REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Coraz lepsza obsługa firm

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jednolity Rozmówca Podatkowy ma zapewnić wyższy poziom obsługi podatników. Dziś rusza kolejny etap tego programu. Ministerstwo wytypowało następny tzw. wyspecjalizowany urząd skarbowy, w którym prowadzony będzie kolejny etap programu Jednolity Rozmówca Podatkowy. Firmy, które płacą największe podatki i mają kluczowe znaczenie dla gospodarki, mogą liczyć na coraz lepszą obsługę.
Eksperyment prowadzony jest w ramach projektu PHARE 2003 i przede wszystkim dotyczy reorganizacji wewnętrznych struktur tzw. wyspecjalizowanych urzędów skarbowych.
– Celem tego eksperymentu jest wypracowanie takiego modelu organizacyjnego, który podniósłby poziom obsługi podatników, a jednocześnie ułatwił pracę wyspecjalizowanych urzędów skarbowych – wyjaśnia Agnieszka Bernacka, asystentka Programu PHARE 2003 realizowanego przy współpracy z Departamentem Administracji Podatkowej Ministerstwa Finansów. Eksperyment przeprowadzany wspólnie z ekspertami francuskiej administracji podatkowej testuje formy organizacyjne, które funkcjonują w krajach UE. Zostały one jednak – jak dodaje Agnieszka Bernacka – przystosowane do warunków polskich, tak by najlepiej odpowiadały potrzebom naszych podatników.

Zapytani, odpowiedzą

W urzędzie tworzone są komórki organizacyjne, w których bezpośrednią obsługą firm w zakresie wszystkich podatków zajmować się będzie jeden zespół pracowników – tzw. Jednolity Rozmówca Podatkowy. Od dzisiaj eksperyment ma zacząć funkcjonować w Kujawsko-Pomorskim Urzędzie Skarbowym w Bydgoszczy.
Zgodnie z informacją przekazaną przez naczelnika tego urzędu w ramach prowadzonego eksperymentu zostanie przeprowadzona reorganizacja polegająca na ubranżowieniu podatników z podziałem na trzy grupy: handel, motoryzacja, transport; produkcja, przemysł, zdrowie oraz nieruchomości, usługi, finanse.
W ramach każdej z branż powołany zostanie front office, do którego zadań należało będzie udzielanie odpowiedzi na pytania podatników (pytania zadawane bezpośrednio podczas wizyty w urzędzie, telefonicznie lub pocztą elektroniczną), obsługa składanych deklaracji, w tym także korekt deklaracji, obsługa zwrotów VAT, współpraca w zakresie wydawania zaświadczeń. Ponadto powołany zostanie jeden, wspólny dla wszystkich branż back office realizujący zadania z zakresu postępowań podatkowych, interpretacji podatkowych, odwołań, skarg, pomocy publicznej. Pracownicy back office specjalizować się będą w różnych branżach.
Dzięki takiemu rozwiązaniu wszystkie sprawy związane z wymiarem podatków będzie można omówić w jednym miejscu, ze zorientowanymi we wszystkich sprawach firmy kompetentnymi osobami.
Podatnicy będący we właściwości miejscowej Naczelnika Kujawsko – Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy zostali powiadomieni o imionach, nazwiskach i numerach telefonów osób zajmujących się obsługą ich firmy.

Eksperyment już działa

Ten nowatorski system obsługi podatników od ośmiu miesięcy z powodzeniem działa w Małopolskim Urzędzie Skarbowym w Krakowie – wyjaśnia Tomasz Sokolnicki, zastępca naczelnika MUS.
System Jednolitego Rozmówcy Podatkowego polega na tym, że każdy z podatników jest obsługiwany kompleksowo (w zakresie wszystkich tytułów podatkowych) przez wyznaczonych imiennie pracowników działu podatków.
– Taka organizacja w znacznym stopniu ułatwia podatnikom kontakt z urzędem, a co za tym idzie usprawnia załatwianie spraw, gdyż nie są one już rozproszone w różnych komórkach organizacyjnych – twierdzi Tomasz Sokolnicki. Dodaje, że w tym celu w urzędzie uruchomiono również rozbudowany serwis www, który stanowi nowoczesną platformę komunikacji pomiędzy urzędem i podatnikami.

Będą wnioski i decyzje

– Eksperyment ma się zakończyć wnioskami i bilansem przygotowanymi przez ekspertów francuskich, na podstawie których Ministerstwo Finansów podejmie decyzję co do dalszych rozwiązań – informuje Tomasz Sokolnicki.
Również polski urząd, jako przedstawiciel polskiej administracji podatkowej, po zakończeniu eksperymentu przedstawi swoje spostrzeżenia z funkcjonowania programu w praktyce.
Z eksperymentu zadowoleni są podatnicy, którzy zdecydowanie preferują proponowany rodzaj obsługi. Urząd, w którym prowadzony jest eksperyment, obsługuje m.in. firmę TP EmiTel.
– Obsługa jest sprawna i kompleksowa, jako podatnik wiemy, do kogo się zwracać – mówi Paweł Kobic, kontroler finansowy z EmiTel. Dodaje, że zmiany w tym kierunku są potrzebne, zwłaszcza w przypadku podatników o podstawowym znaczeniu dla gospodarki.

PROGNOZA
Zarówno urzędnicy, eksperci z programu PHARE 2003, jak i podatnicy są zadowoleni z wyników eksperymentu. Należy mieć nadzieję, że jego pomyślne zakończenie zmobilizuje Ministerstwo Finansów do wprowadzenia zmian organizacyjnych w urzędach skarbowych, tak by kompleksowa i profesjonalna obsługa kluczowych dla gospodarki firm była normą.

KTO MOŻE SKORZYSTAĆ Z NOWYCH ROZWIĄZAŃ
Do obsługi wybranej kategorii podatników (przedsiębiorców) zostało powołanych 20 tzw. wyspecjalizowanych urzędów skarbowych. To w tych urzędach mogą zostać wprowadzone testowane obecnie rozwiązania. Wyspecjalizowane urzędy obsługują:
• podatkowe grupy kapitałowe,
• banki,
• zakłady ubezpieczeń,
• jednostki działające na podstawie przepisów o publicznym obrocie papierami wartościowymi oraz przepisów o funduszach inwestycyjnych,
• jednostki działające na podstawie przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych,
• oddziały lub przedstawicielstwa przedsiębiorstw zagranicznych,
• osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, które:
– w ostatnim roku podatkowym osiągnęły przychód netto, w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług o równowartości co najmniej 5 mln euro według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na koniec roku podatkowego albo
– jako rezydenci w rozumieniu przepisów prawa dewizowego, biorą udział bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu przedsiębiorstwami położonymi za granicą lub w ich kontroli, albo posiadają udział w kapitale takich przedsiębiorstw albo
– są zarządzane bezpośrednio lub pośrednio przez nierezydenta w rozumieniu przepisów prawa dewizowego lub nierezydent dysponuje co najmniej 5 proc. głosów na zgromadzeniu wspólników albo na walnym zgromadzeniu, albo – jako rezydenci w rozumieniu przepisów prawa dewizowego jednocześnie bezpośrednio lub pośrednio biorą udział w zarządzaniu podmiotem krajowym i podmiotem zagranicznym w rozumieniu innych ustaw lub w jego kontroli albo posiadają jednocześnie udział w kapitale takich podmiotów.

WAŻNE
Od października 2004 r. wraz z francuską administracją podatkową realizowany jest projekt PHARE 2003 „Wsparcie polskiej administracji podatkowej”. Obejmuje on trzy komponenty: utworzenie sieci ośrodków informacji telefonicznej, usprawnienie obsługi dużych podmiotów gospodarczych przez wyspecjalizowane urzędy skarbowe oraz przeciwdziałanie zjawisku unikania płacenia podatków przez firmy/osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą za pomocą internetu.

Edyta Wereszczyńska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Zasady korzystania z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Jak będzie wyglądać – wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

REKLAMA

e-Paragony 2.2 - nowe funkcje w aplikacji Ministerstwa Finansów. Komu i do czego mogą się przydać?

Ministerstwo Finansów poinformowało 8 września 2025 r., że udostępniło nową wersję (2.2) aplikacji mobilnej e-Paragony. Kolejna wersja tej aplikacji pozwala na udostępnianie i import paragonu, a także współdzielenie karty e-Paragony. Dzięki temu można gromadzić paragony elektroniczne na kilku urządzeniach. To wygodne rozwiązanie, które pomaga zarządzać wydatkami rodzinnymi. e-Paragony to bezpłatna aplikacja, dzięki której można przechowywać w smartfonie paragony w formie elektronicznej. Aplikacja jest całkowicie bezpieczna i anonimowa.

KSeF obowiązkowy: terminarz 2025/2026 [tabela]. Kto przekroczył 200 mln zł sprzedaży w 2024 r. musi wystawiać faktury w KSeF wcześniej

Od kiedy trzeba fakturować obowiązkowo za pośrednictwem KSeF – od 1 lutego czy 1 kwietnia 2026 r.? Okazuje się, że kluczowa w wyznaczeniu tego terminu jest wartość sprzedaży brutto osiągnięta w 2024 r., a nie, jak wcześniej zakładano, w 2025 r. To oznacza, że podatnicy już teraz mogą ustalić, od kiedy będą musieli stosować nowy obowiązek fakturowania. Próg graniczny to 200 mln zł obrotów brutto – kto go przekroczy, wdroży KSeF wcześniej. Dodatkowy czas (do końca 2026 r.) na przygotowanie przewidziano m.in. dla wystawiających faktury z kas rejestrujących i podmiotów o niewielkiej skali sprzedaży.

Badania techniczne od 19 września. Nowe stawki dla kierowców!

Od 19 września kierowców w Polsce czekają wyższe opłaty za badania techniczne pojazdów. Zmiana ta, wprowadzona po ponad 20 latach, ma na celu urealnienie kosztów funkcjonowania stacji kontroli i dostosowanie ich do współczesnych realiów gospodarczych. Ministerstwo infrastruktury podkreśla, że nowe stawki – choć wyższe – nadal pozostaną jednymi z najniższych w Europie, a przy tym zapewnią sprawiedliwą równowagę między interesem przedsiębiorców a możliwościami finansowymi kierowców.

Koniec polskiego rolnictwa? Unia Europejska otwiera bramy dla taniej żywności z Ameryki Południowej

To może być początek końca polskiej wsi. Umowa z Mercosurem otwiera unijny rynek na wołowinę, drób, miód i cukier z Ameryki Południowej – tanie, masowe i nie do przebicia. Czy polskie rolnictwo czeka katastrofa?

REKLAMA

Webinar: Objaśnienia MF w podatku u źródła. W czym w praktyce pomogą?

Podatek u źródła od lat budzi wątpliwości. Zmieniające się przepisy, niejednoznaczne interpretacje oraz ryzyko odpowiedzialności sprawiają, że każda wskazówka ze strony resortu finansów ma istotne znaczenie w codziennej praktyce. Przyjrzymy się więc najnowszym objaśnieniom MF i ocenimy, w jakim zakresie mogą one pomóc w konkretnych przypadkach.

Jak przygotować się do KSeF? Praktyczne wskazówki i odpowiedzi na trudne pytania [Szkolenie online, już 10 września]

Jak przygotować się do KSeF? Pod takim tytułem odbędzie się szkolenie, na które serdecznie zapraszamy! Termin wydarzenia to 10 września 2025 roku, godz. 10:00-16:00.

REKLAMA