REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niepewny los interpretacji

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Przepisy o wiążących interpretacjach podatkowych, z których podatnicy tak chętnie korzystają, mogą okazać się niezgodne z konstytucją. Budzą wątpliwości Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. Ostatecznie o ich przyszłości zdecyduje Trybunał Konstytucyjny.
Warszawski WSA postanowił zakończyć dyskusję na temat jakości przepisów o pisemnych interpretacjach podatkowych. W związku z wątpliwościami, które wiążą się z ich stosowaniem, sąd skierował je do Trybunału Konstytucyjnego.
W uzasadnieniu wniosku do TK sąd przypomniał, że wprowadzeniu instytucji pisemnych interpretacji podatkowych towarzyszyły olbrzymie nadzieje na stabilizację warunków prowadzenia działalności gospodarczej. Równocześnie pojawiło się wiele wątpliwości i problemów związanych ze stosowaniem przepisów art. 14a-14c Ordynacji podatkowej. Według WSA przynajmniej część z nich ma charakter fundamentalny, dotyczy bowiem, jeśli nie samej konstytucyjności nowych przepisów, to przynajmniej określenia zakresu sądowej kontroli nad nimi.

Liczne zarzuty

Według WSA większość wątpliwości związanych z interpretacjami wynika z treści art. 14a par. 5 Ordynacji podatkowej, który mówi, że do załatwienia wniosku o wydanie interpretacji stosuje się niektóre przepisy Ordynacji podatkowej, dotyczące usuwania braków we wniosku, czy właściwości organu. Nie wiadomo natomiast, czy należy stosować pozostałe przepisy Ordynacji podatkowej. Jasne jest, że w wielu przypadkach uniemożliwiłoby to wydanie interpretacji w ustawowym terminie trzech miesięcy, co skutkowałoby przyjęciem interpretacji podatnika. Z drugiej strony brak możliwości stosowania tych przepisów (np. o doręczeniach) może być przyczyną praktycznych trudności dla organów podatkowych i utrudnić późniejszą sądową kontrolę interpretacji.

Nie ma równości

WSA zwraca uwagę, że w przypadku przyjęcia interpretacji podatnika organ jest nią związany i nie może już wydać interpretacji. Podatnik nie ma więc szans na uzyskanie postanowienia w tej sprawie. Jego sytuacja jest więc dużo gorsza niż podatnika, który taką interpretację uzyskał. Stanowisko podatnika w przypadku niewydania postanowienia w terminie wiąże bowiem tylko organ pierwszej instancji. To może być niezgodne z konstytucyjną zasadą równości wobec prawa (art. 32 konstytucji). Sąd podejrzewa, że przepisy o interpretacjach mogą być też niezgodne z art. 217 konstytucji, który pozwala nakładać podatki lub przyznawać ulgi jedynie w ustawach. Podobnego zdania są eksperci podatkowi.
– Od dawna docierają do nas sygnały, że wiążące interpretacje zastępują przepisy ustaw. Mogą kreować obowiązek podatkowy nawet wbrew przepisom ustawy – mówi Jarosław Ostrowski, partner w kancelarii Nowakowski i Wspólnicy.
Zastrzeżenia sądu budzi też zgodność przepisów o interpretacjach z art. 10 i 184 konstytucji, które gwarantują kontrolę sądu nad decyzjami administracyjnymi. Nie do końca wiadomo, czy sądy administracyjne mają badać interpretacje jedynie od strony formalnej, czy także merytorycznej. WSA wskazuje także, że przepisy o interpretacjach mogą naruszać konstytucyjną zasadę prawa do zaskarżania orzeczeń i decyzji wydanych w pierwszej instancji.

Marcin Musiał



 
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

REKLAMA

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

REKLAMA