REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nagrodą dzielimy się z fiskusem

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Udział w loteriach promocyjnych nie pozostaje bez wpływu na obowiązki podatkowe tych osób, którym udaje się zdobyć nagrody. Niestety, podatnicy często przypominają sobie o tym dopiero wtedy, gdy o swoją część nagrody upomina się fiskus.
Organizacja loterii nie jest wcale łatwym zadaniem. Warunki urządzania gier i loterii określa ustawa z dnia 29 lipca 1992 r. o grach i zakładach wzajemnych (t.j. Dz.U. z 2004 r. nr 4, poz. 27 z późn. zm.). Z jej przepisów jasno wynika, że grami losowymi są gry o wygrane pieniężne lub rzeczowe, których wynik w szczególności zależy od przypadku, a warunki gry określa regulamin. Nie ma więc wątpliwości, że loteria jest grą losową.
W loterii promocyjnej uczestniczy się przez nabycie towaru, usługi lub innego dowodu udziału w grze. W loterii uczestniczy się zawsze nieodpłatnie, podmiot urządzający loterię oferuje wygrane pieniężne lub rzeczowe.

Potrzebne zezwolenie

Z art. 6 ust. 1 ustawy o grach i zakładach wzajemnych wynika, że loterie promocyjne urządzane mogą być, co do zasady, przez osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jedynie na podstawie udzielonego zezwolenia.
Zezwolenia na urządzanie i prowadzenie działalności w zakresie gier losowych udziela minister finansów. Na podstawie delegacji ustawowej minister finansów, w rozporządzeniu w sprawie upoważnienia dyrektorów izb skarbowych do wykonywania niektórych czynności w zakresie gier i zakładów wzajemnych (Dz.U. z 2003 r. nr 152, poz. 1486), upoważnił dyrektorów izb skarbowych do wydawania zezwoleń na urządzanie m.in. loterii promocyjnej organizowanej na obszarze jednego województwa, na którym znajduje się równocześnie miejsce losowania nagród.
Dyrektor izby skarbowej, który udzielił zezwolenia na urządzanie gier, zatwierdza regulaminy oraz zmiany w tych regulaminach, a także sprawuje nadzór i kontrolę w zakresie udzielonego zezwolenia.
Wniosek o udzielenie zezwolenia na urządzanie loterii promocyjnej musi zostać rozpatrzony w terminie dwóch miesięcy. We wniosku powinny znaleźć się ściśle określone dane.
Jeżeli organ właściwy udzieli zezwolenia na urządzenie loterii promocyjnej, zezwolenie to obejmować będzie:
nazwę podmiotu urządzającego loterię;
nazwę loterii;
nazwiska osób zarządzających podmiotem urządzającym loterię;
obszar, na którym loteria będzie urządzana;
czas urządzania loterii;
nieprzekraczalny termin rozpoczęcia działalności.
Do zezwolenia organ dołączy zatwierdzony regulamin loterii. Zezwolenie na urządzenie loterii promocyjnej udzielane jest na okres trwania loterii, nie dłużej jednak niż na dwa lata.
Opłata za zezwolenie na urządzanie loterii promocyjnej, zgodnie z par. 13 pkt 7 rozporządzenia ministra finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o grach i zakładach wzajemnych (Dz.U. z 2003 r. nr 102, poz. 948 z późn. zm.) wynosi 10 proc. wartości puli nagród, jednak nie mniej niż 1052 zł, co do zasady liczona w kwotach brutto wraz z VAT.

Świadectwo zawodowe

Osoby sprawujące zarząd nad loterią oraz osoby bezpośrednio prowadzące loterie są obowiązane uzyskać świadectwo zawodowe. Świadectwo zawodowe wydaje minister finansów po złożeniu egzaminu polegającego na sprawdzeniu znajomości przepisów o grach i zakładach wzajemnych. Szczegółowo problematykę egzaminu i opłat za egzamin regulują art. 19, 20 i 39 ustawy o grach i zakładach wzajemnych, a także rozdział 2 i 3 rozporządzenia ministra finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o grach i zakładach wzajemnych.
Do uzyskania świadectwa zawodowego są obowiązane osoby, których funkcje zobowiązują ich do nadzorowania loterii, w szczególności osoby, które nadzorują działalność punktów urządzania loterii promocyjnych. Świadectwo zawodowe wydaje się na czas określony, nie dłuższy niż 6 lat.
Ponieważ ustawa zobowiązuje organizatora do sprawowania nadzoru nad loterią poprzez obecność osoby posiadającej świadectwo zawodowe, nie da się uniknąć posiadania takowego świadectwa przez osobę, której nadzór nad loterią powierzono. Wydaje się, że w przypadku podmiotów mających zamiar jedynie okazyjnie takie loterie organizować, korzystniejszym rozwiązaniem od samodzielnego zdobywania zezwolenia i składania egzaminu przez osobę czy osoby nadzorujące przebieg loterii, jest skorzystanie z bogatej oferty firm organizujących loterie bądź zlecenie nadzoru nad loterią osobie posiadającej takie zezwolenie.
W przypadku wyboru proponowanego rozwiązania do wniosku o wydanie zezwolenia najkorzystniej dołączyć ewentualne pełnomocnictwo dla osoby reprezentującej organizatora.

Podatek od gry

Co do zasady podmioty prowadzące działalność w zakresie gier i zakładów, o których mowa w art. 2 ustawy o grach i zakładach wzajemnych, na podstawie udzielonego zezwolenia oraz podmioty urządzające gry i loterie stanowiące monopol państwa, podlegają opodatkowaniu podatkiem od gier. Jednakże na podstawie art. 40 ust. 4 wspomnianej ustawy nie podlega opodatkowaniu podatkiem od gier prowadzenie działalności w zakresie loterii promocyjnej.

Podatek od wygranej

Problematykę podatku dochodowego od wygranych w grach i loteriach regulują przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.). Wygrane w loteriach promocyjnych, jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych nie przekracza 2280 złotych, urządzanych i prowadzonych przez uprawniony podmiot na podstawie przepisów o grach i zakładach wzajemnych, zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 6a, są wolne od podatku dochodowego.
Zgodnie z art. 30 ust. 1 od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 ww. ustawy – w wysokości 10 proc. wygranej lub 10 proc. wartości nagrody.
Płatnicy podatku, a właśnie w takim charakterze występują organizatorzy, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów organizowanej loterii.
Jeżeli jednak przedmiotem wygranych nie są pieniądze, podatnik (zwycięzca) jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej.
Kwotę pobranego zryczałtowanego podatku płatnik, co do zasady, powinien przekazać w terminie do 20 dnia następnego miesiąca na rachunek urzędu skarbowego właściwego według swej siedziby. W tym samym terminie należy przesłać urzędowi skarbowemu zbiorczą deklarację na wzorze PIT-8A.

Aleksander Słysz
Autor jest starszym konsultantem w kancelarii doradztwa podatkowego


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ulga na dziecko nie dla każdego rodzica. Jakie limity i warunki trzeba spełnić?

Ulga prorodzinna (zwana też ulgą na dziecko) w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) to jedna z najpopularniejszych ulg wśród podatników. Jest to preferencja podatkowa, która pozwala rodzicom podreperować domowe budżety poprzez odliczenie od podatku kwot wskazanych w ustawie. Nie każdy jednak spełnia warunki, które pozwalają na skorzystanie z ulgi.

Windykacja należności na koszt dłużnika. Jak to zrobić?

W aktualnym stanie gospodarki niemal każda branża boryka się z problemem opóźnionych płatności. Tym problemem szczególnie dotknięta jest branża transportu, spedycji i logistyki. W sektorze TSL nieterminowe regulowanie zobowiązań stało się niestety powszechną praktyką, często traktowaną jako standard rynkowy. Dlatego windykacja należności jest aktualnie kluczowym elementem zarządzania finansami przedsiębiorstw z tego sektora. W jaki sposób przeprowadzić ją na koszt dłużnika?

Otrzymałeś tokeny za darmo? Skarbówka może uznać, że jest tutaj potencjalny podatek

Nowe tokeny w ramach genesis allocation – prezent czy potencjalny podatek? Czy ich przydział oznacza natychmiastowy dochód, czy dopiero przy sprzedaży trzeba podzielić się z fiskusem? Sprawdź, dlaczego organy skarbowe i sądy mają w tej sprawie odmienne stanowiska!

W Polsce ok. 43 proc. przełożonych to kobiety, choć rzadziej od mężczyzn aspirują do najwyższych stanowisk. W branży finansowo-księgowej tylko 28% kobiet w zarządach

Z okazji zbliżającego się Międzynarodowego Dnia Kobiet, AICPA & CIMA przypominają o potrzebie dalszych działań na rzecz wyrównywania szans kobiet i mężczyzn. Prezentują analizę sytuacji kobiet w branży finansowo-księgowej na podstawie badania Hays Poland.

REKLAMA

Skarbówka żąda podatku od krzywdy: 147 tysięcy złotych! To jest obiektywna niesprawiedliwość – orzekł NSA

Pijany i naćpany kierowca zabił mu rodziców i brata. On sam przeżył, ale do dziś zmaga się z ciężką niepełnosprawnością. Gdy po latach sąd przyznał mu odszkodowanie, skarbówka uznała, że odsetki od tej kwoty to „przychód” i zażądała 147 tys. zł podatku! Hubert i jego dziadkowie, którzy opiekują się nim od tragedii, walczą o sprawiedliwość od lat. NSA stanął po ich stronie, uznając decyzję fiskusa za rażąco niesprawiedliwą. Ale urzędnicy nie odpuszczają – sprawa znów trafia do sądu. Jak długo państwo będzie bezduszne wobec ofiary tragicznego wypadku?

Bezpłatny webinar: Podatkowe rozliczenie kryptowalut. Poradnik dla księgowych

Ekspert odpowie na 8 najważniejszych pytań, które powinien sobie zadać każdy księgowy rozliczający swoich klientów w zakresie kryptowalut, aby nie popełniać błędów.

Webinar: Wyroki i interpretacje VAT istotne w praktyce 2025 + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Wyroki i interpretacje VAT istotne w praktyce 2025” poprowadzi Mirosław Siwiński, doradca podatkowy i radca prawny, partner w Advicero Nexia, ekspert INFORAKADEMII. Ekspert przedstawi bieżące orzeczenia, wyroki i interpretacje w zakresie VAT niezbędne do sprawnego i prawidłowego rozliczania podatków w 2025 roku. Każdy z uczestników będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji wraz z materiałami dodatkowymi.

Polska gospodarka w pułapce przepisów. Przedsiębiorcy alarmują: Deregulacja to być albo nie być!

Zbyt skomplikowane przepisy, nieustanne zmiany w prawie i rosnące koszty prowadzenia biznesu – polscy przedsiębiorcy tracą czas i pieniądze w biurokratycznym chaosie. Polska ma jeden z najbardziej skomplikowanych systemów podatkowych w Europie, a liczba nowych regulacji rośnie w zastraszającym tempie. Czy deregulacja to jedyna szansa na poprawę sytuacji? Eksperci BCC biją na alarm: bez uproszczenia prawa polska gospodarka może stracić swoją konkurencyjność.

REKLAMA

„Puste faktury” będące fałszerstwem nie mogą być skutecznie anulowane przez wystawcę

Ilość głupstw, które napisano na temat tzw. pustych faktur, zapewne należy do tzw. trwałego dorobku doktryny unijnego VAT-u – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I wyjaśnia kiedy można takie faktury anulować, skorygować, a kiedy z mocy prawa powstaje obowiązek zapłaty podatku w tych fakturach wykazanego.

Import wysokoemisyjnych towarów na nowych zasadach. CBAM – mechanizm, raporty

Od października 2023 roku importerzy są zobowiązani do raportowania emisji związanych z produkcją towarów, które importują. Obowiązek ten wynika z przepisów wprowadzających w Unii Europejskiej mechanizm CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism).

REKLAMA