REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Małe korzyści z ryczałtu VAT

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Gazeta Prawna po raz kolejny poddała analizie propozycje Ministerstwa Finansów dotyczące reformy systemu podatkowego. Dziś zajęliśmy się ryczałtem VAT, jaki miałby obowiązywać od przyszłego roku zamiast dzisiejszej karty podatkowej i ryczałtu ewidencjonowanego.

Ryczałt VAT zgodnie z obietnicami MF przedstawionymi w założeniach reformy systemu podatkowego miał być po pierwsze, rekompensatą dla podatników, którzy obecnie korzystają z uproszczonych form opodatkowania w podatku dochodowym. Po drugie, ryczałt VAT miał uprościć zasady rozliczania podatku od towarów i usług dla małych podatników, głównie poprzez zniesienie obowiązku posiadania kasy fiskalnej.
Eksperci po analizie przepisów, które ryczałt VAT wprowadzą, doszli do wniosku, że cele, jakie miały zostać zrealizowane, będzie trudno osiągnąć. Poza ewentualnymi korzyściami budżetowymi ciężko odnaleźć korzyści, jakie mieliby osiągnąć podatnicy – ocenili specjaliści. Trudno dopatrzeć się korzyści z likwidacji ryczałtu oraz karty w zamian za możliwość wyboru ryczałtu VAT.

Preferencja dla małych
Ryczałt VAT, zgodnie z projektem MF, będą mogli wybrać podatnicy będący osobami fizycznymi, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej 35 000 euro (dziś jest to około 140 000 zł). Warto podkreślić, że ryczałt będzie mógł być stosowany tylko przez podatników świadczących wyłącznie usługi na rzecz osób fizycznych niebędących podatnikami VAT. Oznacza to, że z tej formy nie skorzysta żaden podatnik, który swoje usługi sprzedaje firmom, nawet jeśli ma to miejsce jeden raz (np. gdy taksówkarz wystawi tylko jedną fakturę na firmę, a nie na konkretną osobę). Wcześniej o wyborze tej formy będzie trzeba poinformować naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca kwartału poprzedzającego kwartał, od którego podatnik będzie stosował ryczałt. Zatem ryczałt VAT będzie przysługiwał tylko małym podatnikom.

Stawki mogą rosnąć
Stawki ryczałtu VAT zostały określone przez resort finansów na poziomie 200 i 500 zł w zależności od branży, w jakiej działa podatnik. Ważne jest to, że stawki te będą wzrastać w zależności od liczby osób, które podatnik będzie zatrudniał. Jeśli zatrudniona będzie 1 osoba, ryczałt wzrośnie o 20 proc. Gdy zatrudnione będą już 2 osoby, ryczałt wzrośnie o 40 proc.
 W wywiadzie udzielonym GP minister finansów Zyta Gilowska (opublikowanym 11 kwietnia) wyjaśniała, że stawki ryczałtu nie są wysokie, a podwyższanie ryczałtu wraz ze wzrostem zatrudnienia jest uzasadnione. – Jeśli działalność nabiera cech biznesowych, to konieczne jest przejście na pełne ewidencjonowanie obrotów – argumentowała wicepremier.
Warto zauważyć, że stawki ryczałtu są wyższe od tych, o których początkowo mówiło ministerstwo. Miały one wynosić 200-250 zł.

To będzie wybór na dłużej
Podatnicy, którzy zdecydują się na wybór ryczałtu VAT, będą musieli wziąć pod uwagę fakt, że zrezygnowanie z niego nie będzie łatwe. Będzie można to zrobić nie wcześniej niż od rozliczenia za okres rozliczeniowy następujący po upływie 8 kwartałów (czyli po dwóch latach), w trakcie których podatnik rozliczał się w tej formie. O rezygnacji z ryczałtu, również będzie trzeba zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego.
Ponadto ryczałt wprowadzi pewne ograniczenia, których przy normalnych rozliczeniach VAT nie ma. Przykładem może być fakt, że podatnik, który wybierze opodatkowanie w formie ryczałtu, nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego oraz do wykazywania w fakturach kwoty podatku.
Ponadto na podatniku objętym ryczałtem VAT będą spoczywać pewne obowiązki. Będzie on musiał prowadzić dzienną ewidencję obrotów; składać kwartalne skrócone deklaracje podatkowe; bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, wpłacać podatek za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po każdym miesiącu, za który płacony będzie ryczałt.

Powrót po 3 latach
Jak już wspomniano, podatnik będzie mógł zrezygnować z ryczałtu VAT. Będzie mógł również utracić do niego prawo. Nastąpi to począwszy od rozliczenia za okres rozliczeniowy, następujący po kwartale, w którym podatnik przekroczy kwotę obrotów rocznych w wysokości 35 000 euro. Ryczałt utracą również podatnicy, którzy zaczną świadczyć usługi lub dostarczać towary nieobjęte ryczałtem.
Podatnik, który utracił prawo do rozliczania się w formie ryczałtu lub z niej zrezygnował, będzie mógł dopiero po upływie 3 lat, licząc od końca kwartału, w którym utracił to prawo lub z niego zrezygnował, ponownie korzystać z tej formy opodatkowania. W tym przypadku również będzie musiał o tym fakcie pisemnie zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego.

Ewa Matyszewska
ewa.matyszewska@infor.pl
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA