REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spór o podpisy na deklaracjach

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Księgowi i doradcy podatkowi mają problemy. Niektóre urzędy skarbowe zapowiedziały, że nie będą przyjmować podpisanych przez nich w imieniu klientów - czyli podatników - deklaracji podatkowych. Do innych urzędów podatnicy są wzywani, żeby samodzielnie składać podpisy.
Naczelnik urzędu skarbowego w Kędzierzynie-Koźlu wysłał pismo do wszystkich biur podatkowych z informacją, że nie będzie przyjmował od 1 stycznia 2006 r. deklaracji VAT-7 i VAT-7K podpisanych tylko przez takie biura. W piśmie stwierdził, że ze względu na charakter deklaracji jako oświadczenia wiedzy, a nie woli, niedopuszczalne jest podpisanie ich przez pełnomocnika, choćby nawet wyraźnie wchodziło to w zakres jego umocowania. Podkreślił, że tego rodzaju oświadczenie może złożyć wyłącznie osoba, na którą przepis nakłada taki obowiązek.

Można by postawić pytanie, jeśli deklaracja sporządzona jest na podstawie ksiąg rachunkowych, za które odpowiedzialność przejęło biuro rachunkowe, to kto ma wiedzę i składa oświadczenie wiedzy na temat zarówno tych ksiąg, jak i danych z nich wynikających, zawartych w deklaracji, jak nie biuro rachunkowe?

– W przypadku np. deklaracji VAT-7 czy VAT-7K powinny one zawierać podpis podatnika lub osoby reprezentującej podatnika. Podatnik w ogóle nie musi takiej deklaracji podpisywać. Jeśli zostanie ona sporządzona na jego rzecz i w jego imieniu przez pełnomocnika, wystarczające będzie umieszczenie jego podpisu jako osoby reprezentującej podatnika (jeśli oczywiście dysponuje pełnomocnictwem do sporządzania i podpisywania deklaracji) – uważa Elżbieta Konopka, doradca podatkowy. Podkreśla, że jeśli deklaracje i zeznania podatkowe nie zostały sporządzone w imieniu i na rzecz podatnika, a jedynie została udzielona przez doradcę podatnikowi pomoc w ich sporządzaniu, doradca podatkowy nie może tych formularzy podpisywać. Jeśli zaś formularze te zostały sporządzone w imieniu i na rzecz podatnika, zgodnie z art. 40 ust. 2 ustawy o doradztwie podatkowym, doradca ma nie tylko prawo, ale i obowiązek je podpisać.

Jak się okazuje, podobne problemy mają biura rachunkowe w innych regionach Polski. Co prawda naczelnicy urzędów skarbowych nie zabronili pracownikom tych urzędów przyjmowania deklaracji składanych tylko z podpisem doradcy, jednak stosują inne metody, stawiające w kłopotliwej sytuacji nie tylko doradców podatkowych, ale i ich klientów.

– Niektóre urzędy skarbowe w województwie świętokrzyskim wysyłają pisma do podatników z wezwaniem do usunięcia braków formalnych deklaracji złożonych przez biura rachunkowe – potwierdziła Beata Dutkiewicz, doradca podatkowy z Kielc. Podkreśliła, że otrzymanie takiego pisma przez podatnika nie należy do przyjemnych, ponieważ nie wie on na początku, o jakie braki chodzi. To może podważyć zaufanie klientów do doradców i wiąże się niestety z koniecznością wygospodarowania czasu na wizytę w urzędzie skarbowym. Podobnie jest w urzędach skarbowych województwa kujawsko-pomorskiego i innych rejonach kraju.
Warto dodać, że każdy doradca podatkowy i inny pełnomocnik powinien pamiętać, żeby złożyć pełnomocnictwo klienta w urzędzie skarbowym

Jak doszło do kontrowersji
• Wyrok WSA z 18 kwietnia 2005 r. stwierdzający, że doradca podatkowy nie może podpisywać deklaracji w imieniu klientów (sygn. akt VI SA/Wa 1245/04).
• Wyrok NSA z 3 października 2005 r., utrzymujący w mocy wyrok WSA, jednak uznający przedstawione w nim uzasadnienie za błędne (sygn. akt II GSK 196/05).
• Komunikat Krajowej Rady Doradców Podatkowych w sprawie wyroku NSA stwierdzający, że doradca podatkowy jednak ma prawo do podpisywania deklaracji podatkowych w imieniu klientów na podstawie prawidłowo udzielonego pełnomocnictwa.
• Zróżnicowane zachowania organów skarbowych wskutek braku ostatecznego stanowiska Ministerstwa Finansów w tej sprawie.

Wiesława Moczydłowska


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minimalne wynagrodzenie 2026: MF proponuje 4806 zł, a MRPiPS 5056 zł brutto miesięcznie

W dniu 7 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało swoje oświadczenie w sprawie nieprawdziwych informacji dotyczących kwoty podwyżki płacy minimalnej w 2026 r.

KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonej księgowości

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Dalsze obniżki stóp procentowych NBP dopiero jesienią 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

REKLAMA

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

REKLAMA

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

REKLAMA