REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Będzie można odzyskać nawet 56 tysięcy złotych

REKLAMA

Indywidualni inwestorzy będą mogli odzyskać ponad 56 tys. zł jako zwrot części VAT zawartego w cenie materiałów budowlanych. Ustawa przewidująca rekompensaty nie zakazuje łączenia znajdujących się w niej limitów. Wprowadzono je pod naciskiem Ministerstwa Finansów. Dziś resort może mieć problem.
Specjaliści od podatków są zgodni. W ustawie o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, która wchodzi w życie 1 stycznia, nie ma zakazu sumowania zawartych w niej limitów.

Według doradcy podatkowego Dariusza M. Malinowskiego ustawowe sformułowania dotyczące ograniczeń zwrotu są niezbyt precyzyjne. Łączenie limitów jest jednak dopuszczalne.

REKLAMA

Autopromocja

– Podejrzewam, że nie taka była intencja ustawodawcy. W ustawie nie ma jednak żadnego przepisu odnoszącego się do łącznego, maksymalnego limitu. Zwrot następuje w drodze decyzji, zapewne więc postępowania w tej kwestii, odwołania i ewentualne rozstrzygnięcia sądowe zweryfikują to stanowisko – uważa Dariusz M. Malinowski.

Podobnego zdania jest Marta Szafarowska, doradca podatkowy z MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy. Zwraca uwagę, że między przepisami określającymi wysokość limitów nie ma żadnych łączników typu „albo” lub „oraz”. W ustawie nie ma też generalnego ograniczenia kwotowego ustalającego jeden górny limit zwrotu VAT dla wszystkich rodzajów inwestycji. To oznacza, że limity można sumować.

– Wprowadzenie różnego traktowania inwestorów tylko ze względu na rodzaj faktury, którą posiadają, nie byłoby uzasadnione. Należy przyjąć inny limit dla każdego rodzaju prowadzonej inwestycji. W przypadku prowadzenia różnych inwestycji mamy do czynienia z czterema różnymi limitami. Wykorzystanie jednego limitu nie pozbawia prawa do skorzystania z innego – mówi Marta Szafarowska.

Zwrot obejmie 68,18 proc. VAT zawartego w cenie materiałów budowlanych. W przypadku faktur wykorzystanych do rozliczenia ulgi remontowej rekompensata wyniesie tylko 55,23 proc. podatku.

Po zsumowaniu limitów maksymalny zwrot VAT wyniósłby ponad 56 tys. zł. Oczywiście dotyczyłby tylko tych inwestorów, którzy udokumentują, że na materiały budowlane wydali bądź wydadzą do końca 2007 roku odpowiednie kwoty. Ministerstwo Finansów wydaje się zaskoczone naszymi obliczeniami. Na stanowisko resortu czekamy już niemal dwa tygodnie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Były wiceminister finansów Jarosław Neneman powiedział Gazecie Prawnej, że podczas prac nad ustawą nie zastanawiano się nad tym, czy limity można łączyć, czy nie.

– Maksymalne wykorzystanie wszystkich limitów może się zdarzyć w wyjątkowych sytuacjach. Skutki budżetowe szacowaliśmy na podstawie danych dotyczących ulgi remontowej i budowlanej. Ze zwrotu skorzysta około 10 mln podatników oraz rolnicy, którzy nie mieli prawa do ulg remontowej i budowlanej. Ci ostatni prawdopodobnie nie mają faktur za poprzedni rok, ale teraz zaczynają je gromadzić – mówi Jarosław Neneman. Jego zdaniem ustawa może kosztować budżet około 4,5 mld zł.

REKLAMA

Ograniczenia odliczeń wprowadzono do ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym pod naciskiem Ministerstwa Finansów. W pierwotnej wersji w ogóle ich nie było. Generalnie zwrot VAT ma wynieść 68,18 proc. VAT zawartego w cenie materiałów budowlanych. W przypadku faktur wykorzystanych do rozliczenia ulgi remontowej rekompensatę ograniczono do 55,23 proc. VAT. Ustawa wprowadza także maksymalne limity odliczeń.

W przypadku faktur niewykorzystanych do ulgi remontowej zwrot wyniesie nie więcej jednak niż 12,295 proc. kwoty stanowiącej iloczyn 70 mkw. powierzchni użytkowej i ceny metra kwadratowego powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego, przyjmowanej na potrzeby obliczenia premii gwarancyjnej od wkładów oszczędnościowych na książeczkach mieszkaniowych, ogłoszonej za kwartał poprzedzający kwartał, w którym inwestor złożył wniosek o wydanie decyzji, w razie robót budowlanych, na które potrzebne jest pozwolenie na budowę.

Do obliczenia limitu w przypadku prac, do którego pozwolenie na budowę nie jest potrzebne, przyjmuje się powierzchnię 30 mkw. powierzchni użytkowej.

Podobne ograniczenia dotyczą faktur wykorzystanych do ulgi remontowej. W tym przypadku limity wynoszą jednak 9,959 proc. iloczynów opartych na 70 mkw. powierzchni lub 30 mkw. powierzchni (w zależności od rodzaju prac).

Przyjęta wbrew rządowi ustawa ma zrekompensować inwestorom indywidualnym wzrost stawki VAT na materiały budowlane z 7 proc. do 22 proc., który nastąpił po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej 1 maja 2004 r. Podwyżka dotknęła osoby budujące tzw. sposobem gospodarczym, które nie mogą odliczyć VAT naliczonego z faktur za materiały budowlane.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Marcin Musiał

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa funkcja w e-Urzędzie Skarbowym: Raport podatnika. Jakie informacje można otrzymać?

W komunikacie z 10 października 2024 r. Ministerstwo Finansów poinformowało o wprowadzeniu nowej funkcjonalności w e-Urzędzie Skarbowym – Raportu podatnika. Czym jest ten raport, który dotyczy przedsiębiorców i organizacji? Jakie informacje zawiera?

Globalny sektor logistyczny zakończy 2024 rok na dużym plusie

Wolumen towarowy transportowany przez światową flotę kontenerową zyska w tym roku 5-6%. Fracht lotniczy zaliczy wzrost na poziomie 5%, a rynek przesyłek ekspresowych i paczek urośnie o nawet 9,2%. Więcej i szybciej zarobią także operatorzy logistyczni, ponieważ obserwujemy właśnie niecodzienne przesunięcie szczytu transportowego na szlakach prowadzących z Chin do Europy i USA. Branża logistyczna pogodziła się również z kryzysem żeglugowym na Morzu Czerwonym, a nawet zamieniła konieczność opływania Afryki na wzrosty w poszczególnych obszarach rynku. Za sprawą rosnącej sprzedaży w e‑commerce to może być bardzo dobry rok dla logistyki, nawet w kulejącej gospodarczo Europie.

Opanowanie logistyki przez inteligentne algorytmy jeszcze nam nie grozi

Dotychczasowe doświadczenia firm próbujących wdrożyć inteligentne algorytmy w swoich łańcuchach dostaw pokazują, że jest to zadanie ekstremalnie trudne. Zgodnie z harmonogramem i pierwotnymi założeniami robi to zaledwie 16% organizacji. Niewielki jest także udział przedsiębiorstw, które stosują już sztuczną inteligencję w wybranych procesach logistycznych. Programom implementacji towarzyszy ponadto obszerny katalog czynników ryzyka i brak odpowiedniego know-how, ale w branży panuje przekonanie, że AI i tak zrewolucjonizuje globalne łańcuchy zaopatrzenia.

Nadgodziny w pracy – jak liczyć, limity, rodzaje, rekompensaty, wynagrodzenie

Czym są nadgodziny, jakie są ich rodzaje i zasady rozliczania? Jakie rekompensaty przysługują za godziny nadliczbowe? Wyjaśnia Karolina Woźniczka, specjalistka ds. kadr i płac w Meritoros SA.

REKLAMA

Zaświadczenie o dochodach: jak je uzyskać online w e-Urzędzie Skarbowym? Ile trwa procedura?

Ministerstwo Finansów informuje, że podatnicy coraz chętniej występują i częściej uzyskują zaświadczenia o dochodach on-line w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Trwa to z reguły kilka minut. Wydanie elektronicznego zaświadczenia o dochodach jest bezpłatne. Ma on taką samą moc prawną jak dokument papierowy. W całym 2023 roku wnioski o wydanie takich zaświadczeń w e-US złożyło prawie 160 tys. osób, a w pierwszej połowie 2024 r. już ponad 95 tys. 

Wycena aktuarialna wartości godziwej (fair value) instrumentów finansowych

Jaka jest rola aktuariusza oraz standardów międzynarodowych w wycenie aktuarialnej instrumentów finansowych? Elementy modelu wyceny aktuarialnej oraz jej raportowanie.

Przechowywanie dokumentów w firmie. Przepisy i zasady zarządzania dokumentacją

Średniej wielkości firma gromadzi olbrzymie ilości dokumentacji. W każdym przedsiębiorstwie są to dokumenty o charakterze ogólnym, ale też szereg dokumentów właściwych dla profilu działalności danej firmy. Niezależnie od ich ilości, dokumenty muszą być odpowiednio zarządzane, co wiąże się ze stworzeniem warunków do ich przechowywania, właściwym ich archiwizowaniem, niszczeniem, a w razie potrzeby digitalizacją. Sprawne zarządzanie dokumentami w firmie pozwala na szybki dostęp do potrzebnych informacji, co w konsekwencji wspiera procesy decyzyjne i operacyjne w przedsiębiorstwie. Konieczność właściwego zorganizowania dokumentacji wynika jednak nie tylko z potrzeby utrzymania porządku czy zredukowania czasu potrzebnego na poszukiwanie dokumentów, ale też z przepisów prawnych. 

Do 15 mln zł pożyczki dla mikro i małych firm na inwestycje. Stałe oprocentowanie 2% lub 1,5%

Bank Ochrony Środowiska uruchomił pod koniec września 2024 r. kolejny nabór wniosków o preferencyjne pożyczki unijne w województwie lubelskim. Nowa oferta BOŚ jest, tym razem, skierowana do mikro i małych przedsiębiorstw oraz spółek komunalnych. Pożyczki będzie można wykorzystać na zwiększenie efektywności energetycznej firm.

REKLAMA

Post-importowe kontrole celno skarbowe

W ostatnim czasie rośnie skuteczność kontroli celno skarbowych, a w tym kontrole post-importowe i post-eksportowe związane z obrotem międzynarodowym towarów. Pomagają w tym przepisy, które nakładają dodatkowe wymagania na eksporterów i importerów, takie jak środowiskowe, środki ochrony rynku, a w tym postępowania antydumpingowe czy antysubsydyjne, czy związane z sytuacją na świecie jak sankcje.

Przedsiębiorca ma konkretne korzyści finansowe z zatrudnienia studenta. Ekspert pokazuje jakie

Stały wzrost kosztów pracy sprawia, że przedsiębiorcy poszukują rozwiązań, które umożliwią im oszczędności w tym zakresie. Jednym z chętniej stosowanych pomysłów jest zatrudnianie studentów. Podpowiadamy, dlaczego warto zatrudniać młode osoby i jakie korzyści dla przedsiębiorcy to przyniesie.

REKLAMA