REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uniknąć niepotrzebnych podatków

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Sprzedaż przedsiębiorstwa nie jest opodatkowana VAT. Podlega natomiast podatkowi od czynności cywilnoprawnych. Korzystne może być jednak przekazanie przedsiębiorstwa bankowego aportem.

Można tak przekształcić działalność bankową, że w miejsce dotychczasowego banku powstanie oddział instytucji kredytowej w Polsce. Jeżeli chodzi o skomplikowanie i czasochłonność transakcji, to bardziej korzystne wydaje się dokonanie sprzedaży przedsiębiorstwa lub wniesienie go aportem w zamian za akcje instytucji kredytowej. W rezultacie tych transakcji, oddział instytucji kredytowej, na mocy jednej czynności prawnej, nabędzie wszystkie składniki majątkowe, w tym również zobowiązania banku. W rezultacie takiego transferu, oddział może rozpocząć swoją działalność bankową od zaraz, bez konieczności dublowania systemów informatycznych czy składników majątkowych.
Nie zawsze może być to jednak rozwiązanie optymalne, jeżeli chodzi o konsekwencje podatkowe.

Aktywa przedsiębiorstwa
Dla celów podatkowych potrzebne jest wyszczególnienie w umowie sprzedaży poszczególnych aktywów przedsiębiorstwa. Wynika to z faktu, że zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, składniki majątkowe wchodzące w skład nabywanego przedsiębiorstwa powinny być amortyzowane oddzielnie. Łączna wartość początkowa nabytych w wyniku sprzedaży przedsiębiorstwa środków trwałych i wartości niematerialnych, w przypadku wystąpienia dodatniej wartości firmy (tzw. goodwill), powinna być równa sumie ich wartości rynkowej. W przypadku zaś ujemnej wartości firmy łączną wartość stanowi różnica między ceną nabycia przedsiębiorstwa a wartością składników majątkowych niebędących środkami trwałymi ani wartościami niematerialnymi i prawnymi.
WAŻNE
W przypadku sprzedaży przedsiębiorstwa bankowego do oddziału, oddziałowi instytucji kredytowej nie będzie przysługiwało uprawnienie do rozliczenia straty podatkowej, powstałej w banku.
Co do zasady, goodwill powstały w związku z wystąpieniem dodatniej różnicy między ceną nabycia przedsiębiorstwa a wartością rynkową poszczególnych jego składników może podlegać amortyzacji jako wartość niematerialna i prawna. Okres amortyzacji w takim przypadku nie może być krótszy niż 60 miesięcy. Niemniej jednak w praktyce powstają wątpliwości, czy przy wyliczaniu wartości firmy powinno się uwzględniać zobowiązania.
Pewne wątpliwości może budzić też traktowanie przez oddział odsetek i należności z tytułu udzielonych kredytów. Mając na uwadze literalne brzmienie przepisów podatkowych, organy podatkowe mogłyby stanąć na stanowisku, że rezerwy utworzone na te kredyty czy odpisy kredytów straconych powinny być brane pod uwagę ze względów podatkowych tylko przez bank, który faktycznie udzielił kredytu. Podobnie brzmienie przepisów ustawy podatkowej wskazywać może, że odsetki mogłyby stanowić koszt/przychód podatkowy tylko dla podmiotu, w którym zostały naliczone.
WAŻNE
Czynność wniesienia aportem podlega zwolnieniu od VAT. W związku z powyższym, transakcja nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Sprzedaż bez VAT
Sprzedaż przedsiębiorstwa nie podlega podatkowi od towarów i usług jako czynność wyłączona przedmiotowo z opodatkowania. Niemniej jednak, zgodnie z zasadą, że co nie jest opodatkowane podatkiem od towarów i usług, może podlegać podatkowi od czynności cywilnoprawnych, taka transakcja będzie tym podatkiem objęta. W tym zakresie mogą pojawić się problemy, gdyż nie ma jasności, co w przypadku sprzedaży przedsiębiorstwa będzie stanowiło podstawę opodatkowania i jaka jest stawka podatku od tej czynności.
Wyrażane są dwa poglądy na ten temat. Zgodnie z pierwszym, podstawą opodatkowania będzie wartość rynkowa przedsiębiorstwa, która co do zasady, uwzględniać będzie zobowiązania takiego przedsiębiorstwa i tym samym stawka podatku wyniesie 2 proc. Według drugiego stanowiska, sprzedaż przedsiębiorstwa podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych w wysokości będącej sumą opłat od poszczególnych rzeczy i praw majątkowych składających się na przedsiębiorstwo (według odpowiednich stawek). Co więcej, również „wygenerowana” w momencie sprzedaży wartość firmy miałaby podlegać opodatkowaniu.

Aport przedsiębiorstwa
Z praktycznego punktu widzenia, wniesienie aportem przedsiębiorstwa bankowego daje ekonomiczny efekt zbliżony do sprzedaży. Rozwiązanie to może okazać się jednak bardziej korzystne podatkowo, choć z prawnego punktu widzenia wydaje się być bardziej skomplikowane.
Jednakże podstawową korzyścią płynącą z takiego rozwiązania jest fakt, że bank wnoszący przedsiębiorstwo nie uzyskuje dochodu podatkowego w związku z otrzymaniem akcji. Biorąc pod uwagę art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wartość uzyskanych w taki sposób akcji nie stanowi przychodu podatkowego.
Z kolei w przypadku oddziału, środki trwałe otrzymane w ramach wkładu niepieniężnego będą podlegać amortyzacji dla celów podatkowych. Zgodnie z art. 16j ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w tym celu oddział będzie mógł indywidualnie ustalić stawki amortyzacji. Pewnym problemem może być natomiast ustalenie wartości początkowej nabytych środków trwałych.
Kolejną korzyścią związaną z takim sposobem przekształcenia formy działalności jest brak konieczności sporządzania dokumentacji podatkowej w zakresie cen transferowych stosowanych w transakcji pomiędzy podmiotami powiązanymi, co może być konieczne w przypadku sprzedaży przedsiębiorstwa.

Leszek Tokarski
Autor jest radcą prawnym, partnerem zarządzającym Zespołem Instytucji Finansowych Deloitte.
Aneta Saramak
Autorka jest doradcą podatkowym, menedżerem w Zespole Instytucji Finansowych Deloitte.


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA