REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek ekologiczny zastąpi akcyzę

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Ministerstwo Finansów opracowało projekt ustawy o podatku ekologicznym, który ma zastąpić akcyzę na samochody osobowe. Jak się dowiedziała Gazeta Prawna, może on wejść w życie jeszcze w tym roku.
O zastąpieniu podatku akcyzowego od sprowadzanych z zagranicy samochodów osobowych nowym podatkiem ekologicznym mówiło się już niejednokrotnie. Były nawet podejmowane próby jego wprowadzenia. W Sejmie ubiegłej kadencji przedstawiony rządowy projekt nowego podatku nie został zaakceptowany i odrzucony już w pierwszym czytaniu. Teraz koncepcja podatku od samochodów powróciła i znalazła urzeczywistnienie w projekcie przygotowanym przez Ministerstwo Finansów.

Akcyza na auta

Obecnie za kupiony za granicą samochód osobowy musimy zapłacić podatek akcyzowy. Podstawą wyliczenia akcyzy jest cena zakupu. Akcyzie podlegają samochody osobowe niezarejestrowane na terytorium kraju. Podatnikami akcyzy od samochodów są podmioty dokonujące każdej sprzedaży samochodu osobowego przed pierwszą jego rejestracją na terytorium kraju oraz importerzy i podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego. Stawka akcyzy uzależniona jest od wieku oraz pojemności silnika (do i powyżej 2000 cm sześc.)
W przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego podstawą opodatkowania jest kwota widniejąca na umowie kupna-sprze-daży lub fakturze. Praktycznie więc biorąc, podatek akcyzowy jest płacony od zadeklarowanej ceny nabycia. Faktycznie natomiast podatnicy zaniżają wartość auta, aby płacić jak najmniej podatku. W celu ograniczenia tych praktyk resort finansów proponuje wprowadzić podatek ekologiczny.

Podstawa obliczenia

Projekt przygotowany przez Ministerstwo Finansów zakłada kilka różnic w opodatkowaniu samochodów. Po pierwsze, podatek ma być płacony przez osoby, które dokonują pierwszej rejestracji samochodu na terytorium kraju, a podatnikami będą osoby fizyczne, osoby prawne lub inne jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej. Podatek ma być obliczany według specjalnego wzoru. Kwotę podatku obliczać się będzie jako iloczyn pojemności skokowej silnika oraz wartości normy euro, którą spełnia ten silnik. Trzecim elementem we wzorze służącym do obliczenia podatku jest stawka podatku w wysokości 500 zł. Dopiero więc iloczyn pojemności skokowej silnika, normy euro i kwoty 500 zł określi właściwą kwotę podatku płaconego do urzędu skarbowego. Przy czym w zależności od normy euro przyjmuje się wartość od 0,9 do 11. Opodatkowaniu będą podlegały nie tylko samochody rejestrowane po raz pierwszy, ale też te, w których dokonano istotnych poprawek. Opodatkowaniu mają podlegać więc samochody, w których po zapłacie podatku dokonano zmian stanu faktycznego skutkujących obowiązkiem zmiany danych zamieszczonych w dowodzie rejestracyjnym. Dotyczyło to będzie sytuacji zwiększenia pojemności skokowej silnika lub zmniejszenia normy euro.
Podatnicy będą zobowiązani do złożenia odpowiedniej deklaracji podatkowej i w terminie 14 dni od dnia wydania dokumentu czasowego dopuszczenia samochodu do ruchu do wpłacenia podatku.

Pomniejszenie podatku

Nowością przy podatku ekologicznym jest ulga przysługująca dla samochodów sprowadzonych spoza kraju. Należy mieć na uwadze, że podatek ekologiczny będzie dotyczył nie tylko starych samochodów sprowadzonych zza granicy i po raz pierwszy rejestrowanych w kraju, ale też samochodów nowych. W przypadku samochodów nowych do obliczenia podatku będzie miał zastosowanie wspomniany wzór. W przypadku samochodów sprowadzanych do kraju i wcześniej zarejestrowanych poza krajem podatek obliczony według wzoru będzie pomniejszany procentowo w zależności od wieku auta. Im samochód starszy, tym większe zmniejszenie podatku.

Wpływ na podatników

– Zmiana przepisów dotyczących opodatkowania samochodów była długo oczekiwana. Propozycje resortu finansów są na pewno lepsze od pozostawienia akcyzy na auta sprowadzane z zagranicy – mówi Krzysztof Stefanowicz, menedżer z KPMG.
Eksperci są zdania, że przepisy należało zmienić, bo dziś import samochodów to patologia. Wartości sprowadzanych aut deklarowane dla potrzeb obliczenia akcyzy są drastycznie zaniżane. Zgodnie z danymi Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, średnia wartość sprowadzanego do Polski używanego samochodu w marcu tego roku wyniosła 2092 zł. Średnia wartość samochodu klasyfikowanego w grupie do 4 lat wyniosła w marcu 21 123 zł, a w grupie od 4 do 10 lat – 994 złote. Samochód starszy niż 10 lat wyceniano średnio na 304 zł.
Zdaniem Wojciecha Drzewieckiego, prezesa IBRM Samar, trudno dokonać jednoznacznej oceny proponowanego przez rząd rozwiązania.
– Niewątpliwie ograniczy ono istniejącą patologię, związaną z notorycznym zaniżaniem wartości importowanych pojazdów. Prowadzi ona do obniżenia wielkości płaconych podatków, a w konsekwencji obniżenia dochodów budżetowych. Stwarza także nierówne warunki dla importerów oficjalnych i indywidualnych, czym przyczynia się do spadku sprzedaży samochodów nowych. Ten potencjalny efekt wdrożenia nowego podatku należy traktować jako pozytywny – mówi Wojciech Drzewiecki. Zwraca jednak uwagę, że skoro nowy podatek ma być płacony przy pierwszej rejestracji, będzie więc podatkiem rejestracyjnym.
– Propozycje rozwiązań unijnych idą nieco w innym kierunku, co może oznaczać, że Polska będzie zmuszona do wprowadzenia w przyszłości kolejnych zmian. To nie sprzyja stabilizacji, tak istotnej w rozwoju rynku. Poza tym konstrukcja podatku jest skomplikowana i może stwarzać wątpliwości dotyczące jego zgodności z przepisami unijnymi – mówi prezes instytutu. Jego zdaniem podatek ekologiczny będzie niewątpliwie barierą fiskalną w znacznym stopniu ograniczającą ilość sprowadzanych samochodów.

Kontrowersyjne rozwiązania

Kontrowersje budzi zaproponowany „bonus” podatkowy, jaki otrzymają importerzy aut starszych. Zgodnie z projektem, im starsze auto, tym bardziej będzie można obniżyć ostateczną kwotę podatku. I tak podatek dla samochodu, który po raz pierwszy zarejestrowano 6 lat temu, będzie można pomniejszyć o 55 proc. Zdaniem MF takie rozwiązanie ma uwzględniać spadek wartości rynkowej samochodu podlegającego opodatkowaniu. Resort nie wziął jednak pod uwagę, że utrata wartości przez samochody zależy nie tylko od ich wieku, ale także od marki.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Bogdan Świąder, Marcin Musiał
 


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

REKLAMA

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

REKLAMA