REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Będzie można odzyskać nawet 56 tysięcy złotych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Indywidualni inwestorzy będą mogli odzyskać ponad 56 tys. zł jako zwrot części VAT zawartego w cenie materiałów budowlanych. Ustawa przewidująca rekompensaty nie zakazuje łączenia znajdujących się w niej limitów. Wprowadzono je pod naciskiem Ministerstwa Finansów. Dziś resort może mieć problem.
Specjaliści od podatków są zgodni. W ustawie o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, która wchodzi w życie 1 stycznia, nie ma zakazu sumowania zawartych w niej limitów.

Według doradcy podatkowego Dariusza M. Malinowskiego ustawowe sformułowania dotyczące ograniczeń zwrotu są niezbyt precyzyjne. Łączenie limitów jest jednak dopuszczalne.

REKLAMA

REKLAMA

– Podejrzewam, że nie taka była intencja ustawodawcy. W ustawie nie ma jednak żadnego przepisu odnoszącego się do łącznego, maksymalnego limitu. Zwrot następuje w drodze decyzji, zapewne więc postępowania w tej kwestii, odwołania i ewentualne rozstrzygnięcia sądowe zweryfikują to stanowisko – uważa Dariusz M. Malinowski.

Podobnego zdania jest Marta Szafarowska, doradca podatkowy z MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy. Zwraca uwagę, że między przepisami określającymi wysokość limitów nie ma żadnych łączników typu „albo” lub „oraz”. W ustawie nie ma też generalnego ograniczenia kwotowego ustalającego jeden górny limit zwrotu VAT dla wszystkich rodzajów inwestycji. To oznacza, że limity można sumować.

– Wprowadzenie różnego traktowania inwestorów tylko ze względu na rodzaj faktury, którą posiadają, nie byłoby uzasadnione. Należy przyjąć inny limit dla każdego rodzaju prowadzonej inwestycji. W przypadku prowadzenia różnych inwestycji mamy do czynienia z czterema różnymi limitami. Wykorzystanie jednego limitu nie pozbawia prawa do skorzystania z innego – mówi Marta Szafarowska.

Zwrot obejmie 68,18 proc. VAT zawartego w cenie materiałów budowlanych. W przypadku faktur wykorzystanych do rozliczenia ulgi remontowej rekompensata wyniesie tylko 55,23 proc. podatku.

Po zsumowaniu limitów maksymalny zwrot VAT wyniósłby ponad 56 tys. zł. Oczywiście dotyczyłby tylko tych inwestorów, którzy udokumentują, że na materiały budowlane wydali bądź wydadzą do końca 2007 roku odpowiednie kwoty. Ministerstwo Finansów wydaje się zaskoczone naszymi obliczeniami. Na stanowisko resortu czekamy już niemal dwa tygodnie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Były wiceminister finansów Jarosław Neneman powiedział Gazecie Prawnej, że podczas prac nad ustawą nie zastanawiano się nad tym, czy limity można łączyć, czy nie.

REKLAMA

– Maksymalne wykorzystanie wszystkich limitów może się zdarzyć w wyjątkowych sytuacjach. Skutki budżetowe szacowaliśmy na podstawie danych dotyczących ulgi remontowej i budowlanej. Ze zwrotu skorzysta około 10 mln podatników oraz rolnicy, którzy nie mieli prawa do ulg remontowej i budowlanej. Ci ostatni prawdopodobnie nie mają faktur za poprzedni rok, ale teraz zaczynają je gromadzić – mówi Jarosław Neneman. Jego zdaniem ustawa może kosztować budżet około 4,5 mld zł.

Ograniczenia odliczeń wprowadzono do ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym pod naciskiem Ministerstwa Finansów. W pierwotnej wersji w ogóle ich nie było. Generalnie zwrot VAT ma wynieść 68,18 proc. VAT zawartego w cenie materiałów budowlanych. W przypadku faktur wykorzystanych do rozliczenia ulgi remontowej rekompensatę ograniczono do 55,23 proc. VAT. Ustawa wprowadza także maksymalne limity odliczeń.

W przypadku faktur niewykorzystanych do ulgi remontowej zwrot wyniesie nie więcej jednak niż 12,295 proc. kwoty stanowiącej iloczyn 70 mkw. powierzchni użytkowej i ceny metra kwadratowego powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego, przyjmowanej na potrzeby obliczenia premii gwarancyjnej od wkładów oszczędnościowych na książeczkach mieszkaniowych, ogłoszonej za kwartał poprzedzający kwartał, w którym inwestor złożył wniosek o wydanie decyzji, w razie robót budowlanych, na które potrzebne jest pozwolenie na budowę.

Do obliczenia limitu w przypadku prac, do którego pozwolenie na budowę nie jest potrzebne, przyjmuje się powierzchnię 30 mkw. powierzchni użytkowej.

Podobne ograniczenia dotyczą faktur wykorzystanych do ulgi remontowej. W tym przypadku limity wynoszą jednak 9,959 proc. iloczynów opartych na 70 mkw. powierzchni lub 30 mkw. powierzchni (w zależności od rodzaju prac).

Przyjęta wbrew rządowi ustawa ma zrekompensować inwestorom indywidualnym wzrost stawki VAT na materiały budowlane z 7 proc. do 22 proc., który nastąpił po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej 1 maja 2004 r. Podwyżka dotknęła osoby budujące tzw. sposobem gospodarczym, które nie mogą odliczyć VAT naliczonego z faktur za materiały budowlane.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Marcin Musiał

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA