REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Konieczne są cięcia wydatków budżetowych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Przedstawione przez wicepremier, minister finansów Zytę Gilowską propozycje reform finansów publicznych nie satysfakcjonują w pełni przedstawicieli biznesu. Podkreślają oni, że w założeniach Ministerstwa Finansów trudno doszukać się koncepcji obniżenia wydatków budżetowych.

Dlatego organizacje przedsiębiorców przedstawiają własne recepty na zmniejszenie tych wydatków. W tym celu proponują m.in. ograniczenie możliwości korzystania z wcześniejszych emerytur i ścisłe uzależnienie wysokości emerytury od wkładu do systemu i przewidywanego czasu jej pobierania.
– Z powodu waloryzacji rent i emerytur, zwiększenia wydatków na obsługę długu publicznego i subwencji dla samorządów w budżecie niepokojąco rosną tzw. wydatki sztywne – powiedział Gazecie Prawnej Andrzej Malinowski, prezydent Konfederacji Pracodawców Polskich (KPP).
Podobnego zdania jest dr Mieczysław Bąk, prezes Instytutu Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym KIG.
– Zaproponowana przez Ministerstwo Finansów konsolidacja finansów publicznych nie przyniesie pozytywnych efektów, jeżeli nie zostaną ograniczone tzw. sztywne wydatki budżetowe. W pierwszej kolejności muszą zostać zmniejszone wydatki na przywileje emerytalne dla różnych grup zawodowych – podkreśla dr Mieczysław Bąk. Zwraca uwagę, że zamiast koniecznego cięcia wydatków może dojść do zwiększenia obciążeń dla części podatników.
– Co prawda przewiduje się waloryzację progów podatkowych, ale jednocześnie zakłada się wprowadzenie wielu niekorzystnych rozwiązań. Można do nich zaliczyć m.in. planowaną likwidację zryczałtowanych form rozliczeń dla niewielkich firm – mówi dr Mieczysław Bąk.

Cel – niższe podatki

Przedstawiciele przedsiębiorców uważają, że dla sprawnej koordynacji przepływów finansowych należy usprawnić zarządzanie płynnością budżetu, wykorzystując rozwiązania stosowane w wielu krajach Unii Europejskiej.
Za takim rozwiązaniem opowiada się PKPP Lewiatan. Zdaniem tej organizacji konieczne jest też stworzenie mechanizmów efektywnego wykorzystania środków publicznych. Pracodawcy chcą, żeby reforma finansów publicznych doprowadziła m.in. do zmniejszenia obciążeń podatkowych i parapodatkowych podmiotów gospodarczych.

Część propozycji jest dobra

Przedsiębiorcy i eksperci od finansów popierają jednak znaczną część propozycji Ministerstwa Finansów. Przedstawiciele PKPP Lewiatan pozytywnie oceniają zamiar likwidacji regionalnych funduszy celowych i włączenie ich dochodów do budżetów samorządowych. Uznanie zyskały również propozycje likwidacji gospodarstw pomocniczych i zakładów budżetowych, włączenie do ustawy budżetowej planów dochodów i wydatków wszystkich funduszy celowych i agencji, włączenie do budżetu dochodów zagranicznych, w tym dochodów pochodzących z budżetu Unii Europejskiej. PKPP Lewiatan akceptacje ponadto zaprezentowaną przez MF koncepcję jawność i przejrzystości finansów publicznych.
Także Andrzej Malinowski, prezydent KPP uważa, że przedstawione propozycje zmian w finansach publicznych idą w dobrym kierunku. Jego zdaniem, brakuje jednak zdecydowanych działań na rzecz usprawnienia finansów państwa. Większa jawność i przejrzystość wydatków jest potrzebna, ale nie zapewni rewolucyjnych zmian. Należy zmienić podejście do planowania budżetowego. Potrzebny jest budżet zadaniowy, w którym wydatki przeznaczane są na konkretne cele bez ograniczeń czasowych.
– W przeszłości nieraz przerywano inwestycję, bo w kolejnych ustawach budżetowych zmniejszano na nią wydatki. Zadaniowy system tworzenia budżetu pozwoli skuteczniej planować wieloletnie inwestycje, co w efekcie przyczyni się do mniejszego marnotrawienia środków – przypomina Andrzej Malinowski.

Wydatki trzeba ograniczyć

Niektórzy eksperci jednak oceniają bardzo krytycznie propozycje MF.
– Przedstawiony projekt zmian w finansach publicznych trudno nazwać reformą. W praktyce jest to propozycja konsolidacji poszczególnych kont w budżecie centralnym i funduszach pozabudżetowych. Z tego nie wynikają żadne fundamentalne zmiany w finansach publicznych. Nie będzie też z tego tytułu dużych oszczędności – podkreśla Rafał Antczak, ekspert Centrum Analiz Społeczno-Ekonomicznych. Zwraca uwagę, że wdrożenie zmian ma zająć kilka lat. A tymczasem zdecydowane zmiany polegające m.in. na ograniczeniu niektórych wydatków potrzebne są już w budżecie na 2007 rok, jeśli rząd chce wygospodarować środki na współfinansowanie projektów unijnych.
– Dalej przecież nie można w takim tempie marnotrawić pieniędzy z budżetu i zadłużać kraju. Proponowane zmiany w finansach można natomiast porównać do propozycji zmian podatków, które okazały się iluzoryczne i nie dające nadziei na znaczące zmniejszenie obciążeń fiskalnych – uważa Rafał Antczak.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Krzysztof Tomaszewski
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA