REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spór o podpisy na deklaracjach

REKLAMA

Księgowi i doradcy podatkowi mają problemy. Niektóre urzędy skarbowe zapowiedziały, że nie będą przyjmować podpisanych przez nich w imieniu klientów - czyli podatników - deklaracji podatkowych. Do innych urzędów podatnicy są wzywani, żeby samodzielnie składać podpisy.
Naczelnik urzędu skarbowego w Kędzierzynie-Koźlu wysłał pismo do wszystkich biur podatkowych z informacją, że nie będzie przyjmował od 1 stycznia 2006 r. deklaracji VAT-7 i VAT-7K podpisanych tylko przez takie biura. W piśmie stwierdził, że ze względu na charakter deklaracji jako oświadczenia wiedzy, a nie woli, niedopuszczalne jest podpisanie ich przez pełnomocnika, choćby nawet wyraźnie wchodziło to w zakres jego umocowania. Podkreślił, że tego rodzaju oświadczenie może złożyć wyłącznie osoba, na którą przepis nakłada taki obowiązek.

Można by postawić pytanie, jeśli deklaracja sporządzona jest na podstawie ksiąg rachunkowych, za które odpowiedzialność przejęło biuro rachunkowe, to kto ma wiedzę i składa oświadczenie wiedzy na temat zarówno tych ksiąg, jak i danych z nich wynikających, zawartych w deklaracji, jak nie biuro rachunkowe?

– W przypadku np. deklaracji VAT-7 czy VAT-7K powinny one zawierać podpis podatnika lub osoby reprezentującej podatnika. Podatnik w ogóle nie musi takiej deklaracji podpisywać. Jeśli zostanie ona sporządzona na jego rzecz i w jego imieniu przez pełnomocnika, wystarczające będzie umieszczenie jego podpisu jako osoby reprezentującej podatnika (jeśli oczywiście dysponuje pełnomocnictwem do sporządzania i podpisywania deklaracji) – uważa Elżbieta Konopka, doradca podatkowy. Podkreśla, że jeśli deklaracje i zeznania podatkowe nie zostały sporządzone w imieniu i na rzecz podatnika, a jedynie została udzielona przez doradcę podatnikowi pomoc w ich sporządzaniu, doradca podatkowy nie może tych formularzy podpisywać. Jeśli zaś formularze te zostały sporządzone w imieniu i na rzecz podatnika, zgodnie z art. 40 ust. 2 ustawy o doradztwie podatkowym, doradca ma nie tylko prawo, ale i obowiązek je podpisać.

Jak się okazuje, podobne problemy mają biura rachunkowe w innych regionach Polski. Co prawda naczelnicy urzędów skarbowych nie zabronili pracownikom tych urzędów przyjmowania deklaracji składanych tylko z podpisem doradcy, jednak stosują inne metody, stawiające w kłopotliwej sytuacji nie tylko doradców podatkowych, ale i ich klientów.

– Niektóre urzędy skarbowe w województwie świętokrzyskim wysyłają pisma do podatników z wezwaniem do usunięcia braków formalnych deklaracji złożonych przez biura rachunkowe – potwierdziła Beata Dutkiewicz, doradca podatkowy z Kielc. Podkreśliła, że otrzymanie takiego pisma przez podatnika nie należy do przyjemnych, ponieważ nie wie on na początku, o jakie braki chodzi. To może podważyć zaufanie klientów do doradców i wiąże się niestety z koniecznością wygospodarowania czasu na wizytę w urzędzie skarbowym. Podobnie jest w urzędach skarbowych województwa kujawsko-pomorskiego i innych rejonach kraju.
Warto dodać, że każdy doradca podatkowy i inny pełnomocnik powinien pamiętać, żeby złożyć pełnomocnictwo klienta w urzędzie skarbowym

Jak doszło do kontrowersji
• Wyrok WSA z 18 kwietnia 2005 r. stwierdzający, że doradca podatkowy nie może podpisywać deklaracji w imieniu klientów (sygn. akt VI SA/Wa 1245/04).
• Wyrok NSA z 3 października 2005 r., utrzymujący w mocy wyrok WSA, jednak uznający przedstawione w nim uzasadnienie za błędne (sygn. akt II GSK 196/05).
• Komunikat Krajowej Rady Doradców Podatkowych w sprawie wyroku NSA stwierdzający, że doradca podatkowy jednak ma prawo do podpisywania deklaracji podatkowych w imieniu klientów na podstawie prawidłowo udzielonego pełnomocnictwa.
• Zróżnicowane zachowania organów skarbowych wskutek braku ostatecznego stanowiska Ministerstwa Finansów w tej sprawie.

Wiesława Moczydłowska


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

e-Urząd Skarbowy w Twoim telefonie! Nowa aplikacja zmienia sposób korzystania z usług skarbowych

Ministerstwo Finansów wprowadza rewolucję w dostępie do usług skarbowych. Aplikacja e-Urząd Skarbowy pozwala na szybkie i bezpieczne załatwianie spraw urzędowych. To dopiero początek – kolejne aktualizacje przyniosą jeszcze więcej funkcji!

W 2025 roku oprocentowanie lokat bankowych mocno spadnie. Jak zadbać o oszczędności?

Banki przewidują mocny spadek stóp procentowych. Przykładowo BNP Paribas prognozuje, że na koniec 2025 roku podstawowa stopa procentowa NBP spadnie do 4%, czyli obniży się aż o 1,75 p.p. Z kolei PKO BP zakłada, że stopy procentowe spadną do 3,5%-4% do końca 2026 r. Te oczekiwania już teraz wpływają na oprocentowanie lokat bankowych. Rankomat.pl zwraca uwagę, że średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane NBP) wyniosło zaledwie 3,96% i w kolejnych miesiącach prawdopodobnie będzie dalej spadać. Między innymi dlatego w 2025 r. warto zmienić część swoich nawyków finansowych, do których przywykliśmy w ostatnich dwóch latach.

REKLAMA

Jak opodatkować przychody z najmu? Kluczowe zasady i przepisy

Przychody z najmu można opodatkować ryczałtem lub w ramach działalności gospodarczej. Wybór odpowiedniego sposobu zależy od rodzaju najmu i decyzji podatnika. Sprawdź, jakie zasady obowiązują, jakie stawki podatkowe mają zastosowanie oraz kiedy najem kwalifikuje się jako odrębne źródło przychodów.

9000 zł brutto średniej pensji w Polsce w 2025 r. Kiedy pęknie bariera psychologiczna 10 tys. zł miesięcznie?

Główny Urząd Statystyczny podał, że w grudniu 2024 r. przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 8.821,25 zł. Eksperci oceniają, że w 2025 roku na pewno przeciętne wynagrodzenie w przedsiębiorstwach przekroczy kwotę 9.000 zł brutto (ok. 6.450 zł netto). Natomiast zdaniem przedsiębiorców, granicą psychologiczną przeciętnej miesięcznej pensji w Polsce jest kwota 10 000 zł brutto (ok. 7.150 zł netto). Kiedy ta granica zostanie przełamana?

ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

REKLAMA

Zmiany w uldze na dziecko. Wyższe limity, do 120 i 60 tys. zł rocznie

Nowelizacja ustawy o PIT zakłada podwyższenie limitów dochodów uprawniających do ulgi na dziecko. Proponowane zmiany obejmują m.in. zwiększenie limitu przychodów dla rodzin z czwórką lub więcej dzieci do 120 tys. zł rocznie oraz wyższe progi dochodowe dla rodziców wychowujących jedno dziecko.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

REKLAMA