REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ile według fiskusa waży ciężarówka?

REKLAMA

Co to jest ciężarówka? Jeden przepis mówi, że to wóz do 3,5 tony, inny - że powyżej tej wagi. Od jednego auta przedsiębiorca płaci podatek, od drugiego nie.
Pan Andrzej, właściciel firmy budowlanej z Warszawy, trzy lata temu kupił samochód dostawczy Iveco. Co roku płacił za niego gminie 400 zł podatku od środków transportu. Firma się rozwijała, przybywało zleceń. W ubiegłym roku przedsiębiorca kupił drugie takie auto.
Jakież było jego zdziwienie, kiedy zobaczył, że za drugie Iveco gmina nie chce ani złotówki podatku od środków transportu. Całe zamieszanie wynikło z wagi aut. Mimo że wozy są identyczne, pierwszy w dokumentach ma wpisaną wagę 3,5 tony (tzw. dopuszczalna masa całkowita). Drugi - o 10 kg mniej.
Ustawa o podatkach i opłatach lokalnych za ciężarówkę uznaje auta o masie od 3,5 tony (a więc również te, które ważą dokładnie 3500 kg). Trzeba za nie płacić ustalony przez radę gminy podatek, maksymalnie 616,8 zł rocznie. Jednak już według Ustawy prawo o ruchu drogowym takie auto ciężarówką nie jest. Powód? Według tych regulacji auto ciężarowe musi mieć powyżej 3,5 tony.
Przedsiębiorcy wpadają więc w pułapkę. Z jednej strony, zgodnie z prawem, jeżdżą ciężarówką, od której muszą płacić podatki lokalne. Z drugiej - nie mogą jak normalni właściciele samochodów ciężarowych odliczyć np. VAT od ceny zakupu wozu oraz paliwa.
- W takiej sytuacji może być nawet 200 tys. przedsiębiorców, m.in. budowlańcy, handlowcy, piekarze, cukiernicy - mówi Adam Ambrozik z Konfederacji Pracodawców Polskich.
Ambrozik przyznaje, że większość przedsiębiorców wybiera samochody o wadze równej 3,5 tony. Chcą w ten sposób maksymalnie wykorzystać ładowność wozu. Większe auta ich nie interesują, bo trzeba w nich montować m.in. tachometry, kierowcy muszą zaś robić specjalne prawo jazdy. A to dodatkowe koszty.
Zdaniem KPP całe zamieszanie wynika z ewidentnej pomyłki w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych. - Urzędnicy byli nadgorliwi, zamiast skorzystać z już obowiązującej definicji ciężarówek, wprowadzili całkowicie nową i powstał zamęt - twierdzi organizacja.
Zdaniem Andrzeja Malinowskiego, prezydenta KPP, dwie definicje powodują nagminne obchodzenie prawa. - Producenci samochodów oferują bowiem specjalnie na rynek polski pojazdy o masie 3,490 kg - mówi.
Sprawdziliśmy. Rzeczywiście - dilerzy, aby tylko przyciągnąć klientów, wprowadzili specjalne promocje, które polegają na odchudzaniu wozu. - Kupując ten model samochodu, możesz skorzystać z nowej opcji zmniejszającej dopuszczalną masę całkowitą do 3490 kg - zachęcają na stronach internetowych dilerzy Renault. Eliza Kruszewska z Renault Polska przyznaje że ofertę stworzono z myślą o przedsiębiorcach, którzy nie chcą płacić "transportowego" podatku. Samochody o wadze 3490 kg proponują też dilerzy Forda (Transit), Fiata (Ducato) czy Mercedesa (Sprinter).
Pracodawcy w liście do minister finansów Zyty Gilowskiej apelują, aby przy okazji zapowiadanej reformy systemu podatkowego zmienić także ten niekorzystny przepis. - Powinna być jedna definicja ciężarówki - twierdzą. Odpowiedzi nie dostali. Resort finansów nie odpowiedział też na pytania "Gazety".

Leszek Kostrzewski, Piotr Miączyński
Źródło: gazeta.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

REKLAMA

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA