REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Regulacje podatku od środków transportu

REKLAMA

Od 2002 roku obowiązują jednak nowe przepisy o podatku od środków transportu, które doprowadziły do sprzeczności, jeżeli chodzi o definicję samochodów ciężarowych. W efekcie właściciele takich samochodów muszą płacić podatek od środków transportu.

Trzy pytania do....
Andrzeja Malinowskiego,
prezydenta Konfederacji Pracodawców Polskich

Czy przy okazji zapowiadanej reformy systemu podatkowego należy zmienić również przepisy dotyczące podatku od środków transportu?
– Jest to konieczne. Zaapelowałem o to do wicepremier, minister finansów Zyty Gilowskiej. Regulacje o podatku od środków transportu są niekorzystne dla przedsiębiorców. Artykuł 8 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych stanowi, że podatkowi od środków transportu podlegają „samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 tony i poniżej 12 ton”. Przypomnę, że do prowadzenia samochodu o dopuszczalnej masie całkowitej równej 3,5 tony wystarczy zwykłe prawo jazdy. Samochody te nie są ciężarówkami, dlatego np. nie podlegają automatycznemu odliczaniu pełnego VAT od ceny zakupu i od paliwa. Nie dotyczą ich również licencje przewozowe itp. Mimo to w przypadku podatku od środków transportu są traktowane jak samochody ciężarowe. Podlegają więc temu podatkowi.

Czy samochody o dopuszczalnej masie całkowitej równej 3,5 tony zawsze były objęte podatkiem od środków transportu?
– Otóż nie. Do końca 2001 roku właściciele takich samochodów nie płacili tego podatku, bo ich auta uznawane były zgodnie z klasyfikacją pojazdów zawartą w prawie o ruchu drogowym jako pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony (włącznie). Od 2002 roku obowiązują jednak nowe przepisy o podatku od środków transportu, które doprowadziły do sprzeczności, jeżeli chodzi o definicję samochodów ciężarowych. W efekcie właściciele takich samochodów muszą płacić podatek od środków transportu.

Które grupy przedsiębiorców skarżą się na obecne przepisy?
– Obowiązujące regulacje są szczególnie dolegliwe dla małych i średnich przedsiębiorców, którzy do swojej działalności wykorzystują samochody dostawcze. Większość z nich ma bowiem homologację właśnie na 3,5 tony. Obecna sytuacja zachęca również do obchodzenia prawa. Otóż część producentów samochodów oferuje, specjalnie na rynek polski, pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej 3490 kg. Np. jeden z modeli Iveco z 2002 roku jest homologowany na 3500 kg, podczas gdy ten sam model z 2004 roku jest już homologowany na 3490 kg. Taka sprzeczność w przepisach stawia też w niekorzystnej sytuacji przedsiębiorców, którzy sprowadzili swoje samochody z zagranicy – mają one wówczas normalną homologację na 3500 kg.w

Rozmawiał Krzysztof Tomaszewski
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zerowy VAT na żywność w I kwartale 2024 r. Jest rozporządzenie!

    Minister Finansów podpisze rozporządzenie w sprawie 0 proc. VAT na żywność w I kwartale 2024 r. - poinformował dzisiaj premier Mateusz Morawiecki. Dodał, że odpowiedzialny rząd PiS pracuje od pierwszego do ostatniego dnia swojej misji.

    Na co płatnicy WHT muszą uważać składając oświadczenie WH-OSC? Jakie błędy są najczęściej popełniane?

    Ustawa o Polskim Ładzie 1 stycznia 2022 r.  wprowadziła mechanizm pay & refund w rozliczeniach z tytułu podatku u źródła (WHT). Mechanizmem objęte zostały należności z tytułu dywidend, odsetek i należności licencyjnych, wypłacanych na rzecz jednego podmiotu powiązanego, których łączna kwota przekracza 2 mln zł w roku podatkowym. Co istotne, w odniesieniu do nadwyżki ponad 2 mln zł nie przewidziano możliwości zastosowania zwolnienia z ustawy o CIT ani preferencji wynikających z umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. 

    Akcyjny (opcyjny) program motywacyjny ESOP - projektowanie i wdrażanie

    Co to jest akcyjny (opcyjny) program motywacyjny (menedżerski) ESOP? - idea, korzyści, koszty oraz skutki

    Ile aktualnie wynosi wartość oficjalnych aktywów rezerwowych Polski?

    Oficjalne aktywa rezerwowe Polski to 170,9 mld euro, a w przeliczeniu na dolary amerykańskie 186,7 mld - poinformował dzisiaj Narodowy Bank Polski. Są to dane na koniec listopada 2023 r.

    Taryfa celna 2024 - opublikowano Wspólną Taryfę Celną i tablice korelacyjne na przyszły rok oraz listy nowych i usuniętych kodów CN

    Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował, że w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej serii L z 31 października 2023 roku zostało opublikowane rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/2364 z 26 września 2023 r. zmieniające załącznik I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej. Rozporządzenie to stosuje się od 1 stycznia 2024 roku.

    Tabela kursów średnich NBP z 7 grudnia 2023 roku - nr 237/A/NBP/2023

    Tabela kursów średnich NBP waluty krajowej w stosunku do walut obcych ogłoszona 7 grudnia 2023 roku - nr 237/A/NBP/2023. Kurs euro w tym dniu to 4,3334 zł.

    Wnioski WIS, WIA i WIP wyłącznie elektronicznie od 1 stycznia 2024 roku

    Ministerstwo Finansów poinformowało, że od 1 stycznia 2024 r. będzie można składać elektronicznie wnioski o wydanie wiążących informacji stawkowych (WIS), wnioski o wydanie wiążących informacji akcyzowych (WIA) i wnioski o wydanie wiążących informacji o pochodzeniu (WIP). Wnioski o wydanie WIS będą składane w serwisie e-Urząd Skarbowy a wnioski o wydanie WIA i WIP na portalu PUESC.

    Księgowy w erze sztucznej inteligencji. Czy AI odbierze księgowym pracę?

    Sztuczna inteligencja budzi wiele emocji. Gorące dyskusje, także w księgowości, wywołuje zwłaszcza potencjalny wpływ AI na poziom zatrudnienia w firmach. Czy faktycznie księgowi powinni obawiać się utraty pracy z powodu postępującej automatyzacji i rosnącej roli sztucznej inteligencji?

    Zamknięcie roku 2023 - kawa z INFORLEX 12 grudnia [bezpłatne spotkanie online]

    Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online w dniu 12 grudnia 2023 r. o godzinie 9.00 w ramach cyklu "kawa z INFORLEX". Tym razem tematem spotkania będzie zamknięcie roku 2023 o czym opowie nasz ekspert dr Gyöngyvér Takáts. 

    Zamówienia publiczne 2024 - nowe progi unijne i nowy średni kurs złotego do euro

    Wiemy już jakie są progi unijne dla celów zamówień publicznych, ich równowartości w złotych, równowartości w złotych kwot wyrażonych w euro oraz średni kursu złotego w stosunku do euro stanowiący podstawę przeliczania wartości zamówień publicznych lub konkursów.

    REKLAMA