REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dotowane pensje z podatkiem?

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Podmioty korzystające z funduszy strukturalnych mają jeden sposób na ustalenie, czy pobierać zaliczki na podatek od wynagrodzeń. Powinny wystąpić z pytaniem do własnego urzędu skarbowego.
Pracodawcy, którym przyznano środki z funduszy strukturalnych, mają poważne problemy z interpretacją przepisów podatkowych. Nie wiedzą, czy powinni pobierać zaliczki na podatek od wynagrodzeń wypłacanych pracownikom zatrudnionym w celu realizacji projektu. Problemy wynikają z interpretacji art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej ustawa o PIT). Sytuacja jest niezwykle skomplikowana. Po pierwsze, instytucje wdrażające programy finansowane z funduszy Unii Europejskiej stoją na stanowisku, że zaliczki powinny być pobierane. Po drugie, odpowiedzi udzielane przez urzędy skarbowe w znacznej części są korzystne dla podatników. Po trzecie wreszcie, interpretacje ekspertów są bardzo zróżnicowane.

Wypłacający dotacje

W przesłanym do redakcji piśmie, będącym wyjaśnieniem do publikacji, która ukazała się w GP 39 z 23 lutego 2006 r., Fundacja Fundusz Współpracy informuje, że wynagrodzenia finansowane z funduszy strukturalnych nie mogą być zwolnione od podatku ze względu na zasadę powszechności opodatkowania. Wyrażona jest ona w art. 9 ust. 1 ustawy o PIT. Argumentowano, że środki z Europejskiego Funduszu Społecznego (w ramach którego finansowany jest m.in. Program Equal) stanowią refundację wcześniej poniesionych przez Fundusz Współpracy wydatków na realizacje projektu, otrzymanych z budżetu państwa lub innych środków publicznych. W ten sposób finansowane są także wynagrodzenia pracowników oraz składki na ubezpieczenia społeczne.

– Z tych względów przychody ze stosunku pracy otrzymane przez osoby zatrudnione w ramach realizacji projektów z pomocy technicznej finansowane są ze środków krajowych i jako takie nie korzystają ze zwolnienia od podatku – czytamy w wyjaśnieniach Funduszu Współpracy.

Argumentem za opodatkowanie wynagrodzeń jest więc fakt, że refundacja następuje na poziomie programu, a nie poszczególnych projektów. Początkowo projekty finansowane są ze środków krajowych, które dopiero później są refundowane z funduszy unijnych. Z tych względów Fundusz współpracy uważa, że konieczne jest pobieranie zaliczek na podatek od wynagrodzeń dla pracowników. Taka interpretacja wynika także z pisma z 22 lutego 2006 r. Departamentu Podatków Bezpośrednich Ministerstwa Finansów skierowanego do Europejskiego Funduszu Społecznego.

Jednocześnie jednak Fundusz Współpracy zwraca uwagę, że nie jest organem interpretującym prawo, tylko je stosującym. I zachęca projektodawców do występowania o interpretację spornego przepisu do właściwych dla nich urzędów skarbowych.

Interpretacje urzędów

Urzędy skarbowe w przeważającej części odpowiedzi udzielanych na pytania podatników nie negują ich prawa do stosowania zwolnienia od podatku. Ich interpretacje różnią się natomiast co do zakresu zwolnienia. Niektóre urzędy skarbowe twierdzą, że od podatku dochodowego są zwolnieni wszyscy pracownicy biorący udział w realizacji projektu. Inne uważają, że zwolnienie dotyczy tylko pracowników merytorycznych. Przykładem interpretacji uznającej prawo do zwolnienia jest odpowiedź z 19 października 2005 r. udzielona przez Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź-Bałuty. W piśmie tym uznano za prawidłowe stanowisko podatnika w sprawie zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych wynagrodzenia współfinansowanego ze środków programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL. W interpretacji tej czytamy, że do uzyskania przedmiotowego zwolnienia konieczne jest spełnienie łącznie dwóch warunków. Po pierwsze, środki muszą stanowić bezzwrotną pomoc i pochodzić bezpośrednio od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, instytucji finansowych w tym również, gdy wypłacane są za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy. Po drugie, podatnik powinien bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Zdanie ekspertów

Opinie niezależnych ekspertów są bardzo podzielone. Niektórzy uważają, że opisywany przepis w ogóle nie dotyczy wynagrodzeń osób fizycznych, które wykonują czynności w ramach projektu. Inni wskazują, że dla skorzystania ze zwolnienia nie jest wymagane, aby wynagrodzenia były bezpośrednio finansowane z Unii Europejskiej, a jedynie mają pochodzić z funduszy. A to oznacza, że późniejszy zwrot środków można uznać za spełnienie warunku umożliwiającego skorzystanie ze zwolnienia. W tych okolicznościach jedynym rozwiązaniem jest wystąpienie przez podmiot korzystający z dotacji o interpretację do właściwego dla jego siedziby urzędu skarbowego.

Konrad Piłat
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA