REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uniknąć niepotrzebnych podatków

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Sprzedaż przedsiębiorstwa nie jest opodatkowana VAT. Podlega natomiast podatkowi od czynności cywilnoprawnych. Korzystne może być jednak przekazanie przedsiębiorstwa bankowego aportem.

Można tak przekształcić działalność bankową, że w miejsce dotychczasowego banku powstanie oddział instytucji kredytowej w Polsce. Jeżeli chodzi o skomplikowanie i czasochłonność transakcji, to bardziej korzystne wydaje się dokonanie sprzedaży przedsiębiorstwa lub wniesienie go aportem w zamian za akcje instytucji kredytowej. W rezultacie tych transakcji, oddział instytucji kredytowej, na mocy jednej czynności prawnej, nabędzie wszystkie składniki majątkowe, w tym również zobowiązania banku. W rezultacie takiego transferu, oddział może rozpocząć swoją działalność bankową od zaraz, bez konieczności dublowania systemów informatycznych czy składników majątkowych.
Nie zawsze może być to jednak rozwiązanie optymalne, jeżeli chodzi o konsekwencje podatkowe.

Aktywa przedsiębiorstwa
Dla celów podatkowych potrzebne jest wyszczególnienie w umowie sprzedaży poszczególnych aktywów przedsiębiorstwa. Wynika to z faktu, że zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, składniki majątkowe wchodzące w skład nabywanego przedsiębiorstwa powinny być amortyzowane oddzielnie. Łączna wartość początkowa nabytych w wyniku sprzedaży przedsiębiorstwa środków trwałych i wartości niematerialnych, w przypadku wystąpienia dodatniej wartości firmy (tzw. goodwill), powinna być równa sumie ich wartości rynkowej. W przypadku zaś ujemnej wartości firmy łączną wartość stanowi różnica między ceną nabycia przedsiębiorstwa a wartością składników majątkowych niebędących środkami trwałymi ani wartościami niematerialnymi i prawnymi.
WAŻNE
W przypadku sprzedaży przedsiębiorstwa bankowego do oddziału, oddziałowi instytucji kredytowej nie będzie przysługiwało uprawnienie do rozliczenia straty podatkowej, powstałej w banku.
Co do zasady, goodwill powstały w związku z wystąpieniem dodatniej różnicy między ceną nabycia przedsiębiorstwa a wartością rynkową poszczególnych jego składników może podlegać amortyzacji jako wartość niematerialna i prawna. Okres amortyzacji w takim przypadku nie może być krótszy niż 60 miesięcy. Niemniej jednak w praktyce powstają wątpliwości, czy przy wyliczaniu wartości firmy powinno się uwzględniać zobowiązania.
Pewne wątpliwości może budzić też traktowanie przez oddział odsetek i należności z tytułu udzielonych kredytów. Mając na uwadze literalne brzmienie przepisów podatkowych, organy podatkowe mogłyby stanąć na stanowisku, że rezerwy utworzone na te kredyty czy odpisy kredytów straconych powinny być brane pod uwagę ze względów podatkowych tylko przez bank, który faktycznie udzielił kredytu. Podobnie brzmienie przepisów ustawy podatkowej wskazywać może, że odsetki mogłyby stanowić koszt/przychód podatkowy tylko dla podmiotu, w którym zostały naliczone.
WAŻNE
Czynność wniesienia aportem podlega zwolnieniu od VAT. W związku z powyższym, transakcja nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Sprzedaż bez VAT
Sprzedaż przedsiębiorstwa nie podlega podatkowi od towarów i usług jako czynność wyłączona przedmiotowo z opodatkowania. Niemniej jednak, zgodnie z zasadą, że co nie jest opodatkowane podatkiem od towarów i usług, może podlegać podatkowi od czynności cywilnoprawnych, taka transakcja będzie tym podatkiem objęta. W tym zakresie mogą pojawić się problemy, gdyż nie ma jasności, co w przypadku sprzedaży przedsiębiorstwa będzie stanowiło podstawę opodatkowania i jaka jest stawka podatku od tej czynności.
Wyrażane są dwa poglądy na ten temat. Zgodnie z pierwszym, podstawą opodatkowania będzie wartość rynkowa przedsiębiorstwa, która co do zasady, uwzględniać będzie zobowiązania takiego przedsiębiorstwa i tym samym stawka podatku wyniesie 2 proc. Według drugiego stanowiska, sprzedaż przedsiębiorstwa podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych w wysokości będącej sumą opłat od poszczególnych rzeczy i praw majątkowych składających się na przedsiębiorstwo (według odpowiednich stawek). Co więcej, również „wygenerowana” w momencie sprzedaży wartość firmy miałaby podlegać opodatkowaniu.

Aport przedsiębiorstwa
Z praktycznego punktu widzenia, wniesienie aportem przedsiębiorstwa bankowego daje ekonomiczny efekt zbliżony do sprzedaży. Rozwiązanie to może okazać się jednak bardziej korzystne podatkowo, choć z prawnego punktu widzenia wydaje się być bardziej skomplikowane.
Jednakże podstawową korzyścią płynącą z takiego rozwiązania jest fakt, że bank wnoszący przedsiębiorstwo nie uzyskuje dochodu podatkowego w związku z otrzymaniem akcji. Biorąc pod uwagę art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wartość uzyskanych w taki sposób akcji nie stanowi przychodu podatkowego.
Z kolei w przypadku oddziału, środki trwałe otrzymane w ramach wkładu niepieniężnego będą podlegać amortyzacji dla celów podatkowych. Zgodnie z art. 16j ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w tym celu oddział będzie mógł indywidualnie ustalić stawki amortyzacji. Pewnym problemem może być natomiast ustalenie wartości początkowej nabytych środków trwałych.
Kolejną korzyścią związaną z takim sposobem przekształcenia formy działalności jest brak konieczności sporządzania dokumentacji podatkowej w zakresie cen transferowych stosowanych w transakcji pomiędzy podmiotami powiązanymi, co może być konieczne w przypadku sprzedaży przedsiębiorstwa.

Leszek Tokarski
Autor jest radcą prawnym, partnerem zarządzającym Zespołem Instytucji Finansowych Deloitte.
Aneta Saramak
Autorka jest doradcą podatkowym, menedżerem w Zespole Instytucji Finansowych Deloitte.


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

REKLAMA

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

REKLAMA

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA