REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spór o podpisy na deklaracjach

REKLAMA

Księgowi i doradcy podatkowi mają problemy. Niektóre urzędy skarbowe zapowiedziały, że nie będą przyjmować podpisanych przez nich w imieniu klientów - czyli podatników - deklaracji podatkowych. Do innych urzędów podatnicy są wzywani, żeby samodzielnie składać podpisy.
Naczelnik urzędu skarbowego w Kędzierzynie-Koźlu wysłał pismo do wszystkich biur podatkowych z informacją, że nie będzie przyjmował od 1 stycznia 2006 r. deklaracji VAT-7 i VAT-7K podpisanych tylko przez takie biura. W piśmie stwierdził, że ze względu na charakter deklaracji jako oświadczenia wiedzy, a nie woli, niedopuszczalne jest podpisanie ich przez pełnomocnika, choćby nawet wyraźnie wchodziło to w zakres jego umocowania. Podkreślił, że tego rodzaju oświadczenie może złożyć wyłącznie osoba, na którą przepis nakłada taki obowiązek.

Można by postawić pytanie, jeśli deklaracja sporządzona jest na podstawie ksiąg rachunkowych, za które odpowiedzialność przejęło biuro rachunkowe, to kto ma wiedzę i składa oświadczenie wiedzy na temat zarówno tych ksiąg, jak i danych z nich wynikających, zawartych w deklaracji, jak nie biuro rachunkowe?

– W przypadku np. deklaracji VAT-7 czy VAT-7K powinny one zawierać podpis podatnika lub osoby reprezentującej podatnika. Podatnik w ogóle nie musi takiej deklaracji podpisywać. Jeśli zostanie ona sporządzona na jego rzecz i w jego imieniu przez pełnomocnika, wystarczające będzie umieszczenie jego podpisu jako osoby reprezentującej podatnika (jeśli oczywiście dysponuje pełnomocnictwem do sporządzania i podpisywania deklaracji) – uważa Elżbieta Konopka, doradca podatkowy. Podkreśla, że jeśli deklaracje i zeznania podatkowe nie zostały sporządzone w imieniu i na rzecz podatnika, a jedynie została udzielona przez doradcę podatnikowi pomoc w ich sporządzaniu, doradca podatkowy nie może tych formularzy podpisywać. Jeśli zaś formularze te zostały sporządzone w imieniu i na rzecz podatnika, zgodnie z art. 40 ust. 2 ustawy o doradztwie podatkowym, doradca ma nie tylko prawo, ale i obowiązek je podpisać.

Jak się okazuje, podobne problemy mają biura rachunkowe w innych regionach Polski. Co prawda naczelnicy urzędów skarbowych nie zabronili pracownikom tych urzędów przyjmowania deklaracji składanych tylko z podpisem doradcy, jednak stosują inne metody, stawiające w kłopotliwej sytuacji nie tylko doradców podatkowych, ale i ich klientów.

– Niektóre urzędy skarbowe w województwie świętokrzyskim wysyłają pisma do podatników z wezwaniem do usunięcia braków formalnych deklaracji złożonych przez biura rachunkowe – potwierdziła Beata Dutkiewicz, doradca podatkowy z Kielc. Podkreśliła, że otrzymanie takiego pisma przez podatnika nie należy do przyjemnych, ponieważ nie wie on na początku, o jakie braki chodzi. To może podważyć zaufanie klientów do doradców i wiąże się niestety z koniecznością wygospodarowania czasu na wizytę w urzędzie skarbowym. Podobnie jest w urzędach skarbowych województwa kujawsko-pomorskiego i innych rejonach kraju.
Warto dodać, że każdy doradca podatkowy i inny pełnomocnik powinien pamiętać, żeby złożyć pełnomocnictwo klienta w urzędzie skarbowym

Jak doszło do kontrowersji
• Wyrok WSA z 18 kwietnia 2005 r. stwierdzający, że doradca podatkowy nie może podpisywać deklaracji w imieniu klientów (sygn. akt VI SA/Wa 1245/04).
• Wyrok NSA z 3 października 2005 r., utrzymujący w mocy wyrok WSA, jednak uznający przedstawione w nim uzasadnienie za błędne (sygn. akt II GSK 196/05).
• Komunikat Krajowej Rady Doradców Podatkowych w sprawie wyroku NSA stwierdzający, że doradca podatkowy jednak ma prawo do podpisywania deklaracji podatkowych w imieniu klientów na podstawie prawidłowo udzielonego pełnomocnictwa.
• Zróżnicowane zachowania organów skarbowych wskutek braku ostatecznego stanowiska Ministerstwa Finansów w tej sprawie.

Wiesława Moczydłowska


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA