REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Coraz lepsza obsługa firm

REKLAMA

Jednolity Rozmówca Podatkowy ma zapewnić wyższy poziom obsługi podatników. Dziś rusza kolejny etap tego programu. Ministerstwo wytypowało następny tzw. wyspecjalizowany urząd skarbowy, w którym prowadzony będzie kolejny etap programu Jednolity Rozmówca Podatkowy. Firmy, które płacą największe podatki i mają kluczowe znaczenie dla gospodarki, mogą liczyć na coraz lepszą obsługę.
Eksperyment prowadzony jest w ramach projektu PHARE 2003 i przede wszystkim dotyczy reorganizacji wewnętrznych struktur tzw. wyspecjalizowanych urzędów skarbowych.
– Celem tego eksperymentu jest wypracowanie takiego modelu organizacyjnego, który podniósłby poziom obsługi podatników, a jednocześnie ułatwił pracę wyspecjalizowanych urzędów skarbowych – wyjaśnia Agnieszka Bernacka, asystentka Programu PHARE 2003 realizowanego przy współpracy z Departamentem Administracji Podatkowej Ministerstwa Finansów. Eksperyment przeprowadzany wspólnie z ekspertami francuskiej administracji podatkowej testuje formy organizacyjne, które funkcjonują w krajach UE. Zostały one jednak – jak dodaje Agnieszka Bernacka – przystosowane do warunków polskich, tak by najlepiej odpowiadały potrzebom naszych podatników.

Zapytani, odpowiedzą

W urzędzie tworzone są komórki organizacyjne, w których bezpośrednią obsługą firm w zakresie wszystkich podatków zajmować się będzie jeden zespół pracowników – tzw. Jednolity Rozmówca Podatkowy. Od dzisiaj eksperyment ma zacząć funkcjonować w Kujawsko-Pomorskim Urzędzie Skarbowym w Bydgoszczy.
Zgodnie z informacją przekazaną przez naczelnika tego urzędu w ramach prowadzonego eksperymentu zostanie przeprowadzona reorganizacja polegająca na ubranżowieniu podatników z podziałem na trzy grupy: handel, motoryzacja, transport; produkcja, przemysł, zdrowie oraz nieruchomości, usługi, finanse.
W ramach każdej z branż powołany zostanie front office, do którego zadań należało będzie udzielanie odpowiedzi na pytania podatników (pytania zadawane bezpośrednio podczas wizyty w urzędzie, telefonicznie lub pocztą elektroniczną), obsługa składanych deklaracji, w tym także korekt deklaracji, obsługa zwrotów VAT, współpraca w zakresie wydawania zaświadczeń. Ponadto powołany zostanie jeden, wspólny dla wszystkich branż back office realizujący zadania z zakresu postępowań podatkowych, interpretacji podatkowych, odwołań, skarg, pomocy publicznej. Pracownicy back office specjalizować się będą w różnych branżach.
Dzięki takiemu rozwiązaniu wszystkie sprawy związane z wymiarem podatków będzie można omówić w jednym miejscu, ze zorientowanymi we wszystkich sprawach firmy kompetentnymi osobami.
Podatnicy będący we właściwości miejscowej Naczelnika Kujawsko – Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy zostali powiadomieni o imionach, nazwiskach i numerach telefonów osób zajmujących się obsługą ich firmy.

Eksperyment już działa

Ten nowatorski system obsługi podatników od ośmiu miesięcy z powodzeniem działa w Małopolskim Urzędzie Skarbowym w Krakowie – wyjaśnia Tomasz Sokolnicki, zastępca naczelnika MUS.
System Jednolitego Rozmówcy Podatkowego polega na tym, że każdy z podatników jest obsługiwany kompleksowo (w zakresie wszystkich tytułów podatkowych) przez wyznaczonych imiennie pracowników działu podatków.
– Taka organizacja w znacznym stopniu ułatwia podatnikom kontakt z urzędem, a co za tym idzie usprawnia załatwianie spraw, gdyż nie są one już rozproszone w różnych komórkach organizacyjnych – twierdzi Tomasz Sokolnicki. Dodaje, że w tym celu w urzędzie uruchomiono również rozbudowany serwis www, który stanowi nowoczesną platformę komunikacji pomiędzy urzędem i podatnikami.

Będą wnioski i decyzje

– Eksperyment ma się zakończyć wnioskami i bilansem przygotowanymi przez ekspertów francuskich, na podstawie których Ministerstwo Finansów podejmie decyzję co do dalszych rozwiązań – informuje Tomasz Sokolnicki.
Również polski urząd, jako przedstawiciel polskiej administracji podatkowej, po zakończeniu eksperymentu przedstawi swoje spostrzeżenia z funkcjonowania programu w praktyce.
Z eksperymentu zadowoleni są podatnicy, którzy zdecydowanie preferują proponowany rodzaj obsługi. Urząd, w którym prowadzony jest eksperyment, obsługuje m.in. firmę TP EmiTel.
– Obsługa jest sprawna i kompleksowa, jako podatnik wiemy, do kogo się zwracać – mówi Paweł Kobic, kontroler finansowy z EmiTel. Dodaje, że zmiany w tym kierunku są potrzebne, zwłaszcza w przypadku podatników o podstawowym znaczeniu dla gospodarki.

PROGNOZA
Zarówno urzędnicy, eksperci z programu PHARE 2003, jak i podatnicy są zadowoleni z wyników eksperymentu. Należy mieć nadzieję, że jego pomyślne zakończenie zmobilizuje Ministerstwo Finansów do wprowadzenia zmian organizacyjnych w urzędach skarbowych, tak by kompleksowa i profesjonalna obsługa kluczowych dla gospodarki firm była normą.

KTO MOŻE SKORZYSTAĆ Z NOWYCH ROZWIĄZAŃ
Do obsługi wybranej kategorii podatników (przedsiębiorców) zostało powołanych 20 tzw. wyspecjalizowanych urzędów skarbowych. To w tych urzędach mogą zostać wprowadzone testowane obecnie rozwiązania. Wyspecjalizowane urzędy obsługują:
• podatkowe grupy kapitałowe,
• banki,
• zakłady ubezpieczeń,
• jednostki działające na podstawie przepisów o publicznym obrocie papierami wartościowymi oraz przepisów o funduszach inwestycyjnych,
• jednostki działające na podstawie przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych,
• oddziały lub przedstawicielstwa przedsiębiorstw zagranicznych,
• osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, które:
– w ostatnim roku podatkowym osiągnęły przychód netto, w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług o równowartości co najmniej 5 mln euro według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na koniec roku podatkowego albo
– jako rezydenci w rozumieniu przepisów prawa dewizowego, biorą udział bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu przedsiębiorstwami położonymi za granicą lub w ich kontroli, albo posiadają udział w kapitale takich przedsiębiorstw albo
– są zarządzane bezpośrednio lub pośrednio przez nierezydenta w rozumieniu przepisów prawa dewizowego lub nierezydent dysponuje co najmniej 5 proc. głosów na zgromadzeniu wspólników albo na walnym zgromadzeniu, albo – jako rezydenci w rozumieniu przepisów prawa dewizowego jednocześnie bezpośrednio lub pośrednio biorą udział w zarządzaniu podmiotem krajowym i podmiotem zagranicznym w rozumieniu innych ustaw lub w jego kontroli albo posiadają jednocześnie udział w kapitale takich podmiotów.

WAŻNE
Od października 2004 r. wraz z francuską administracją podatkową realizowany jest projekt PHARE 2003 „Wsparcie polskiej administracji podatkowej”. Obejmuje on trzy komponenty: utworzenie sieci ośrodków informacji telefonicznej, usprawnienie obsługi dużych podmiotów gospodarczych przez wyspecjalizowane urzędy skarbowe oraz przeciwdziałanie zjawisku unikania płacenia podatków przez firmy/osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą za pomocą internetu.

Edyta Wereszczyńska
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA