REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Konieczne są cięcia wydatków budżetowych

REKLAMA

Przedstawione przez wicepremier, minister finansów Zytę Gilowską propozycje reform finansów publicznych nie satysfakcjonują w pełni przedstawicieli biznesu. Podkreślają oni, że w założeniach Ministerstwa Finansów trudno doszukać się koncepcji obniżenia wydatków budżetowych.

Dlatego organizacje przedsiębiorców przedstawiają własne recepty na zmniejszenie tych wydatków. W tym celu proponują m.in. ograniczenie możliwości korzystania z wcześniejszych emerytur i ścisłe uzależnienie wysokości emerytury od wkładu do systemu i przewidywanego czasu jej pobierania.
– Z powodu waloryzacji rent i emerytur, zwiększenia wydatków na obsługę długu publicznego i subwencji dla samorządów w budżecie niepokojąco rosną tzw. wydatki sztywne – powiedział Gazecie Prawnej Andrzej Malinowski, prezydent Konfederacji Pracodawców Polskich (KPP).
Podobnego zdania jest dr Mieczysław Bąk, prezes Instytutu Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym KIG.
– Zaproponowana przez Ministerstwo Finansów konsolidacja finansów publicznych nie przyniesie pozytywnych efektów, jeżeli nie zostaną ograniczone tzw. sztywne wydatki budżetowe. W pierwszej kolejności muszą zostać zmniejszone wydatki na przywileje emerytalne dla różnych grup zawodowych – podkreśla dr Mieczysław Bąk. Zwraca uwagę, że zamiast koniecznego cięcia wydatków może dojść do zwiększenia obciążeń dla części podatników.
– Co prawda przewiduje się waloryzację progów podatkowych, ale jednocześnie zakłada się wprowadzenie wielu niekorzystnych rozwiązań. Można do nich zaliczyć m.in. planowaną likwidację zryczałtowanych form rozliczeń dla niewielkich firm – mówi dr Mieczysław Bąk.

Cel – niższe podatki

Przedstawiciele przedsiębiorców uważają, że dla sprawnej koordynacji przepływów finansowych należy usprawnić zarządzanie płynnością budżetu, wykorzystując rozwiązania stosowane w wielu krajach Unii Europejskiej.
Za takim rozwiązaniem opowiada się PKPP Lewiatan. Zdaniem tej organizacji konieczne jest też stworzenie mechanizmów efektywnego wykorzystania środków publicznych. Pracodawcy chcą, żeby reforma finansów publicznych doprowadziła m.in. do zmniejszenia obciążeń podatkowych i parapodatkowych podmiotów gospodarczych.

Część propozycji jest dobra

Przedsiębiorcy i eksperci od finansów popierają jednak znaczną część propozycji Ministerstwa Finansów. Przedstawiciele PKPP Lewiatan pozytywnie oceniają zamiar likwidacji regionalnych funduszy celowych i włączenie ich dochodów do budżetów samorządowych. Uznanie zyskały również propozycje likwidacji gospodarstw pomocniczych i zakładów budżetowych, włączenie do ustawy budżetowej planów dochodów i wydatków wszystkich funduszy celowych i agencji, włączenie do budżetu dochodów zagranicznych, w tym dochodów pochodzących z budżetu Unii Europejskiej. PKPP Lewiatan akceptacje ponadto zaprezentowaną przez MF koncepcję jawność i przejrzystości finansów publicznych.
Także Andrzej Malinowski, prezydent KPP uważa, że przedstawione propozycje zmian w finansach publicznych idą w dobrym kierunku. Jego zdaniem, brakuje jednak zdecydowanych działań na rzecz usprawnienia finansów państwa. Większa jawność i przejrzystość wydatków jest potrzebna, ale nie zapewni rewolucyjnych zmian. Należy zmienić podejście do planowania budżetowego. Potrzebny jest budżet zadaniowy, w którym wydatki przeznaczane są na konkretne cele bez ograniczeń czasowych.
– W przeszłości nieraz przerywano inwestycję, bo w kolejnych ustawach budżetowych zmniejszano na nią wydatki. Zadaniowy system tworzenia budżetu pozwoli skuteczniej planować wieloletnie inwestycje, co w efekcie przyczyni się do mniejszego marnotrawienia środków – przypomina Andrzej Malinowski.

Wydatki trzeba ograniczyć

Niektórzy eksperci jednak oceniają bardzo krytycznie propozycje MF.
– Przedstawiony projekt zmian w finansach publicznych trudno nazwać reformą. W praktyce jest to propozycja konsolidacji poszczególnych kont w budżecie centralnym i funduszach pozabudżetowych. Z tego nie wynikają żadne fundamentalne zmiany w finansach publicznych. Nie będzie też z tego tytułu dużych oszczędności – podkreśla Rafał Antczak, ekspert Centrum Analiz Społeczno-Ekonomicznych. Zwraca uwagę, że wdrożenie zmian ma zająć kilka lat. A tymczasem zdecydowane zmiany polegające m.in. na ograniczeniu niektórych wydatków potrzebne są już w budżecie na 2007 rok, jeśli rząd chce wygospodarować środki na współfinansowanie projektów unijnych.
– Dalej przecież nie można w takim tempie marnotrawić pieniędzy z budżetu i zadłużać kraju. Proponowane zmiany w finansach można natomiast porównać do propozycji zmian podatków, które okazały się iluzoryczne i nie dające nadziei na znaczące zmniejszenie obciążeń fiskalnych – uważa Rafał Antczak.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Krzysztof Tomaszewski
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak rozliczyć upominki świąteczne dla pracowników w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Encyklopedia KSeF - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Niezbędnik dla księgowych i przedsiębiorców (podatników VAT)

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

REKLAMA

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

REKLAMA

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA