REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nagrodą dzielimy się z fiskusem

REKLAMA

Udział w loteriach promocyjnych nie pozostaje bez wpływu na obowiązki podatkowe tych osób, którym udaje się zdobyć nagrody. Niestety, podatnicy często przypominają sobie o tym dopiero wtedy, gdy o swoją część nagrody upomina się fiskus.
Organizacja loterii nie jest wcale łatwym zadaniem. Warunki urządzania gier i loterii określa ustawa z dnia 29 lipca 1992 r. o grach i zakładach wzajemnych (t.j. Dz.U. z 2004 r. nr 4, poz. 27 z późn. zm.). Z jej przepisów jasno wynika, że grami losowymi są gry o wygrane pieniężne lub rzeczowe, których wynik w szczególności zależy od przypadku, a warunki gry określa regulamin. Nie ma więc wątpliwości, że loteria jest grą losową.
W loterii promocyjnej uczestniczy się przez nabycie towaru, usługi lub innego dowodu udziału w grze. W loterii uczestniczy się zawsze nieodpłatnie, podmiot urządzający loterię oferuje wygrane pieniężne lub rzeczowe.

Potrzebne zezwolenie

Z art. 6 ust. 1 ustawy o grach i zakładach wzajemnych wynika, że loterie promocyjne urządzane mogą być, co do zasady, przez osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jedynie na podstawie udzielonego zezwolenia.
Zezwolenia na urządzanie i prowadzenie działalności w zakresie gier losowych udziela minister finansów. Na podstawie delegacji ustawowej minister finansów, w rozporządzeniu w sprawie upoważnienia dyrektorów izb skarbowych do wykonywania niektórych czynności w zakresie gier i zakładów wzajemnych (Dz.U. z 2003 r. nr 152, poz. 1486), upoważnił dyrektorów izb skarbowych do wydawania zezwoleń na urządzanie m.in. loterii promocyjnej organizowanej na obszarze jednego województwa, na którym znajduje się równocześnie miejsce losowania nagród.
Dyrektor izby skarbowej, który udzielił zezwolenia na urządzanie gier, zatwierdza regulaminy oraz zmiany w tych regulaminach, a także sprawuje nadzór i kontrolę w zakresie udzielonego zezwolenia.
Wniosek o udzielenie zezwolenia na urządzanie loterii promocyjnej musi zostać rozpatrzony w terminie dwóch miesięcy. We wniosku powinny znaleźć się ściśle określone dane.
Jeżeli organ właściwy udzieli zezwolenia na urządzenie loterii promocyjnej, zezwolenie to obejmować będzie:
nazwę podmiotu urządzającego loterię;
nazwę loterii;
nazwiska osób zarządzających podmiotem urządzającym loterię;
obszar, na którym loteria będzie urządzana;
czas urządzania loterii;
nieprzekraczalny termin rozpoczęcia działalności.
Do zezwolenia organ dołączy zatwierdzony regulamin loterii. Zezwolenie na urządzenie loterii promocyjnej udzielane jest na okres trwania loterii, nie dłużej jednak niż na dwa lata.
Opłata za zezwolenie na urządzanie loterii promocyjnej, zgodnie z par. 13 pkt 7 rozporządzenia ministra finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o grach i zakładach wzajemnych (Dz.U. z 2003 r. nr 102, poz. 948 z późn. zm.) wynosi 10 proc. wartości puli nagród, jednak nie mniej niż 1052 zł, co do zasady liczona w kwotach brutto wraz z VAT.

Świadectwo zawodowe

Osoby sprawujące zarząd nad loterią oraz osoby bezpośrednio prowadzące loterie są obowiązane uzyskać świadectwo zawodowe. Świadectwo zawodowe wydaje minister finansów po złożeniu egzaminu polegającego na sprawdzeniu znajomości przepisów o grach i zakładach wzajemnych. Szczegółowo problematykę egzaminu i opłat za egzamin regulują art. 19, 20 i 39 ustawy o grach i zakładach wzajemnych, a także rozdział 2 i 3 rozporządzenia ministra finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o grach i zakładach wzajemnych.
Do uzyskania świadectwa zawodowego są obowiązane osoby, których funkcje zobowiązują ich do nadzorowania loterii, w szczególności osoby, które nadzorują działalność punktów urządzania loterii promocyjnych. Świadectwo zawodowe wydaje się na czas określony, nie dłuższy niż 6 lat.
Ponieważ ustawa zobowiązuje organizatora do sprawowania nadzoru nad loterią poprzez obecność osoby posiadającej świadectwo zawodowe, nie da się uniknąć posiadania takowego świadectwa przez osobę, której nadzór nad loterią powierzono. Wydaje się, że w przypadku podmiotów mających zamiar jedynie okazyjnie takie loterie organizować, korzystniejszym rozwiązaniem od samodzielnego zdobywania zezwolenia i składania egzaminu przez osobę czy osoby nadzorujące przebieg loterii, jest skorzystanie z bogatej oferty firm organizujących loterie bądź zlecenie nadzoru nad loterią osobie posiadającej takie zezwolenie.
W przypadku wyboru proponowanego rozwiązania do wniosku o wydanie zezwolenia najkorzystniej dołączyć ewentualne pełnomocnictwo dla osoby reprezentującej organizatora.

Podatek od gry

Co do zasady podmioty prowadzące działalność w zakresie gier i zakładów, o których mowa w art. 2 ustawy o grach i zakładach wzajemnych, na podstawie udzielonego zezwolenia oraz podmioty urządzające gry i loterie stanowiące monopol państwa, podlegają opodatkowaniu podatkiem od gier. Jednakże na podstawie art. 40 ust. 4 wspomnianej ustawy nie podlega opodatkowaniu podatkiem od gier prowadzenie działalności w zakresie loterii promocyjnej.

Podatek od wygranej

Problematykę podatku dochodowego od wygranych w grach i loteriach regulują przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.). Wygrane w loteriach promocyjnych, jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych nie przekracza 2280 złotych, urządzanych i prowadzonych przez uprawniony podmiot na podstawie przepisów o grach i zakładach wzajemnych, zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 6a, są wolne od podatku dochodowego.
Zgodnie z art. 30 ust. 1 od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 ww. ustawy – w wysokości 10 proc. wygranej lub 10 proc. wartości nagrody.
Płatnicy podatku, a właśnie w takim charakterze występują organizatorzy, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów organizowanej loterii.
Jeżeli jednak przedmiotem wygranych nie są pieniądze, podatnik (zwycięzca) jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej.
Kwotę pobranego zryczałtowanego podatku płatnik, co do zasady, powinien przekazać w terminie do 20 dnia następnego miesiąca na rachunek urzędu skarbowego właściwego według swej siedziby. W tym samym terminie należy przesłać urzędowi skarbowemu zbiorczą deklarację na wzorze PIT-8A.

Aleksander Słysz
Autor jest starszym konsultantem w kancelarii doradztwa podatkowego


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA