REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT. Zwrot wydatków na materiały budowlane

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Wystąpienie o rekompensatę w wysokości 56 tys. zł nie będzie karane więzieniem ani grzywną, choć Ministerstwo Finansów uważa, że maksymalny zwrot podatku od materiałów budowlanych może wynieść około 31 tys. zł.

Toczy się spór dotyczący maksymalnej kwoty zwrotu części podatku zawartego w cenie materiałów budowlanych. O sprawie pisaliśmy w GP z 21 i 23 grudnia 2005 r. Ustawa o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym przewiduje cztery ograniczenia, których wysokość zależy między innymi od rodzaju inwestycji oraz od ceny metra kwadratowego powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego ogłaszanej przez GUS. Zgodnie z opinią ekspertów podatkowych limity te można łączyć. Wtedy maksymalna kwota zwrotu może wynieść nawet 56 tys. zł. Resort finansów uważa jednak, że można łączyć tylko dwa limity, a wtedy zwrot nie przekroczyłby 31 tys. zł. Tymczasem w kodeksie karnym skarbowym znalazł się przepis, który przewiduje grzywnę, a nawet więzienie za próbę wyłudzenia nienależnego zwrotu części podatku zawartego w cenie materiałów budowlanych.

Czy to znaczy, że inwestor, który we wniosku połączy więcej niż dwa limity i wystąpi o więcej niż 31 tys. zł, narazi się na karę?

– Osoba podająca we wniosku limit wynikający ze zsumowania czterech ograniczeń zawartych w ustawie nie naraża się na sankcje karne skarbowe. Mogą być one jedynie naliczone w przypadku podania nieprawdziwych danych dotyczących poniesionych wydatków – uważa Grzegorz Gałacki, radca prawny w Kancelarii Hananim & Galacki.

Monika Kopiecka, rzecznik prasowy Izby Skarbowej w Gdańsku, także uspokaja.

– Odpowiedzialności będzie podlegał sprawca, który popełni czyn z winy umyślnej, na przykład gdy przedstawi organowi podatkowemu sfałszowane faktury czy też inne wymagane ustawą dokumenty. Za nieprawidłowe wyliczenie kwoty zwrotu VAT nie grozi kara, zwłaszcza że będzie on następował na podstawie postępowania podatkowego i decyzji wydanej przez naczelnika urzędu skarbowego – tłumaczy Monika Kopiecka. Dodaje, że jeśli Ministerstwo Finansów wyda oficjalną interpretację przepisów dotyczących łączenia limitów, to będzie ona wiążąca dla organów podatkowych. Na razie wytyczne ministerstwa do urzędów skarbowych nie dotarły.

– Przede wszystkim czekamy na wzór wniosku o zwrot VAT – informuje Agnieszka Pawlak z Izby Skarbowej w Łodzi.

Ministerstwo Finansów opracowuje formularz, który ułatwi inwestorom prawidłowe napisanie podań o zwrot podatku, a organom podatkowym ich weryfikację. Ustawa o zwrocie VAT zawiera tylko wskazówki dotyczące informacji, które muszą być we wniosku i załącznikach do niego. Samego wzoru wniosku w niej jednak nie ma. Urzędy skarbowe obawiają się, że zostaną zasypane lawiną błędnie wypełnionych podań np. nie zawierających wszystkich danych. Inwestorów trzeba będzie wzywać do ich uzupełnienia.

Ustawa o zwrocie części VAT zawartej w cenie materiałów budowlanych wchodzi w życie 1 stycznia 2006 roku. Rekompensaty obejmą faktury dokumentujące zakup materiałów budowlanych wystawione po 1 maja 2004 r. (kiedy nastąpiła podwyżka stawki podatku z 7 proc. na 22 proc.) do końca 2007 roku.
Konrad Piłat, Marcin Musiał
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co się zmieni już od lutego 2026 roku?

Już od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

REKLAMA

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

REKLAMA

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA