REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT. Zwrot wydatków na materiały budowlane

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Wystąpienie o rekompensatę w wysokości 56 tys. zł nie będzie karane więzieniem ani grzywną, choć Ministerstwo Finansów uważa, że maksymalny zwrot podatku od materiałów budowlanych może wynieść około 31 tys. zł.

Toczy się spór dotyczący maksymalnej kwoty zwrotu części podatku zawartego w cenie materiałów budowlanych. O sprawie pisaliśmy w GP z 21 i 23 grudnia 2005 r. Ustawa o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym przewiduje cztery ograniczenia, których wysokość zależy między innymi od rodzaju inwestycji oraz od ceny metra kwadratowego powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego ogłaszanej przez GUS. Zgodnie z opinią ekspertów podatkowych limity te można łączyć. Wtedy maksymalna kwota zwrotu może wynieść nawet 56 tys. zł. Resort finansów uważa jednak, że można łączyć tylko dwa limity, a wtedy zwrot nie przekroczyłby 31 tys. zł. Tymczasem w kodeksie karnym skarbowym znalazł się przepis, który przewiduje grzywnę, a nawet więzienie za próbę wyłudzenia nienależnego zwrotu części podatku zawartego w cenie materiałów budowlanych.

Czy to znaczy, że inwestor, który we wniosku połączy więcej niż dwa limity i wystąpi o więcej niż 31 tys. zł, narazi się na karę?

– Osoba podająca we wniosku limit wynikający ze zsumowania czterech ograniczeń zawartych w ustawie nie naraża się na sankcje karne skarbowe. Mogą być one jedynie naliczone w przypadku podania nieprawdziwych danych dotyczących poniesionych wydatków – uważa Grzegorz Gałacki, radca prawny w Kancelarii Hananim & Galacki.

Monika Kopiecka, rzecznik prasowy Izby Skarbowej w Gdańsku, także uspokaja.

– Odpowiedzialności będzie podlegał sprawca, który popełni czyn z winy umyślnej, na przykład gdy przedstawi organowi podatkowemu sfałszowane faktury czy też inne wymagane ustawą dokumenty. Za nieprawidłowe wyliczenie kwoty zwrotu VAT nie grozi kara, zwłaszcza że będzie on następował na podstawie postępowania podatkowego i decyzji wydanej przez naczelnika urzędu skarbowego – tłumaczy Monika Kopiecka. Dodaje, że jeśli Ministerstwo Finansów wyda oficjalną interpretację przepisów dotyczących łączenia limitów, to będzie ona wiążąca dla organów podatkowych. Na razie wytyczne ministerstwa do urzędów skarbowych nie dotarły.

– Przede wszystkim czekamy na wzór wniosku o zwrot VAT – informuje Agnieszka Pawlak z Izby Skarbowej w Łodzi.

Ministerstwo Finansów opracowuje formularz, który ułatwi inwestorom prawidłowe napisanie podań o zwrot podatku, a organom podatkowym ich weryfikację. Ustawa o zwrocie VAT zawiera tylko wskazówki dotyczące informacji, które muszą być we wniosku i załącznikach do niego. Samego wzoru wniosku w niej jednak nie ma. Urzędy skarbowe obawiają się, że zostaną zasypane lawiną błędnie wypełnionych podań np. nie zawierających wszystkich danych. Inwestorów trzeba będzie wzywać do ich uzupełnienia.

Ustawa o zwrocie części VAT zawartej w cenie materiałów budowlanych wchodzi w życie 1 stycznia 2006 roku. Rekompensaty obejmą faktury dokumentujące zakup materiałów budowlanych wystawione po 1 maja 2004 r. (kiedy nastąpiła podwyżka stawki podatku z 7 proc. na 22 proc.) do końca 2007 roku.
Konrad Piłat, Marcin Musiał
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

REKLAMA

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

REKLAMA