REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dotowane pensje z podatkiem?

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Podmioty korzystające z funduszy strukturalnych mają jeden sposób na ustalenie, czy pobierać zaliczki na podatek od wynagrodzeń. Powinny wystąpić z pytaniem do własnego urzędu skarbowego.
Pracodawcy, którym przyznano środki z funduszy strukturalnych, mają poważne problemy z interpretacją przepisów podatkowych. Nie wiedzą, czy powinni pobierać zaliczki na podatek od wynagrodzeń wypłacanych pracownikom zatrudnionym w celu realizacji projektu. Problemy wynikają z interpretacji art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej ustawa o PIT). Sytuacja jest niezwykle skomplikowana. Po pierwsze, instytucje wdrażające programy finansowane z funduszy Unii Europejskiej stoją na stanowisku, że zaliczki powinny być pobierane. Po drugie, odpowiedzi udzielane przez urzędy skarbowe w znacznej części są korzystne dla podatników. Po trzecie wreszcie, interpretacje ekspertów są bardzo zróżnicowane.

Wypłacający dotacje

W przesłanym do redakcji piśmie, będącym wyjaśnieniem do publikacji, która ukazała się w GP 39 z 23 lutego 2006 r., Fundacja Fundusz Współpracy informuje, że wynagrodzenia finansowane z funduszy strukturalnych nie mogą być zwolnione od podatku ze względu na zasadę powszechności opodatkowania. Wyrażona jest ona w art. 9 ust. 1 ustawy o PIT. Argumentowano, że środki z Europejskiego Funduszu Społecznego (w ramach którego finansowany jest m.in. Program Equal) stanowią refundację wcześniej poniesionych przez Fundusz Współpracy wydatków na realizacje projektu, otrzymanych z budżetu państwa lub innych środków publicznych. W ten sposób finansowane są także wynagrodzenia pracowników oraz składki na ubezpieczenia społeczne.

– Z tych względów przychody ze stosunku pracy otrzymane przez osoby zatrudnione w ramach realizacji projektów z pomocy technicznej finansowane są ze środków krajowych i jako takie nie korzystają ze zwolnienia od podatku – czytamy w wyjaśnieniach Funduszu Współpracy.

Argumentem za opodatkowanie wynagrodzeń jest więc fakt, że refundacja następuje na poziomie programu, a nie poszczególnych projektów. Początkowo projekty finansowane są ze środków krajowych, które dopiero później są refundowane z funduszy unijnych. Z tych względów Fundusz współpracy uważa, że konieczne jest pobieranie zaliczek na podatek od wynagrodzeń dla pracowników. Taka interpretacja wynika także z pisma z 22 lutego 2006 r. Departamentu Podatków Bezpośrednich Ministerstwa Finansów skierowanego do Europejskiego Funduszu Społecznego.

Jednocześnie jednak Fundusz Współpracy zwraca uwagę, że nie jest organem interpretującym prawo, tylko je stosującym. I zachęca projektodawców do występowania o interpretację spornego przepisu do właściwych dla nich urzędów skarbowych.

Interpretacje urzędów

Urzędy skarbowe w przeważającej części odpowiedzi udzielanych na pytania podatników nie negują ich prawa do stosowania zwolnienia od podatku. Ich interpretacje różnią się natomiast co do zakresu zwolnienia. Niektóre urzędy skarbowe twierdzą, że od podatku dochodowego są zwolnieni wszyscy pracownicy biorący udział w realizacji projektu. Inne uważają, że zwolnienie dotyczy tylko pracowników merytorycznych. Przykładem interpretacji uznającej prawo do zwolnienia jest odpowiedź z 19 października 2005 r. udzielona przez Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź-Bałuty. W piśmie tym uznano za prawidłowe stanowisko podatnika w sprawie zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych wynagrodzenia współfinansowanego ze środków programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL. W interpretacji tej czytamy, że do uzyskania przedmiotowego zwolnienia konieczne jest spełnienie łącznie dwóch warunków. Po pierwsze, środki muszą stanowić bezzwrotną pomoc i pochodzić bezpośrednio od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, instytucji finansowych w tym również, gdy wypłacane są za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy. Po drugie, podatnik powinien bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Zdanie ekspertów

Opinie niezależnych ekspertów są bardzo podzielone. Niektórzy uważają, że opisywany przepis w ogóle nie dotyczy wynagrodzeń osób fizycznych, które wykonują czynności w ramach projektu. Inni wskazują, że dla skorzystania ze zwolnienia nie jest wymagane, aby wynagrodzenia były bezpośrednio finansowane z Unii Europejskiej, a jedynie mają pochodzić z funduszy. A to oznacza, że późniejszy zwrot środków można uznać za spełnienie warunku umożliwiającego skorzystanie ze zwolnienia. W tych okolicznościach jedynym rozwiązaniem jest wystąpienie przez podmiot korzystający z dotacji o interpretację do właściwego dla jego siedziby urzędu skarbowego.

Konrad Piłat
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fakturowanie w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłało do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Zasady korzystania z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Jak będzie wyglądać – wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

REKLAMA

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

e-Paragony 2.2 - nowe funkcje w aplikacji Ministerstwa Finansów. Komu i do czego mogą się przydać?

Ministerstwo Finansów poinformowało 8 września 2025 r., że udostępniło nową wersję (2.2) aplikacji mobilnej e-Paragony. Kolejna wersja tej aplikacji pozwala na udostępnianie i import paragonu, a także współdzielenie karty e-Paragony. Dzięki temu można gromadzić paragony elektroniczne na kilku urządzeniach. To wygodne rozwiązanie, które pomaga zarządzać wydatkami rodzinnymi. e-Paragony to bezpłatna aplikacja, dzięki której można przechowywać w smartfonie paragony w formie elektronicznej. Aplikacja jest całkowicie bezpieczna i anonimowa.

KSeF obowiązkowy: terminarz 2025/2026 [tabela]. Kto przekroczył 200 mln zł sprzedaży w 2024 r. musi wystawiać faktury w KSeF wcześniej

Od kiedy trzeba fakturować obowiązkowo za pośrednictwem KSeF – od 1 lutego czy 1 kwietnia 2026 r.? Okazuje się, że kluczowa w wyznaczeniu tego terminu jest wartość sprzedaży brutto osiągnięta w 2024 r., a nie, jak wcześniej zakładano, w 2025 r. To oznacza, że podatnicy już teraz mogą ustalić, od kiedy będą musieli stosować nowy obowiązek fakturowania. Próg graniczny to 200 mln zł obrotów brutto – kto go przekroczy, wdroży KSeF wcześniej. Dodatkowy czas (do końca 2026 r.) na przygotowanie przewidziano m.in. dla wystawiających faktury z kas rejestrujących i podmiotów o niewielkiej skali sprzedaży.

Koniec polskiego rolnictwa? Unia Europejska otwiera bramy dla taniej żywności z Ameryki Południowej

To może być początek końca polskiej wsi. Umowa z Mercosurem otwiera unijny rynek na wołowinę, drób, miód i cukier z Ameryki Południowej – tanie, masowe i nie do przebicia. Czy polskie rolnictwo czeka katastrofa?

REKLAMA

Webinar: Objaśnienia MF w podatku u źródła. W czym w praktyce pomogą?

Podatek u źródła od lat budzi wątpliwości. Zmieniające się przepisy, niejednoznaczne interpretacje oraz ryzyko odpowiedzialności sprawiają, że każda wskazówka ze strony resortu finansów ma istotne znaczenie w codziennej praktyce. Przyjrzymy się więc najnowszym objaśnieniom MF i ocenimy, w jakim zakresie mogą one pomóc w konkretnych przypadkach.

Jak przygotować się do KSeF? Praktyczne wskazówki i odpowiedzi na trudne pytania [Szkolenie online, już 10 września]

Jak przygotować się do KSeF? Pod takim tytułem odbędzie się szkolenie, na które serdecznie zapraszamy! Termin wydarzenia to 10 września 2025 roku, godz. 10:00-16:00.

REKLAMA