REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaki towar w paczce, taka stawka podatku

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Ministerstwo Finansów uważa, że sklepy internetowe powinny doliczać VAT do kosztów paczki wysyłanej klientom za pośrednictwem Poczty Polskiej. Stawka ma zależeć od stawki sprzedawanych towarów. Problem w tym, że usługi Poczty Polskiej są zwolnione z VAT.
Zdaniem Ministerstwa Finansów kwota należna, którą kupujący musi zapłacić za dostarczony towar (w tym w formie paczki za pośrednictwem Poczty), podlega opodatkowaniu VAT według stawki właściwej dla tego towaru.
– Poniesiony przez sprzedawcę wydatek z tytułu świadczonej przez pocztę usługi związanej z dostawą paczki klientowi stanowi element kwoty należnej za dostarczony towar. Zleceniodawcą tej usługi jest sprzedawca towaru, dla którego cena zapłacona za usługę jest kosztem związanym z operacją dostawy klientowi zamówionego towaru – czytamy w piśmie z MF.

Podatkowe tarapaty

O tarapatach podatkowych, w które wpadły niektóre sklepy prowadzące sprzedaż wysyłkową za pośrednictwem Poczty Polskiej, pisaliśmy w GP z 7 lutego tego roku. Zazwyczaj koszty takiej przesyłki pokrywa klient. Pieniądze przelewa jednak na konto sklepu wraz z zapłatą za towar. Ten z kolei reguluje rachunek wobec Poczty. Problem polega na tym, że usługi Poczty Polskiej są zwolnione z VAT. Sklepy internetowe, które wysyłają paczki przez Pocztę, nie doliczają więc podatku do ceny przesyłki. Tymczasem niektóre urzędy skarbowe uważają, że podatek należy doliczać. W efekcie ich usługi podlegające tym urzędom są droższe niż u konkurencji, która VAT nie musi doliczać.

Eksperci krytykują

Stanowisko urzędów skrytykowali eksperci podatkowi, do których się zwróciliśmy. Zdaniem Andrzeja Dębca, partnera w kancelarii Lovells, w przypadku sprzedaży przez internet cena przesyłki jest traktowana zwykle jako koszt odrębny od ceny towaru. Ponieważ usługi Poczty Polskiej są zwolnione z VAT, więc do ceny towaru nie powinno się doliczać podatku.
Z krytyką spotkało się także zdanie Ministerstwa Finansów.
– Jeśli podatnik będzie się chciał zastosować do poglądu przedstawionego w piśmie MF, to konsekwencją będzie zastosowanie jednej stawki VAT do całej sprzedaży. Ma to szczególnie istotne znaczenie w przypadku sprzedaży towarów opodatkowanych stawkami obniżonymi. I tak, podatnik, dostarczając towar zwolniony z podatku poprzez firmę kurierską, do której usług stosuje się 22-proc. stawkę VAT, musi zastosować zwolnienie z podatku. Podatnikowi nie będzie przy tym przysługiwało prawo do odliczenia VAT z tytułu nabycia usługi kurierskiej – zwraca uwagę Andrzej T. Perlicz, doradca podatkowy.

Problemy ze stawkami

Tak więc przesyłka książek, które opodatkowane są zerową stawką VAT, też będzie opodatkowana zerową stawką. Wysłanie paczki z płytami kompaktowymi będzie już podlegać 22-proc. stawce, gdyż takiej podlegają płyty. Problemy mogą się pojawić, gdy w paczce będą się znajdować towary opodatkowane różnymi stawkami, na przykład płyty i książki.

Rozstrzygnie sąd

Zdaniem niektórych specjalistów przesyłka powinna być opodatkowana VAT proporcjonalnie do wartości towarów objętych różnymi stawkami. Inni uważają, że koszt przesyłki należy zawrzeć w cenie towaru, np. tego opodatkowanego niższą stawką. Ostatecznie sprawą VAT od przesyłek zajmie się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie, do którego jeden ze sklepów internetowych zaskarżył niekorzystną dla siebie decyzję Izby Skarbowej.

Marcin Musiał
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

Zwierzęta w firmie a koszty uzyskania przychodu. Jak argumentować przed urzędem skarbowym? Interpretacje fiskusa: pies, akwarium i inne przypadki

Czy pies w firmie może być kosztem uzyskania przychodu? A akwarium – elementem budującym wizerunek? Coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie te pytania, zwłaszcza w czasach, gdy granica między przestrzenią zawodową a prywatną bywa płynna. Praktyka i interpretacje podatkowe pokazują, że... to zależy.

Będzie likwidacja JPK VAT? Prof. Modzelewski: nieoficjalnie mówi się o redukcji obowiązków

Od samego początku (można sprawdzić) byłem krytykiem wprowadzenia powszechnych „jotpeków”, czyli zmuszania ogółu podatników do systematycznego wysyłania urzędom skarbowym ich ewidencji podatkowych. Po co zaśmiecać archiwa tych organów bilionami zbędnych informacji, do których nigdy nie sięgnie i nie można ich racjonalnie zinterpretować?

REKLAMA

Księgowi nie spodziewają się w najbliższej przyszłości wielkich rewolucji w wynagrodzeniu i systemie swojej pracy

Co księgowi naprawdę myślą o kondycji swojej branży? Ukazał się pierwszy w Polsce barometr nastrojów księgowych. Jak oceniają oni miniony rok, czego oczekują po 2025. Odpowiedzi badanych księgowych pokazują prawdziwy obraz branży.

Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ulga na ekspansje a koszty marketingowe – jak szeroki jest katalog wydatków?

Niedawna interpretacja podatkowa (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.66.2025.2.ED) dla producenta opakowań z tworzyw sztucznych rozstrzyga tę kwestię, wskazując, które wydatki targowe i promocyjne podlegają odliczeniu, a które - mimo argumentacji podatnika - pozostają poza zakresem ulgi. Organ zastosował ścisłą wykładnię językową, potwierdzając kwalifikowalność jedynie części ponoszonych przez przedsiębiorców kosztów.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

REKLAMA

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

REKLAMA