REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ile według fiskusa waży ciężarówka?

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Co to jest ciężarówka? Jeden przepis mówi, że to wóz do 3,5 tony, inny - że powyżej tej wagi. Od jednego auta przedsiębiorca płaci podatek, od drugiego nie.
Pan Andrzej, właściciel firmy budowlanej z Warszawy, trzy lata temu kupił samochód dostawczy Iveco. Co roku płacił za niego gminie 400 zł podatku od środków transportu. Firma się rozwijała, przybywało zleceń. W ubiegłym roku przedsiębiorca kupił drugie takie auto.
Jakież było jego zdziwienie, kiedy zobaczył, że za drugie Iveco gmina nie chce ani złotówki podatku od środków transportu. Całe zamieszanie wynikło z wagi aut. Mimo że wozy są identyczne, pierwszy w dokumentach ma wpisaną wagę 3,5 tony (tzw. dopuszczalna masa całkowita). Drugi - o 10 kg mniej.
Ustawa o podatkach i opłatach lokalnych za ciężarówkę uznaje auta o masie od 3,5 tony (a więc również te, które ważą dokładnie 3500 kg). Trzeba za nie płacić ustalony przez radę gminy podatek, maksymalnie 616,8 zł rocznie. Jednak już według Ustawy prawo o ruchu drogowym takie auto ciężarówką nie jest. Powód? Według tych regulacji auto ciężarowe musi mieć powyżej 3,5 tony.
Przedsiębiorcy wpadają więc w pułapkę. Z jednej strony, zgodnie z prawem, jeżdżą ciężarówką, od której muszą płacić podatki lokalne. Z drugiej - nie mogą jak normalni właściciele samochodów ciężarowych odliczyć np. VAT od ceny zakupu wozu oraz paliwa.
- W takiej sytuacji może być nawet 200 tys. przedsiębiorców, m.in. budowlańcy, handlowcy, piekarze, cukiernicy - mówi Adam Ambrozik z Konfederacji Pracodawców Polskich.
Ambrozik przyznaje, że większość przedsiębiorców wybiera samochody o wadze równej 3,5 tony. Chcą w ten sposób maksymalnie wykorzystać ładowność wozu. Większe auta ich nie interesują, bo trzeba w nich montować m.in. tachometry, kierowcy muszą zaś robić specjalne prawo jazdy. A to dodatkowe koszty.
Zdaniem KPP całe zamieszanie wynika z ewidentnej pomyłki w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych. - Urzędnicy byli nadgorliwi, zamiast skorzystać z już obowiązującej definicji ciężarówek, wprowadzili całkowicie nową i powstał zamęt - twierdzi organizacja.
Zdaniem Andrzeja Malinowskiego, prezydenta KPP, dwie definicje powodują nagminne obchodzenie prawa. - Producenci samochodów oferują bowiem specjalnie na rynek polski pojazdy o masie 3,490 kg - mówi.
Sprawdziliśmy. Rzeczywiście - dilerzy, aby tylko przyciągnąć klientów, wprowadzili specjalne promocje, które polegają na odchudzaniu wozu. - Kupując ten model samochodu, możesz skorzystać z nowej opcji zmniejszającej dopuszczalną masę całkowitą do 3490 kg - zachęcają na stronach internetowych dilerzy Renault. Eliza Kruszewska z Renault Polska przyznaje że ofertę stworzono z myślą o przedsiębiorcach, którzy nie chcą płacić "transportowego" podatku. Samochody o wadze 3490 kg proponują też dilerzy Forda (Transit), Fiata (Ducato) czy Mercedesa (Sprinter).
Pracodawcy w liście do minister finansów Zyty Gilowskiej apelują, aby przy okazji zapowiadanej reformy systemu podatkowego zmienić także ten niekorzystny przepis. - Powinna być jedna definicja ciężarówki - twierdzą. Odpowiedzi nie dostali. Resort finansów nie odpowiedział też na pytania "Gazety".

Leszek Kostrzewski, Piotr Miączyński
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: gazeta.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

REKLAMA

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

REKLAMA