REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek ekologiczny zastąpi akcyzę

REKLAMA

Ministerstwo Finansów opracowało projekt ustawy o podatku ekologicznym, który ma zastąpić akcyzę na samochody osobowe. Jak się dowiedziała Gazeta Prawna, może on wejść w życie jeszcze w tym roku.
O zastąpieniu podatku akcyzowego od sprowadzanych z zagranicy samochodów osobowych nowym podatkiem ekologicznym mówiło się już niejednokrotnie. Były nawet podejmowane próby jego wprowadzenia. W Sejmie ubiegłej kadencji przedstawiony rządowy projekt nowego podatku nie został zaakceptowany i odrzucony już w pierwszym czytaniu. Teraz koncepcja podatku od samochodów powróciła i znalazła urzeczywistnienie w projekcie przygotowanym przez Ministerstwo Finansów.

Akcyza na auta

Obecnie za kupiony za granicą samochód osobowy musimy zapłacić podatek akcyzowy. Podstawą wyliczenia akcyzy jest cena zakupu. Akcyzie podlegają samochody osobowe niezarejestrowane na terytorium kraju. Podatnikami akcyzy od samochodów są podmioty dokonujące każdej sprzedaży samochodu osobowego przed pierwszą jego rejestracją na terytorium kraju oraz importerzy i podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego. Stawka akcyzy uzależniona jest od wieku oraz pojemności silnika (do i powyżej 2000 cm sześc.)
W przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego podstawą opodatkowania jest kwota widniejąca na umowie kupna-sprze-daży lub fakturze. Praktycznie więc biorąc, podatek akcyzowy jest płacony od zadeklarowanej ceny nabycia. Faktycznie natomiast podatnicy zaniżają wartość auta, aby płacić jak najmniej podatku. W celu ograniczenia tych praktyk resort finansów proponuje wprowadzić podatek ekologiczny.

Podstawa obliczenia

Projekt przygotowany przez Ministerstwo Finansów zakłada kilka różnic w opodatkowaniu samochodów. Po pierwsze, podatek ma być płacony przez osoby, które dokonują pierwszej rejestracji samochodu na terytorium kraju, a podatnikami będą osoby fizyczne, osoby prawne lub inne jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej. Podatek ma być obliczany według specjalnego wzoru. Kwotę podatku obliczać się będzie jako iloczyn pojemności skokowej silnika oraz wartości normy euro, którą spełnia ten silnik. Trzecim elementem we wzorze służącym do obliczenia podatku jest stawka podatku w wysokości 500 zł. Dopiero więc iloczyn pojemności skokowej silnika, normy euro i kwoty 500 zł określi właściwą kwotę podatku płaconego do urzędu skarbowego. Przy czym w zależności od normy euro przyjmuje się wartość od 0,9 do 11. Opodatkowaniu będą podlegały nie tylko samochody rejestrowane po raz pierwszy, ale też te, w których dokonano istotnych poprawek. Opodatkowaniu mają podlegać więc samochody, w których po zapłacie podatku dokonano zmian stanu faktycznego skutkujących obowiązkiem zmiany danych zamieszczonych w dowodzie rejestracyjnym. Dotyczyło to będzie sytuacji zwiększenia pojemności skokowej silnika lub zmniejszenia normy euro.
Podatnicy będą zobowiązani do złożenia odpowiedniej deklaracji podatkowej i w terminie 14 dni od dnia wydania dokumentu czasowego dopuszczenia samochodu do ruchu do wpłacenia podatku.

Pomniejszenie podatku

Nowością przy podatku ekologicznym jest ulga przysługująca dla samochodów sprowadzonych spoza kraju. Należy mieć na uwadze, że podatek ekologiczny będzie dotyczył nie tylko starych samochodów sprowadzonych zza granicy i po raz pierwszy rejestrowanych w kraju, ale też samochodów nowych. W przypadku samochodów nowych do obliczenia podatku będzie miał zastosowanie wspomniany wzór. W przypadku samochodów sprowadzanych do kraju i wcześniej zarejestrowanych poza krajem podatek obliczony według wzoru będzie pomniejszany procentowo w zależności od wieku auta. Im samochód starszy, tym większe zmniejszenie podatku.

Wpływ na podatników

– Zmiana przepisów dotyczących opodatkowania samochodów była długo oczekiwana. Propozycje resortu finansów są na pewno lepsze od pozostawienia akcyzy na auta sprowadzane z zagranicy – mówi Krzysztof Stefanowicz, menedżer z KPMG.
Eksperci są zdania, że przepisy należało zmienić, bo dziś import samochodów to patologia. Wartości sprowadzanych aut deklarowane dla potrzeb obliczenia akcyzy są drastycznie zaniżane. Zgodnie z danymi Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, średnia wartość sprowadzanego do Polski używanego samochodu w marcu tego roku wyniosła 2092 zł. Średnia wartość samochodu klasyfikowanego w grupie do 4 lat wyniosła w marcu 21 123 zł, a w grupie od 4 do 10 lat – 994 złote. Samochód starszy niż 10 lat wyceniano średnio na 304 zł.
Zdaniem Wojciecha Drzewieckiego, prezesa IBRM Samar, trudno dokonać jednoznacznej oceny proponowanego przez rząd rozwiązania.
– Niewątpliwie ograniczy ono istniejącą patologię, związaną z notorycznym zaniżaniem wartości importowanych pojazdów. Prowadzi ona do obniżenia wielkości płaconych podatków, a w konsekwencji obniżenia dochodów budżetowych. Stwarza także nierówne warunki dla importerów oficjalnych i indywidualnych, czym przyczynia się do spadku sprzedaży samochodów nowych. Ten potencjalny efekt wdrożenia nowego podatku należy traktować jako pozytywny – mówi Wojciech Drzewiecki. Zwraca jednak uwagę, że skoro nowy podatek ma być płacony przy pierwszej rejestracji, będzie więc podatkiem rejestracyjnym.
– Propozycje rozwiązań unijnych idą nieco w innym kierunku, co może oznaczać, że Polska będzie zmuszona do wprowadzenia w przyszłości kolejnych zmian. To nie sprzyja stabilizacji, tak istotnej w rozwoju rynku. Poza tym konstrukcja podatku jest skomplikowana i może stwarzać wątpliwości dotyczące jego zgodności z przepisami unijnymi – mówi prezes instytutu. Jego zdaniem podatek ekologiczny będzie niewątpliwie barierą fiskalną w znacznym stopniu ograniczającą ilość sprowadzanych samochodów.

Kontrowersyjne rozwiązania

Kontrowersje budzi zaproponowany „bonus” podatkowy, jaki otrzymają importerzy aut starszych. Zgodnie z projektem, im starsze auto, tym bardziej będzie można obniżyć ostateczną kwotę podatku. I tak podatek dla samochodu, który po raz pierwszy zarejestrowano 6 lat temu, będzie można pomniejszyć o 55 proc. Zdaniem MF takie rozwiązanie ma uwzględniać spadek wartości rynkowej samochodu podlegającego opodatkowaniu. Resort nie wziął jednak pod uwagę, że utrata wartości przez samochody zależy nie tylko od ich wieku, ale także od marki.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Bogdan Świąder, Marcin Musiał
 


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowelizacja ksh w 2026 r. Przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji, koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela oraz i inne zmiany

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

REKLAMA

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

REKLAMA

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA