REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uniknąć niepotrzebnych podatków

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Sprzedaż przedsiębiorstwa nie jest opodatkowana VAT. Podlega natomiast podatkowi od czynności cywilnoprawnych. Korzystne może być jednak przekazanie przedsiębiorstwa bankowego aportem.

Można tak przekształcić działalność bankową, że w miejsce dotychczasowego banku powstanie oddział instytucji kredytowej w Polsce. Jeżeli chodzi o skomplikowanie i czasochłonność transakcji, to bardziej korzystne wydaje się dokonanie sprzedaży przedsiębiorstwa lub wniesienie go aportem w zamian za akcje instytucji kredytowej. W rezultacie tych transakcji, oddział instytucji kredytowej, na mocy jednej czynności prawnej, nabędzie wszystkie składniki majątkowe, w tym również zobowiązania banku. W rezultacie takiego transferu, oddział może rozpocząć swoją działalność bankową od zaraz, bez konieczności dublowania systemów informatycznych czy składników majątkowych.
Nie zawsze może być to jednak rozwiązanie optymalne, jeżeli chodzi o konsekwencje podatkowe.

Aktywa przedsiębiorstwa
Dla celów podatkowych potrzebne jest wyszczególnienie w umowie sprzedaży poszczególnych aktywów przedsiębiorstwa. Wynika to z faktu, że zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, składniki majątkowe wchodzące w skład nabywanego przedsiębiorstwa powinny być amortyzowane oddzielnie. Łączna wartość początkowa nabytych w wyniku sprzedaży przedsiębiorstwa środków trwałych i wartości niematerialnych, w przypadku wystąpienia dodatniej wartości firmy (tzw. goodwill), powinna być równa sumie ich wartości rynkowej. W przypadku zaś ujemnej wartości firmy łączną wartość stanowi różnica między ceną nabycia przedsiębiorstwa a wartością składników majątkowych niebędących środkami trwałymi ani wartościami niematerialnymi i prawnymi.
WAŻNE
W przypadku sprzedaży przedsiębiorstwa bankowego do oddziału, oddziałowi instytucji kredytowej nie będzie przysługiwało uprawnienie do rozliczenia straty podatkowej, powstałej w banku.
Co do zasady, goodwill powstały w związku z wystąpieniem dodatniej różnicy między ceną nabycia przedsiębiorstwa a wartością rynkową poszczególnych jego składników może podlegać amortyzacji jako wartość niematerialna i prawna. Okres amortyzacji w takim przypadku nie może być krótszy niż 60 miesięcy. Niemniej jednak w praktyce powstają wątpliwości, czy przy wyliczaniu wartości firmy powinno się uwzględniać zobowiązania.
Pewne wątpliwości może budzić też traktowanie przez oddział odsetek i należności z tytułu udzielonych kredytów. Mając na uwadze literalne brzmienie przepisów podatkowych, organy podatkowe mogłyby stanąć na stanowisku, że rezerwy utworzone na te kredyty czy odpisy kredytów straconych powinny być brane pod uwagę ze względów podatkowych tylko przez bank, który faktycznie udzielił kredytu. Podobnie brzmienie przepisów ustawy podatkowej wskazywać może, że odsetki mogłyby stanowić koszt/przychód podatkowy tylko dla podmiotu, w którym zostały naliczone.
WAŻNE
Czynność wniesienia aportem podlega zwolnieniu od VAT. W związku z powyższym, transakcja nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Sprzedaż bez VAT
Sprzedaż przedsiębiorstwa nie podlega podatkowi od towarów i usług jako czynność wyłączona przedmiotowo z opodatkowania. Niemniej jednak, zgodnie z zasadą, że co nie jest opodatkowane podatkiem od towarów i usług, może podlegać podatkowi od czynności cywilnoprawnych, taka transakcja będzie tym podatkiem objęta. W tym zakresie mogą pojawić się problemy, gdyż nie ma jasności, co w przypadku sprzedaży przedsiębiorstwa będzie stanowiło podstawę opodatkowania i jaka jest stawka podatku od tej czynności.
Wyrażane są dwa poglądy na ten temat. Zgodnie z pierwszym, podstawą opodatkowania będzie wartość rynkowa przedsiębiorstwa, która co do zasady, uwzględniać będzie zobowiązania takiego przedsiębiorstwa i tym samym stawka podatku wyniesie 2 proc. Według drugiego stanowiska, sprzedaż przedsiębiorstwa podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych w wysokości będącej sumą opłat od poszczególnych rzeczy i praw majątkowych składających się na przedsiębiorstwo (według odpowiednich stawek). Co więcej, również „wygenerowana” w momencie sprzedaży wartość firmy miałaby podlegać opodatkowaniu.

Aport przedsiębiorstwa
Z praktycznego punktu widzenia, wniesienie aportem przedsiębiorstwa bankowego daje ekonomiczny efekt zbliżony do sprzedaży. Rozwiązanie to może okazać się jednak bardziej korzystne podatkowo, choć z prawnego punktu widzenia wydaje się być bardziej skomplikowane.
Jednakże podstawową korzyścią płynącą z takiego rozwiązania jest fakt, że bank wnoszący przedsiębiorstwo nie uzyskuje dochodu podatkowego w związku z otrzymaniem akcji. Biorąc pod uwagę art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wartość uzyskanych w taki sposób akcji nie stanowi przychodu podatkowego.
Z kolei w przypadku oddziału, środki trwałe otrzymane w ramach wkładu niepieniężnego będą podlegać amortyzacji dla celów podatkowych. Zgodnie z art. 16j ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w tym celu oddział będzie mógł indywidualnie ustalić stawki amortyzacji. Pewnym problemem może być natomiast ustalenie wartości początkowej nabytych środków trwałych.
Kolejną korzyścią związaną z takim sposobem przekształcenia formy działalności jest brak konieczności sporządzania dokumentacji podatkowej w zakresie cen transferowych stosowanych w transakcji pomiędzy podmiotami powiązanymi, co może być konieczne w przypadku sprzedaży przedsiębiorstwa.

Leszek Tokarski
Autor jest radcą prawnym, partnerem zarządzającym Zespołem Instytucji Finansowych Deloitte.
Aneta Saramak
Autorka jest doradcą podatkowym, menedżerem w Zespole Instytucji Finansowych Deloitte.


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

REKLAMA

ZUS odbiera zasiłki za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA

Usługi dietetyczne są zwolnione z VAT. Ale nie te dla osób zdrowych. Dlaczego?

Usługi dietetyczne, które nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego (związanego z celem medycznym), w szeregu przypadków nie mogą również korzystać ze zwolnienia podmiotowego (limit obrotów do 200 000 zł rocznie). Oznacza to, że dietetycy świadczący usługi doradztwa w zakresie dietetyki (konsultacji indywidualnych) opodatkowane VAT muszą zarejestrować się jako czynni podatnicy VAT, niezależnie od wysokości swoich obrotów i doliczać do ceny swoich usług netto podatek VAT w stawce 23%. Problem w tym, że wiele usług dietetyków ma charakter złożony (szkolenia z zakresu diet, podawanie w internecie pakietów diet dla osób zaliczanych do określonych kategorii wiekowych itp). Dlaczego usługi dietetyków świadczone na rzecz osób zdrowych nie korzystają ze zwolnienia z VAT wyjaśnił WSA w Gliwicach w wyroku z 29 stycznia 2025 r.

Niższe grzywny za niektóre przestępstwa skarbowe od 2026 roku. Nowelizacja Kks i Ordynacji podatkowej przyjęta przez rząd

W dniu 27 maja 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny skarbowy (kks) oraz ustawy - Ordynacja podatkowa, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu uproszczenie administracyjnych obowiązków podatkowych oraz złagodzenie kar za przestępstwa skarbowe, które nie powodują bezpośrednich strat w podatkach.

REKLAMA