REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ile według fiskusa waży ciężarówka?

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Co to jest ciężarówka? Jeden przepis mówi, że to wóz do 3,5 tony, inny - że powyżej tej wagi. Od jednego auta przedsiębiorca płaci podatek, od drugiego nie.
Pan Andrzej, właściciel firmy budowlanej z Warszawy, trzy lata temu kupił samochód dostawczy Iveco. Co roku płacił za niego gminie 400 zł podatku od środków transportu. Firma się rozwijała, przybywało zleceń. W ubiegłym roku przedsiębiorca kupił drugie takie auto.
Jakież było jego zdziwienie, kiedy zobaczył, że za drugie Iveco gmina nie chce ani złotówki podatku od środków transportu. Całe zamieszanie wynikło z wagi aut. Mimo że wozy są identyczne, pierwszy w dokumentach ma wpisaną wagę 3,5 tony (tzw. dopuszczalna masa całkowita). Drugi - o 10 kg mniej.
Ustawa o podatkach i opłatach lokalnych za ciężarówkę uznaje auta o masie od 3,5 tony (a więc również te, które ważą dokładnie 3500 kg). Trzeba za nie płacić ustalony przez radę gminy podatek, maksymalnie 616,8 zł rocznie. Jednak już według Ustawy prawo o ruchu drogowym takie auto ciężarówką nie jest. Powód? Według tych regulacji auto ciężarowe musi mieć powyżej 3,5 tony.
Przedsiębiorcy wpadają więc w pułapkę. Z jednej strony, zgodnie z prawem, jeżdżą ciężarówką, od której muszą płacić podatki lokalne. Z drugiej - nie mogą jak normalni właściciele samochodów ciężarowych odliczyć np. VAT od ceny zakupu wozu oraz paliwa.
- W takiej sytuacji może być nawet 200 tys. przedsiębiorców, m.in. budowlańcy, handlowcy, piekarze, cukiernicy - mówi Adam Ambrozik z Konfederacji Pracodawców Polskich.
Ambrozik przyznaje, że większość przedsiębiorców wybiera samochody o wadze równej 3,5 tony. Chcą w ten sposób maksymalnie wykorzystać ładowność wozu. Większe auta ich nie interesują, bo trzeba w nich montować m.in. tachometry, kierowcy muszą zaś robić specjalne prawo jazdy. A to dodatkowe koszty.
Zdaniem KPP całe zamieszanie wynika z ewidentnej pomyłki w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych. - Urzędnicy byli nadgorliwi, zamiast skorzystać z już obowiązującej definicji ciężarówek, wprowadzili całkowicie nową i powstał zamęt - twierdzi organizacja.
Zdaniem Andrzeja Malinowskiego, prezydenta KPP, dwie definicje powodują nagminne obchodzenie prawa. - Producenci samochodów oferują bowiem specjalnie na rynek polski pojazdy o masie 3,490 kg - mówi.
Sprawdziliśmy. Rzeczywiście - dilerzy, aby tylko przyciągnąć klientów, wprowadzili specjalne promocje, które polegają na odchudzaniu wozu. - Kupując ten model samochodu, możesz skorzystać z nowej opcji zmniejszającej dopuszczalną masę całkowitą do 3490 kg - zachęcają na stronach internetowych dilerzy Renault. Eliza Kruszewska z Renault Polska przyznaje że ofertę stworzono z myślą o przedsiębiorcach, którzy nie chcą płacić "transportowego" podatku. Samochody o wadze 3490 kg proponują też dilerzy Forda (Transit), Fiata (Ducato) czy Mercedesa (Sprinter).
Pracodawcy w liście do minister finansów Zyty Gilowskiej apelują, aby przy okazji zapowiadanej reformy systemu podatkowego zmienić także ten niekorzystny przepis. - Powinna być jedna definicja ciężarówki - twierdzą. Odpowiedzi nie dostali. Resort finansów nie odpowiedział też na pytania "Gazety".

Leszek Kostrzewski, Piotr Miączyński
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: gazeta.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF od A do Z: słownik najważniejszych pojęć

Przedsiębiorcy od kilku lat żyją w niepewności związanej z reformą w fakturowaniu, jaką jest Krajowy System e-Faktur. Rewolucja w wystawianiu faktur kojarzy im się z drastycznymi zmianami i obowiązkami, których woleliby uniknąć. Czy jednak wystawianie dokumentów w Krajowym Systemie e-Faktur rzeczywiście jest takie skomplikowane? Materiały szkoleniowe, zarówno komercyjne, jak i te opracowywane przez rząd, często napisane są bardzo skomplikowanym, nieprzystępnym językiem, przez co dla wielu osób bywają trudne do przyswojenia. A przecież ważne, żeby definicje były dla wszystkich jasne i zrozumiałe. Poniżej znajduje się wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z reformą.

Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

REKLAMA

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA