REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niepewny los interpretacji

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Przepisy o wiążących interpretacjach podatkowych, z których podatnicy tak chętnie korzystają, mogą okazać się niezgodne z konstytucją. Budzą wątpliwości Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. Ostatecznie o ich przyszłości zdecyduje Trybunał Konstytucyjny.
Warszawski WSA postanowił zakończyć dyskusję na temat jakości przepisów o pisemnych interpretacjach podatkowych. W związku z wątpliwościami, które wiążą się z ich stosowaniem, sąd skierował je do Trybunału Konstytucyjnego.
W uzasadnieniu wniosku do TK sąd przypomniał, że wprowadzeniu instytucji pisemnych interpretacji podatkowych towarzyszyły olbrzymie nadzieje na stabilizację warunków prowadzenia działalności gospodarczej. Równocześnie pojawiło się wiele wątpliwości i problemów związanych ze stosowaniem przepisów art. 14a-14c Ordynacji podatkowej. Według WSA przynajmniej część z nich ma charakter fundamentalny, dotyczy bowiem, jeśli nie samej konstytucyjności nowych przepisów, to przynajmniej określenia zakresu sądowej kontroli nad nimi.

Liczne zarzuty

Według WSA większość wątpliwości związanych z interpretacjami wynika z treści art. 14a par. 5 Ordynacji podatkowej, który mówi, że do załatwienia wniosku o wydanie interpretacji stosuje się niektóre przepisy Ordynacji podatkowej, dotyczące usuwania braków we wniosku, czy właściwości organu. Nie wiadomo natomiast, czy należy stosować pozostałe przepisy Ordynacji podatkowej. Jasne jest, że w wielu przypadkach uniemożliwiłoby to wydanie interpretacji w ustawowym terminie trzech miesięcy, co skutkowałoby przyjęciem interpretacji podatnika. Z drugiej strony brak możliwości stosowania tych przepisów (np. o doręczeniach) może być przyczyną praktycznych trudności dla organów podatkowych i utrudnić późniejszą sądową kontrolę interpretacji.

Nie ma równości

WSA zwraca uwagę, że w przypadku przyjęcia interpretacji podatnika organ jest nią związany i nie może już wydać interpretacji. Podatnik nie ma więc szans na uzyskanie postanowienia w tej sprawie. Jego sytuacja jest więc dużo gorsza niż podatnika, który taką interpretację uzyskał. Stanowisko podatnika w przypadku niewydania postanowienia w terminie wiąże bowiem tylko organ pierwszej instancji. To może być niezgodne z konstytucyjną zasadą równości wobec prawa (art. 32 konstytucji). Sąd podejrzewa, że przepisy o interpretacjach mogą być też niezgodne z art. 217 konstytucji, który pozwala nakładać podatki lub przyznawać ulgi jedynie w ustawach. Podobnego zdania są eksperci podatkowi.
– Od dawna docierają do nas sygnały, że wiążące interpretacje zastępują przepisy ustaw. Mogą kreować obowiązek podatkowy nawet wbrew przepisom ustawy – mówi Jarosław Ostrowski, partner w kancelarii Nowakowski i Wspólnicy.
Zastrzeżenia sądu budzi też zgodność przepisów o interpretacjach z art. 10 i 184 konstytucji, które gwarantują kontrolę sądu nad decyzjami administracyjnymi. Nie do końca wiadomo, czy sądy administracyjne mają badać interpretacje jedynie od strony formalnej, czy także merytorycznej. WSA wskazuje także, że przepisy o interpretacjach mogą naruszać konstytucyjną zasadę prawa do zaskarżania orzeczeń i decyzji wydanych w pierwszej instancji.

Marcin Musiał



 
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

REKLAMA

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

REKLAMA