REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jest ulga na zakupy ratalne

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Wydatek związany z zakupionym urządzeniem gazowym możemy odliczyć w ramach ulgi remontowej nawet wtedy, gdy kupiliśmy je na raty i do tej pory nie zapłaciliśmy całości należnej kwoty.

Wielu podatników w ubiegłym roku dokonało kosztownych wydatków na urządzenia, które rozporządzenie określające wydatki podlegające rozliczeniu w ramach ulgi remontowej zalicza do nadających się do odliczenia. Mogły to być np. gazowe grzejniki ciepłej wody, urządzenia lub systemy służące poprawie bezpieczeństwa użytkowników gazu czy gazomierze indywidualne.

Część osób, która zdecydowała się na taki zakup, wybrała ratalny sposób zapłaty. Teraz – w trakcie rozliczania PIT za poprzedni rok – zadają sobie pytanie, w jaki sposób mogą odliczyć poniesione wydatki i czy w ogóle jest to możliwe. Podatnicy mają wątpliwości, czy w rocznym zeznaniu podatkowym od osób fizycznych za rok 2005 można odliczyć 19 proc. od kwoty brutto wynikającej z faktury czy należy odliczyć jedynie 19 proc. od kwoty raty zapłaconej w 2005 roku.

WAŻNE
Zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych poniesiony wydatek na urządzenie, które może podlegać odliczeniu na podstawie odrębnych przepisów, można odliczyć od podatku za rok 2005 w kwocie ustalonej na podstawie faktury, mimo że płatność realizowana jest w ratach.

Potwierdzenie wydatków

Jak wiadomo, odpowiednim dokumentem potwierdzającym poniesione wydatki jest faktura. Podatek dochodowy, obliczony zgodnie z art. 27 według skali podatkowej, zmniejsza się na zasadach określonych w ust. 2-15, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe przeznaczone na remont i modernizację lokalu mieszkalnego zajmowanego na podstawie tytułu prawnego do lokalu mieszkalnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej utworzonych na podstawie odrębnych przepisów. Wynika to z przepisu art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2003 roku.

Na podstawie faktury

Przepisy wspomnianej ustawy przewidują możliwość skorzystania z ulgi remontowej poprzez odliczenie od podatku faktycznie poniesionych wydatków. Wydatki takie ustala się na podstawie faktury wystawionej wyłącznie przez podatnika VAT, niekorzystającego ze zwolnienia, lub dowodu odprawy celnej, a w przypadku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej na podstawie dowodu wpłaty.

Podstawowymi warunkami korzystania z tego odliczenia jest posiadanie tytułu prawnego do remontowanego budynku lub lokalu oraz poniesienie wydatku, który kwalifikowany jest jako wydatek podlegający odliczeniu od podatku z tego tytułu.

WAŻNE
Na fakturze VAT stwierdzającej poniesienie wydatków na remont lub modernizację nie musi być umieszczony NIP nabywcy. Bez tego numeru faktura też jest ważna. Trzeba jedynie dopilnować, by wynikająca z faktury tożsamość podatnika, który korzysta z ulgi, nie budziła wątpliwości. To samo zastrzeżenie dotyczy celu i wysokości wydatku.

Podstawę do odliczenia od podatku ponoszonych wydatków na cele mieszkaniowe stanowią faktury stwierdzające poniesienie przez podatnika wydatku z tego tytułu w pełnej wysokości wynikającej z faktury, nie zaś kwota faktycznie zapłaconych w danym roku podatkowym rat kredytu, zaciągniętego na sfinansowanie tychże wydatków. Źródło finansowania wydatków ponoszonych na remont i modernizację lokalu (budynku) mieszkalnego pozostaje bez wpływu na możliwość ich odliczania od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Potwierdzają to również organy podatkowe, m.in. postanowienie naczelnika Urzędu Skarbowego Wrocław – Śródmieście z 6 lutego 2006 r. (nr PD II 415/1/51/05).

Edyta Wereszczyńska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

REKLAMA

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

REKLAMA