REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Coraz lepsza obsługa firm

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jednolity Rozmówca Podatkowy ma zapewnić wyższy poziom obsługi podatników. Dziś rusza kolejny etap tego programu. Ministerstwo wytypowało następny tzw. wyspecjalizowany urząd skarbowy, w którym prowadzony będzie kolejny etap programu Jednolity Rozmówca Podatkowy. Firmy, które płacą największe podatki i mają kluczowe znaczenie dla gospodarki, mogą liczyć na coraz lepszą obsługę.
Eksperyment prowadzony jest w ramach projektu PHARE 2003 i przede wszystkim dotyczy reorganizacji wewnętrznych struktur tzw. wyspecjalizowanych urzędów skarbowych.
– Celem tego eksperymentu jest wypracowanie takiego modelu organizacyjnego, który podniósłby poziom obsługi podatników, a jednocześnie ułatwił pracę wyspecjalizowanych urzędów skarbowych – wyjaśnia Agnieszka Bernacka, asystentka Programu PHARE 2003 realizowanego przy współpracy z Departamentem Administracji Podatkowej Ministerstwa Finansów. Eksperyment przeprowadzany wspólnie z ekspertami francuskiej administracji podatkowej testuje formy organizacyjne, które funkcjonują w krajach UE. Zostały one jednak – jak dodaje Agnieszka Bernacka – przystosowane do warunków polskich, tak by najlepiej odpowiadały potrzebom naszych podatników.

Zapytani, odpowiedzą

W urzędzie tworzone są komórki organizacyjne, w których bezpośrednią obsługą firm w zakresie wszystkich podatków zajmować się będzie jeden zespół pracowników – tzw. Jednolity Rozmówca Podatkowy. Od dzisiaj eksperyment ma zacząć funkcjonować w Kujawsko-Pomorskim Urzędzie Skarbowym w Bydgoszczy.
Zgodnie z informacją przekazaną przez naczelnika tego urzędu w ramach prowadzonego eksperymentu zostanie przeprowadzona reorganizacja polegająca na ubranżowieniu podatników z podziałem na trzy grupy: handel, motoryzacja, transport; produkcja, przemysł, zdrowie oraz nieruchomości, usługi, finanse.
W ramach każdej z branż powołany zostanie front office, do którego zadań należało będzie udzielanie odpowiedzi na pytania podatników (pytania zadawane bezpośrednio podczas wizyty w urzędzie, telefonicznie lub pocztą elektroniczną), obsługa składanych deklaracji, w tym także korekt deklaracji, obsługa zwrotów VAT, współpraca w zakresie wydawania zaświadczeń. Ponadto powołany zostanie jeden, wspólny dla wszystkich branż back office realizujący zadania z zakresu postępowań podatkowych, interpretacji podatkowych, odwołań, skarg, pomocy publicznej. Pracownicy back office specjalizować się będą w różnych branżach.
Dzięki takiemu rozwiązaniu wszystkie sprawy związane z wymiarem podatków będzie można omówić w jednym miejscu, ze zorientowanymi we wszystkich sprawach firmy kompetentnymi osobami.
Podatnicy będący we właściwości miejscowej Naczelnika Kujawsko – Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy zostali powiadomieni o imionach, nazwiskach i numerach telefonów osób zajmujących się obsługą ich firmy.

Eksperyment już działa

Ten nowatorski system obsługi podatników od ośmiu miesięcy z powodzeniem działa w Małopolskim Urzędzie Skarbowym w Krakowie – wyjaśnia Tomasz Sokolnicki, zastępca naczelnika MUS.
System Jednolitego Rozmówcy Podatkowego polega na tym, że każdy z podatników jest obsługiwany kompleksowo (w zakresie wszystkich tytułów podatkowych) przez wyznaczonych imiennie pracowników działu podatków.
– Taka organizacja w znacznym stopniu ułatwia podatnikom kontakt z urzędem, a co za tym idzie usprawnia załatwianie spraw, gdyż nie są one już rozproszone w różnych komórkach organizacyjnych – twierdzi Tomasz Sokolnicki. Dodaje, że w tym celu w urzędzie uruchomiono również rozbudowany serwis www, który stanowi nowoczesną platformę komunikacji pomiędzy urzędem i podatnikami.

Będą wnioski i decyzje

– Eksperyment ma się zakończyć wnioskami i bilansem przygotowanymi przez ekspertów francuskich, na podstawie których Ministerstwo Finansów podejmie decyzję co do dalszych rozwiązań – informuje Tomasz Sokolnicki.
Również polski urząd, jako przedstawiciel polskiej administracji podatkowej, po zakończeniu eksperymentu przedstawi swoje spostrzeżenia z funkcjonowania programu w praktyce.
Z eksperymentu zadowoleni są podatnicy, którzy zdecydowanie preferują proponowany rodzaj obsługi. Urząd, w którym prowadzony jest eksperyment, obsługuje m.in. firmę TP EmiTel.
– Obsługa jest sprawna i kompleksowa, jako podatnik wiemy, do kogo się zwracać – mówi Paweł Kobic, kontroler finansowy z EmiTel. Dodaje, że zmiany w tym kierunku są potrzebne, zwłaszcza w przypadku podatników o podstawowym znaczeniu dla gospodarki.

PROGNOZA
Zarówno urzędnicy, eksperci z programu PHARE 2003, jak i podatnicy są zadowoleni z wyników eksperymentu. Należy mieć nadzieję, że jego pomyślne zakończenie zmobilizuje Ministerstwo Finansów do wprowadzenia zmian organizacyjnych w urzędach skarbowych, tak by kompleksowa i profesjonalna obsługa kluczowych dla gospodarki firm była normą.

KTO MOŻE SKORZYSTAĆ Z NOWYCH ROZWIĄZAŃ
Do obsługi wybranej kategorii podatników (przedsiębiorców) zostało powołanych 20 tzw. wyspecjalizowanych urzędów skarbowych. To w tych urzędach mogą zostać wprowadzone testowane obecnie rozwiązania. Wyspecjalizowane urzędy obsługują:
• podatkowe grupy kapitałowe,
• banki,
• zakłady ubezpieczeń,
• jednostki działające na podstawie przepisów o publicznym obrocie papierami wartościowymi oraz przepisów o funduszach inwestycyjnych,
• jednostki działające na podstawie przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych,
• oddziały lub przedstawicielstwa przedsiębiorstw zagranicznych,
• osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, które:
– w ostatnim roku podatkowym osiągnęły przychód netto, w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług o równowartości co najmniej 5 mln euro według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na koniec roku podatkowego albo
– jako rezydenci w rozumieniu przepisów prawa dewizowego, biorą udział bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu przedsiębiorstwami położonymi za granicą lub w ich kontroli, albo posiadają udział w kapitale takich przedsiębiorstw albo
– są zarządzane bezpośrednio lub pośrednio przez nierezydenta w rozumieniu przepisów prawa dewizowego lub nierezydent dysponuje co najmniej 5 proc. głosów na zgromadzeniu wspólników albo na walnym zgromadzeniu, albo – jako rezydenci w rozumieniu przepisów prawa dewizowego jednocześnie bezpośrednio lub pośrednio biorą udział w zarządzaniu podmiotem krajowym i podmiotem zagranicznym w rozumieniu innych ustaw lub w jego kontroli albo posiadają jednocześnie udział w kapitale takich podmiotów.

WAŻNE
Od października 2004 r. wraz z francuską administracją podatkową realizowany jest projekt PHARE 2003 „Wsparcie polskiej administracji podatkowej”. Obejmuje on trzy komponenty: utworzenie sieci ośrodków informacji telefonicznej, usprawnienie obsługi dużych podmiotów gospodarczych przez wyspecjalizowane urzędy skarbowe oraz przeciwdziałanie zjawisku unikania płacenia podatków przez firmy/osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą za pomocą internetu.

Edyta Wereszczyńska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Szokujące dane GUS i Eurostatu: Deficyt Polski może przekroczyć 7 proc. PKB, a dług rośnie najszybciej w UE

Polska stoi w obliczu rosnącego deficytu finansów publicznych – najnowsze dane GUS i Eurostatu wskazują, że na koniec 2025 roku deficyt może przekroczyć 7 proc. PKB, a dług publiczny rośnie najszybciej w Unii Europejskiej. Sprawdź, co oznaczają te liczby dla polskiej gospodarki.

REKLAMA

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

KSeF to prawdziwa rewolucja w fakturowaniu. Firmy mają mało czasu i dużo pracy – ostrzega doradca podatkowy Radosław Kowalski

Obowiązkowy KSeF wprowadzi prawdziwą rewolucję w fakturowaniu. Firmy muszą przygotować nie tylko systemy informatyczne, ale też ludzi i procedury – inaczej ryzykują chaos i błędy w rozliczeniach. O największych wyzwaniach, które czekają przedsiębiorców, księgowych i biura rachunkowe, mówi doradca podatkowy Radosław Kowalski, prelegent Kongresu KSeF.

REKLAMA