REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nagrodą dzielimy się z fiskusem

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Udział w loteriach promocyjnych nie pozostaje bez wpływu na obowiązki podatkowe tych osób, którym udaje się zdobyć nagrody. Niestety, podatnicy często przypominają sobie o tym dopiero wtedy, gdy o swoją część nagrody upomina się fiskus.
Organizacja loterii nie jest wcale łatwym zadaniem. Warunki urządzania gier i loterii określa ustawa z dnia 29 lipca 1992 r. o grach i zakładach wzajemnych (t.j. Dz.U. z 2004 r. nr 4, poz. 27 z późn. zm.). Z jej przepisów jasno wynika, że grami losowymi są gry o wygrane pieniężne lub rzeczowe, których wynik w szczególności zależy od przypadku, a warunki gry określa regulamin. Nie ma więc wątpliwości, że loteria jest grą losową.
W loterii promocyjnej uczestniczy się przez nabycie towaru, usługi lub innego dowodu udziału w grze. W loterii uczestniczy się zawsze nieodpłatnie, podmiot urządzający loterię oferuje wygrane pieniężne lub rzeczowe.

Potrzebne zezwolenie

Z art. 6 ust. 1 ustawy o grach i zakładach wzajemnych wynika, że loterie promocyjne urządzane mogą być, co do zasady, przez osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jedynie na podstawie udzielonego zezwolenia.
Zezwolenia na urządzanie i prowadzenie działalności w zakresie gier losowych udziela minister finansów. Na podstawie delegacji ustawowej minister finansów, w rozporządzeniu w sprawie upoważnienia dyrektorów izb skarbowych do wykonywania niektórych czynności w zakresie gier i zakładów wzajemnych (Dz.U. z 2003 r. nr 152, poz. 1486), upoważnił dyrektorów izb skarbowych do wydawania zezwoleń na urządzanie m.in. loterii promocyjnej organizowanej na obszarze jednego województwa, na którym znajduje się równocześnie miejsce losowania nagród.
Dyrektor izby skarbowej, który udzielił zezwolenia na urządzanie gier, zatwierdza regulaminy oraz zmiany w tych regulaminach, a także sprawuje nadzór i kontrolę w zakresie udzielonego zezwolenia.
Wniosek o udzielenie zezwolenia na urządzanie loterii promocyjnej musi zostać rozpatrzony w terminie dwóch miesięcy. We wniosku powinny znaleźć się ściśle określone dane.
Jeżeli organ właściwy udzieli zezwolenia na urządzenie loterii promocyjnej, zezwolenie to obejmować będzie:
nazwę podmiotu urządzającego loterię;
nazwę loterii;
nazwiska osób zarządzających podmiotem urządzającym loterię;
obszar, na którym loteria będzie urządzana;
czas urządzania loterii;
nieprzekraczalny termin rozpoczęcia działalności.
Do zezwolenia organ dołączy zatwierdzony regulamin loterii. Zezwolenie na urządzenie loterii promocyjnej udzielane jest na okres trwania loterii, nie dłużej jednak niż na dwa lata.
Opłata za zezwolenie na urządzanie loterii promocyjnej, zgodnie z par. 13 pkt 7 rozporządzenia ministra finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o grach i zakładach wzajemnych (Dz.U. z 2003 r. nr 102, poz. 948 z późn. zm.) wynosi 10 proc. wartości puli nagród, jednak nie mniej niż 1052 zł, co do zasady liczona w kwotach brutto wraz z VAT.

Świadectwo zawodowe

Osoby sprawujące zarząd nad loterią oraz osoby bezpośrednio prowadzące loterie są obowiązane uzyskać świadectwo zawodowe. Świadectwo zawodowe wydaje minister finansów po złożeniu egzaminu polegającego na sprawdzeniu znajomości przepisów o grach i zakładach wzajemnych. Szczegółowo problematykę egzaminu i opłat za egzamin regulują art. 19, 20 i 39 ustawy o grach i zakładach wzajemnych, a także rozdział 2 i 3 rozporządzenia ministra finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o grach i zakładach wzajemnych.
Do uzyskania świadectwa zawodowego są obowiązane osoby, których funkcje zobowiązują ich do nadzorowania loterii, w szczególności osoby, które nadzorują działalność punktów urządzania loterii promocyjnych. Świadectwo zawodowe wydaje się na czas określony, nie dłuższy niż 6 lat.
Ponieważ ustawa zobowiązuje organizatora do sprawowania nadzoru nad loterią poprzez obecność osoby posiadającej świadectwo zawodowe, nie da się uniknąć posiadania takowego świadectwa przez osobę, której nadzór nad loterią powierzono. Wydaje się, że w przypadku podmiotów mających zamiar jedynie okazyjnie takie loterie organizować, korzystniejszym rozwiązaniem od samodzielnego zdobywania zezwolenia i składania egzaminu przez osobę czy osoby nadzorujące przebieg loterii, jest skorzystanie z bogatej oferty firm organizujących loterie bądź zlecenie nadzoru nad loterią osobie posiadającej takie zezwolenie.
W przypadku wyboru proponowanego rozwiązania do wniosku o wydanie zezwolenia najkorzystniej dołączyć ewentualne pełnomocnictwo dla osoby reprezentującej organizatora.

Podatek od gry

Co do zasady podmioty prowadzące działalność w zakresie gier i zakładów, o których mowa w art. 2 ustawy o grach i zakładach wzajemnych, na podstawie udzielonego zezwolenia oraz podmioty urządzające gry i loterie stanowiące monopol państwa, podlegają opodatkowaniu podatkiem od gier. Jednakże na podstawie art. 40 ust. 4 wspomnianej ustawy nie podlega opodatkowaniu podatkiem od gier prowadzenie działalności w zakresie loterii promocyjnej.

Podatek od wygranej

Problematykę podatku dochodowego od wygranych w grach i loteriach regulują przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.). Wygrane w loteriach promocyjnych, jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych nie przekracza 2280 złotych, urządzanych i prowadzonych przez uprawniony podmiot na podstawie przepisów o grach i zakładach wzajemnych, zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 6a, są wolne od podatku dochodowego.
Zgodnie z art. 30 ust. 1 od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 ww. ustawy – w wysokości 10 proc. wygranej lub 10 proc. wartości nagrody.
Płatnicy podatku, a właśnie w takim charakterze występują organizatorzy, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów organizowanej loterii.
Jeżeli jednak przedmiotem wygranych nie są pieniądze, podatnik (zwycięzca) jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej.
Kwotę pobranego zryczałtowanego podatku płatnik, co do zasady, powinien przekazać w terminie do 20 dnia następnego miesiąca na rachunek urzędu skarbowego właściwego według swej siedziby. W tym samym terminie należy przesłać urzędowi skarbowemu zbiorczą deklarację na wzorze PIT-8A.

Aleksander Słysz
Autor jest starszym konsultantem w kancelarii doradztwa podatkowego


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA