REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Małe korzyści z ryczałtu VAT

REKLAMA

Gazeta Prawna po raz kolejny poddała analizie propozycje Ministerstwa Finansów dotyczące reformy systemu podatkowego. Dziś zajęliśmy się ryczałtem VAT, jaki miałby obowiązywać od przyszłego roku zamiast dzisiejszej karty podatkowej i ryczałtu ewidencjonowanego.

Ryczałt VAT zgodnie z obietnicami MF przedstawionymi w założeniach reformy systemu podatkowego miał być po pierwsze, rekompensatą dla podatników, którzy obecnie korzystają z uproszczonych form opodatkowania w podatku dochodowym. Po drugie, ryczałt VAT miał uprościć zasady rozliczania podatku od towarów i usług dla małych podatników, głównie poprzez zniesienie obowiązku posiadania kasy fiskalnej.
Eksperci po analizie przepisów, które ryczałt VAT wprowadzą, doszli do wniosku, że cele, jakie miały zostać zrealizowane, będzie trudno osiągnąć. Poza ewentualnymi korzyściami budżetowymi ciężko odnaleźć korzyści, jakie mieliby osiągnąć podatnicy – ocenili specjaliści. Trudno dopatrzeć się korzyści z likwidacji ryczałtu oraz karty w zamian za możliwość wyboru ryczałtu VAT.

Preferencja dla małych
Ryczałt VAT, zgodnie z projektem MF, będą mogli wybrać podatnicy będący osobami fizycznymi, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej 35 000 euro (dziś jest to około 140 000 zł). Warto podkreślić, że ryczałt będzie mógł być stosowany tylko przez podatników świadczących wyłącznie usługi na rzecz osób fizycznych niebędących podatnikami VAT. Oznacza to, że z tej formy nie skorzysta żaden podatnik, który swoje usługi sprzedaje firmom, nawet jeśli ma to miejsce jeden raz (np. gdy taksówkarz wystawi tylko jedną fakturę na firmę, a nie na konkretną osobę). Wcześniej o wyborze tej formy będzie trzeba poinformować naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca kwartału poprzedzającego kwartał, od którego podatnik będzie stosował ryczałt. Zatem ryczałt VAT będzie przysługiwał tylko małym podatnikom.

Stawki mogą rosnąć
Stawki ryczałtu VAT zostały określone przez resort finansów na poziomie 200 i 500 zł w zależności od branży, w jakiej działa podatnik. Ważne jest to, że stawki te będą wzrastać w zależności od liczby osób, które podatnik będzie zatrudniał. Jeśli zatrudniona będzie 1 osoba, ryczałt wzrośnie o 20 proc. Gdy zatrudnione będą już 2 osoby, ryczałt wzrośnie o 40 proc.
 W wywiadzie udzielonym GP minister finansów Zyta Gilowska (opublikowanym 11 kwietnia) wyjaśniała, że stawki ryczałtu nie są wysokie, a podwyższanie ryczałtu wraz ze wzrostem zatrudnienia jest uzasadnione. – Jeśli działalność nabiera cech biznesowych, to konieczne jest przejście na pełne ewidencjonowanie obrotów – argumentowała wicepremier.
Warto zauważyć, że stawki ryczałtu są wyższe od tych, o których początkowo mówiło ministerstwo. Miały one wynosić 200-250 zł.

To będzie wybór na dłużej
Podatnicy, którzy zdecydują się na wybór ryczałtu VAT, będą musieli wziąć pod uwagę fakt, że zrezygnowanie z niego nie będzie łatwe. Będzie można to zrobić nie wcześniej niż od rozliczenia za okres rozliczeniowy następujący po upływie 8 kwartałów (czyli po dwóch latach), w trakcie których podatnik rozliczał się w tej formie. O rezygnacji z ryczałtu, również będzie trzeba zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego.
Ponadto ryczałt wprowadzi pewne ograniczenia, których przy normalnych rozliczeniach VAT nie ma. Przykładem może być fakt, że podatnik, który wybierze opodatkowanie w formie ryczałtu, nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego oraz do wykazywania w fakturach kwoty podatku.
Ponadto na podatniku objętym ryczałtem VAT będą spoczywać pewne obowiązki. Będzie on musiał prowadzić dzienną ewidencję obrotów; składać kwartalne skrócone deklaracje podatkowe; bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, wpłacać podatek za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po każdym miesiącu, za który płacony będzie ryczałt.

Powrót po 3 latach
Jak już wspomniano, podatnik będzie mógł zrezygnować z ryczałtu VAT. Będzie mógł również utracić do niego prawo. Nastąpi to począwszy od rozliczenia za okres rozliczeniowy, następujący po kwartale, w którym podatnik przekroczy kwotę obrotów rocznych w wysokości 35 000 euro. Ryczałt utracą również podatnicy, którzy zaczną świadczyć usługi lub dostarczać towary nieobjęte ryczałtem.
Podatnik, który utracił prawo do rozliczania się w formie ryczałtu lub z niej zrezygnował, będzie mógł dopiero po upływie 3 lat, licząc od końca kwartału, w którym utracił to prawo lub z niego zrezygnował, ponownie korzystać z tej formy opodatkowania. W tym przypadku również będzie musiał o tym fakcie pisemnie zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego.

Ewa Matyszewska
ewa.matyszewska@infor.pl
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA