REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Paczka zwolniona czy opodatkowana

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie zadecyduje o tym, czy sklepy internetowe powinny doliczać VAT do kosztów paczki wysyłanej klientom za pośrednictwem Poczty Polskiej. Niektóre urzędy żądają podatku, mimo że usługi pocztowe są z niego zwolnione.
Orzeczenie WSA może oznaczać „być albo nie być” dla setek sklepów internetowych, które wysyłają towar swoim klientom za pośrednictwem Poczty Polskiej.

Zwykle w przypadku sprzedaży przez internet koszty przesyłki pocztą pokrywa klient zamawiający towar. Pieniądze przelewa jednak na konto sklepu wraz z zapłatą za towar. Ten z kolei płaci poczcie za przesyłkę. Zdaniem niektórych urzędów skarbowych mamy tu do czynienia z pośrednictwem, od którego sklep powinien odprowadzić podatek (mimo że rzekomy pośrednik nic na takiej operacji nie zarabia).

Część urzędów uważa, że skoro usługi pocztowe są zwolnione, to nie można ich opodatkować.
Kamil Dzierżak, prowadzący sklep hydrauliczno-metalowy, otrzymał od Urzędu Skarbowego Kraków-Podgórze interpretację, z której wynika, że do ceny przesyłki ma doliczyć VAT. Oczywiście koszt podatku prędzej czy później pokryje klient, który płaci za przesyłkę Pocztą Polską.

– To nieuczciwe wobec nas i odbiorców naszych towarów. Firma, która działa na przykład w Warszawie, nie będzie musiała odprowadzać VAT od przesyłki, gdyż taka jest interpretacja jednego ze stołecznych urzędów skarbowych. Nawet jeżeli będziemy mieli towar w takiej samej cenie, to z powodu kosztów przesyłki zawsze będziemy o kilka złotych drożsi – mówi Kamil Dzierżak. O jednakowe dla wszystkich warunki opodatkowania przesyłek ma walczyć powstające właśnie Stowarzyszenie Handlu Internetowego. Póki co Kamil Dzierżak odwołał się od wyjaśnienia urzędu skarbowego do Izby Skarbowej. Ponieważ ta zgodziła się ze zdaniem organu pierwszej instancji, skierował sprawę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie. Na razie nie został wyznaczony termin rozprawy.
Niekorzystne dla sklepów internetowych stanowisko niektórych urzędów nie dziwi Tomasza Bełdygi, radcy prawnego z KPMG. Według niego resort finansów wychodzi z założenia, że obciążanie klienta kosztami to nic innego jak zakup i sprzedaż usługi.

– Problem rozwiązałoby przedmiotowe zwolnienie usług pocztowych. Bez względu na to, kto by je świadczył byłyby zwolnione z podatku – uważa ekspert.

Według Andrzeja Dębca, partnera w kancelarii Lovells, najczęściej w przypadku sprzedaży przez internet czy większość aukcji internetowych cena przesyłki jest traktowana jako koszt odrębny od ceny towaru. Jeżeli paczka jest dostarczana za pośrednictwem kuriera, to nie ulega wątpliwości, że usługa taka powinna być opodatkowana VAT. Jednak usługi Poczty Polskiej są zwolnione z podatku, więc do ceny pobieranej przez pocztę nie powinno się doliczać VAT.

– Moim zdaniem mamy tu do czynienia z typowym przypadkiem refakturowania. Zwolnienia nie będzie natomiast można zastosować, jeżeli sprzedawca do ceny pobieranej przez Pocztę Polską doliczy np. swoją marżę za pośrednictwo. Wtedy będzie musiał odprowadzić VAT – uważa Andrzej Dębiec.

Marcin Musiał


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

REKLAMA

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

REKLAMA