REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dotowane pensje z podatkiem?

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Podmioty korzystające z funduszy strukturalnych mają jeden sposób na ustalenie, czy pobierać zaliczki na podatek od wynagrodzeń. Powinny wystąpić z pytaniem do własnego urzędu skarbowego.
Pracodawcy, którym przyznano środki z funduszy strukturalnych, mają poważne problemy z interpretacją przepisów podatkowych. Nie wiedzą, czy powinni pobierać zaliczki na podatek od wynagrodzeń wypłacanych pracownikom zatrudnionym w celu realizacji projektu. Problemy wynikają z interpretacji art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej ustawa o PIT). Sytuacja jest niezwykle skomplikowana. Po pierwsze, instytucje wdrażające programy finansowane z funduszy Unii Europejskiej stoją na stanowisku, że zaliczki powinny być pobierane. Po drugie, odpowiedzi udzielane przez urzędy skarbowe w znacznej części są korzystne dla podatników. Po trzecie wreszcie, interpretacje ekspertów są bardzo zróżnicowane.

Wypłacający dotacje

W przesłanym do redakcji piśmie, będącym wyjaśnieniem do publikacji, która ukazała się w GP 39 z 23 lutego 2006 r., Fundacja Fundusz Współpracy informuje, że wynagrodzenia finansowane z funduszy strukturalnych nie mogą być zwolnione od podatku ze względu na zasadę powszechności opodatkowania. Wyrażona jest ona w art. 9 ust. 1 ustawy o PIT. Argumentowano, że środki z Europejskiego Funduszu Społecznego (w ramach którego finansowany jest m.in. Program Equal) stanowią refundację wcześniej poniesionych przez Fundusz Współpracy wydatków na realizacje projektu, otrzymanych z budżetu państwa lub innych środków publicznych. W ten sposób finansowane są także wynagrodzenia pracowników oraz składki na ubezpieczenia społeczne.

– Z tych względów przychody ze stosunku pracy otrzymane przez osoby zatrudnione w ramach realizacji projektów z pomocy technicznej finansowane są ze środków krajowych i jako takie nie korzystają ze zwolnienia od podatku – czytamy w wyjaśnieniach Funduszu Współpracy.

Argumentem za opodatkowanie wynagrodzeń jest więc fakt, że refundacja następuje na poziomie programu, a nie poszczególnych projektów. Początkowo projekty finansowane są ze środków krajowych, które dopiero później są refundowane z funduszy unijnych. Z tych względów Fundusz współpracy uważa, że konieczne jest pobieranie zaliczek na podatek od wynagrodzeń dla pracowników. Taka interpretacja wynika także z pisma z 22 lutego 2006 r. Departamentu Podatków Bezpośrednich Ministerstwa Finansów skierowanego do Europejskiego Funduszu Społecznego.

Jednocześnie jednak Fundusz Współpracy zwraca uwagę, że nie jest organem interpretującym prawo, tylko je stosującym. I zachęca projektodawców do występowania o interpretację spornego przepisu do właściwych dla nich urzędów skarbowych.

Interpretacje urzędów

Urzędy skarbowe w przeważającej części odpowiedzi udzielanych na pytania podatników nie negują ich prawa do stosowania zwolnienia od podatku. Ich interpretacje różnią się natomiast co do zakresu zwolnienia. Niektóre urzędy skarbowe twierdzą, że od podatku dochodowego są zwolnieni wszyscy pracownicy biorący udział w realizacji projektu. Inne uważają, że zwolnienie dotyczy tylko pracowników merytorycznych. Przykładem interpretacji uznającej prawo do zwolnienia jest odpowiedź z 19 października 2005 r. udzielona przez Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź-Bałuty. W piśmie tym uznano za prawidłowe stanowisko podatnika w sprawie zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych wynagrodzenia współfinansowanego ze środków programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL. W interpretacji tej czytamy, że do uzyskania przedmiotowego zwolnienia konieczne jest spełnienie łącznie dwóch warunków. Po pierwsze, środki muszą stanowić bezzwrotną pomoc i pochodzić bezpośrednio od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, instytucji finansowych w tym również, gdy wypłacane są za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy. Po drugie, podatnik powinien bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Zdanie ekspertów

Opinie niezależnych ekspertów są bardzo podzielone. Niektórzy uważają, że opisywany przepis w ogóle nie dotyczy wynagrodzeń osób fizycznych, które wykonują czynności w ramach projektu. Inni wskazują, że dla skorzystania ze zwolnienia nie jest wymagane, aby wynagrodzenia były bezpośrednio finansowane z Unii Europejskiej, a jedynie mają pochodzić z funduszy. A to oznacza, że późniejszy zwrot środków można uznać za spełnienie warunku umożliwiającego skorzystanie ze zwolnienia. W tych okolicznościach jedynym rozwiązaniem jest wystąpienie przez podmiot korzystający z dotacji o interpretację do właściwego dla jego siedziby urzędu skarbowego.

Konrad Piłat
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co się zmieni już od lutego 2026 roku?

Już od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

REKLAMA

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

REKLAMA

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA