REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niepewny los interpretacji

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Przepisy o wiążących interpretacjach podatkowych, z których podatnicy tak chętnie korzystają, mogą okazać się niezgodne z konstytucją. Budzą wątpliwości Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. Ostatecznie o ich przyszłości zdecyduje Trybunał Konstytucyjny.
Warszawski WSA postanowił zakończyć dyskusję na temat jakości przepisów o pisemnych interpretacjach podatkowych. W związku z wątpliwościami, które wiążą się z ich stosowaniem, sąd skierował je do Trybunału Konstytucyjnego.
W uzasadnieniu wniosku do TK sąd przypomniał, że wprowadzeniu instytucji pisemnych interpretacji podatkowych towarzyszyły olbrzymie nadzieje na stabilizację warunków prowadzenia działalności gospodarczej. Równocześnie pojawiło się wiele wątpliwości i problemów związanych ze stosowaniem przepisów art. 14a-14c Ordynacji podatkowej. Według WSA przynajmniej część z nich ma charakter fundamentalny, dotyczy bowiem, jeśli nie samej konstytucyjności nowych przepisów, to przynajmniej określenia zakresu sądowej kontroli nad nimi.

Liczne zarzuty

Według WSA większość wątpliwości związanych z interpretacjami wynika z treści art. 14a par. 5 Ordynacji podatkowej, który mówi, że do załatwienia wniosku o wydanie interpretacji stosuje się niektóre przepisy Ordynacji podatkowej, dotyczące usuwania braków we wniosku, czy właściwości organu. Nie wiadomo natomiast, czy należy stosować pozostałe przepisy Ordynacji podatkowej. Jasne jest, że w wielu przypadkach uniemożliwiłoby to wydanie interpretacji w ustawowym terminie trzech miesięcy, co skutkowałoby przyjęciem interpretacji podatnika. Z drugiej strony brak możliwości stosowania tych przepisów (np. o doręczeniach) może być przyczyną praktycznych trudności dla organów podatkowych i utrudnić późniejszą sądową kontrolę interpretacji.

Nie ma równości

WSA zwraca uwagę, że w przypadku przyjęcia interpretacji podatnika organ jest nią związany i nie może już wydać interpretacji. Podatnik nie ma więc szans na uzyskanie postanowienia w tej sprawie. Jego sytuacja jest więc dużo gorsza niż podatnika, który taką interpretację uzyskał. Stanowisko podatnika w przypadku niewydania postanowienia w terminie wiąże bowiem tylko organ pierwszej instancji. To może być niezgodne z konstytucyjną zasadą równości wobec prawa (art. 32 konstytucji). Sąd podejrzewa, że przepisy o interpretacjach mogą być też niezgodne z art. 217 konstytucji, który pozwala nakładać podatki lub przyznawać ulgi jedynie w ustawach. Podobnego zdania są eksperci podatkowi.
– Od dawna docierają do nas sygnały, że wiążące interpretacje zastępują przepisy ustaw. Mogą kreować obowiązek podatkowy nawet wbrew przepisom ustawy – mówi Jarosław Ostrowski, partner w kancelarii Nowakowski i Wspólnicy.
Zastrzeżenia sądu budzi też zgodność przepisów o interpretacjach z art. 10 i 184 konstytucji, które gwarantują kontrolę sądu nad decyzjami administracyjnymi. Nie do końca wiadomo, czy sądy administracyjne mają badać interpretacje jedynie od strony formalnej, czy także merytorycznej. WSA wskazuje także, że przepisy o interpretacjach mogą naruszać konstytucyjną zasadę prawa do zaskarżania orzeczeń i decyzji wydanych w pierwszej instancji.

Marcin Musiał



 
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minimalne wynagrodzenie 2026: MF proponuje 4806 zł, a MRPiPS 5056 zł brutto miesięcznie

W dniu 7 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało swoje oświadczenie w sprawie nieprawdziwych informacji dotyczących kwoty podwyżki płacy minimalnej w 2026 r.

KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonej księgowości

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Dalsze obniżki stóp procentowych NBP dopiero jesienią 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

REKLAMA

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

REKLAMA

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

REKLAMA