REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Małe korzyści z ryczałtu VAT

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Gazeta Prawna po raz kolejny poddała analizie propozycje Ministerstwa Finansów dotyczące reformy systemu podatkowego. Dziś zajęliśmy się ryczałtem VAT, jaki miałby obowiązywać od przyszłego roku zamiast dzisiejszej karty podatkowej i ryczałtu ewidencjonowanego.

Ryczałt VAT zgodnie z obietnicami MF przedstawionymi w założeniach reformy systemu podatkowego miał być po pierwsze, rekompensatą dla podatników, którzy obecnie korzystają z uproszczonych form opodatkowania w podatku dochodowym. Po drugie, ryczałt VAT miał uprościć zasady rozliczania podatku od towarów i usług dla małych podatników, głównie poprzez zniesienie obowiązku posiadania kasy fiskalnej.
Eksperci po analizie przepisów, które ryczałt VAT wprowadzą, doszli do wniosku, że cele, jakie miały zostać zrealizowane, będzie trudno osiągnąć. Poza ewentualnymi korzyściami budżetowymi ciężko odnaleźć korzyści, jakie mieliby osiągnąć podatnicy – ocenili specjaliści. Trudno dopatrzeć się korzyści z likwidacji ryczałtu oraz karty w zamian za możliwość wyboru ryczałtu VAT.

Preferencja dla małych
Ryczałt VAT, zgodnie z projektem MF, będą mogli wybrać podatnicy będący osobami fizycznymi, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej 35 000 euro (dziś jest to około 140 000 zł). Warto podkreślić, że ryczałt będzie mógł być stosowany tylko przez podatników świadczących wyłącznie usługi na rzecz osób fizycznych niebędących podatnikami VAT. Oznacza to, że z tej formy nie skorzysta żaden podatnik, który swoje usługi sprzedaje firmom, nawet jeśli ma to miejsce jeden raz (np. gdy taksówkarz wystawi tylko jedną fakturę na firmę, a nie na konkretną osobę). Wcześniej o wyborze tej formy będzie trzeba poinformować naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca kwartału poprzedzającego kwartał, od którego podatnik będzie stosował ryczałt. Zatem ryczałt VAT będzie przysługiwał tylko małym podatnikom.

Stawki mogą rosnąć
Stawki ryczałtu VAT zostały określone przez resort finansów na poziomie 200 i 500 zł w zależności od branży, w jakiej działa podatnik. Ważne jest to, że stawki te będą wzrastać w zależności od liczby osób, które podatnik będzie zatrudniał. Jeśli zatrudniona będzie 1 osoba, ryczałt wzrośnie o 20 proc. Gdy zatrudnione będą już 2 osoby, ryczałt wzrośnie o 40 proc.
 W wywiadzie udzielonym GP minister finansów Zyta Gilowska (opublikowanym 11 kwietnia) wyjaśniała, że stawki ryczałtu nie są wysokie, a podwyższanie ryczałtu wraz ze wzrostem zatrudnienia jest uzasadnione. – Jeśli działalność nabiera cech biznesowych, to konieczne jest przejście na pełne ewidencjonowanie obrotów – argumentowała wicepremier.
Warto zauważyć, że stawki ryczałtu są wyższe od tych, o których początkowo mówiło ministerstwo. Miały one wynosić 200-250 zł.

To będzie wybór na dłużej
Podatnicy, którzy zdecydują się na wybór ryczałtu VAT, będą musieli wziąć pod uwagę fakt, że zrezygnowanie z niego nie będzie łatwe. Będzie można to zrobić nie wcześniej niż od rozliczenia za okres rozliczeniowy następujący po upływie 8 kwartałów (czyli po dwóch latach), w trakcie których podatnik rozliczał się w tej formie. O rezygnacji z ryczałtu, również będzie trzeba zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego.
Ponadto ryczałt wprowadzi pewne ograniczenia, których przy normalnych rozliczeniach VAT nie ma. Przykładem może być fakt, że podatnik, który wybierze opodatkowanie w formie ryczałtu, nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego oraz do wykazywania w fakturach kwoty podatku.
Ponadto na podatniku objętym ryczałtem VAT będą spoczywać pewne obowiązki. Będzie on musiał prowadzić dzienną ewidencję obrotów; składać kwartalne skrócone deklaracje podatkowe; bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, wpłacać podatek za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po każdym miesiącu, za który płacony będzie ryczałt.

Powrót po 3 latach
Jak już wspomniano, podatnik będzie mógł zrezygnować z ryczałtu VAT. Będzie mógł również utracić do niego prawo. Nastąpi to począwszy od rozliczenia za okres rozliczeniowy, następujący po kwartale, w którym podatnik przekroczy kwotę obrotów rocznych w wysokości 35 000 euro. Ryczałt utracą również podatnicy, którzy zaczną świadczyć usługi lub dostarczać towary nieobjęte ryczałtem.
Podatnik, który utracił prawo do rozliczania się w formie ryczałtu lub z niej zrezygnował, będzie mógł dopiero po upływie 3 lat, licząc od końca kwartału, w którym utracił to prawo lub z niego zrezygnował, ponownie korzystać z tej formy opodatkowania. W tym przypadku również będzie musiał o tym fakcie pisemnie zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego.

Ewa Matyszewska
ewa.matyszewska@infor.pl
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA