udzielonego zezwolenia.
Wniosek o udzielenie zezwolenia na urządzanie loterii promocyjnej musi zostać rozpatrzony w terminie dwóch miesięcy. We wniosku powinny znaleźć się ściśle określone dane.
Jeżeli organ właściwy udzieli zezwolenia na urządzenie loterii promocyjnej, zezwolenie to obejmować będzie:
nazwę podmiotu urządzającego loterię;
nazwę loterii;
nazwiska osób zarządzających podmiotem urządzającym loterię;
obszar, na którym loteria będzie urządzana;
czas urządzania loterii;
nieprzekraczalny termin rozpoczęcia działalności.
Do zezwolenia organ dołączy zatwierdzony regulamin loterii. Zezwolenie na urządzenie loterii promocyjnej udzielane jest na okres trwania loterii, nie dłużej jednak niż na dwa lata.
Opłata za zezwolenie na urządzanie loterii promocyjnej, zgodnie z par. 13 pkt 7 rozporządzenia ministra finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o grach i zakładach wzajemnych (Dz.U. z 2003 r. nr 102, poz. 948 z późn. zm.) wynosi 10 proc. wartości puli nagród, jednak nie mniej niż 1052 zł, co do zasady liczona w kwotach brutto wraz z VAT.

Świadectwo zawodowe

Osoby sprawujące zarząd nad loterią oraz osoby bezpośrednio prowadzące loterie są obowiązane uzyskać świadectwo zawodowe. Świadectwo zawodowe wydaje minister finansów po złożeniu egzaminu polegającego na sprawdzeniu znajomości przepisów o grach i zakładach wzajemnych. Szczegółowo problematykę egzaminu i opłat za egzamin regulują art. 19, 20 i 39 ustawy o grach i zakładach wzajemnych, a także rozdział 2 i 3 rozporządzenia ministra finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o grach i zakładach wzajemnych.
Do uzyskania świadectwa zawodowego są obowiązane osoby, których funkcje zobowiązują ich do nadzorowania loterii, w szczególności osoby, które nadzorują działalność punktów urządzania loterii promocyjnych. Świadectwo zawodowe wydaje się na czas określony, nie dłuższy niż 6 lat.
Ponieważ ustawa zobowiązuje organizatora do sprawowania nadzoru nad loterią poprzez obecność osoby posiadającej świadectwo zawodowe, nie da się uniknąć posiadania takowego świadectwa przez osobę, której nadzór nad loterią powierzono. Wydaje się, że w przypadku podmiotów mających zamiar jedynie okazyjnie takie loterie organizować, korzystniejszym rozwiązaniem od samodzielnego zdobywania zezwolenia i składania egzaminu przez osobę czy osoby nadzorujące przebieg loterii, jest skorzystanie z bogatej oferty firm organizujących loterie bądź zlecenie nadzoru nad loterią osobie posiadającej takie zezwolenie.
W przypadku wyboru proponowanego rozwiązania do wniosku o wydanie zezwolenia najkorzystniej dołączyć ewentualne pełnomocnictwo dla osoby reprezentującej organizatora.

Podatek od gry

Co do zasady podmioty prowadzące działalność w zakresie gier i zakładów, o których mowa w art. 2 ustawy o grach i zakładach wzajemnych, na podstawie udzielonego zezwolenia oraz podmioty urządzające gry i loterie stanowiące monopol państwa, podlegają opodatkowaniu podatkiem od gier. Jednakże na podstawie art. 40 ust. 4 wspomnianej ustawy nie podlega opodatkowaniu podatkiem od gier prowadzenie działalności w zakresie loterii promocyjnej.

Podatek od wygranej

Problematykę podatku dochodowego od wygranych w grach i loteriach regulują przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.). Wygrane w loteriach promocyjnych, jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych nie przekracza 2280 złotych, urządzanych i prowadzonych przez uprawniony podmiot na podstawie przepisów o grach i zakładach wzajemnych, zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 6a, są wolne od podatku dochodowego.
Zgodnie z art. 30 ust. 1 od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 ww. ustawy – w wysokości 10 proc. wygranej lub 10 proc. wartości nagrody.
Płatnicy podatku, a właśnie w takim charakterze występują organizatorzy, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów organizowanej loterii.
Jeżeli jednak przedmiotem wygranych nie są pieniądze, podatnik (zwycięzca) jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej.
Kwotę pobranego zryczałtowanego podatku płatnik, co do zasady, powinien przekazać w terminie do 20 dnia następnego miesiąca na rachunek urzędu skarbowego właściwego według swej siedziby. W tym samym terminie należy przesłać urzędowi skarbowemu zbiorczą deklarację na wzorze PIT-8A.

Aleksander Słysz
Autor jest starszym konsultantem w kancelarii doradztwa podatkowego


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA