REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy będą rozliczenia w sieci

REKLAMA

Od 16 sierpnia podatnicy powinni przesyłać wszystkie deklaracje do urzędów skarbowych drogą elektroniczną. Może się to jednak opóźnić, jeżeli ministerstwo nie przygotuje na czas formatów technicznych deklaracji.

System e-podatki to obecnie jedno z największych przedsięwzięć w Ministerstwie Finansów. Oczekiwany od kilkunastu lat system elektronicznego przesyłania deklaracji podatkowych ma oficjalnie zacząć funkcjonować od 16 sierpnia tego roku. Tak wynika z Ordynacji podatkowej. Określa ona również, jakie podmioty będą miały obowiązek przesyłania deklaracji podatkowych już od 16 sierpnia – będą to podatnicy obsługiwani przez duże urzędy skarbowe oraz notariusze i administracja, a także sądy. Tak jest dziś, ale ministerstwo ma już projekt zmian w Ordynacji.

Obowiązki dla firm

Zgodnie z nim, obowiązek przesyłania e-deklaracji będą miały te podmioty, które w poprzednim roku podatkowym osiągnęły przychód 5 mln zł. Szacunki resortu wskazują, że chodzi o 7,5 tys. przedsiębiorstw. Celem wprowadzenia takiej zmiany miało być objęcie obowiązkiem przesyłania e-deklaracji od 16 sierpnia tych podmiotów, które będą mogły spełnić ten wymóg, a więc takich, które będą posiadały techniczne możliwości wysyłania deklaracji drogą elektroniczną. Jeśli jednak nie dojdzie do zmiany w Ordynacji podatkowej lub wynikną jakieś nieprzewidziane problemy z uruchomieniem części systemu (jak na razie nic na to nie wskazuje), ministerstwo ma pewną możliwość opóźnienia jej wdrożenia.

Może być opóźnienie

Chodzi o formaty techniczne deklaracji podatkowych, których w Polsce funkcjonuje dwieście. Minister finansów musi wydać rozporządzenie techniczne o formacie dokumentów. Jeśli więc resort będzie chciał opóźnić wejście w życie niektórych deklaracji, teoretycznie będzie miał taką możliwość. Z wdrożeniem systemu wiążą się jednak inne znaki zapytania. Chodzi np. o sytuację, gdy podmiot, który ma obowiązek przesyłania e-deklaracji nie zastosuje się do niego.

Resort finansów chce rozmawiać m.in. z dostawcami rozwiązań elektronicznych dla firm, na których będzie spoczywał obowiązek stosowania e-deklaracji, o przystosowaniu ich komputerowych systemów księgowo-finansowych i kadrowo-płacowych do systemu e-podatki. Zakłada, że przekaże dostawcom takich systemów rozwiązania odpowiednio wcześniej (2-3 miesiące), aby mogli przystosować swoje programy do obsługi e-deklaracji i wysłać jako poprawkę do programów użytkowanych przez firmy.

O ile przedsiębiorcy, którzy muszą składać zeznania miesięczne, kwartalne i roczne, będą musieli przesyłać formularze w wersji elektronicznej, o tyle osoby fizyczne, które mają obowiązek złożenia deklaracji rocznych dopiero od początku następnego roku, mogą nie mieć takiej możliwości.

Może się zdarzyć, że nie wszystkie formularze wejdą w życie od 16 sierpnia. Ponadto pewne elementy systemu mogą nie powstać do 16 sierpnia ze względu na planowane zmiany w prawie podatkowym. Ministerstwo doszło więc do wniosku, że niektóre elementy można wstrzymać, aby uniknąć w krótkim czasie poprawek.

Nie brak problemów

Z założenia jednak, od 16 sierpnia mają mieć możliwość przesyłania deklaracji wszystkie grupy podatników, a obsługę e-deklaracji mają prowadzić wszystkie urzędy skarbowe. Pilotaż, który wkrótce zostanie przeprowadzony, ma objąć wszystkie grupy podatników. Już obecnie jednak pojawiają się pewne problemy, np. techniczne dostosowanie systemu do wymogów prawnych. Kolejnym problemem może być e-podpis, którym e-deklaracje muszą być obowiązkowo podpisywane. Chodzi o to, że jest to rozwiązanie ciągle zbyt drogie i za mało upowszechnione.

Łukasz Zalewski
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

31 stycznia to ważna data dla płatników – pamiętaj o obowiązkach PIT

Czas na złożenie dokumentów PIT-11, PIT-R, PIT-8C i PIT-40A/11A za 2024 rok upływa 31 stycznia. To nie tylko formalność – poprawne dane, w tym PESEL lub NIP, są kluczowe, aby uniknąć problemów z rozliczeniem podatkowym. Dowiedz się, jak prawidłowo przygotować formularze, uwzględnić ulgi podatkowe i złożyć dokumenty drogą elektroniczną. Sprawdź szczegóły, aby wszystko poszło sprawnie!

REKLAMA

Ceny transferowe: Recharakteryzacja – kiedy i kogo dotyczy

Podatnicy, którzy co roku stają przed obowiązkami z zakresu cen transferowych w ostatnim czasie coraz częściej mogą usłyszeć ostrzeżenie przed recharakteryzacją. Co tak naprawdę oznacza to pojęcie i czy dotyczyć może każdego podatnika?

Przełomowy wyrok SN: Naczelna Izba Aptekarska może być traktowana jak przedsiębiorca

Czy samorząd zawodowy może działać jak przedsiębiorca? Sąd Najwyższy uznał, że w przypadku Naczelnej Izby Aptekarskiej to możliwe. Wyrok zapadł w sprawie sporu z siecią aptek Gemini, dotyczącego ochrony dóbr osobistych i nieuczciwej konkurencji. Sprawa wraca do ponownego rozpatrzenia, a decyzja SN może mieć dalekosiężne konsekwencje dla funkcjonowania organizacji samorządowych.

Groźna luka w VAT od 2025 r. Prof. Modzelewski: to błąd podstawowy, daje prawo do nieograniczonych zwrotów; konieczna szybka nowelizacja

Najnowsza nowelizacja ustawy o VAT, obowiązująca od początku 2025 roku, wprowadza w Polsce nieznaną w całej ponad trzydziestoletniej historii tego podatku lukę umożliwiającą nieograniczony zwrot tego podatku – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Każdy podatnik wykonujący czynności w sensie prawnym poza terytorium kraju, które w Polsce byłyby zwolnione od tego podatku, uzyska z tego tytułu od początku roku zwrot podatku naliczonego - dodaje Profesor.

Faktura korygująca - do kiedy można wystawić (termin graniczny)

Na przedawnienie zobowiązania podatkowego nie wpływa wystawienie przez podatnika faktury korygującej, również zwiększającej. Korekta faktury nie kreuje bowiem obowiązku podatkowego, gdyż odnosi się do faktury pierwotnej, która odzwierciedla zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego. Nie ma więc żadnych podstaw prawnych, by w przypadku korekty faktury początek 5-letniego terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego wiązać z datą korekty faktury, a nie ze zdarzeniem powodującym powstanie obowiązku podatkowego. Dlatego po upływie 5-letniego terminu przedawnienia nie istnieje możliwość wystawiania przez podatników faktur korygujących.

REKLAMA

Fałszowanie faktur: jakie skutki w VAT dla kupującego i sprzedawcy. Faktury puste, wystawione przez osoby nieuprawnione, bez wiedzy i zgody podatnika

Odpowiedzialność podatników VAT za „puste” lub nierzetelne faktury wywołuje od dłuższego czasu spore kontrowersje, szczególnie gdy wystawcą był pracownik. Po korzystnym wyroku TSUE pracodawca może uwolnić się od obowiązku zapłaty VAT wynikającego z faktur wystawionych przez nieuczciwych pracowników. Wymaga to jednak od niego dochowania należytej staranności przy kontrolowaniu poczynań pracowników. NSA w wyroku z 3 września 2024 r. (sygn. akt I FSK 1212/18) uznał, że pracodawca nie dochował staranności, skoro proceder trwał przez dłuższy okres (ponad 3 lata).

ZUS wycofuje decyzje i umarza postępowania wobec przedsiębiorców. Skuteczna interwencja Rzecznika MŚP

Dzięki interwencji Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców ZUS wycofał błędne decyzje oraz umorzył postępowania wobec przedsiębiorców korzystających z ulgi „Mały ZUS Plus”. To ważne zwycięstwo w walce o sprawiedliwe traktowanie firm.

REKLAMA