REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy będą rozliczenia w sieci

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Od 16 sierpnia podatnicy powinni przesyłać wszystkie deklaracje do urzędów skarbowych drogą elektroniczną. Może się to jednak opóźnić, jeżeli ministerstwo nie przygotuje na czas formatów technicznych deklaracji.

System e-podatki to obecnie jedno z największych przedsięwzięć w Ministerstwie Finansów. Oczekiwany od kilkunastu lat system elektronicznego przesyłania deklaracji podatkowych ma oficjalnie zacząć funkcjonować od 16 sierpnia tego roku. Tak wynika z Ordynacji podatkowej. Określa ona również, jakie podmioty będą miały obowiązek przesyłania deklaracji podatkowych już od 16 sierpnia – będą to podatnicy obsługiwani przez duże urzędy skarbowe oraz notariusze i administracja, a także sądy. Tak jest dziś, ale ministerstwo ma już projekt zmian w Ordynacji.

Obowiązki dla firm

Zgodnie z nim, obowiązek przesyłania e-deklaracji będą miały te podmioty, które w poprzednim roku podatkowym osiągnęły przychód 5 mln zł. Szacunki resortu wskazują, że chodzi o 7,5 tys. przedsiębiorstw. Celem wprowadzenia takiej zmiany miało być objęcie obowiązkiem przesyłania e-deklaracji od 16 sierpnia tych podmiotów, które będą mogły spełnić ten wymóg, a więc takich, które będą posiadały techniczne możliwości wysyłania deklaracji drogą elektroniczną. Jeśli jednak nie dojdzie do zmiany w Ordynacji podatkowej lub wynikną jakieś nieprzewidziane problemy z uruchomieniem części systemu (jak na razie nic na to nie wskazuje), ministerstwo ma pewną możliwość opóźnienia jej wdrożenia.

Może być opóźnienie

Chodzi o formaty techniczne deklaracji podatkowych, których w Polsce funkcjonuje dwieście. Minister finansów musi wydać rozporządzenie techniczne o formacie dokumentów. Jeśli więc resort będzie chciał opóźnić wejście w życie niektórych deklaracji, teoretycznie będzie miał taką możliwość. Z wdrożeniem systemu wiążą się jednak inne znaki zapytania. Chodzi np. o sytuację, gdy podmiot, który ma obowiązek przesyłania e-deklaracji nie zastosuje się do niego.

Resort finansów chce rozmawiać m.in. z dostawcami rozwiązań elektronicznych dla firm, na których będzie spoczywał obowiązek stosowania e-deklaracji, o przystosowaniu ich komputerowych systemów księgowo-finansowych i kadrowo-płacowych do systemu e-podatki. Zakłada, że przekaże dostawcom takich systemów rozwiązania odpowiednio wcześniej (2-3 miesiące), aby mogli przystosować swoje programy do obsługi e-deklaracji i wysłać jako poprawkę do programów użytkowanych przez firmy.

O ile przedsiębiorcy, którzy muszą składać zeznania miesięczne, kwartalne i roczne, będą musieli przesyłać formularze w wersji elektronicznej, o tyle osoby fizyczne, które mają obowiązek złożenia deklaracji rocznych dopiero od początku następnego roku, mogą nie mieć takiej możliwości.

Może się zdarzyć, że nie wszystkie formularze wejdą w życie od 16 sierpnia. Ponadto pewne elementy systemu mogą nie powstać do 16 sierpnia ze względu na planowane zmiany w prawie podatkowym. Ministerstwo doszło więc do wniosku, że niektóre elementy można wstrzymać, aby uniknąć w krótkim czasie poprawek.

Nie brak problemów

Z założenia jednak, od 16 sierpnia mają mieć możliwość przesyłania deklaracji wszystkie grupy podatników, a obsługę e-deklaracji mają prowadzić wszystkie urzędy skarbowe. Pilotaż, który wkrótce zostanie przeprowadzony, ma objąć wszystkie grupy podatników. Już obecnie jednak pojawiają się pewne problemy, np. techniczne dostosowanie systemu do wymogów prawnych. Kolejnym problemem może być e-podpis, którym e-deklaracje muszą być obowiązkowo podpisywane. Chodzi o to, że jest to rozwiązanie ciągle zbyt drogie i za mało upowszechnione.

Łukasz Zalewski
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA