REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dotowane pensje z podatkiem?

REKLAMA

Podmioty korzystające z funduszy strukturalnych mają jeden sposób na ustalenie, czy pobierać zaliczki na podatek od wynagrodzeń. Powinny wystąpić z pytaniem do własnego urzędu skarbowego.
Pracodawcy, którym przyznano środki z funduszy strukturalnych, mają poważne problemy z interpretacją przepisów podatkowych. Nie wiedzą, czy powinni pobierać zaliczki na podatek od wynagrodzeń wypłacanych pracownikom zatrudnionym w celu realizacji projektu. Problemy wynikają z interpretacji art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej ustawa o PIT). Sytuacja jest niezwykle skomplikowana. Po pierwsze, instytucje wdrażające programy finansowane z funduszy Unii Europejskiej stoją na stanowisku, że zaliczki powinny być pobierane. Po drugie, odpowiedzi udzielane przez urzędy skarbowe w znacznej części są korzystne dla podatników. Po trzecie wreszcie, interpretacje ekspertów są bardzo zróżnicowane.

Wypłacający dotacje

W przesłanym do redakcji piśmie, będącym wyjaśnieniem do publikacji, która ukazała się w GP 39 z 23 lutego 2006 r., Fundacja Fundusz Współpracy informuje, że wynagrodzenia finansowane z funduszy strukturalnych nie mogą być zwolnione od podatku ze względu na zasadę powszechności opodatkowania. Wyrażona jest ona w art. 9 ust. 1 ustawy o PIT. Argumentowano, że środki z Europejskiego Funduszu Społecznego (w ramach którego finansowany jest m.in. Program Equal) stanowią refundację wcześniej poniesionych przez Fundusz Współpracy wydatków na realizacje projektu, otrzymanych z budżetu państwa lub innych środków publicznych. W ten sposób finansowane są także wynagrodzenia pracowników oraz składki na ubezpieczenia społeczne.

– Z tych względów przychody ze stosunku pracy otrzymane przez osoby zatrudnione w ramach realizacji projektów z pomocy technicznej finansowane są ze środków krajowych i jako takie nie korzystają ze zwolnienia od podatku – czytamy w wyjaśnieniach Funduszu Współpracy.

Argumentem za opodatkowanie wynagrodzeń jest więc fakt, że refundacja następuje na poziomie programu, a nie poszczególnych projektów. Początkowo projekty finansowane są ze środków krajowych, które dopiero później są refundowane z funduszy unijnych. Z tych względów Fundusz współpracy uważa, że konieczne jest pobieranie zaliczek na podatek od wynagrodzeń dla pracowników. Taka interpretacja wynika także z pisma z 22 lutego 2006 r. Departamentu Podatków Bezpośrednich Ministerstwa Finansów skierowanego do Europejskiego Funduszu Społecznego.

Jednocześnie jednak Fundusz Współpracy zwraca uwagę, że nie jest organem interpretującym prawo, tylko je stosującym. I zachęca projektodawców do występowania o interpretację spornego przepisu do właściwych dla nich urzędów skarbowych.

Interpretacje urzędów

Urzędy skarbowe w przeważającej części odpowiedzi udzielanych na pytania podatników nie negują ich prawa do stosowania zwolnienia od podatku. Ich interpretacje różnią się natomiast co do zakresu zwolnienia. Niektóre urzędy skarbowe twierdzą, że od podatku dochodowego są zwolnieni wszyscy pracownicy biorący udział w realizacji projektu. Inne uważają, że zwolnienie dotyczy tylko pracowników merytorycznych. Przykładem interpretacji uznającej prawo do zwolnienia jest odpowiedź z 19 października 2005 r. udzielona przez Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź-Bałuty. W piśmie tym uznano za prawidłowe stanowisko podatnika w sprawie zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych wynagrodzenia współfinansowanego ze środków programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL. W interpretacji tej czytamy, że do uzyskania przedmiotowego zwolnienia konieczne jest spełnienie łącznie dwóch warunków. Po pierwsze, środki muszą stanowić bezzwrotną pomoc i pochodzić bezpośrednio od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, instytucji finansowych w tym również, gdy wypłacane są za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy. Po drugie, podatnik powinien bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Zdanie ekspertów

Opinie niezależnych ekspertów są bardzo podzielone. Niektórzy uważają, że opisywany przepis w ogóle nie dotyczy wynagrodzeń osób fizycznych, które wykonują czynności w ramach projektu. Inni wskazują, że dla skorzystania ze zwolnienia nie jest wymagane, aby wynagrodzenia były bezpośrednio finansowane z Unii Europejskiej, a jedynie mają pochodzić z funduszy. A to oznacza, że późniejszy zwrot środków można uznać za spełnienie warunku umożliwiającego skorzystanie ze zwolnienia. W tych okolicznościach jedynym rozwiązaniem jest wystąpienie przez podmiot korzystający z dotacji o interpretację do właściwego dla jego siedziby urzędu skarbowego.

Konrad Piłat
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak rozliczyć upominki świąteczne dla pracowników w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Encyklopedia KSeF - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Niezbędnik dla księgowych i przedsiębiorców (podatników VAT)

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

REKLAMA

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

REKLAMA

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA