REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Księgowy roku - znamy już zwycięzcę konkursu

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zwycięzcą VII konkursu Księgowy Roku 2005 został Andrzej Stempak, laureat półfinału w Krakowie. Okazał się on bezkonkurencyjny, w finale prowadził od początku. Bój rozegrał się o drugie miejsce, które ostatecznie zdobyła Jolanta Śmietanko z Warszawy.

Wszyscy finaliści i uczestnicy konkursu przyznają, że był on trudny.

REKLAMA

– Podczas konkursu cały czas trzeba być skupionym, bo jakikolwiek błąd groził dogonieniem przez konkurentów – powiedział Gazecie Prawnej szczęśliwy zwycięzca konkursu Andrzej Stempak, na co dzień dyrektor nadzoru księgowego spółek w Centrum Rachunkowym Dekret. Zarówno on, jak i inni uczestnicy przyznają, że doświadczenie pomogło im podczas konkursu.

– W 2005 roku wprowadzaliśmy w firmie MSR/MSSF, w związku z czym z wieloma rzeczami, które pojawiały się w konkursie, miałem do czynienia w praktyce – stwierdził Andrzej Stempak.

– Lata praktyki na pewno mi pomogły w konkursie – przyznaje Jolanta Śmietanko, zdobywczyni drugiego miejsca.

Pytania, które pojawiały się w konkursie, uczestnicy znali zarówno z książek, jak i własnej praktyki. Jedno z nich dotyczyło tzw. złych długów w VAT. Nie było ono problemem dla Jarosława Hruszowca, który zajął trzecie miejsce w konkursie. Prowadząc własną kancelarię podatkową Ita w Świdnicy, spotykał się z podobnymi problemami w praktyce.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Przedsiębiorcy niechętnie korzystają z tej ulgi, bo jest za dużo warunków do spełnienia. W razie ich niedopełnienia trzeba ulgę zwracać – podkreśla Jarosław Hruszowiec.

Pytania dotyczyły różnych dziedzin, począwszy od rachunkowości zarządczej, poprzez konsolidację, na podatkach kończąc.

– Wcześniejsze edycje konkursu nie obejmowały rachunkowości zarządczej czy też zarządzania finansami. W tej chwili pojawia się dużo pytań z tych dziedzin – przyznał prof. Zbigniew Luty, przewodniczący jury konkursu i prezes oddziału dolnośląskiego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce.

– Za mało było pytań dotyczących biznesu światowego – uważa z kolei członek jury prof. Irena Sobańska z Uniwersytetu Łódzkiego. Jej zdaniem powinny one być krótsze, a nie takie opisowe.

Prof. Luty ocenia jednak bardzo dobrze poziom merytoryczny uczestników.
– Uczestnicy przygotowani są coraz lepiej. Przy pierwszych konkursach księgowi uczyli się, na czym polega konkurs i jak w nim startować. W tej chwili wiedzą już, jak to wygląda. Potrafią zdobywać punkty, odpowiadać bardzo dobrze na pytania. Uczą się. Poziom wiedzy jest imponujący – ocenił przewodniczący jury.

– Pamiętam, że nawet na wakacje jeździłam z książkami dotyczącymi mojej pracy zawodowej i zawsze coś czytałam – stwierdziła Joanna Gawrońska, dyrektor finansowy w Elzam-Zamech z Elbląga.

Ambitne plany ma cała szóstka finalistów. Zwycięzca Andrzej Stempak zamierza zdawać na biegłego rewidenta.

Renata Rejmicz, najmłodsza z finalistek, przyznaje, że w kolejnej edycji konkursu będzie walczyła o zwycięstwo. Jej przykład pokazuje, że nie trzeba mieć bardzo dużego doświadczenia w księgowości, aby dostać się do finału. Jak znalazła się w konkursie?

– Po prostu wypełniłam w internecie test, okazało się, że przeszłam dalej, pojechałam na półfinał do Łodzi i go wygrałam. I tak znalazłam się w finale – przyznaje Renata Rejmicz.

Zwycięzcy konkursu: Jarosław Hruszowiec, Andrzej Stempak, Jolanta Śmietanko
Bogdan Świąder, Łukasz Zalewski
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami 2025. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Będą zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

REKLAMA