REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opłaty nie dla każdej gminy

REKLAMA

Mieszkańcy gminy Trzcianka koło Piły, którzy chcą otrzymać zaświadczenie, że nie muszą płacić VAT za sprowadzony z innego kraju UE samochód, muszą złożyć wizytę w urzędzie skarbowym w pobliskim Czarnkowie. Za wydanie zaświadczenia trzeba zapłacić 150 zł opłaty skarbowej.
Samorządowcy z Trzcianki szacują, że przez przepisy ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego gmina straciła już około 400 tys. zł z opłaty skarbowej. Pieniądze jednak nie rozpłynęły się w powietrzu. Co prawda, opłata skarbowa stanowi dochód własny gminy, ale w tym wypadku tej, na terenie której znajduje się urząd skarbowy – czyli Czarnkowa.
– To dyskryminujące. W takich przypadkach opłata powinna trafiać na konto powiatu i tam być dzielona na poszczególne gminy lub też trafiać bezpośrednio na konta gmin, w których mieszkają osoby ją płacące. Nie mamy szans na rekompensatę niższych dochodów. Trzeba zmienić przepisy. Władze wielu gmin często nie zdają sobie sprawy z tego problemu – mówi Marek Kupś, burmistrz Trzcianki.

Kontrowersyjny przepis

Winny jest art. 14 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Mówi między innymi, że wpływy z opłaty skarbowej uiszczanej gotówką są wpłacane na rachunek budżetu gminy, na obszarze której ma siedzibę podmiot, który przyjął podanie, dokonał czynności urzędowej albo wydał zaświadczenie lub zezwolenie.
Na niemal 2,5 tysiąca gmin w Polsce przypada nieco ponad 400 urzędów skarbowych. To oznacza, że ponad 2 tys. samorządów nie uzyska ani grosza z zaświadczeń wydanych w urzędach skarbowych na rzecz ich mieszkańców.
– Ten problem dotyczy większości polskich gmin – mówi poseł Krzysztof Czarnecki z PiS.
Zaapelował do premiera o zmianę sposobu naliczania opłaty skarbowej od zaświadczeń dotyczących VAT od samochodów. Według niego przepisy dają gminom, które mają urzędy skarbowe, nieuzasadnione prawo do uzyskiwania dodatkowych dochodów należnych samorządom będącym miejscem stałego zamieszkania osób wnoszących opłaty. To może być niezgodne z art. 165 i art. 32 konstytucji gwarantującymi równość obywatelom i ochronę samorządom terytorialnym.
– Wszystkim gminom należy zapewnić te same prawa, te same zasady przekazywania środków z opłaty skarbowej – mówi poseł.

Poglądy ministerstwa

W odpowiedzi na jego interpelacje Ministerstwo Finansów odpiera zarzuty o niezgodności ustawy o dochodach jednostek samorządów terytorialnych z konstytucją. Zakres przedmiotowy opłaty skarbowej obejmuje m.in. wszystkie podania składane do organów administracji publicznej, czynności urzędowe oraz zaświadczenia i zezwolenia wydawane na wniosek zainteresowanych. Ministerstwo stwierdza, że postulat dotyczący zmiany zasad dystrybucji wpływów z opłaty skarbowej za zaświadczenia dotyczące VAT od samochodów należy uznać za wymagający rozważenia, w tym także konsultacji z organizacjami przedstawicielskimi samorządu terytorialnego. Zapewnia, że kwestia ta będzie przedmiotem analizy w ramach prac nad zmianą systemu podatkowego. Jest ona konieczna, ponieważ dokonanie zmian będzie miało wpływ na wysokość wpływów podatkowych do budżetów gmin. Potrzebne są zmiany Profesor Leszek Patrzałek z AE we Wrocławiu mówi, że najwyższy czas na zmianę podejścia do dochodów własnych jednostek samorządu terytorialnego. – Opata skarbowa to tylko jeden z elementów, które wymagają zmiany. Nie ma uzasadnienia, by podatek od czynności cywilnoprawnych czy podatek od spadków i darowizn albo dochody z karty podatkowej, mimo że są dochodami gmin, były pobierane przez urzędy skarbowe. Nie widzę przeszkód, by trafiały od razu do gmin – mówi prof. Patrzałek.

Marcin Musiał
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA